دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کشور سودان و آشنایی با فرهنگ و سبک زندگی مردمش

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کشور سودان امروزه در زمینه های مختلفی از جمله گردشگری به پیشرفت های زیادی دست پیدا کرده که در این مقاله سعی داریم تا شما را با برخی از مکان های دیدنی این کشور زیبا آشنا نماییم با ما همراه باشید.

جمهوری سودان در واقع کشوری در شمال خاوری آفریقا می باشد که پایتخت آن شهر خارطوم خواهد بود و همچنین این کشور سومین کشور بزرگ آفریقا و نیز دومین کشور بزرگ عربی پس از الجزایر می باشد.

آشنایی با کشور سودان

بهتر است بدانید سودان در واقع یکی از جمهوری های وقعی در قاره آفریقا است که امروزه جاذبه های گردشگری فراوانی را در خود جای داده و به عنوان یک مقصد گردشگری در آفریقا شناخته شده است. همچنین این کشور با دیگر سرزمین های اطراف خود دارای مرز مشترک است و نزدیک بودن آن با مصر و اتیوچی باعث اهمیت دوچندان شده است.

به صراحت می توان گفت که این کشور در کنار دریای سرخ واقع شده و دقیقا بین مصر و اریتره قرار گرفته است. اگر به کرانه های کشور سودان شمالی دقت کنید به ۸۵۳ کیلومتر می رسد و این کشور از سمت شمال با مصر و از جهت جنوب باختری با آفریقای مرکزی همسایه است. امروزه موازنه تجاری در این کشور بسیار رشد کرده و دیگر روال منفی خود را دنبال نمی کند. از سوی دیگر نیز شرایط حساب جاری در کشور سودان به مرز ۱۷۵۶.۲۰ میلیون رسیده است و واردات و صادرات نیز به نسبت قبل بهبود داشته است.

این سرزمین با ۲۵۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت پر وسعت ترین کشور آفریقایی و همچنین بزرگ ترین سرزمین در میان کشور های اسلامی باشد که ترکیب جمعیت در آن فوق العاده پیچیده خواهد بود به گونه ای که ده گروه قومی مهم را می توان در آن تشخیص داد. توجه داشته باشید که این کشور با سرزمین های مصرف لیبی، آفریقای مرکزی، زئیر، کنیا، اوگاندا و اتیوپی مرز مشترک دارد.

خصوصیات کشور سودان

خلاصه ای از تاریخ:

کشور سودان که همسایه جنوبی مصر و سرچشمه بخشی از نیل است در روزگانه فراعنه در عصر باستان نوبه یا نوبی نامیده می شد. نوبی در آن زمان شامل نویی سفلی یا سرزمین اواوات ونوبی علیا یا سرزمین کوش بود که شامل قسمتی از اتیوچی امروزی نیز می شد. در واقع سودان نامی است که اعراب به این سرزمین داده اند و بیشتر به صورت بلادالسودان به کار رفته است و به معنای سرزمین سیاهان می باشد.

توجه داشته باشید که عنوان سودان در گذشته مفهومی وسیع تر از کشور سودان کنونی را در بر می گرفته و از ساحل غربی آفریقا تا کوه های حبشه را شامل می شده است. چاد و نیجر علیا از نیزار های باتلاقی صعب العبوری که سود خوانده می شود می گذرد و جزء سودان خواهد بود.

  •  آرون گروپس

در واقع لکن دلیلی بر ساخته شدن کلمه سودان از آن مشاهده نشده و در روزگار استعمار فرانسه در آفریقا کشوری به نام سودانی در غرب آفریقا وجود داشت که مشتمل بر بخشی از صحرا در شمال و بخش فوقانی دره های سنگال و نیجریه در جنوب بابا یعنی باماکوبود سودان از سال ۱۸۸۹ تا کسل استقلال مشترکا تحت سلطه مصر و امگلیس بود.

در طول این مدت زمان سودان بخشی از مصر و امگلیس محسوب می شود و پس از استقلال سودان به جمهوری سودان معروف شد و بعدها جمهوری دموکراتیک سودان نامیده شد که هم اکنون نام رسمی آن کشور است. بهتر است بدانید که نام بین المللی این کشور SUDAN می باشد و به کشور سرچشمه نیل نیز مشهور است.

موقعیت جغرافیایی سودان

موقعیت جغرافیایی:

جمهوری سودان با یک میلیون و ۸۸۶ هزار و ۶۸۰ کیلمتر مربع مساحت در شمال آفریقا و در کنار دریای سرخ میان کشور مصر و اریتره قرار گرفته است. درازای کرانه های سودان به ۸۵۳ کیلومتر می رسد و همچنین این سرزمین از جهت شمال ۱۲۷۳ کیلومتر با مصر، از جهت شمال باختری ۳۸۳ کیلومتر با لیبی، از سمت باختر ۱۳۶۰ کیلومتر با چاد، از سمت جنوب باختری ۱۱۶۵ کیلومتر با آفریقای مرکزی، از سمت شرق ۶۰۵ کیلومتر با اریتره مرز مشترک خواهد داشت.

پخش بزرگی از سودان را دشت های بزرگ تشکیل می دهند که به دست دره بزرگ رودخانه نیل به دو بخش خاوری و باختری جدا می شود. همچنین ۵ درصد از خاک این سرزمین را زمین های قابل کشت و ۴۶ درصد از آن را چراگاه های طبیعی شامل خواهد داشت. دقت داشته باشید که پست ترین بخش سودان در کرانه دریای سرخ هم سطح آب های جهان است و بلندای بلندترین بخش این کشور در قله کینیتی به ۳۱۷۸ متر می رسد.

خلاصه ای از تاریخ سودان

آب و هوا:

معمولا زمین های سودان به صورت دشت های گسترده ای هستند و کوه ها و بلندی های آن در جنوب و دورترین بخش باختری آن قرار دارد. کوه های نوبه در مرکز و کوه های دریای سرخ در بخش خاورری سودان قرار گرفته اند. سودان در بخش مداری آفریقا است و آب و هوای آن در جنوب استرالیایی و در مرکز سافنا و در شمال قاره ای خواهد بود. به طور کلی آب و هوای این کشور استوایی است اما بخش شمال خشک است و مناطقی دارد که بارندگی در آن ها ناچیز خواهد بود.

فرهنگ مردم کشور سودان:

قبیله های بسیار زیادی در کشور سودان دیده می شوند که هر یک فرهنگ زندگی مخصوص به خود را دارند. همچنین حجاب در برخی از قبیله ها بسیار عجیب است و مردم از پوست حیوانات برای پوشش بدن خود استفاده می کنند از سوی دیگر نیز زبان مردم در برخی از قبیله ها متفاوت خواهد بود. در واقع یکی از فرهنگ های بسیار مهم در این کشور پریدن از روی گاو ها است و این موضوع برای نشان دادن شجاعت افراد شکل می گیرد.

با این وجود در فرهنگ گردشگری مردم سعی دارند تا وابسته به مکان های مقدس شرایط اعتقادی را به خوبی دنبال کنند و اینطور که مشخص است در این کشور فرهنگ زندگی در شرایط مشخصی دنبال می شود و شکل های فرهنگی به صورت حرفه ای پیش بینی شده اند. اغلب مردم سودان سعی دارند رقص و پایکوبی را در میان لیست فرهنگ های خود قرار بدهند و به هر صورت این روال توانسته فرهنگ زندگی گروهی در کشور سومالی را افزایش دهد.

آداب و رسوم مردم سودان

زبان و ادیان رسمی:

بهتر است بدانید که حدود ۸۰ درصد از مردم این کشور مسلمان،؛ ۱۰ درصد مسیحی و مابقی پیرو ادیان بومی یا بی دین هستند. همچنین گروه اخیر در منطقه آفریقایی نشین این کشور سکونت دارند. زبان رسمی مردم را می توان عربی دانست اما زبان انگلیسی نیز به عنوان زبان دوم در بخش های اداری و آموزشی کشور رایج خواهد بود.

قوانین عمومی در سودان:

در این کشور یک سری قوانین در خصوص کشاورزی وجود دارد که بیشتر جنبه در فضای مذهبی آن ها خواهد داشت اینطور که مشخص است افراد در کشور سودان سعی دارند پیش از آغاز کار کشاورزی دعاخوانی های گسترده ای داشته باشند و دعا بخوانند.

قوانین زندگی در این کشور به نسبت گذشته بسیار روتین تر پیش می رود البته که این سرزمین قوانین زندگی مشخصی را شامل شده است برای مثال بانوان در سودان شمالی در زمان های مشخصی حق رانندگی دارند و اجازه ندارند بیشتر از زمان مشخص رانندگی کنند که این موضوع معمولا به خاطر حفظ آبرو در میان بانوان و آقایان صورت می گیرد.

قوانین ارز برای قیمت نیز بسیار تغیبر داشته به این صورت که در ابتدای اقتصاد این کشور کمی ارزان تر از سایر بخش های رویت می شده و با وجود اینکه امروزه به نسبت گذشته بهبود پیدا کرده اما هنوز هم قوانین آن دچار مشکلات عدیده ای است.

قوانین تحصیلی در این کشور نیز به نسبت گذشته بهبود زیادی داشته و دانشکده های وابسته به کشور های برتر دنیا در این سرزمین رویت شده اند.

در سودان برخی از قوانین مخصوص قومیت های خاص است و شامل تمام افراد جامعه نخواهد شد برای مثال برخی از قومیت ها اجازه ندارند از رنگ های پرچم سودان برای لباس خود استفاده کنند.

قوانین رایج در کشور سودان

مکان های دیدنی کشور سودان:

همانطور که می دانید کشور سودان پس از اینکه به استقلال کامل دست پیدا کرد در زمینه های مختلفی از جمله گردشگری پیشرفت های زیادی دست یافت و به همین منظور در ادامه برخی از دیدنی های سودان را شرح داده ایم:

نوبه:

در واقع نوبه یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری سودان محسوب می شود که از هزاران سال پیش تا به امروز مردم به دیدن آن می روند و به طور کلی یک منطقه باستانی و گردشگری محسوب خواهد شد. این طور که شواهد نشان می دهد این شهر در امتداد رود نیل واقع شده و نیمی از آن در مصر و نیم دیگر در کشور سودان قرار گرفته است. جالب است بدانید که شهر نوبه در دوره های مشخصی از تاریخ یک منطقه عبادتگاهی برای فراعنه مصر محسوب شده و معماری سنتی آفریقایی اصیل نیز در آن بسیار ارزشمند خواهد بود.

شهر های مهم کشور سودان

کوه بارکال:

یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری کشور سودان کوه بارکال است که در حدود ۴۰۰ کیلومتری شمال خارطوم قرار گرفته است و ۹۸ متری یک قله تحت محسوب می شود. این منطقه بسیار عجیب است و مانند کویر های زیبای یزد در ایران خواهد بود. می توانید برای سفر به این کشور از این منطقه ویژه نیز بازدید نمایید.

بازدید از کوه های بارکال در سودان

جزیره توتی:

جزیره توتی در واقع به عنوان مهم ترین بخش گردشگری سودان محسوب می شود که سرشار از جاذبه های طبیعی است و می تواند شما را با محلی های کشور به خوبی آشنا نماید. با بازدید از این جزیره می توانید با فضای کشاورزی و فرهنگ و سنت های رایج میان مردم نیز آشنا شوید.

جزیره معروف توتی در سودان

پارک ملی دیندر:

بهتر است بدانید که پارک ملی دیندر در جنوب شرقی کشور سودان قرار گرفته و در امتداد آن رودخانه، جنگل و همینطور مناطق باتلاقی وجود دارد. عمدتا در این پارک حیوانانی مانند زرافه، بوفالو، آهو و شترمرغ زندگی می کنند که دیدن آن ها از نزدیک می تواند برای مسافران بسیار لذت بخش باشد.

مکان های دیدنی سودان

موزه ملی سودان:

یکی دیگر از دیدنی های مشهور سودان موزه ملی آن است که حتما باید از آن بازدید کنید. این موزه معروف در شهر خارطوم واقع شده و در سال ۱۹۷۱ ساخته شده و امروزه دارای بیش از ۳ هزار اثر تاریخی می باشد که بیشتر آن ها به تمدن های قدیمی این منطقه از جمله پادشاهی رامسس مصری اشاره می کند.

موزه ملی در کشور سودان

علاوه بر این ها در موزه ملی می توانید به صورت کامل با مبدا پادشاهی کوش و نابودی آن آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *