دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اهمیت رزومه حرفه ای در پیدا کردن کار

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

رزومه به سندی گفته می‌شود که شرح مفصلی از سابقه کار، تحصیلات و موفقیت‌های شغلی کارجو را در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. رزومه اغلب با این هدف آماده می‌شود که دید خوبی به کارفرما داده شود و در واقع فرد را برای استخدام به گزینه‌های نهایی تبدیل کند.

اهمیت رزومه حرفه ای در پیدا کردن کار

نوشتن رزومه با آنچه در قدیم بود، بسیار فرق کرده است و بایدها و نبایدهای بسیاری برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای مشخص شده است که شانس استخدام افراد را افزایش می‌دهند. خیلی شلوغ کردن رزومه در میان نبایدها است و اینکه بتوانید به خوبی مهارت‌ها و توانایی‌های خود را برجسته کنید، از بایدهای رزومه نویسی به شمار می‌آید.

در نهایت نیز، کارفرمایان باید از میان صدها و یا شاید هزاران رزومه ارسال شده برای یک موقعیت شغلی، یکی را برای استخدام انتخاب کنند. کارجویان باهوش رزومه و نامه پوششی خود را به گونه‌ای آماده می‌کنند که در یک چشم بر هم زدن بتواند نظر کارفرما را جلب کند. یک رزومه خوش ساخت و حرفه‌ای باید فوراً شایستگی متقاضی را برای مصاحبه شغلی و رفتن به مراحل بعدی استخدام اثبات کند.

چرا باید رزومه حرفه‌ای بنویسیم؟

ارتباطات کلامی و توضیحات شفاهی برای ارائه مهارت‌ها، سابقه شغلی، مدرک تحصیلی و غیره قبل از مصاحبه شغلی، دیگر منسوخ شده است و روند استخدام در شرکت‌ها به این صورت است که کارفرمایان روی سندی مانند رزومه اتکا می‌کنند و آن را برای انتخاب افراد شایسته در نظر می‌گیرند. البته این نکته را فراموش نکنید که نوشتن دروغ در رزومه و قرار دادن اطلاعات نادرست، خط قرمز تمام افراد و در تمام شرکت‌ها است و این کار نه تنها به شما در استخدام در شرکت‌ها کمک نمی‌کند، بلکه می‌تواند وجهه شما در بازار کار را دچار مشکل کند.

شما همیشه باید به دنبال این باشید کلماتی که باید آنها را در رزومه خود قرار دهید را، پیدا کنید. باید به دنبال کلمات کلیدی شرح شغلی باشید و آنها را در رزومه خود برجسته کنید و به کارفرما و یا کارشناس استخدام ثابت کنید که برای آن موقعیت شغلی بهترین هستید.

اهمیت رزومه حرفه ای در پیدا کردن کار

بسیاری از کارشناسان استخدام و کارفرمایان با نگاه کردن به رزومه شما می‌توانند شناخت خوبی از شما پیدا کنند. بنابراین، اگر از رزومه نویسی حرفه‌ای اطلاعات کافی ندارید، بهتر است سراغ ساخت رزومه آنلاین بروید که مزایای بسیاری برای شما دارد و می‌توانید در قالبی استاندارد رزومه خود را تدوین کنید که هم حرفه‌ای به نظر بیاید و هم، شانس شما را برای استخدام بیشتر کند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع رزومه آشنا کنیم تا بدانید که در چه زمانی چه مدل رزومه برای شغل مورد نظر خود ارسال کنید.

رزومه‌های به ترتیب زمانی (Chronological)

رزومه‌ها بیشتر اوقات به این صورت نوشته می‌شوند که در آنها سابقه کار و موفقیت‌هایی که کارجو کسب کرده است به ترتیب زمانی از جدیدترین به قدیمی‌ترین‌ها می‌رسند. این نوع رزومه‌ها برای کارفرما بهترین رزومه هستند، چرا که می‌توانند به ترتیب همه چیز را مشاهده کنند و با جدیدترین‌ها نیز بررسی خود را آغاز می‌کنند. در این مدل رزومه، تازه فارغ التحصیلان می‌توانند بخش مدرک و سابقه تحصیلی خود را بالاتر از بخش سابقه کاری بیاورند و به ترتیب مدارک کسب شده خود را قرار دهند.

رزومه‌های کاربردی (Functional)

یک رزومه کاربردی به متقاضی کمک می‌کند تا هرگونه شکاف بین استخدام‌های قبلی خود و همچنین موقعیت‌های نامربوط و و غیرمعمول را از رزومه خود حذف کند. در این نوع رزومه ممکن است کارفرما در مورد محتویات رزومه شک و تردید داشته باشد و به دنبال پیدا کردن علامت سؤال‌های موجود در رزومه باشد. در نوشتن رزومه کاربردی می‌توان رزومه به ترتیب زمانی را نیز ترکیب کرد و مجموعی از این دو مدل را به کارفرما ارائه داد.

رزومه‌های هدفمند (Targeted)

اهمیت رزومه حرفه ای در پیدا کردن کار

کارجو در رزومه هدفمند، تجربه کاری، تحصیلات و دستاوردهای خود را سفارش سازی می‌کند تا با محتویات داخل رزومه به طور خاص نشان دهد که برای آن موقعیت شغلی بهترین گزینه و مناسب‌ترین فرد است. در حالی که نوشتن این نوع رزومه کمی وقت گیر است، اما با این حال، این نوع رزومه توسط متخصصان این امر برای موقعیت‌های شغلی خاص بسیار توصیه شده است. زمانی بهترین موقع برای استفاده از رزومه هدفمند است که شما برای آن موقعیت شغلی بیشترین اشتیاق را داشته باشید و با توجه به مهارت‌ها و توانایی‌هایی که دارید، خود را بهترین و لایق‌ترین فرد برای آن موقعیت شغلی بدانید.

سخن پایانی

رزومه اگر به درستی نوشته و تدوین شود، می‌تواند یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای استخدام در یک موقعیت شغلی و جلب نظر کارفرما باشد. اما این نکته را فراموش نکنید که شما باید تمام آنچه در رزومه خود آورده‌اید را اثبات کنید و این در مراحل بعد، یعنی در مرحله مصاحبه انجام خواهد شد. بنابراین، صادق بودن در رزومه اولین حرف را در استخدام می‌زند.

اما این رزومه است که شما را به مراحل بعد هدایت می‌کند! در بازار امروز که بسیاری از شرکت‌ها از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های خاصی برای بررسی رزومه‌ها استفاده می‌کنند و در آنها انتخاب بر اساس کلمات کلیدی است، باید بیشتر مراقب باشید تا رزومه خود را با مواردی غیر از این کلمات مهم پر نکنید. شما نه تنها باید کارفرما را تحت تأثیر قرار دهید، بلکه امروزه باید تکنولوژی که برای بررسی رزومه‌ها استفاده می‌کنند نیز، تحت تأثیر قرار دهید! رزومه آنلاین می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما برای جلوگیری از خطا و همچنین رعایت ساختار استاندارد و مناسب باشد.

متقاعد کردن کارفرما و کارشناس استخدام با همین رزومه‌ها امکان پذیر است و نمی‌توان نقش نوشتن رزومه‌ی حرفه‌ای در پیدا کردن کار را منکر شد.

منبع : وبلاگ ایران تلنت

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *