دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

عملکرد کولر آبی و شناخت مزایا و معایب این کولرها

  • شقایق ایران دوست
  • ۲ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با نحوه عملکرد کولر آبی آشنا می کنیم و در نهایت مزیت ها و معایبی که این نوع کولرها دارند را برایتان عنوان خواهیم کرد. برای یافتن اطلاعات دقیق تر از این نوع کولرها پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کولرهای آبی یکی از کولرهایی می باشد که در بیش تر خانه های ایرانی یافت می شود. این نوع کولرها را معمولا برای مناطق گرم و خشک که رطوبت هوا تا ۳۵ درصد می باشد کاربرد بسیار زیادی دارد. ضمن اینکه این نوع کولرها را معمولا در بیرون از خانه قرار می دهند و با استفاده از یک کانال آن را به درون خانه می آورند. عملکرد کولر آبی کمی خاص می باشد که در این مطلب شما را با آن آشنا خواهیم کرد.

 یکی از مهمترین فوایدی که این کولرها دارند این است که می توانند هوای خشک درون خانه را بهبود بخشند و تنفس را راحت تر کنند. این نوع کولرها را معمولا در شمال کشور و شهرهایی که رطوبت زیادی دارند استفاده نمی کنند و در این شهرها به جای کولر آبی از کولر گازی بهره می گیرند. یادتان باشد که مصرف برق این کولرها از انواع دیگر بسیار کم تر می باشد و استفاده از کولر آبی به صرفه تر از هر نوع کولر گازی است. تنها عیبی که این نوع کولرها دارند این است که از آب استفاده می کنند و با توجه به بحران های کم آبی در کشور باید مراقب مصرف خود باشید و سعی کنید در ساعاتی که واقعا نیاز است این کولرها را روشن کنید.

عملکرد کولر آبی

عملکرد کولر آبی و اجزای تشکیل دهنده آن

کولر آبی یک جعبه فلزی شکل می باشد که کناره های آن با استفاده از پوشال پوشیده شده است. فن هایی که در این جعبه فلزی قرار دارند توسط تسمه به موتور وصل می شوند و هوا را به جریان می اندازند. پمپ آبی که درون آن قرار دارد سعی می کند با چرخش آب بین پوشال ها هوای خنک تر با رطوبت بیش تری را به محیط انتقال دهد.

بیشترین عملکرد و کارایی این کولر های آبی از طریق تبخیر آب صورت می گیرد، بنابراین می توان گفت کمی در مصرف آب زیاده روی می کند. هزینه تعمیرات این کولرها بسیار ارزان تر از سایرین می باشد و در صورتی که مشکلی برای آن ها ایجاد شود شما می توانید با هزینه کم تری آن را درست کنید زیرا قطعات زیاد و گرانی در آن به کار نرفته است.

بدنه و کف کولر آبی

  •  آرون گروپس
  • بدنه و کف

از اجزای تشکیل دهنده این نوع کولرها می توان به بدنه و کف آن ها اشاره کرد. کولر آبی یک مکعب می باشد که دارای سقف و کف ثابت است و دیواره های آن برای تعمیر و تعویض پوشال ها باز می شوند. معمولا بدنه کولرها را بسیار مقاوم می سازند تا در برابر تغییرات دمایی بتواند مقاومت بسیاری به  خرج داده و در نهایت با استفاده از رنگ های محافظ از زنگ زدن و خوردگی آن ها جلوگیری می شود.

  • دیواره ها

دیواره های کولر آبی معمولا با استفاده از پوشال و یا سلولز پوشانده می شود. این پوشال ها وظیفه تصفیه و پاکسازی هوا را به عهده دارند و باید هر سال آن ها را تعویض کنید. تعویض پوشال های کولر به تصفیه بهتر هوا کمک می کند و باعث رفع بوی بد کولر آبی خواهد شد.

  • پمپ آب

یکی از مهمترین اجزای کولر های آبی پمپ آب می باشد. این پمپ ها معمولا هر دو سال نیاز به سرویس دارند در غیر این صورت خراب می شوند و باید آن ها را سریع تر تعویض کنید. این بخش از کولر کمک می کند تا آب از کف کولر مکیده شده و از بالای پوشال ها رها شود. معمولا اطراف پمپ یک تور کشیده شده است تا از ورود پوشال ها به درون پمپ آب پیشگیری شود.

پمپ آب کولر آبی و عملکرد آن

  • موتور

موتور کولر های آبی دو نوع سرعت تند و کند دارند و شما بر اساس گرمای محیط می توانید آن را در دو درجه تنظیم کنید. یادتان باشد که هر چه دور تند تر باشد میزان برق مصرفی افزایش می یابد بنابراین حواستان به تنظیم درجه کولر باشد تا بعدا هزینه زیادی را متقبل نشوید.

  • تسمه موتور

تسمه موتور وظیفه بسیار مهمی را بر عهده دارد و بهتر است از آن به خوبی مراقبت کنید. یادتان باشد که برای افزایش طول عمر این بخش از کولر سعی کنید هر از چند گاهی آن را بررسی کنید و از نبودن زائده و پوشال ها بر روی این تسمه اطمینان پیدا کنید زیرا وجود هر چیزی روی آن می تواند باعث پاره شدن تسمه و از کار افتادن موتور در نتیجه خاموش شدن کولر شود. هزینه خرید یک تسمه نو می تواند برای برخی از افراد زیاد باشد بنابراین با مراقبت درست سعی کنید این هزینه های اضافی را کاهش دهید.

مزایا کولر آبی

  • یاتاقان و پره های فن

از دیگر بخش های کولر می توان به یاتاقان و پره های فن اشاره کرد. عملکرد این بخش از کولر آبی بیش تر برای هوادهی می باشد و زمانی که کولر در جایی درست تعبیه نشده باشد فعالیت این بخش سخت شده و در نهایت قدرت موتور به هدر می رود و خانه شما خنک نمی شود. سعی کنید برای بهره برداری بیش تر از کولر آبی آن را در جایی مناسب قرار دهید و از قرار گیری آن روی محیط های کج و بدون بالانس خودداری کنید.

مزایای کولر آبی

هر نوع کولری که در خانه دارید دارای یک سری مزایایی می باشد و می تواند شما را راضی کند. عملکرد کولر آبی بسیار خوب است و می تواند دمای محیط را خنک کند ولی در محیط های شرجی توصیه نمی شود. مزیت های این نوع کولر عبارت است از:

  • قیمت بسیار کم تر نسبت به سایر کولرها
  • بازدهی بالا نسبت به میزان استفاده از انرژی
  • نصب بسیار راحت و بدون نیاز به کارشناس
  • مصرف انرژی بسیار کم
  • هزینه تعمیرات پایین
  • نگهداری  آسان

عملکرد کولر آبی

معایب کولر آبی

عملکرد کولر آبی بسیار بهتر از کولر گازی می باشد ولی به یاد داشته باشید که هر وسیله ای می تواند عیب هایی نیز داشته باشد. در ادامه شما را با تمامی عیب هایی که این وسیله دارد آشنا می کنیم.

  • اولین و اصلی ترین مشکلی که این نوع کولرها دارند مصرف آب می باشد. در بحران آبی که امروزه کشور دچار آن شده است در برخی از مناطق مردم نمی توانند از این نوع کولرها برای خنک کردن دمای محیط استفاده کنند.
  • عیب دیگری که این نوع کولرها دارند این است که در معرض گرد و خاک قرار می گیرند و می توانند هوای ناسالم را به محیط وارد کنند زیرا محل نصب آن ها معمولا در حیاط و یا روی پشت بام می باشد. بسیاری از میکروب ها و باکتریها می توانند از طریق همین کولرها وارد خانه شوند و افراد را بیمار کنند.
  • اگر از آب تصفیه نشده برای این نوع کولرها استفاده کنید ممکن است مشکلات بسیاری همانند گرفتگی پوشال ها و زنگ زدگی را به همراه داشته باشد.
  • این کولرها برخلاف کولرهای گازی تنها در دو حالت تند و کند تنظیم می شوند و شما نمی توانید دمای محیط را ایده آل با آن چیزی که می خواهید تنظیم کنید.
  • همانطور که می دانید محلی که دارای رطوبت باشد می تواند محیط مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچ ها باشد بنابراین پوشال های کولر آبی می تواند یکی از بهترین محل ها برای رشد قارچ ها و باکتری ها باشد بنابراین سعی کنید هر سال آن ها را تعویض کنید و روش های تمیز کردن کولر آبی را نیز به کار گیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *