دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علائم قبل از سکته مغزی، این نشانه ها را جدی بگیرید

  • شقایق ایران دوست
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با نشانه های هشدار دهنده قبل از سکته مغزی آشنا می کنیم و شما می توانید با دانستن آن نشانه ها سریعا به اورژانس زنگ بزنید. برای پیشگیری از مشکلات جدی بهتر است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

سکته مغزی دومین عامل مهم مرگ و میر در جهان می باشد. زمانی که فردی دچار این عارضه می شود دیگر نمی تواند مانند قبل کار کند و به اصطلاح از کار افتاده خواهد شد. در ادامه شما را با علائم قبل از سکته مغزی آشنا می کنیم تا در صورت بروز این مشکل بتوانید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی

زمانی که بحث سکته مغزی به میان می آید یعنی یکی از شریان های مهم مغزی بسته یا پاره شود و گردش خون در آن ناحیه مختل شود. این اختلال می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای افراد ایجاد کند و بسته به محل پارگی یا مسدود شدن نشانه های مختلفی را بروز می دهد. در واقع سکته مغزی منجر به فلج شدن نیمی از بدن، اختلال در حرف زدن و اختلال در راه رفتن می شود. امام یادتان باشد که این پایان راه نمی باشد و تنها ۱۰ درصد افرادی که به این عارضه دچار اند جان خود را از دست می دهند و ما بقی می توانند با به کار گیری درمان های مناسب زندگی عادی خود را ادامه دهند. بیش ترین علتی که منجر به ایجاد این بیماری می شود ضخیم شدن دیواره رگ های خونی است که به وسیله کلسیم، چربی ها و کلسترول صورت می گیرد و انعطاف رگ های خونی را از بین می برد. به طور کلی دو نوع سکته مغزی داریم که در یکی به وسیله لخته خونی رگ های مغزی مسدود می شود و منجر به اختلال در گردش خون خواهد شد و دیگری بیماران به دلیل فشار خون بالا دچار پارگی رگ های مغزی می شوند. نوع اول را ایسکمیک و نوع دوم را هموراژیک می نامند. گاهی ممکن است بیمارانی که مشکلات قلبی دارند به این بیماری دچار شوند بنابراین باید در خوردن به موقع دارو های خود محتاط باشید و سعی کنید زمان استفاده از آن ها را از یاد نبرید.

سردرد از نشانه های سکته مغزی است؟

علائم قبل از سکته مغزی

بیش تر بیماران قبل از این که این عارضه برایشان رخ بدهد دچار یک سری نشانه ها می شوند. بهتر است نشانه ها را به خوبی بشناسید تا بتوانید به راحتی آن ها را شناسایی کنید و با درمان به موقع از بروز مشکلات وسیع تر این بیماری پیشگیری کنید.

سردرد ناگهانی

بیش تر افرادی که دچار سکته های مغزی می شوند چند دقیقه قبل از آن به طور ناگهانی سردرد شدید را تجربه می کنند و بعد از آن بیهوش می شوند. افرادی که در نزدیکی آن ها قرار دارند باید قبل از بیهوشی آن ها به اورژانس زنگ بزنند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بی حسی در بدن

معمولا قبل از این که بیمار سکته مغزی را تجربه کند گزارش بی حسی و فلج را در یک سمت از بدن خود می دهد. بیش تر موارد ممکن است حتی فلج نصف صورت را نیز گزارش کنند.

انواع سکته مغزی

کاهش توانایی

قبل از سکته مغزی یک سری از عوامل هشدار دهنده اند. برای مثال فردی که دچار اختلال در خون رسانی شده باشد دچار کاهش بینایی، کاهش قدرت بدن، عدم هماهنگی و حفظ تعادل بدن، کاهش فهم و کاهش قوای حسی خواهد شد.

تاری در یک چشم

از مهم ترین نشانه های قبل از سکته مغزی کاهش بینایی و تاری دید در یکی از چشم ها می باشد. بر اساس محلی که رگ خونی دچار مشکل شده است فرد در یک چشم خود تاری دید را گزارش می دهد.

نشانه های کلی

برخی نشانه ها هستند که ممکن است آن ها را با بیماری های دیگر اشتباه بگیرید ولی این نشانه ها نیز از جمله علائم قبل از سکته مغزی هستند. علائمی مانند تهوع، استفراغ، تب، سکسکه و عدم توانایی در عمل بلع نشانه های دیگر این بیماری اند.

نشانه های کلی سکته مغزی

آزمایش تشخیصی

یک آزمایش وجود دارد که پزشک برای بررسی سکته مغزی آن را انجام می دهد. این آزمایش در چند بخش مختلف بدن انجام می گیرد که در ادامه آن را برای شما بررسی خواهیم کرد. نام این آزمایش FAST می باشد.

آزمایش F

در این آزمایش ابتدا صورت فرد مورد بررسی قرار می گیرد و شما می توانید به راحتی آن را انجام دهید. در این آزمایش پزشک از فرد می خواهد که لبخند بزند تا بتواند حالات چهره او را بررسی کند. در انتهای این آزمایش مشخص می شود که فرد دچار سکته مغزی شده است یا خیر.

آزمایش A

این آزمایش مخصوص به بازو های فردی می باشد که علائم سکته مغزی را داشته است. در این آزمایش پزشک از فرد می خواهد تا راست بایستد. در این صورت فردی که عارضه سکته مغزی را تجربه کرده باشد یک طرف بدنش از طرف دیگر پایین تر است.

آزمایش S

در این آزمایش پزشک از فرد می خواهد تا با او حرف بزند. بیش تر افرادی که دچار سکته مغزی شده باشند توانایی خود را در حرف زدن از دست می دهند. در برخی موارد پزشک جمله ای چند کلمه ای را می گوید و از فرد می خواهد تا آن را تکرار کند. بعد از تکرار بر اساس نوع حرف زدن بیمار و جا انداختن کلمات او را مورد بررسی قرار می دهند.

علائم قبل از سکته مغزی

آزمایش T

این آزمایش مربوط به زمان می باشد و اگر پزشک نتواند نشانه ها را به درستی تشخیص دهد ممکن است بیماری بسیار گسترده تر از قبل برای بیمار رخ دهد بنابراین اگر نشانه های سکته مغزی را دارید سعی کنید قبل از این که دیر شود برای درمان اقدام کنید تا بتوانید از عارضه های سکته مغزی بکاهید و مشکلات کم تری برای شما ایجاد شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *