دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های وجود کیست در ستون فقرات و روش های درمان آن

  • زهره گنج بخش
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

کیست ها با وارد کردن فشار اضافی به اندام های بدن باعث ایجاد درد شده اند. یکی از انواع آن ها، کیست در ستون فقرات است. اما آیا این کیست ها خطر ساز هستند؟

کیست توده ای است که ممکن است در هر قسمتی از بافت بدن ایجاد شود. گاهی این توده ها کوچک هستند و برخی از آن ها نیز بسیار رشد کرده اند. کیست در ستون فقرات در نتیجه انحطاط ستون فقرات شکل گرفته است. این کیست ها که پر از مایع هستند، باعث تنگ شدن مجرا فقرات شده و ایجاد درد های جدی در این قسمت بدن می کنند. اکثرا این کیست ها خطری ایجاد نمی کنند و بی ضرر هستند اما ایجاد آن ها در هر قسمت بدن روی عملکرد آن قسمت تاثیر گذاشته و اختلال به وجود می آورند.

کیست در ستون فقرات و عارضه های آن

انواع کیست در ستون فقرات

از انواع شایع کیست های ستون فقرات سینوویال می باشد. در داخل مفصل جایی که غضروف ها ساییده شده اند این کیست دیده می شود و مایع اضافی به نام سینوم را در مفصل ها ایجاد می کنند. آرکنوئید و تارلا از دیگر توده هایی است که در ستون فقرات ممکن است تشکیل شود.

نشانه و عارضه های وجود کیست

اگر این توده ها در قسمت ستون فقرات کوچک باشند و رشد نداشته باشند، معمولا فرد را دچار عوارض چندانی نخواهد کرد. اما اگر رشد کرده و به مرور بزرگ تر شوند، در بدن فرد دردهایی را ایجاد می کنند. درد ناشی از این مشکل به سمت پا کشیده می شود.  در اثر رشد زیاد این توده ها مجاری ستون فقرات دچار درد، تیر کشیدن و حتی بی حس شدن نیز می شوند.

یکی دیگر  از عوارض وجود کیستها، درد در قسمت های مشخص است، مثلا یک مدت طولانی بدون حرکت ماندن و یا هنگام ایستادن، درد احساس می شود. در افراد بالای ۶۵ سال سینوویال بیشتر دیده می شود. این توده خوش خیم و غیر سرطانی است. عارضه های ناشی از  آن امکان دارد که مدت ها بدون هیچ پیشرفتی ثابت بماند. سینوویال با توجه به اندازه، موقعیت و هم چنین مقدار اثر گذاری آن بر عصب های اطراف عوارض خود را نشان می دهد.

درد های ناشی از کیست

عارضه های سینوویال

  • درد گرفتن یک پا یا هر دو پا
  • گرفتگی دردناک عضلات پا
  • درد گرفتن قسمت های پایینی کمر
  • شایبه های عصبی شامل ضعیف شدن عضله های یک یا هردو پا، بی حسی و مور مور شدن

تشخیص کیست فقرات

برای تشخیص کیست در این ناحیه پزشک بیشتر از عکس برداری به روش MRI استفاده می کند. با عکس برداری از این قسمت کیستها به طور واضح دیده شده و هم چنین اگر تغییری در ستون فقرات مثل فتق دیسک، تومور، خونریزی، التهاب و تنگی کانال نخاعی ایجاد شده باشد در این عکس دیده می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش های درمان

روش درمان با توجه به شدت و اندازه ی این توده ها در هر فردی متفاوت است. اما معمولا کیست های کوچک عارضه های چندانی نداشته اند و نیازمند یک درمان خاصی نخواهند بود. استفاده از دارو های ضد التهاب، مسکن ها، فیزیوتراپی، تزریق کردن استروئید، استراحت و گاهی تخلیه کیست ها از روش های درمانی این بیماری است. این روش ها موقتی است و بیشتر به کاهش درد کمک می کند. ممکن است دوباره کیست ها پر از مایع شده و درد را به دنبال داشته باشد. اما برای کیست هایی که رشد زیادی داشته و در راه رفتن اختلال ایجاد کردند، پزشکان جراحی و خارج کردن آن ها را توصیه می کنند.

در انتهای این مطلب جهت آشنایی با روش های بهبود دیگر مشکلات کمر همچون درمان فتق دیسک کمر و درمان آرتروز کمر می توانید به سراغ این مطالب بروید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *