دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان لرزش بدن از درون و روش های تشخیص آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با لرزش بدن از درون و علت آن آشنا می کنیم تا بتوانید با تشخیص درست و به موقع درمان موثر تری داشته باشید. اگر شما هم از رعشه بدنتان رنج می برید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

لرزش بدن از درون از دیدگاه پزشکی رعشه نام دارد. این مشکل در بیش تر بخش های بدن رخ می دهد ولی عموما مربوط به دست ها و پاها می باشد. لرزش بدن معمولا در سنین بالا رخ می دهد ولی ممکن است شما در هر سنی شاهد آن باشید. در ادامه شما را با این مشکل و روش های درمانی آن آشنا می کنیم.

لرزش بدن از درون

بررسی دلایل لرزش بدن از درون و نحوه درمان آن

لرزش درونی بدن می تواند دلایل مختلفی مانند مصرف الکل، مصرف بیش از حد کافئین، مصرف سیگار و خستگی و … باشد بنابراین قبل از هر اقدامی برای درمان بهتر است علت آن را شناسایی کنید. در نظر داشته باشی که تشخیص این مشکلات توسط پزشک صورت می گیرد بنابراین سعی کنید خود درمانی را کنار بگذارید و به پزشک مراجعه کنید تا سریع تر از این مشکل رهایی یابید.

از متداول ترین لرزش هایی که معمولا برای بدن رخ می دهد یک نوع لرزش خانوادگی می باشد که در آن یک نارسایی عصبی دخیل است. در بیش تر موارد این مشکل نارسایی در دست ها، بازوها، زبان و چانه مشاهده می شود و نواحی پایین بدن کم تر درگیر خواهند شد.

دلایل اصلی لرزش بدن

اگر هر از چند گاهی دچار لرزش بدن می شوید باید بش تر به خودتان برسید و مراقب سلامتی خود باشید زیرا این لرزش ها می تواند مشکلات بسیاری برای شما ایجاد کند و گاها نشان دهنده برخی مشکلات حاد تری می باشد که شما از آن ها بی اطلاع هستید. دلایل اصلی این مشکل را در ادامه برایتان بیان خواهیم کرد.

  • بیماری های خاص

برخی از بیماری ها با لرزش بدن همراه می شوند و شما می توانید با این نشانه به وجود آن ها پی ببرید. این بیماری ها شامل تومور مغزی، پارکینسون، بیماری ام اس، سکته مغزی، ضربه مغزی، پرکاری تیروئید در بارداری، استفاده از برخی دارو های افسردگی، اختلالات عصبی و اختلالات حرکتی می شوند.

  •  آرون گروپس

دلایل رعشه بدن

  • هیپوگلیسمی

این بیماری در شرایطی برای شما ایجاد می شود که طی آن قند خون بدنتان به شدت پایین باشد بنابراین بهتر است بیش تر مراقب خود باشید زیرا این مشکل دردسرساز خواهد شد. به طور کلی قند بدن با استفاده از ترشح هورمون ها و مکانیسم های دیگری درون بدن کنترل می شود و این بیماری ممکن است نشانه ای از مشکلات دیگری در بدن باشد. بیشترین عللی که باعث این بیماری می شود داشتن تغذیه کم و فعالیت بسیار زیاد می باشد که معمولا همراه با خستگی و گیجی و لرزش بدن همراه می شود.

  • استرس

شاید جالب باشد که بدانید  اکثر بیماری های جسمی و روحی به دلیل وجود استرس بیش از اندازه ایجاد می شود. بنابراین سعی کنید روزانه با استفاده از فعالیت هایی مانند ورزش کردن و مدیتیشن از استرس های روز مره دور باشید تا بتوانید سلامت بدن خود را تضمین کنید. زیرا استرس می تواند باعث بیماری های بسیار زیادی در بدن شود. لرزش درونی بدن نیز می تواند به دلیل وجود استرس زیاد روزانه باشد بنابراین بهتر است سعی کنید با روش های درست استرس های بی دلیل خود را از بین ببرید تا بتوانید زندگی با کیفیت تری را تجربه کنید.

الکل و رابطه آن با لرزش بدن

  • ترک الکل

همانطور که می دانید الکل یکی از مواد اعتیاد آور می باشد که شما با مصرف آن بعد از مدتی اعتیاد و وابستگی روانی و جسمانی پیدا می کنید. ترک کردن الکل کار راحتی نمی باشد و اگر این کار را انجام داده اید ممکن است مشکلات بسیاری همانند لرزش بدن شما را درگیر کند زیرا این ماده بر روی فعالیت های سیستم عصبی اثر می گذارد و حتی در موارد بسیار زیاد می تواند به مخچه شما آسیب وارد کند که در این صورت شما نمی توانید تعادل بدن خود را حفظ کنید و یا یک خط راست بر روی کاغذ بکشید. بعد از ترک کردن این ماده نیز آسیب های وارد شده به مخچه جبران نمی شود و گاه و بی گاه شما با لرزش در قسمت های مختلف بدن رو به رو خواهید شد.

  • استفاده از کافئین

یکی دیگر از علت های لرزش بدن مصرف کافئین می باشد. فواید کافئین برای بدن بسیار زیاد است و شما با مصرف مناسب روزانه خود را از بیماری های ملکی مانند سرطان حفظ می کنید. ولی یادتان باشد که استفاده بی رویه هر چیزی ممکن است عارضه هایی نیز برایتان به همراه داشته باشد. کافئین زیاد می تواند باعث ایجاد اختلال در خواب، افزایش ضربان قلب و رعشه بدن شود بنابراین بهار است در خوردن این ماده مفید زیاده روی نکنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود. مصرف ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم کافئین در روز برای بدن مضر نیست و می توانید به همین میزان از آن استفاده کنید.

لرزش بدن از درون

  • خستگی عضله ها

یادتان باشد که همیشه برای خودتان بیماری های هولناک را تصور نکنید و قبل از هر چیزی شرایط را بررسی کنید. لرزش بدن از درون ممکن است به دلیل خستگی عضله ها باشد. اگر برای مدت بسیار زیادی در یک حالت خاص قرار داشتید و اکنون دچار رعشه شده اید نیازی به نگرانی نیست زیرا عضله های شما خسته شده اند و در حال رفع خستگی می باشند. اگر ورزش های سنگین انجام می دهید ممکن است رعشه در عضلات یکی از عارضه این نوع ورزش ها باشد. برای از بین بردن این مشکل ها می توانید استراحت کنید و کمی به عضلات بدن خود استراحت بدهید تا از شرایط خستگی خارج شوند و رعشه و لرزش متوقف شود.

تشخیص صحیح

روش های تشخیص زیادی برای درمان وجود دارد که همه آن ها را برایتان بررسی می کنیم و شما می توانید با استفاده از روش های درمانی سریعا به درمان لرزش درونی بدن بپردازید.

  • معاینه شدن توسط پزشک

اولین راهی که در مقابل شما قرار می گیرد این است که به پزشک مراجعه کرده تا بتوانید علل بیماری خود را پیدا کنید. باید تمامی اطلاعاتی که از شما خواسته می شود را به طور دقیق در اختیار پزشک قرار بدهید تا تشخیص هر گونه ضعف عضلانی و آتروفی عضله ها به خوبی مشخص شود. سوابق فامیلی شما بر روی تشخیص بیماری بسیار موثر است و می تواند نتیجه بهتری به شما بدهد بنابراین قبل از مراجعه به پزشک تمامی آن چه که باید بدانید را از خانواده و اطرافیان درجه یک خود بپرسید.

روش های تشخیص رعشه و لرزش های درونی بدن

  • آزمایش

آزمایش خون و آزمایش ادرار می تواند به شما کمک کند تا اگر مشکلی در غده های بدن دارید آن ها را پیدا کنید. اسکن و ام آر آی می تواند به تشخیص وجود غده در بخش های مختلفی از بدن کمک کند و تمامی این آزمایش ها را باید با تجویز پزشک انجام بدهید.

  • تست عصبی

اگر پزشک احساس کند که مشکل شما عصبی می باشد تست عصبی از شما می گیرد و شرایط سیستم عصبی شما را با توجه به این تست تجزیه و تحلیل می کند.

روش های درمانی

درمان هایی که در این بخش برای شما مطرح می شود به شما کمک می کند تا بتوانید لرزش ها را کنترل کرده و از حرکات غیر ارادی بدن خود راحت شوید. روش های درمانی باید زیر نظر پزشک باشد در غیر این صورت ممکن است مشکلات بیش تری برای شما ایجاد شود.

  • دارو درمانی

دارو درمانی از اولین روش هایی می باشد که می توانید برای این مشکل از آن استفاده کنید. داروهایی که پزشک به شما می دهد عبارتند از:

بتابلاکرها

این داروها می توانند لرزش های خاص بدن را متوقف کنند و آن ها را به حداقل برسانند بنابراین اگر مشکل شما خاص باشد پزشک می تواند با تجویز این داروها برای متعادل کردن شرایط بدنتان استفاده کند.

دارو درمانی از روش های صحیح درمان لرزش

داروهای ضد صرع

این داروها زمانی برای افراد تجویز می کنند که جزء ممنوعیت های مصرفی بتابلاکرها باشند در غیر این صورت همان داروهای نوع اول بهترین روش های درمانی اند که به شما کمک می کنند تا بدنتان لرزش کم تری داشته باشد.

آرامبخش ها

این داروها به آرامش سیستم عصبی کمک می کند و در نتیجه اگر مشکل شما از استرس و اضطراب نشات گرفته باشد سریعا رفع می شود.

  • جراحی

جراحی تحریک مغز یکی دیگر از روش های درمانی می باشد که در موارد خیلی نادر برای افراد خاص پیشنهاد می شود. در واقع این جراحی برای افرادی است که رعشه و لرزش درونی بدنشان اختلالات بسیار زیادی در زندگی روزمره آن ها ایجاد کرده است و نمی توانند کارهای خود را به درستی انجام دهند.

این جراحی با استفاده از سیم های خاص صورت می گیرد و این سیم ها به بخش های خاصی از مغز که مسئول کنترل لرزش بدن هستند وارد می شود و در نتیجه مغز را برای کنترل کردن حرکات غیر ارادی بدن تحریک می کنند. این روش درمانی اثر بخشی بسیار بالایی دارد ولی کم تر پزشکانی این روش را برای بیماران خود تجویز می کنند زیرا ممکن است عوارض بدتری داشته باشد.

لرزش بدن از درون

  • تالاموتومی

در این روش درمانی باید جراحی انجام شود تا پزشکان بخشی از تالاموس را بردارند. در واقع این بخش از تالاموس آسیب دیده است و بیماری های رعشه ای را ایجاد می کند بنابراین با برداشتن این بخش فرد دوباره می تواند سالم و بدون لرزش زندگی کند. این بخش از تالاموس اهمیت چندانی ندارد و مشکلی برای فرد بیمار ایجاد نخواهد کرد و این فرد می تواند مانند سایر افراد عادی زندگی کند.

  • فیزیوتراپی

برخی از روش های درمانی ساده ولی پر هزینه اند که فیزیوتراپی یکی از آن ها می باشد. این رو درمانی برای افزایش هماهنگی عضلات استفاده می شود و زمانی که شما به طور مرتب جلسات درمانی را شرکت کنید بعد از گذشت چند جلسه شاهد تغییرات بدن خود هستید و می توانید به راحتی از شر این لرزش های درون بدن راحت شوید.

فیزیوتراپی بهترین درمان رعشه است.

نکات مهم برای کنترل این مشکل

در واقع برخی از روش ها زمانی به شما کمک می کنند که یک سری از نکات را رعایت کنید در غیر این صورت ممکن است هیچ کدام از روش های درمانی برایتان موثر نباشند. نکاتی را در ادامه برایتان بیان می کنیم که با رعایت کردن آن ها می توانید لرزش بدن از درون را کنترل کرده و هزینه کم تری بابت درمان بدهید.

  • اولین کاری که باید برای کنترل رعشه بدن انجام بدهید این است که آرامش خود را حفظ کنید. برای این کار باید سعی کنید زمانی که استرس و اضطراب دارید از ورزش های هوازی و یا مدیتیشن استفاده کنید.
  • اگر از دارو های خاصی استفاده می کنید باید آن ها را بررسی کنید زیرا عوارض بسیاری از داروها ایجاد رعشه بدن می باشد و در صورتی که این مشکل از دارو هایتان می باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا دوز مصرفی را کاهش داده و یا از دارو های جایگزین استفاده کنید.
  • دفع الکل از بدن و ترک مصرف آن به تنهایی و بدون اقدامات پزشکی امکان پذیر نمی باشد و شرایط بدی برایتان ایجاد می کند بنابراین اگر تصمیم به این کار دارید حتما از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
  • اگر لرزش بدن شما بسیار زیاد است بهتر است برای مدتی استفاده از کافئین را کنار بگذارید.

برای مطالعه راهکارهای ترک سیگار و درمان استرس با داروهای گیاهی می توانید از این مطالب بازدید نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *