دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

نکاتی برای تبدیل شدن به سخنران حرفه ای

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

سخنران حرفه ای فردی است که یک شروع کوبنده و خوب داشته باشد در واقع سخنرانی هایی تاثیرگذار هستند که با نیازها و مشکلات مخاطبان اتصال داشته باشند و شما با ایجاد یک سوال در ذهن مخاطبان هنگام شروع می توانید آن ها را تا پایان سخنرانی با خود همراه کنید همچنین برقراری ارتباط در این زمینه نقش مهمی دارد.

سخنوری و فن بیان یکی از مهم ترین مهارت های برقراری ارتباط است بسیاری از افراد دوست دارند در زمینه های شغلی خود به موفقیت دست پیدا کنند و از طریق توانایی فن بیان تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطبان خود داشته باشند این سوال ذهن خیلی از افراد را به خود مشغول می کند که چگونه می توان سخنران حرفه ای باشیم؟  برای به دست آوردن مهارت در هر زمینه ای نیاز به تلاش و تمرین دارید به ویژه در زمینه سخنوری شما با تمرینات بیشتر و کنترل اعتماد به نفس خود می توانید به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید. در دنیای امروزه که دنیای ارتباطات است شما زمانی می توانید موفق باشید که ارتباط های موثری داشته باشند مسئله اساسی و مهم در این زمینه خط ذهنی است در واقع نقطه شروع سخنوری تا پایان آن  خط ذهنی را برای شما ایجاد می کند و شما باید بدانید که این خط ذهنی چگونه است و چه برنامه ای برای آن خواهید داشت. توجه داشته باشید که این خط ذهنی باید به شکلی مشخص، منسجم و مستقیم باشد ممکن است شما دچار انحرافاتی در این زمینه شوید بنابراین باید به این خط ذهنی توجه زیادی داشته باشید.

چگونه سخنران حرفه ای شویم؟

اگر شما فردی با مهارت در این زمینه نباید در سخنرانی کردن دچار انحراف شوید و یا درگیر حواشی شده و سردرگم شوید بنابراین خط ذهنی داشتن در این زمینه نقش مهمی دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر در یک جلسه دچار انحراف شدید باید با توانایی بیشتر سعی کنید به مسیر اول خود بازگردید و از مسیر اصلی خودتان هیچ گاه دور نشوید همانطور که می دانید هدف شما از یک سخنرانی اصولی تاثیرگذاری در افراد است شما باید انگیزه کافی داشته باشید و از اطراف خود الهام بخشی بگیرید. برای داشتن یک ارائه عالی و تاثیرگذار باید مخاطبان را هدف قرار دهیم اینکه سخنرانی ما چه تاثیری بر روی مخاطبان می گذارد نقش بسیار مهمی در بالا بردن کیفیت سخنرانی ما خواهد داشت. استرس یکی از مسائل انحراف دهنده است که شما باید بدانید چگونه استرس در سخنرانی را از بین ببرید.

سخنوری حرفه ای

شروعی قدرتمند و عالی داشته باشید:

اولین گام برای تبدیل شدن به یک سخنران حرفه ای شروع قدرتمند در سخنرانی است شما باید از روش های مختلفی برای سخنرانی استفاده کنید تا بتوانید قدرت خود را در این زمینه افزایش دهید مثلا می توانید با یک سوال چالش انگیز و کوبنده بحث خودتان را شروع کنید. سوال شما باید کلیدی باشد یا حتی می توانید از داستان های جذاب و شنیدنی برای شروع بحث خود آغاز کنید. صحبت کردن از تجربه های شخصی می تواند توجه مخاطب را جلب کند اگر در این زمینه ترس دارید باید از این ترس به درستی استفاده کنید و توانایی و مهارت های خود را بالاتر ببرید.

سخنران حرفه ای کیست

برای شروع کردن سخنرانی یک مطلب تکان دهنده که خاص است را بیان کنید این مسئله می تواند یک مسئله رایج باشد بهتر است از دیگران تشکر و قدردانی کنید اینکه در سمینارهای شما شرکت کرده اند و به سخنان شما گوش می کنند می تواند تاثیرگذار باشد.

با مخاطب ارتباط برقرار کنید:

یکی دیگر از شیوه های موثر برای تبدیل شدن به سخنران حرفه ای است شما باید با مخاطبان خود ارتباط احساسی برقرار کنید این اتصال احساسی می تواند نقش مهمی در تاثیرگذاری سخنرانی شما داشته باشد بنابراین باید این گام اساسی در جلسات خود را مورد توجه قرار دهید. بررسی کردن مخاطبان و اینکه مخاطبان شما چه احساساتی دارند و یا اینکه علایق آن ها چیست تاثیر به سزایی در این زمینه خواهد داشت و می تواند بخش مهمی از ارتباط های شما با مخاطبانتان را گسترش دهد. در یک جمع ممکن است برخی از مخاطبان احساسی و برخی منطقی باشند برای این منطور باید به شناخت کافی نسبت به آن ها دست پیدا کنید. آنچه برای یک سخنرانی حرفه ای لازم است بدانید این است که نحوه برقراری ارتباط های شما شکل دهنده نوع کیفیت این سخنرانی خواهد بود.

  •  آرون گروپس

حرفه ای شدن در سخنوری

همانطور که می دانید احساسات ما به شکل آنی عمل می کنند در صورتی که منطقه ما بعد از احساسات به کار می افتد بنابراین شما با برانگیختن احساسات مخاطبان خود می توانید منطق آن ها را نیز تحریک کنید توجه داشته باشید که اتصال احساسی یکی از پارامترهای مهم در برقراری ارتباط ها و افزایش فن سخنوری می باشد.

برای اینکه اتصال موثری داشته باشید و به یک سخنران حرفه ای تبدیل شوید باید شناخت کافی نسبت به مسائل و مشکلات مخاطبان خود داشته باشید اینکه مخاطب شما چه دغدغه ای دارد و یا اینکه چه نیازهایی دارد می تواند موجب اثرگذاری سنخرانی شما شود و مخاطبان را به شما جذب می کند از سویی موجب می شود تا به دلیل این اتصال مخاطب احساسات خود را به شما نزدیک بداند.

افراد حرفه ای در سخنوری

سرگرمی مخاطب:

در یک سخنرانی موثر و اصولی مخاطبان باید با یک داستان کنجکاو شوند این داستان های جذب کننده که توسط یک فرد سخنران ارائه می شوند می تواند بخش مهمی از یک ارائه خوب و عالی را تشکیل دهند. ما در زندگی روزمره می توانیم داستان های کوتاه زیادی را تعریف کنیم و این داستان ها را به زندگی روزمره مخاطبان نیز متصل کنیم در این صورت می توانیم تاثیرگذاری سخنرانی خود را بر روی مخاطبان بالا ببریم.

اگر داستان ها مرتبط با زندگی شخصی شما و یا تجربه های زندگی شما باشد می تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد زیرا مخاطب یک شاهد عینی دارد و تاثیرگذاری این تجربیات بیشتر می باشد برای تاثیرگذاری این داستان ها می توانید نقل قول های جذاب به کار بگیرید می توانید شروع این داستان ها را با هیجان بیشتری شروع کنید تا توجه مخاطبان بیشتر به شما جلب شود.  شما باید بدانید که یک سخرانی خوب چه ویژگی هایی دارد و شما چگونه می توانید در جلسات کاری خود و یا سمینارها فردی موفق و تاثیرگذار باشید.

نکاتی که در این مقاله درباره کیفیت یک سخرانی ارائه شده است می تواند اگاهی دهنده باشد و شما با مطالعه این مقاله به تسلط کافی در زمینه سخنرانی برسید و در این صورت می توانید کیفیت آن ها را بالا ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *