دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان پوسته شدن دست با این معجزه های خانگی و طبیعی

  • مریم صبوری
  • ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

پوسته شدن دست ها علت های گوناگونی دارد که می تواند از قبیل؛ شستشوی زیاد دست، استفاده از مواد شیمیایی و آرایشی، آلرژیک، کمبود ویتامین، استرس و عوامل محیطی باشد. که بایکسری مراقبت و درمان خانگی قابل درمان و بهبودی است.

روزانه با دست های مان کار های زیادی انجام می دهیم که یکی از پرکاربردترین قسمت های بدن است که بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرد. باید از آن ها مراقبت کرد که از بیماری های پوستی پوسته پوسته شدن دست است که اتفاق می افتد که گاهی حس ناخوشایندی خواهد داشت. نوک انگشتان دست گاهی مواقع پوست می شود که دلایل متعددی دارد شستن زیاد دست ها و یا اگزما و حساسیت و … می تواند باشد. دلیل آن باید شناسایی شود و هر چه زودتر سعی در بهبودی و درمان آن کرد.

علت زبری پوست دست

علت پوسته شدن دست ها

پوست پوست شدن دست به ویژه در اطراف و کف آن همراه با سوزش و خارش در دست است که به طور معمول احساس می شود. این عارضه درهمه گروه های سنی دیده می شود که می تواند زندگی ما را غیر قابل کنترل کند. اغلب در زمستان به چشم می خورد که با تغییر و سرد شدن آب و هوا و آلرژی و شرایط محیطی و اگزما و استفاده از محصولات شیمیایی و آرایشی و بهداشتی و کمبود ویتامین یا بیماری های زمینه ای و مکیدن انگشتان و شستن مکرر دست ها این عارضه رخ می دهد.

قرار گرفتن در روبروی نور آفتاب پوست را خشک و دچار خارش و ترک خوردگی و قرمزی می کند که به راحتی می توان در خانه این مشکل را برطرف کرد. پوسته شدن دست ها به عوامل و دلایل مختلفی بستگی دارد که اگر به خاطر اگزما باشد باید علت ژنتیکی ان بررسی شود. گاهی مواقع به خاطر آلرژیک و حساسیت بوده که به ژنتیک مربوط نیست همینطور سرمازدگی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مواد تحریک کننده و شیمیایی از علت های دیگر آن می تواند باشد.

درمان پوسته شدن دست

درمان پوست پوست شدن دست

  • آب گرم:

هنگام پوست شدن دست یا انگشتان باید از آب گرم استفاده کرد چون آب گرم با خاصیت و ویژگی که دارد کمک در رفع آن می کند. دست ها را تا مدتی در آب گرم قرار دهید این کار موجب شده تا آب کافی جذب پوست شود و پوسته ها بی افتد. همچنین اضافه کردن آب گرم به روغن زیتون یا عسل می تواند در جهت پوسته شدن دست ها مفید واقع شود.

  •  آرون گروپس
  • نرم کننده:

پس از شستن دست ها از نرم کننده یا مرطوب کننده دست استفاده نمایید که امکان دارد چند بار در روز دست ها را شست. ولی پس از شستشو از کرم مرطوب کننده استفاده نمایید همچنین اگر پوستی خشک دارید که موجب پوست شدن می شود لازم است از نرم کننده یا مرطوب کننده طبیعی مثل روغن های گیاهی زیتون یا نارگیل برای رطوبت رساندن استفاده نمایید.

روغن زیتون تقویت پوست

  • روغن زیتون:

بکاربردن از روغن زیتون که دارای اسید چرب ضروری امگا ۳ می باشد یکی از راه های درمان فوق العاده می باشد که برای پوست کل بدن مفید واقع شده است. برای شستشوی دست ها از روغن زیتون به همراه آب گرم استفاده نمایید و پس از شستشو با آب از روغن زیتون استفاده نمایید. تغذیه و مرطوب کردن دست ها با ماساژ آن مانع خشکی و پوست شدن می شود. همینطور می توانید برای سرخ کردن و پختن غذا ها از روغن زیتون استفاده کنید.

  • مرطوب بودن:

پس از شستشو به این نکته توجه کنید که آرام دست ها خشک نمایید. باید به آرامی آن را خشک کرده تا خیلی خشک نشود و با رساندن رطوبت آب روی پوست دست بماند. دست ها را با یک حوله یا پارچه ای نرم خشک نمایید.

پوسته پوسته شدن دست

  • خیار:

یکی از بهترین درمان ها برای رفع پوسته شدن دست استفاده از خیار می باشد به دلیل خاصیت ضدالتهابی و بهبود دهندگی که دارد مانع از ایجاد آسیب دیدگی پوست می شود. خیار بر روی سلول های تخریب شده اثر می گذارد و التهاب پوستی را کم می کند. همچنین با قرار دادن دست ها درون مایع شیر گرم و عسل می توانید شاهد از بین رفتن پوست ها باشید.

نوشیدن آب کافی:

یکی از علل های پوسته شدن دست ها می تواند ناشی از کمبود آب باشد که به مقدار کافی آب بنوشید. نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات موجب حفظ آب بدن و دفع سم از بدن می شود. تا جایی که می توانید از نوشیدنی های کافئین دار و نوشابه و قهوه و الکل استفاده نکنید.

پوست دست زیر

  • جو دو سر:

جودوسر را درون یک کاسه آب گرم ریخته و دست ها را درون آن قرار دهید. این کار باعث جداسازی سلول های مرده پوستی می شود. سپس از یک کرم مرطوب کننده برای ماساژ استفاده کنید که بعد از این کار پوست نرم شود.

  • آب نعناع:

یکی دیگر از مواردی که می توان روی آن حساب کرد آب نعناع بوده که یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست است. پیش از آن که بخوابید آب نعنا را در ناحیه پوسته پوسته شده زده و بگذارید تمام طول شب روی پوست شما بماند. این روش درمان برای اگزما موثر بوده که موجب خشکی پوست می شود مفید است.

  • شیر:

شیر یک نرم کننده عالی و فوق العاده برای پوست است که غنی از مواد مغذی می باشد. با گذاشتن دست ها در داخل کاسه ی شیر می توانید تاثر شگفت انگیز آن را ببینید. که خوردن آن با عسل قبل خواب بدن را در داشتن خوابی آرام کمک می کند و گرم نگه می دارد.

روش های خانگی بهبودی پوسته شدن دست

  • مهار کردن استرس:

یکی از عواملی که پوست را تحت تاثیر قرار می دهد استرس می باشد. تمام درد ها با اضطراب بدتر می شود که باید بین استراحت و کار تعادل ایجاد کرد. یعنی به مقداری متعادل باشد که هم به مقدار کافی استراحت کرد و هم کار همچنین می توانید برای کنترل کردن استرس از یوگا استفاده نمایید.

  • آلوئه ورا:

این گیاه معجزه بخش تاثیرات فوق العاده ای برای پوست دارد که در روند بهبودی بسیاری از بیماری های پوستی مفید است. ماده ژله ای آلوئه ورا را در نقاط پوست شده بزنید و ماساژ دهید تا خشکی و زبری اش را برطرف سازد. خاصیت تسکین دهندگی و خنک کنندگی آلوئه ورا التهاب و قرمزی را کاهش می دهد. همچنین نوشیدن آب آن موجب رفع سم از بدن می شود.

علت پوسته شدن دست

  • عسل:

عسل هم مثل روغن زیتون یک مایع نرم کننده بوده که تاثیرات زیادی در روند بهبودی و درمان پوسته شدن دست ها دارد. از ترکیب شیر گرم و عسل در ناحیه خشک و فلس دار استفاده کنید و بمالید. همچنین نوشیدن مخلوط شیر گرم و عسل در شب رطوبت از دست رفته را به بدن برمی گرداند که با داشتن ویتامین A از علت خشن شدن پوست می زداید.

  • موز:

با رساندن ویتامین و املاح معدنی و پتاسیم به بدن می توان مانع از زبری و خشک شدن پوست دست می شود. موز با خاصیت بهبود دهندگی در حفظ سلامت پوست مفید است. که استفاده از گروه ویتامین A و B برای بدن ضروری می باشد.

زبری و پوسته شدن دست ها

  • ورزش برای رفع پوسته شدن دست :

با بالابردن گردش خون در بدن با کمک ورزش و فعالیت بدنی و ورزشی می توانید در حفظ سلامت پوست انجام دهید. زمانی که گردش خون در بدن افزایش پیدا می کند روند سمزدایی در بدن سرعت می دهد و بازسازی سلول های پوستی هر چه سریع تر رو به بهبودی می رود.

  • چربی مفید:

مصرف از خوراکی های که دارای چربی مفید هستند بسیار مهم است و مانع خشکی و پوسته شدن دست می شود. باید دانست که هر ماده غذایی چربی بد نیست و برخی برای بدن مفید هستند مثل پختن غذا با روغن زیتون و یا هر چربی گیاهی و غیر مضر بهتر است.

پوسته شدن دست ها

علل های دیگر خشکی و پوسته شدن دست

اگزمای پوستی که عامل دیگر پوسته شدن دست است، می توان گفت حدود ۶۰% از جمعیت جهان به آن مبتلا شده اند را تحت تاثیر قرار داده که به عنوان درماتیت دست شناخته می شود. اگزما از عوامل ژنتیکی و یا آلرژیک می باشد که یک عامل تحریک کننده بوده امکان تاول و سوزش و حساسیت و تورم و ترک خوردگی رخ دارد. همچنین مواد شیمیایی از عوامل دیگری می باشد که پوست را در معرض خطر قرار می دهد می توان گفت برخی مشاغل مثل ساخت و ساز و کشاورزی و استفاده از خیلی تمیز کننده ها و صابون و حلال ها پوست را زبر و تحریک می کنند.

همچنین در این راستا شما همراهان گرامی مجله آرگا می توانید بیشتر در رابطه با موضوعات روش های طبیعی برای درمان چروک دست و جوانسازی و لایه برداری پوست خشک با چند ترفند برروی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *