دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص جوانه گندم و فواید اعجاب انگیز آن

  • ندا خوشرو
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

اگر چه جوانه گندم دارای ظاهری کوچک و ریز است ولی جالب است بدانید که میزان مواد مغذی موجود در آن بسیار زیاد است و در سلامت بدن نقش موثری دارد, در ادامه این مطلب انواع خواص جوانه گندم و فواید شگفت انگیز آن را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

جوانه گندم از انواع مواد غذایی است که متاسفانه بیشتر خانواده های ایرانی از آن در برنامه غذایی خود استفاده نمی کنند. فواید جوانه گندم برای بدن بسیار زیاد است و علاوه بر این جوانه گندم سرشار از املاح معدنی و ویتامین های مورد نیاز برای بدن است.

جوانه گندم در گروه سبزی ها با ارزش غذایی و فواید درمانی و سلامتی بسیار بالا قرار دارد و همچنین می توان جوانه گندم را جزء رده گیاهان دارویی در طب سنتی قرار داد. شما می توانید به راحتی جوانه گندم را در منزل تهیه کنید و از فواید بی نظیر آن نهایت استفاده را ببرید، در ادامه مطلب شما را با فواید بی نظیر آن آشنا خواهیم کرد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

جوانه گندم

بررسی خواص جوانه گندم برای سلامت بدن

در هنگام فرآیند جوانه زدن گندم ویتامین ها و املاح و پروتئین های موجود در گندم افزایش می یابند از این رو جوانه گندم جزء مواد غذایی با ارزش غذایی بالا است و دارای ترکیبات مغذی زیر است:

  • پروتئین : ۲۳.۲
  • اسیدهای چرب ضروری مانند لینولئیک و آلفا اسید : ۹.۷۲ درصد
  • ویتامین های گروه B : که شامل ویتامین های B1 , B2 , B6
  • نیاسین و اسید فولیک
  • مواد معدنی : منیزیم و فسفر و آهن
  • ویتامین A
  • آنزیم های آنتی اکسیدان
  • ویتامین E

انواع خاصیت های جوانه گندم

خواص دارویی و درمانی جوانه گندم

جوانه گندم دارای خاصیت دارویی و درمانی زیادی است که شما می توانید از این ماده غذایی برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری های مختلف استفاده کنید. در ادامه این مطلب انواع خواص جوانه گندم و فواید بی نظیر آن را در اختیار شما دوستان عزیز قرار داده ایم.

خواص دارویی و درمان جوانه گندم

دیابت

جوانه گندم سرشار از ویتامین های B1 , E است و سطح انسولین و قند خون را در بدن می تواند به خوبی تنظیم کند از این رو برای بیماران دیابتی می تواند مفید باشد.

  •  آرون گروپس

کاهش سطح کلسترول

جوانه گندم سطح کلسترول خون را پایین نگه می دارد و برای سلامت قلب و گردش خون می تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر جوانه گندم غذاهایی مانند جو دوسر و حبوباتی نظیر لوبیا چیتی و روغن های ماهی نیز می توانند سطح کلسترول را پایین نگه دارند.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

در هر ۱۱۵ گرم از جوانه گندم ۶۰ درصد فیبر موجود است و فیبر موجود در جوانه گندم به دفع سموم در بدن کمک می کند و همچنین از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

درمان ضعف تخمک گذاری

جوانه گندم سرشار از ویتامین E است و از این رو برای درمان اختلالات قاعدگی و ضعف تخمک گذاری در خانم ها مفید می باشد.

درمان و پیشگیری از کم خونی

آهن موجود در جوانه گندم برای افراد مبتلا به بیماری کم خونی و یا برای پیشگیری از این بیماری مفید است.

رفع مشکلات ناشی از فشار خون

جوانه گندم حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که به گردش بهتر خون کمک می کند و از این رو برای رفع مشکلات ناشی از فشار خون مناسب است. همچنین پتاسیم موجود در جوانه گندم برای پیشگیری از بیماری های روماتیسمی می تواند مفید واقع شود.

تاثیر جوانه گندم در کاهش و افزایش وزن

جوانه گندم دارای مقدار زیادی اسید لینولئیک است که به جذب چربی در بدن کمک می کند و همچنین فیتوسترول های موجود در این ماده غذایی جذب چربی در بدن را متوقف می کنند. و اگر شما می خواهید کاهش وزن پیدا کنید باید جوانه گندم را به همراه ماست و یا سالاد کاهو ۱۰ دقیقه قبل از غذا میل کنید و اگر تصمیم دارید از خاصیت اضافه وزن جوانه گندم بهره ببرید باید جوانه گندم را ۱۰ دقیقه بعد از غذا میل کنید.

جوانه گندم با خاصیت بی نظیر

جوانه گندم در بارداری

جوانه گندم حاوی ترکیبات مفید و ضروری برای بدن است از این رو به شما توصیه می کنیم در دوران بارداری جوانه گندم را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. پروتئین یکی از مواد مغذی مهم در سه ماهه دوم و سوم بارداری است و بدن شما باید در این دوران از بارداری که کودک در حال رشد است پروتئین کافی را بدست آورد بنابراین بهتر است که شما در دوران بارداری جوانه گندم را که سرشار از پروتئین است در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

خواص های جوانه گندم در دوران بارداری

فواید جوانه گندم برای پوست صورت

خواص جوانه گندم برای پوست

مقدار زیاد ویتامین E موجود در جوانه گندم برای سلامت پوست موثر است و همچنین جوانه گندم یک ضد لک قوی است و مصرف خوراکی جوانه گندم از ایجاد لکه های ناشی از آفتاب سوختگی پیشگیری کنید علاوه بر این شما می توانید با کمک فواید جوانه گندم ماسک های طبیعی را در منزل تهیه کنید. ماسک جوانه گندم ماسک طبیعی و گیاهی بی نظیری است که دارای خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی برای پوست صورت است و اگر شما پوستی خشن و خشک دارید به شما توصیه می کنیم که از این نوع ماسک استفاده کنید.

ماسک جوانه گندم

فواید جوانه گندم برای مو

از دیگر فواید جوانه گندم می توان به درمان ریزش مو و ترمیم موهای آسیب دیده اشاره کرد. شما می توانید با مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری جوانه گندم از ریزش موهای خود پیشگیری کنید.

 خواص جوانه گندم برای مو

درمان یبوست

یبوست از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین افراد می باشد که با کمک جوانه گندم می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا جوانه گندم دارای مقادیر فراوانی فیبر است که به درمان و پیشگیری از یبوست کمک می کند فقط کافی است پودر جوانه گندم را به سالاد و ماست بیفزایید این کار سبب افزایش دریافت فیبر و در نتیجه حرکات روده می شود.

فواید جوانه گندم بر سلامت بدن

بدنسازی

جوانه گندم دارای مقادیر فراوانی مواد معدنی، ویتامین ها و کربوهیدرات ها می باشد و همچنین فیبر موجود در آن از افزایش وزن در ورزشکاران پیشگیری می کند و به دلیل داشتن پروتئین ها برای تقویت عضلات بدنسازان و عضله سازی گزینه بسیار مناسبی است و در زمان انجام تمرینات بدنسازی انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند.

فواید جوانه گندم برای کودکان و نوزادان

جوانه گندم نقش مهمی را در رشد جسمی و روحی کودکان و نوزادان ایفا می کند زیرا دارای تمام مواد ضروری مانند پروتئین، کربوهیدرات ها، اسید های چرب امگا۳ و ویتامین ها است و همچنین به خاطر داشتن فیبر برای درمان یبوست در کودکان بسیار مناسب است، ویتامین B موجود در آن سبب افزایش سطح انرژی، تولید گلبول های قرمز سالم و افزایش متابولیسم می شود.

خواص درمانی جوانه گندم

نکته : پیش از استفاده از جوانه گندم برای نوزادان و کودکان بهتر است با پزشک مشورت نمایید.

روش تهیه جوانه گندم

ابتدا دانه های گندم را تمیز کرده و بشویید سپس داخل ظرفی پر از آب ریخته و در مکانی خنک و نور زیاد قرار دهید تا کمی جوانه بزند حالا آب روی آن را دور ریخته و بر روی دانه ها دستمال مرطوب بگذارید و دو بار در روز با اسپری کردن آب آن را مرطوب نمایید و بعد از گذشت سه تا چهار روز می توانید از آن در تهیه سالادتان استفاده نمایید، همچنین استفاده از جوانه گندم با همراه ماست، شیر و عسل برای سلامت بسیار مفید است.

بررسی عوارض جوانه گندم

۱. آن دسته افرادی که بیماری سلیاک دارند و به گلوتن حساسیت دارند نباید از جوانه گندم استفاده کنند.

۲. جوانه گندم در برخی از افراد سبب بروز تهوع، سرگیجه و اسهال می شود.

۳. روغن جوانه گندم سرشار از تری گلیسیرید است بنابراین آن دسته از افرادی که از بیماری های قلبی و عروقی رنج می برند باید در مصرف آن احتیاط نمایند.

روش تهیه جوانه گندم

 یکی دیگر از فواید جوانه گندم کمک به درمان کم خوابی و تقویت حافظه است و شما می توانید برای تقویت حافظه به صورت ناشتا روزانه ۱ قاشق غذاخوری از جوانه گندم را استفاده کنید. در این مطلب انواع خاصیت های جوانه گندم را مورد بررسی قرار دادیم که امیدواریم این مطلب علمی مورد استفاده شما قرار بگیرد. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده انواع خواص غلات کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *