دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

علل و روش های درمان خستگی زودرس بدن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

افرادی که از انرژی کافی برای انجام کارهای روزانه خود برخوردار نمی باشند دچار خستگی و ضعف شده و معمولا حساس و بی حوصله می شوند و همین امر می تواند بر روی سلامت جسمانی و روحی آن ها اثر گذارد. برخی مواقع امکان دارد فرد دچار خستگی زودرس شده و تحت تاثیر آن تمام ابعاد زندگی او دچار اختلال شود که در این مواقع نیاز است با بکارگیری روش هایی به رفع و درمان آن پرداخت.

یکی از حالاتی که تقریبا تمامی افراد در طی زندگی روزمره با آن مواجه شده اند خستگی و بی حالی می باشد که امکان دارد ناشی از عوامل و دلایل مختلفی باشد و با بروز این وضعیت فرد توانمندی لازم را برای انجام امور و فعالیت های روزانه خود ندارد. در همین راستا در رابطه با این مسئله قصد داریم در این مطلب به بررسی دلایل بروز خستگی زودرس و راه های غلبه بر آن به منظور آگاهی شما عزیزان بپردازیم.

بررسی بی حالی و خستگی زودرس بدن

به طور کلی افراد به دلیل فعالیت ها و اعمالی که در طول روز انجام می دهند بخشی از انرژی درونی خود را از دست داده و دچار احساس خستگی می شوند ولی برخی مواقع امکان دارد بدن دچار خستگی زودرس گردد که این وضعیت در واقع به نوعی غیرعادی می باشد و دلایل مختلفی در بروز آن نقش دارند که باید به بررسی و رفع و درمان آن ها پرداخت.

روش های درمان خستگی زودرس بدن

دلایل خستگی مفرط

در صورتی که شما نیز جز اشخاصی هستید که خیلی زود خسته می شوند و در رابطه با دلیل آن آگاهی ندارید می توانید در ادامه با یک سری از این موارد آشنا شوید.

نوع تغذیه :

رژیم غذایی که مصرف می کنید با میزان انرژی و ویتامین های بدن ما رابطه مستقیمی دارد. با کم شدن میزان قند خون بدن امکان دارد فرد احساس خستگی زیادی کند. بدین ترتیب برای تغذیه سالم و غنی از کالری بایستی از سبزیجات، میوه ها و پروتئین بدون چربی استفاده نمود. برخی از افراد در طی روز همیشه حس خستگی و کسالت دارند که این موضوع امکان دارد به خاطر وجود تغذیه نامناسب و شیوه زندگی بد باشد. همچنین بایستی به این نکته دقت نمایید که خوردن زیاد و اضافه وزن بیش از اندازه می تواند از دیگر عوامل موثر بر ایجاد خستگی باشد که حتما باید کنترل شود به همین علت باید نسبت به مصرف غذاهای مختلف توجه کافی داشته باشید.

دلایل اصلی خستگی زودهنگام بدن

کم آبی بدن :

آب همواره در درمان اغلب دردها موثر می باشد. فقدان این ماده ضروری می تواند جدای از ایجاد دردسر و ایجاد بیماری های خاص موجب بی حال شدن و سستی و خستگی بدن شود. بنابراین نیاز است تا جای امکان در طول روز آب استفاده گردد.

  •  آرون گروپس

مشکل در خواب :

بیشتر مردم خواب کافی ندارند. در صورتی که شما از جمله افرادی هستید که در طی روز حس خستگی می کنید بایستی جدای از تنظیم نمودن ساعت خواب از مصرف کافئین پیش از خواب پرهیز نمایید تا خیلی راحت بخوابید. بدین ترتیب تلاش نمایید اتاق خواب به حد کافی آرام و بدون صدا باشد تا بتوانید با خیال راحت استراحت نمایید.

نداشتن فعالیت ورزشی :

شما بایستی حداقل حدود سه ساعت پیش از خواب فعالیت ورزشی داشته باشید. به هر اندازه که ورزش کنید خیلی کم احساس خستگی خواهید داشت و انرژی زیادی پیدا می کنید. بدین ترتیب انجام ورزش را از همین ماه آغاز نمایید تا در حدود ۳ الی ۶ ماه میزان انرژی بدن شما به طور چشم گیری افزایش یابد و خیلی کم خسته شوید.

نحوه رفع و درمان ضعف و بی حالی

وجود کم خونی :

کم خونی امکان دارد جزئی از نشانه های خستگی باشد. کم خونی با استفاده از آزمایش خون معین می گردد. این نوع بیماری از انواع مشکلات رایج زنان به شمار می آید. کم خونی را می توان با یک برنامه غذایی سرشار از آهن که حاوی گوشت، سبزیجات برگ دار و یا مکمل های غذایی دارای آهن می باشد رفع نمود.

داشتن بیماری تیروئید :

بیماری تیروئید پرکار و کم کار هر دو می تواند موجب احساس خستگی و کسالت در بدن شود. آزمایش خون روشی برای شناسایی کارکرد غده تیروئید می باشد که برای این کار بایستی حتما به متخصص مراجعه نمایید.

بیماری دیابت :

بیماری دیابت و مقدار قند خون نیز می تواند موجب حس خستگی در بدن گردد. افرادی که دیابت کنترل ناپذیر دارند و حس ضعف و سستی زیادی دارند با استفاده از آزمایش خون می توانند بیماری خود را شناسایی کرده و با خوردن داروی مخصوص مانع از بروز ضعف و بی حالی در خود شوند.

راه های رفع خستگی زودهنگام

وجود افسردگی :

در صورتی که شما حس ضعف و بی حالی دارید و میل به انجام هیچ کاری ندارید و دارای حالت ناامیدی می باشید و هیچ گونه لذتی از انجام عملی که روزی برای شما خوشایند بوده است نمی برید و احساس کسالت و خستگی می کنید، امکان دارد دچار افسردگی شده باشید، بنابراین بایستی خیلی سریع به روانشناس مراجعه نمایید تا بدین گونه وضعیت روحی خود را بهبود ببخشید.

بیماری های قلبی :

برخی اوقات احساس خستگی می تواند ناشی از مشکلات قلبی باشد که این عارضه در بین بانوان خیلی شایع می باشد. در صورتی که فورا با انجام ورزش حس خستگی دارید این موضوع می تواند بیانگر بیماری قلبی شما باشد.

روش های درمان خستگی زود هنگام در افراد

کسانی که درگیر ضعف و بی حالی می شوند همواره در پی راهکارهایی برای رفع چنین مشکلی هستند که در همین راستا در ادامه موارد موثری در این زمینه را در اختیارتان قرار داده ایم.

علل بروز بی حالی و ضعف در بدن

خواب کافی و مناسب :

از جمله روش های درمانی خستگی زودرس داشتن خواب به اندازه و با کیفیت خوب است. در طب سنتی میزان کیفیت خواب و بیداری اشخاص براساس میزان سن، وضیعت، نوع مزاج و جنسیت افراد تعیین می گردد. باید توجه داشته باشید که خواب خوب در واقع در ساعت ۹ شب الی یک نصفه شب می باشد.

افزایش تحرک و فعالیت های جسمی :

از جمله روش های رفع بی حالی و خستگی افزایش دادن تحرکات فیزیکی و میزان جنب و جوش می باشد. به منظور بالا بردن سطح انرژی بخصوص در طولانی مدت ورزش مرتب و برنامه ریزی شده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

تقویت و بهبود بخشیدن گلبول های قرمز :

از دیگر شیوه های رفع کسالت و بی حالی تقویت نمودن میزان گلبول های قرمز می باشد. آهن در واقع عنصر حیاتی و مورد احتیاج بدن می باشد و فقدان آن باعث شده بدن نتواند به حد لازم گلبول های قرمز ایجاد نماید. گلبول های قرمز دارای هموگلوبین می باشند و هموگلوبین نیز در ساختمان خود دارای عنصر آهن می باشد و وظیفه آن منتقل کردن اکسیژن به کل نقاط بدن می باشد.

راهکارهای رفع خستگی زودهنگام

خوردن شیر :

شیر در واقع آب بدن را فراهم می کند و هنگامی که عرق تولید می شود الکترولیت بدن را در حد متعادل نگه می دارد. کازئین موجود در شیر هنگام خواب در سست شدن عضله ها کمک کرده و در تسهیل خواب بسیار کمک کننده می باشد.

مصرف شکلات :

شکلات در واقع مقدار سروتونین و اندروفین خون را افزایش داده و این دو هورمون موجب شادابی و نشاط می گردد. تلاش کنید برخی اوقات شکلات بخورید تا این نوع احساس در شما افزایش پیدا کند.

خوردن مرکبات مختلف :

به طور کلی می توان گفت حدودا تمامی مرکبات خوشمزه و مورد پسند هستند. از لیمو شیرین گرفته تا پرتقال و دیگر میوه های این گروه که در واقع به عنوان درمان خانگی از آن ها استفاده می شود بسیار مفید و دوست داشتنی می باشند. برای رفع خستگی و ضعف سفارش می شود روز خود را با استفاده از یک لیوان آب لیموترش شروع نمایید.

دلایل خستگی زودرس بدن

در این مطلب دلایل و علل اصلی خستگی زودرس را به همراه روش های رفع و درمان آن شرح دادیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *