دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آندوسکوپی دیسک کمر چگونه انجام می شود؟

  • ساناز براتی
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

آندوسکوپی دیسک کمر یک روش جراحی کم تهاجمی می باشد که بدون باز کردن ناحیه مد نظر با استفاده از ابزار مخصوص و یک برش بسیار کوچک انجام می شود. این روش دوره درمان و ریکاوری کوتاهی دارد و بیمار خیلی زود می تواند به زندگی عادی خود بازگردد.

آندوسکوپی دیسک کمر یک نوع عمل جراحی است که در دسته جراحی های کم تهاجمی قرار دارد. در این روش نیازی به انجام جراحی سنگین بر روی کمر نیست و بسیار مناسب تر از جراحی های باز می باشد. برای بررسی بیشتر این روش و آشنایی با آن در این مطلب همراه ما باشید.

عمل آندوسکوپی دیسک کمر

در حال حاضر یکی از پیشرفت های مهم بشریت در تکنولوژی پزشکی و زمینه جراحی، استفاده از روش آندوسکوپی می باشد. از سال های خیلی قبل با توجه به عوارض عمل جراحی به دلیل برش های ایجاد شده در بافت های مورد جراحی، محققین به فکر استفاده از لوازم و روش هایی بودن که در عوض برش بافتی برای رسیدن به محل جراحی، این وسائل به محل آسیب دیده فرستاده شوند و در ناحیه مد نظر عمل را انجام دهند.

این ایده باعث شد تا آندوسکوپی اختراع شود، در حال حاضر عمل آندوسکوپی دیسک کمر یکی از بهترین روش ها برای درمان دیسک کمر می باشد.

آندوسکوپی دیسک کمر

قبل از هر چیز آندروسکوپی دستگاه گوارشی به دنیای پزشکی راه یافت و سپس بعد از آن جراحی های لاپاراسکوپی شکم به کمک آندوسکوپ های خاصی صورت گرفت و بالاخره بعد از آن بود که آندوسکوپی های دیسک در چند سال گذشته برای مشکلات تنگی کانال نخاعی ارائه گشت که در اصطلاح اعمال کم تهاجمی ستون فقرات Invasive spinal surgery نامیده می شود. در این رو در عوض ایجاد یک برش بزرگ برای جراحی وسائل مورد نیاز به شکل لوله هایی با قطرهای زیر ۱ سانتی متر به ناحیه پارگی دیسک فرستاده مس شوند که با حداقل تهاجم بافتی می باشد و برش عضلات و استخوانی انجام نمی گیرد، از این طریق قسمت بیرون زده خارج شده و پارگی آن ترمیم می شود.

انجام آندوسکوپی دیسک کمر

جراحی آندوسکوپی دیسک چطور انجام می شود؟

قبل از انجام هر کاری به بیمار بی حسی موضعی تزریق می گردد تا در حین انجام جراحی چیزی احساس نشود. بعد از انجام بی حسی برشی در نزدیکی فتق دیسک کمر و در بافت ماهیچه ای در ناحیه کمر بیمار صورت می گیرد. در ادامه دیلاتوری وارد برش ایجاد شده می گردد تا جراح از راه یک لوله فلزی نیم سانتی متری زخم را باز نگه داشته و به دیسک دسترسی پیدا کند. بعد از آن دوربین HD/ آندوسکوپ را وارد برش ایجاد شده می کنند تا جراح بتواند فتق دیسک را به خوبی ببیند و در مورد مواردی که باید خارج گردند، ارزیابی انجام دهد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نحوه انجام آندوسکوپی دیسک کمر

ابراز میکروسکوپی به آندوسکوپی وارد می گردند تا جراح بتواند از طریق آن ها فتق دیسک را خارج کند. هر نوع پارگی در دیسک برداشته می شود و آن دسته از عصب هایی که در لایه حلقوی دیسک وجود دارند و در پارگی رشد نموده اند به وسیله لیزر برداشته شوند.

آندوسکوپی برای دیسک کمر

لیزر دیسک را در امان نگه داشته و باعث می شود تا پارگی ها جمع شده و بسته شوند. با تمام شدن درمان و جمع شدن پارگی ها و خارج نمودن دیسک های محاط شده در فتق، لوله فلزی خارج می گردد و جراح برش به وجود آمده را می بندد. آندوسکوپی روشی بسیار موثر می باشد که دارای مزایای بسیاری است، از جمله مزایای آندوسکوپی دیسک کمر شامل موارد زیر می شود:

  • بیشتر از ۹۰ درصد موفقیت در روند جراحی
  • استفاده از دوربین های HD در این روش جراحی باعث می شوند تا دید بهتری به جراح داده شود و او بتواند خیلی خوب آسیب ایجاد شده را درمان نماید.
  • در این روش نیازی به جوش خوردن مهره ها نیست.
  • در این روش برش ایجاد شده برای جراحی حدود نیم سانتی متر می باشد، از این رو خطر ایجاد زخم و عفونت کمتر می شود.
  • با توجه به مقدار زخم ایجاد شده و پارگی کمتر بافت ماهیچه ای، ستون فقرات می تواند تحرک خود را داشته باشد.
  • خطر از دست دادن خون بسیار کم است.
  • این روش کاملا آرام بخش و هوشیارانه بوده، از این رو نیازی به بی هوش نمودن عمومی بیمار وجود ندارد.
  • مدت زمان ریکاوری بسیار کم تر
  • حس درد کمتر در دوره ریکاوری، از این رو بیمار وابستگی کمتری به داروهای مسکن داشته و می تواند سریعتر به زندگی عادی خود بازگردد.

درون بینی یا آندوسکوپی دیسک کمر

مقدار موفقیت در این روش جراحی

با توجه به تحقیقات و پژوهش های انجام شده و مشاهدات درون سازمانی می توان گفت روش آندوسکوپی دیسک بسیار موفق می باشد. در این مطالعه انجام شده بر روی گروهی از بیماران در ده سال گذشته مشخص شد که حدود ۸۰ درصد از بیماران نتایج بسیار خوبی از عمل جراحی داشته اند و علاوه بر این هیچکدام از افراد از این عمل جراحی و نتیجه آن ناراضی نبوده اند.

جراحی درون بینی دیسک کمر

مدت زمان ریکاوری بعد از جراحی

باید بدانید که مدت زمان ریکاوری بعد از عمل جراحی آندوسکوپی دیسک به نوع شکل بیمار وابسته می باشد. این مدت برای اشخاصی که کارهای دفتری دارند و پشت میز کار می نشینند دوره ریکاوری چیزی حدود دو هفته به طول می انجامد.
در مورد اشخاصی که فعال تر هستند و یا ورزش کارند و با در زمان کار خود باید مدت زمان بیشتری را به انجام فعالیت های متفاوت بگذرانند، مدت زمان ریکاوری حدودا چهار تا شش هفته به طول می انجامد.
بیماران در طول دوره ریکاوری باید به شکل فعال در برنامه های فیزیوتراپی شرکت نمایند. شرکت نمودن در جلسات فیزیوتراپی باعث می شود تا ریکاوری سریعتر انجام شود و بازگشت به فعالیت های روزمره زودتر انجام  شود. برای برخی از بیماران امکان دارد در دوره ریکاوری برخی داروهای مسکن تجویز گردد.
معرفی روش آندوسکوپی دیسک کمر

مدت زمان انجام جراحی

زمان انجام جراحی دیسک به روش آندوسکوپی حدودا یک ساعت طول می کشد. بعد از اتمام این جراحی اغلب درد زیادی حس نمی کنند، بیمار فقط کمی درد خواهد داشت، این روش حتی نیازی به بخیه زدن ندارد، برش به وجود آمده را می تواند خیلی راحت با چسب زخم درمان نمود.

در مراکز جراحی سرپایی مدت زمان یک ساعت ریکاوری خواهد داشت و بعد از آن می تواند مرخص شده و به منزل باز گردد.

شیوه انجام آندوسکوپی دیسک کمر

بیمار پس از چه مدت می تواند به زندگی عادی بازگردد و کار کردن را شروع نماید؟

 در این مرحله باید ببینیم که بدن چطور به عمل جراحی آندوسکوپی دیسک واکنش نشان می دهد، اغلب بیماران بلافاصله بعد از برگشت به خانه بهتر می شوند و بعد از گذشت چند روز می توانند به کارهای روزمره خود برسند.

توجه به نشانه های بیمار بعد ار عمل و اطلاع دادن آن ها به پزشک معالج بسیار مهم می باشد، زیرا این موارد می تواند تعیین نماید که بیمار چند روز بعد از جراحی می تواند به زندگی عادی خود بازگردد. بیمار اگر حس خوبی هم داشته باشد، نباید تا زمان اجازه پزشک چیزهای سنگین را بلند نماید.

معرفی روش آندوسکوپی دیسک کمر

موارد منع عمل جراحی آندوسکوپی

در برخی از موارد بیمار نمی تواند از این روش جراحی استفاده نماید، که این موارد عبارتند از:

  • اختلال عمده نورولوژیک (عصبی) مثل بی اختیاری ادرار و یا مدفوع
  • لیز خوردگی و لق بودن مهره ها (لیستزیس)
  • مشکل کاهش شدید ارتفاع دیسک و تنگی بسیار شدید کانال

فوائد آندوسکوپی دیسک کمر

با روش آندوسکوپی دیسک چه بیمارانی را می توان درمان نمود؟

با استفاده از روش آندوسکوپی دیسک کمر می توان مشکلات زیر را درمان نمود:

  • برآمدگی دیسک
  • فتق دیسک
  • پارگی دیسک
  • التهاب ریشه های عصبی نخاع
  • بیماری های ریشه های عصبی
  • التهاب عصب بازویی
  • برآمدگی دیسک گردن
  • پارگی دیسک گردن
  • فتق دیسک گردن

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *