دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رفتارهای ناهنجار کودکان و آنچه والدین باید بدانند

  • سمیه نیک فرجام
  • ۸ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

رفتارهای ناهنجار در کودکان دسته ای از رفتارهای ضد اجتماعی هستند که اغلب به دلیل الگوبرداری از والدین رخ می دهند این رفتارها شامل افسردگی، خشونت، ترس، لجبازی و … می باشند که در این مقاله به این موارد اشاره خواهیم کرد. والدین برای کنترل این رفتارها باید آموزش های لازم را به فرزندان خود ارائه دهند و به مشاوره مراجعه کنند.

کودکان نیز مانند بزرگسال ها ممکن است به رفتارهای مخرب دست بزنند که زندگی آن ها را از جوانب مختلفی تحت تاثیر قرار می دهد کودکان نیز ممکن است استرس هایی داشته باشند و دلایل این استرس ها نیز بسته به عوامل محیطی و بستر خانوادگی آن ها متفاوت است. اغلب کودکان با دیدن الگوهای رفتاری نادرست از سوی اطرافیان رفتار های نادرستی از خود نشان می دهند. به اعتقاد برخی از روانشاسان کودک کمبودهای عاطفی، عدم توجه والدین، عدم رسیدگی صحیح، نداشتن توان مالی و … از عموم دلایلی هستند که در کودکان موجب می شوند به سوی رفتارهای مخرب اجتماعی روی بیاورند. در این زمینه تربیت والدین و نوع رسیدگی های آن ها به کودکان نقش بسیار مهمی دارد و شما بایسد فرزند خود را در یک شرایط محیطی مناسب قرار دهید تا به سوی رفتارهای نادرست پیش نرود. کودکان در هر سنی می توانند به چنین رفتارهایی دست بزنند متلا ممانعت کردن از دستوران والدین از همان دوران نوزادی و در سنین یک تا پنج شالگی دیده می شود درست زمانی که والدین سعی دارند به کودک غذا بدهند و کودک از خوردن غذا امتنع می کنند این دسته از رفتارها در کودکان نشان دهنده لجبازی های ان می باشد و در آینده موجب می شود تا کودک فرد سرکش شود.

دسته ای از رفتارهای ناهنجار در کودکان:

کودکان نیز مانند بزرگسالان می توانند رفتارهای مخرب و ضد اجتماعی داشته باشند تمام این رفتارهای ضد اجتماعی به دلیل تاثیراتی است که کودک از محیط های اطراف خود می گیرد و می تواند نقش مهمی در شکل گیری شخصیت آن ها داشته باشد. به عنوان مثال رفتارهای خشونت بار دسته از رفتارهای ضد اجتماعی است که کودکان آن را از والدین خود می آموزند این دسته از کودکان در رفتارهای خود خشونت زیادی به خرج می دهند و یا اینکه ترس از خشونت دارند.

 کودکان ناهنجار

این رفتارهای ضد اجتماعی می تواند ریشه در نگرانی های کودک در دوره های مختلف داشته باشد با توجه به اینکه کودکان در هر دوره سنی دارای نگرانی هایی هستند هر یک از این موارد می تواند به نوعی برای او ایجاد تنش کند و موجب می شود تا به رفتارهای نادرست روی بیاورد. راهنمای تربیت اجتماعی کودکان در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد و نقش مهمی در رشد تربیتی این دسته از کودکان دارد.

۱- خشونت در کودکان:

یکی از رفتارهای ناهنجار در کودکان خشونت است زندگی در فضای خشونت بار موجب می شود کودکان احساس آسیب پذیری و بی پناهی داشته باشند و این احساس در کودکان متفاوت است برخی از کودکان رفتار های خشونت آمیز را یاد می گیرند و این موضوع موجب می شود که هر مساله ایی را با خشونت پاسخ دهند اما در مقابل دسته ایی دیگر از کودکان هستند که از فضای خشونت بار ترس زیادی دارند آن ها از این فضا ها دوری می کنند و گاهی در چنین مواقعی نمی توانند از خودشان دفاع کنند برخی از کودکان برای ابراز احساسات خود از جمله خشم از حرکات بدنی استفاده می کنند مثل آسیب رساندن و کتک زدن و هل دادن و غیره در این مواقع توجه داشته باشید که کودکان به حمایت و محبت والدین خود نیاز دارند تا یاد بگیرند احساسات و عواطف خود را به جای حرکات با کلمات بیان کنند

رفتارهای ناهنجار در کودکان

۲- افسردگی در کودکان:

در کودکان هم مانند بزرگسالان استرس و ترس از دست دادن کسی یا چیزی می تواند یکی از دلایل افسرگی ان ها محسوب شود افسرگی یکی از چهار رفتار ناهنجار در کودکان است که می تواند تاثیر های بسزایی در زندگی آن ها داشته باشد، افسرگی در کودکان می تواند به روابط اجتماعی، دوستانه، خانوادگی، سلامت جسم و روح آن ها آسیب بزند  افسردگی باعث گوشه گیری کودکان می شود و همچنین موجب می شود کودکان احساس کنند که کسی آن ها را درک نمی کنند و احساس کنند در جمع دوستان یا بزرگ تر ها دوست داشتنی نیستند و مهارت یا استعداد خاصی ندارند. نشانه های کودک افسرده می تواند یک راه تشخیصی باشد و باید به آن توجه شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نشانه های افسردگی در کودکان:

برخی از نشانه های افسردگی در کودکان عبارت است از : رفتارهای ناهنجاری چون آسیب رساندن به خود و دیگران، بحث و درگیری با پدر و مادر، خواهر و برادر، گوشه گیری، احساس ضعف، اعتماد به نفس پایین، انجام ندادن تکالیف و سرپیچی از وظایف شخصی، خشم و غیره.

رفتارهای ناهنجار کودک

۳- لجبازی در کودکان:

کودکان از سنین ۱تا ۵ سالگی علامت و نشانه هایی از لجبازی را بروز می دهند رفتارهای لجبازانه در کودکان از همان دوران نوزادی آغاز می شود این رفتار ها در روز مزه کودکان دیده می شود مثلا کودکی که در مقابل خواسته های والدین خود مقومت می کند و غذا را تف می کند نشانه ایی از رفتار لجبازانه دارد اوج رفتارهای لجبازانه در کودکان ۳ سالگی است و در هفت ماهگی نیز این رفتار ها ادامه دارد به طور کلی لجبازی کردن در کودکان یک رفتار طبیعی است زیرا کودک به واسطه ان می خواهد خود را از لحاظ روانی از والدین مستقل کند این ویژگی ها در کودکان ویژگی های هنجار روانی است و زمانی که به یک رفتار آزار دهنده برای والدین و خود کودک تبدیل شود می توان ان را رفتاری ناهنجار تلقی کرد.

ناهنجاری در کودکان

۴- ترس کودکان:

یکی دیگر از چهار رفتار ناهنجار در کودکان ترس است، ترس حالتی هیجانی است که وقوع خطر را هشدار می دهد و همچنین با تغییراتی در بدن همراه است مثل عرق کردن، نفس نفس زدن، لرزیدن، و غیره. ترس در کودکان نوعی حالت هیجانی است که موجب می شود به رفتارهای نادرستی دست بزنند در واقع این ترس ها بخشی از شخصیت کودک را تشکیل می دهند و می توانند موقعیتی مخاطره آمیز را برای او ایجاد کنند او به دلیل ترس نمی تواند به درستی تصمیم بگیرد و توانایی های خود را از یاد می برد.

روش های کاهش ترس در کودکان در لینک برای والدینی توصیه می شود که فرزندانی ترسو دارند و این ترس موجب شده تا از فلعالیت های روزانه خود نیز بازمانند در این لینک می توانید اطلاعات جامعی را در این زمینه مطالعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *