دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش نحوه ریتوییت در توییتر برای افراد مبتدی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

ریتوییت یا بازتوییت روشی ساده برای ارسال دوباره توییت به مخاطب دیگری است. به عبارتی ریتوییت یک راه میانبر بوده تا جهت ارسال توییت یک شخص مجبور نباشید آن را کپی کنید. در این مطلب نحوه ریتوییت در توییتر را فرامی گیرید.

توسط ریتوییت می توانید توییت یا محتوای کاربر دیگری را به فالوورها و جامعه توییتری خود اشتراک گذاشته و ضمنا به صاحب اصلی و حق مالکیت او بر توییت احترام بگذارید. در ادامه مطلب با نحوه ریتوییت در توییتر آشنا می شوید.

آشنایی با نحوه ریتوییت در توییتر

اگر از طرفداران شبکه های اجتماعی هستید و به سیاست و اخبار علاقمند هستید حتما نام توییتر را شنیده اید. این رسانه اجتماعی از سال ۲۰۰۶ تا حالا در حال فعالیت بوده و طرفداران خاص خودش را دارد. در حالت کلی هر پلتفرمی که امکان نوشتن متن، وبلاگ نویسی، خواندن آخرین نظرات، اخیار و اطلاعات تازه دنیا را فراهم آورد می تواند جذاب باشد.

محال است که تاکنون عبارت طوفان توییتری یا هشتگ های توییتری به گوش شما نخورده باشد. پست های متعدد حول مسائل روز دنیا و تغییر و تحولات در جامعه مجازی حتی دنیا واقعی همگی در قالب این شبکه منتشر می شود. در این رسانه هر سیاستمدار ، هنرمند، ورزشکار، کارافرین یا حی یک کمپانی کوچک ترجیح می دهد گزارش ها و نظرات خود را نخستین بار در آن ارائه نماید چرا که امکانات مختلفی از جمله سرعت بالا، افزودن نظر به صورت لحظه ای و مهمتر از همه گفتگو با مخاطب را برای او فراهم می آورد.

این پلتفرم خاص میان سایر شبکه های اجتماعی پرطرفدار بوده و می توان گفت همه اشخاص سیاسی و ستاره های مشهور داخلی و خارجی این روزها در توییتر حضور دارند. در این مطلب قصد داریم با مروری مختصر بر کلیات توییتر شما را با یک امکان جالب و کاربردی آن به نام ریتوییت و نحوه انجام آن آشنا نماییم. همراه ما باشید.

  •  آرون گروپس

مفهوم توییت (Tweet) و نحوه استفاده از آن

به پیام های پست شده در شبکه توییتر، توییت گفته می شود. می توان هر نوع پستی را از نوشته، تصویر، ویدیو در این رسانه با دیگران به صورت توییت به اشتراک نهاد. البته برای هر توییت محدود ۲۸۰ کلمه ای وجود دارد که به نظر اکثریت این یک وجه تمایز مثبت می باشد که موجب می شود با صرف وقت کمتر با نکاتی خلاصه تر و مفیدتر آشنا شوید. با این حال این امکان وجود دارد با تعداد توییت های زیادتر (به اصطلاح رشته توییت) متن های بلندتری هم توییت کرد.

برای استفاده از شبکه توییتر می توانید از پلتفرم های ویندز، مک، اندروید و ios بهره بگیرید. امکانات و نحوه استفاده از آن در همه سیستم عامل ها تقریبا یکسان می باشد. در گوشی های هوشمند با پلتفرم اندروید یا ios قلم بالای صفحه سمت راست را لمس نموده و بعد از نوشتن پست، گزینه tweet را انتخاب کنید. اما در ویندوز اندکی متفاوت بوده و باید متن خود را در قسمت text box در بالای صفحه تایپ نموده و سپس روی tweet کلیک کنید تا مخاطبان توییت شما را مشاهده کنند. قابل ذکر است در بخش تنظیمات تعیین کنید که چه کسانی توییت ها شما را مشاهده کنند. همه اعضای توییتر یا فقط فالوورهایتان؟

هنگامی که پستی را توییت کردید افرادی که می توانند توییت شما را ببینند واکنش های مختلفی نسبت به آن می توانند داشته باشند. از جمله:

۱- لایک یا فیو کردن توییت(همانند اینستاگرام به شکل استیکر قلب بوده و لمس آن نشان می دهد که توییت مدنظر لایک شده است).

۲- پاسخ دادن یا ریپلای(وقتی مخاطب می خواهد نسبت به توییت شما در زیر همان پست نظر خود را اعلام کند. این پاسخ در بخش نوتیفیکیشن و زیر توییت شما قابل مشاهده می باشد).

۳- منشن کردن ( به مفهوم استناد و استفاده از نام کاربری یک فرد است که باید قبل از اسم وی علامت @ آورده شود. با این کار فرد مدنظر توییت یا ریپلای شما را مشاهده کرده و همچنین افرادی که هر دو شما را فالو می کنند نیز این منشن را در تایم لاینشان مشاهده می کنند. دقت کنید که منشن و ریپلای در اکثر مواقع یک مفهوم را می رساند. چرا که با ریپلای به هر توییت در حقیقت نویسنده آن را نیز منشن نموده اید.

اکنون که با اصلی رین امکانات شبکه توییتر آشنا شدید به مضوع اصلی این مطلب یعنی ریتوییت و نحوه انجام آن در توییتر می پردازیم.

مفهوم ریتوییت و نحوه ریتوییت در توییتر

واژه ریتوییت( retweet ) که ریشه انگلیسی دارد در فارسی به بازنشر ترجمه می شود. مفهوم بازنشر به راحتی در خود کلمه آشکار است. ریتوییت آسان ترین روش جهت ارسال مجدد یک توییت برای بقیه می باشد. به این مفهوم که وقتی محتوای یک توییت مورد پسند شما واقع شد و تمایل به اشتراک آن با فالوورهایتان داشتید با لمس گزینه retweet به راحتی آن را بازنشر می سازید.

به طور مثال در حال چک کردن توییتر خود هستید که در حقیقت توییت یا پست های زیادی از فالوورهای خود مشاهده می کنید. برخی مواقع از توییتی خوشتان می آید و دوست دارید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید که در اینجا امکان ریتوییت به شما کمک خواهد کرد. در حقیقت با ریتوییت شخص دیگر می خواهید تا آن پست را داخل پروفایل و صفحه تان بازنشر دهید تا همه دنبال کننده های شما هم آن توییت را ببینند و در ضمن آن توییت با کل مشخصات (اسم کاربری و هویت اصلی توییت مدنظر) در صفحه توییتر شما نمایان می شود.

به طور کلی ریتوییت روشی ساده جهت ارسال دوباره توییت به فرد دیگری می باشد و توسط آن توییت یا محتوای کاربر دیگری با فالوورها و جامعه توییتری به اشتراک گذاشته می شود علاوه بر این ها صاحب اصلی توییت و حق مالکیت وی نیز محترم شمرده می شود. به عبارت دیگر ریتوییت راه میانبری برای عدم کپی توییت کاربر دیگری جهت اشتراک گذاری می باشد.
پس متوجه شدید که بدون احتیاج به کپی پیست کردن متن می توان با حفظ موضوع کپی رایت، نام و عکس پروفایل نویسنده یک توییت را برای بقیه به اشتراک گذاشت. همین عمل ساده می تواند مزیت های زیادی برای نویسنده آن پست از جمله دیده و شنیده شدن، تبلیغات و … به همراه داشته باشد. در ادامه به نحوه ریتوییت در توییتر می پردازیم.

** نحوه ریتوییت کردن

برای ریتوییت کردن اول باید توییت مدنظر را انتخاب و بعد همانطور که در تصویر مشخص شده است روی گزینه مختص retweet به شکل فلش در حال چرخش کلیک کنید. ارقامی که در کنار این گزینه دیده می شود نشان دهنده آمار ریتوییت شدن پست مدنظر بوده که مثلا در تصویر زیر یکی از توییت های رونالدو ۶۱۵۵ بار از سوی دیگران ریتوییت شده است.

بعد از کلیک روی گزینه retweet می توان به دو روش توییت را بازنشر دارد. در تصویر مشخص شده است. با کلیک روی گزینه retweet توییت مدنظر مستقیما در صفحه شما ریتوییت خواهد شد ولی با کلیک روی retweet  whit comment می توان ریتوییت خود را همراه با متن، عکس یا ویدیو دلخواه منتشر کرد.

آنطور که در تصویر مشاهده می کنید در قسمت Adda comment می توان متن خود را تایپ کرده تا به همراه نظر شما در صفحه خود بازنشر گردد.

حتی می توان در کنار ریتویت خود عکس یا ویدیو اضافه کرد که برای این عمل باید روی گزینه گالری کلیک نموده تا به فهرست عکس و ویدیوی گوشی هدایت شده و سپس با کلیک روی یکی از آن ها، عکس یا ویدیوی شما به شکل بزرگتر بالای ریتوییت شما قرار می گیرد.

در پایان نیز با کلیک روی کلید آبی رنگ retweet پست بازنشر شده در صفحه توییتر شما منتشر شده و جالبتر این که فالوورهای شما هم می توانند ریتوییت شما را retweet کنند. پس در حالت کلی برای ریتویی کافی است گزینه retweet را در زیر توییت مدنظر لمس کرده تا توییت برای دنبال کننده های شما بازنشر گردد.

ممکن است این سوال ایجاد شود که چه تعداد ریتوییت می توان انجام داد؟ در پاسخ باید گفت برای یک توییت هیچ محدودیت ریتوییت شدن وجود ندارد. فقط دقت کنید که امکان ریتوییت کردن توییت های فردی که پیج توییتر خود را شخصی یا private کرده وجود ندارد. نکته دیگر این امکان وجود دارد که فالوورهای شما ریتوییتان را ریتوییت کنند. با این حال توییتر فقط ۱۰۰ مورد ریتوییت اخیر را نشان می دهد

شناسایی ریتوییت ها

بر اساس twitter.com ریتوییت ها مانند توییت های معمولی با اسم نویسنده و نام کاربری وی در کنارش ظاهر شده و یک نماد ریتوییت نیز در کنار پیام retweet شده نمایان می شود که نشاندهنده ریتوییت بودن آن است. برخی مواقع افراد عبارت RT را در آغاز توییت وارد می کنند تا عنوان کنند که محتوای شخص دیگری را بازنشر می کنند. این عمل یک دستور رسمی یا قابلیت رسمی توییتر نبوده ولی نشان می دهد که نقل از توییت کاربر دیگری انجام شده است.

ممکن است ریتوییت ها در دستگاه فردی که آ ن را برایش ارسال کرده اید متفاوت به نظر برسد. اکثر برنامه ها دارای نسخه مخصوص ریتوییت هستند که موجب می شود retweet ها همانند ریتوییت های رسمی در صفحه توییتر برخورد شود. برای امتحان کردن آن از یک برنامه ای که در آن توییتر را نصب کرده اید(اندروید، آی او اس و …) یک توییت را ریتوییت کنید.

برای درک این که ریتوییت ها کجا نمایان می شوند ابتدا شما را با انواع ریتوییت آشنا می کنیم.

۱. توییت ریتوییت شده توسط دنبال کننده ها: ریتوییت دنبال کننده ها در صفحه اصلی تایم لاین قابل مشاهده است. با بلاک شخصی قادر به مشاهده ریتوییت های او  همانند توییت های معمولی اش نیستید.

۲. توییت ریتوییت توسط خود شما: با ریتوییت برای فالوور خود آن را در  پروفایل تایم لاین خود خواهید دید. همچنین در صفحه اصلی شما نیز ریتوییت قابل مشاهده است.

۳. توییتی از شما که دیگران آن را ریتوییت کرده اند. در نوار کناری به گزینه Notifications رفته که در این بخش همه فعالیت های مرتبط با توییت شما وجود دارد. از جمله این که اخیرا چه توییتی ریتوییت شده و توسط چه کسی ریتوییت انجام شده است.

چنانچه تمایل ندارید توییت های شما را کاربر خاصی ریتوییت کند می توانید ریتوییت شدن توسط آن کاربر را ببندید. برای این کار به پروفایل کاربر مدنظر رفته و پس از آیکون منوکشویی پروفایل وی گزینه turn off retweet را انتخاب کنید.

قابل ذکر است خاموش یا روشن کردن ریتوییت بدون بازگشت است به این مفهوم که نمی توان ریتوییت های حال حاضر تایم لاین را حذف نمایید. در ضمن نمی توان قابلیت ریتوییت کردن توییت ها را برای تمام کاربران ببندید. در ادامه به نحوه حذف یا لغو ریتوییت در توییتر می پردازیم.

نحوه حذف یا لغو ریتوییت در توییتر به این گونه است که روی ریتوییتی که ارسال کرده اید کلیک نموده سپس در کادر گشوده شده همانند تصویر گزینه Delete Tweet را انتخاب کنید. با این عمل توییت مدنظر از تایم لاین شما حذف شده ولی توییت اصلی همچنان باقی می ماند.

دلایل عدم ریتوییت شدن برخی توییت ها

  1. توییت از نوع محافظت شده است(چنانچه آیکون lock را کنار اسم و اطلاعات کاربر در توییت یا صفحه پروفایلش دیدید یعنی توییت های او محافظت شده اند).
  2. عدم اجازه اشراک گذاری توییت های یک شخص به صورت عمومی. در مواردی یک شخص درخواشت فالو شما را قبول کرده و می توانید توییت های وی را در تایم لاین مشاهده کنید ولی توییت هایش نه توسط شما و نه هیچ فرد دیگری قابل ریتوییت شدن نیست بخاطر این که این شخص اجازه اشتراک گذاری توییت هایش را به شکل عمومی نداده است.

تفاوت ریتوییت معمولی و به صورت نقل قول

هنگامی که توییتی به صورت معمولی ریتوییت می شود توییت مدنظر مستقیما اشتراک گذاشته می شود و در حقیقت محتوای توییت را همه فالوورهای شما می بینند. هر تعاملی مانند لایک و نظر نوشتن به توییت اصلی مربوط است. ولی در روش نقل قول آنچه فالوورهای شما می بینند دیدگاه و پاسخ شما به توییت اصلی می باشد که به شکل توکار ظاهر می شود. در این حالت هر بازخورد افراد به دیدگاه و نظر شما مربوط است.

به عبارت دیگر لایک و نظر فالوورها همه به پست یا توییت شما ربط دارد. روش نقل قول (Quote Tweet) که حالت جدید و پیشفرض ریتوییت در توییتر می باشد برای برخی جالب و برای برخی دیگر روش قدیمی ریتوییت جالب است. نحوه ارسال توییت ها به روش قدیمی این است که در کادر Adda comment هیچ متنی یا دیدگاهی نوشته نشود.

همچنین می توانید برای آشنایی با نحوه تغییر نام کاربردی در توییتر کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *