دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین خطرات زگیل تناسلی که نباید به آن بی توجه بود

  • ساناز براتی
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲
  • ۰

زگیل تناسلی یک زائده گوشی می باشد که اغلب در اطراف دهانه رحم و آلت تناسی دیده می شود. از خطرات زگیل تناسلی می تواند به سرطان مقعد، آلت تناسلی، سرطان سر و گردن در آقایان و سرطان دهانه رحم در خانم ها اشاره نمود.

زگیل تناسلی یکی از بیماری های آمیزشی شایع در دنیا می باشد که به خاطر ویروس HPV به وجود می آید. بیماری زگیل تناسلی دارای خطرات بسیاری می باشد و در صورت درمان نشدن مشکلات متعددی برای فرد مبتلا به دنبال خواهد داشت.

بررسی خطرات زگیل تناسلی

زگیل یکی از عارضه های پوستی می باشد که هر یک از افراد ممکن است در دوره ای از زندگی خود آن را تجربه کنند. زگیل تناسلی یک عارضه گوشتی با منشاء ویروسی می باشد که می توان آن را نوعی تومور خوش خیم و غیر سرطانی خطاب کرد. منشاء این زگیل یک ویروس پاپیوم انسانی می باشد که نام دیگر آن HPV می باشد.

زگیل تناسلی و برخی خطرهای آن

در بین انواع مختلف زگیل، زگیل تناسلی یا مقاربتی شیوع بالاتری دارد و در دسته بیماری های مقاربتی قرار گرفته است. راه انتقال این ویروس تماس با پوست آلوده و برقراری رابطه جنسی می باشد. قدرت شیوه این ویروس به اندازه ای زیاد است که ویروس با اولین تماس از بدن شخص آلوده به بدن شخص دیگر وارد می گردد و باعث به وجود آمدن زائده هایی در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد فرد می گردد.

ویروس HPV در خانم ها و آقایان به یک اندازه انتشار می یابد، در برخی موارد امکان ابتلای کودکان به این ویروس وجود دارد که اغلب به خاطر تماس دست آلوده به شکل مستقیم با پوست کودک و یا تجاوز جنسی به کودک به وجود می آید. همانطور که میزان شیوع این ویروس بسیار زیاد است درمان آن هم بسیار راحت می باشد و در صورتی که زگیل تناسلی از نوع کم خطر باشد مشکل ساز نخواهد بود. ولی اگر شخص به نوع پر خطر و پیشرفته این ویروس مبتلا شده باشد باعث بروز سلول های غیر طبیعی روی دهانه رحم خواهد شد و در صورت عدم درمان منجر به سرطان رحم می شود. با توجه به مهم بودن این عارضه در ادامه مطلب با این ویروس و خطرات مربوط به زگیل تناسلی آشنا خواهیم شد.

زگیل تناسلی و خطرهای مربوط به آن

  •  آرون گروپس

انواع زگیل

زگیل ها در حالت کلی به دو دسته تقسیم بدنی می شوند:

  • زگیل های پوستی مختلف: این نوع از زگیل ها بر روی نواحی مختلف پوست بدن مانند پوست بازو، سینه ها، دست ها و پاها نمایان می شوند و با زگیل های تناسلی فرق داشته و خطرات آن را ندارند.
  • زگیل های تناسلی: این نوع زگیل از نوع مخاطی بوده و در اطراف سطوح مخاطی بدن مانند ناحیه تناسلی، مقعد و گاهی دهان و گلو رشد می نمایند. این نوع زگیل در زنان در اطراف واژن، مقعد، مادگی یا نزدیک رحم دیده می شود و در مردان در نوک آلت تناسلی، داخل مجرای ادرای، زیر پوست ختنه گاه، رویکیسه بیضه ها و مقعد دیده می شوند.

خطرهای زگیل تناسلی و بررسی آن

تیپ های زگیل های تناسلی

زگیل های تناسلی در تیب های مختلف زیر وجود دارند:

  • زگیل های تناسلی کم خطر:

این نوع از زگیل های تناسلی باعث تغییرات سلولی سرطانی نخواهند شد و اغلب روی ناحیه تناسلی و مقعد زنان و مردان دیده می شوند. در حالت کلی ۱۲ نوع ویروس زگیل تناسلی کم خطر وجود دارد که شامل تیپ های ۷۲، ۶۱، ۵۴، ۵۳، ۴۴، ۴۳، ۴۲، ۴۰، ۱۱، ۶ و ۸۱ می شوند. در این بین نوع ۶ و ۱۱ آن از بقیه رایج تر می باشند.

خطرات مربوط به زگیل تناسلی

  • زگیل های تناسلی پر خطر:

درباره خطرات زگیل تناسلی باید بگوییم که برخی از زگیل های تناسلی وجود دارند که باعث بروز سرطان خواهند شد و خطرات بسیاری دارند. این نوع از ویروس ممکن است عامل سرطان های رحم، واژن، آلت تناسلی در مردان، سرطان های رحم، زبان، لوزه، حمجره و مقعد شوند. تیپ های زگیل های تناسلی پرخطر شامل ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۸ و ۶۹ می شوند که انواع ۱۶ و ۱۸ آن از بقیه رایج تر می باشند.

زگیل تناسلی و انواع خطرات آن

علائم زگیل تناسلی

در آغاز شروع بیماری امکان دارد نشانه هایی از وجود بیماری در افراد رویت نشود، زیرا بیشتر این زگیل ها به اندازه ای کوچک هستند که با چشمان غیر مسلح دیده نخواهند شد، کم کم این زگیل ها ممکن است تکثیر شوند و در دسته های کوچک خودشان را روی بدن فرد مبتلا نشان دهند. زگیل های تناسلی را می توان به شکل زائده های برجسته، سفت و توپر گوشتی شکل در اطراف ناحیه تناسلی و مقعدبه شکل تک زیگل هایی براکنده و ریز و یا برآمدگی هایی بزرگ تر شبیه به خوشه و متمرکز رویت کرد.

بررسی خطرات زگیل تناسلی

اغلب زگیل های تناسلی به رنگ پوست هستند اما در برخی شرایط امکان دارد رنگ تیره تر یا روشن تری از پوست فرد مبتلا داشته باشند.

برای افرادی که رابطه ی جنسی دهانی داشته اند، این زگیل ها ممکن است در اطراف دهان، زبان، لب ها و گلو به وجود آیند.

از دیگر نشانه های این زگیل ها حس خارش و سوزش در محل زگیل ها می باشد. همچنین وجود رطوبت و ترشح در محل های زگیل تناسلی می تواند از نشانه های آن ها باشد. در صورتی که زائده ها در مسیر مجاری ادراری قرار داشته باشند ممکن است سبب ایجاد

زگیل تناسلی و انواع خطرهای آن

وجود رطوبت و ترشح در محل زگیل‌های تناسلی نیز از دیگر علائم این بیماریست
اگر زائده‌ه‍ا در مسیر مجاری ادراری قرار گرفته باشند می‌توانند باعث ایجاد خونریزی، بروز درد و انسداد مجاری ادراری شوند.

روش های پیشگیری

همانطور که گفته شد مهمترین راه برای انتقال ویروس برقراری رابطه جنسی می باشد، پس بهترین روش برای پیشگیری از این بیماری پرهیز از روابط جنسی پرخطر و محدود نمودن رابطه جنسی با افراد غیر ایمن است. همچنین استفاده از کاندوم هم می تواند تا حد بالایی از منتقل شدن این ویروس پیشگیری نماید. ولی باز هم به این دلیل که کاندوم تمام ناحیه تناسلی را پوشش نمی دهد، پیشگیری از این روش ایمنی کامل را به وجود نمی آورد.

روش مطمئن برای جلوگیری از خطرات زگیل تناسلی استفاده نمودن از واکسن این ویروس می باشد. واکسن گارداسیل مانع از مبتلا شده به نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی می گردد که برای زنان ۹ تا ۲۶ سال و مردان ۱۱ تا ۲۱ سال قابل تزریق می باشد. علاوه بر این واکسن دیگری وجود دارد که سراویکس نام دارد و مانع از ابتلا سرطات دهان رحم می گردد ولی تاثیری بر روی ویروس زگیل تناسلی ندارد که در خانم های ۱۰ تا ۲۵ ساله قابل مصرف است.

خطرهای ابتلا به زگیل تناسلی

یکی از مهمترین خطرات زگیل تناسلی و عوارض آن که بسیار پرخطر بوده ابتلا به سرطان رحم است. برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی با سرطان فرج، مقعد و آلت جنسی در آقایان ارتباط دارد.

درست است که این ویروس همواره به سرطان ختم نمی شود ولی افراد مبتلا به آن بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر قرار داشته اند، از این رو توصیه می شود تا افراد به شکل منظم آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند.

خطرهای بیماری زگیل تناسلی

عوارض زگیل تناسلی در دوره بارداری

زگیل های تناسلی بیشتر در دوره بارداری پدیدار می شوند و یا بر تعداد آن ها افزوده می گردد. عفونت های غیر فعال در این دوده می توانند فعال شوند. اگر زگیل های تناسلی در واژن، دهانه رحم و یا اطراف آن وجود داشته باشند که به آسانی دچار خونریزی شوند، ممکن است زایمان را از راه واژن وشوار نمایند. اغلب زگیل ها بدون نیاز به درمان بعد از دوران بارداری برطرف خواهند شد. با این وجود خطر واقعی آن این است که نوزاد تازه متولد شده در حین زایمان از راه کانال زایمانی به این ویروس آلوده گردد. این ویروس می تواند باعث ایجاد یک بیماری جدی به اسم پاپیلوملتوز تنفسی در نوزادان شود که یک بیماری تهدید کننده و خطرناک در مجاری تنفسی است.

پاپیلوما و زگیل ها به سرعت به وجود آمده و انتشار می یابند و برخی اوقات مسیر هوایی کودکان را به شکل خطرناکی مسدود می نمایند. علاوه بر این زگیل های بزرگ شده امکان دارد مشکلاتی در ادرار نمودن ایجاد نمایند.

خطرات بیماری زگیل تناسلی

روش های درمان قطعی زگیل تناسلی

درمان این بیماری و جلویری نمودن از خطرات زگیل های تناسلی باید به وسیله متخصص زنان و زایمان، متخصص اورلوژی و متخصص پوست صورت گیرد. ضایعات که بیش از حد بزرگ باشند نیاز به عمل جراحی داشته که باید به وسیله متخصص زنان و زایمان برای بانوان و متخصص اورلوژی برای مردان درمان گردد. در ادامه با روش های درمانی زگیل تناسلی آشنا خواهیم شد.

خطرهای ویروس زگیل تناسلی

  • استفاده از گاز نیتروژن:

از روش های درمان زگیل تناسلی استفاده از گاز نیتروژن می باشد. در این روش با حرارت موضعی که به دمای حدود ۲۰۰ درجه زیر صفر رسیده باشد ضایعه را از بین می برند. این روش سیستم ایمنی بدن را تحریک می نماید. استفاده از گاز نیتروژن روشی مفید و تاثیر گذار برای درمان زگیل های تناسلی کوچک بر روی شفت آلت مردان و زنان می باشد. روشی است ارزان قیمت و ساده که در طی چند جلسه نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این به منظور تاثیر پذیری بیشتر می توانید از TCA نیز در کنار این روش استفاده نمایید.

میزان اثر بخشی این روش حدود ۷۹ تا ۸۸ درصد می باشد و عوارض احتمالی آن شامل زخم، تاول، تعییر رنگ، درد، ایجاد جوشگاه و عفونت می شود. تغییر رنگ در این روش می تواند از TCA بیشتر باشد.

انواع خطرهای زگیل تناسلی

  • روش کرایوتراپی:

کرایوتراپی روشی دیگر به منظور دمان زگیل های تناسلی می باشد. این روش نیز مثل دیگر روش ها توانایی از بین بردن ساب کلینیکال را ندارد و مقدار برگشت پذیری ضایعات کرایو شده بین ۲۵ تا ۴۰ درصد است. از این رو درمان با این روش نیاز به تعداد جلسات مکرر بوده و برای درمان زنان باردار مناسب نمی باشد.

  • روش درمانی با لیزر CO2:

یکی دیگر از روش های درمان استفاده از لیزر CO2 می باشد که در مقایسه با کرایوتراپی موثرتر می باشد. مقدار پاکسازی زگیل تناسلی در این روش حدودا دو برابر موثر تر از روش کریوتراپی می باشد. علاوه بر این میزان عود بیماری در اشخاصی که لیزر انجام می دهند کمتر از بیمارانی است که کرایو کرده اند. یکی دیگر از مزایای لیزر نسبت به کرایو تعداد جلسات کمتر آن می باشد. در این روش ممکن است زگیل تناسلی در همان جلسه اول یا دوم از بین رفته و عود نداشته باشد، اما در کریو امکان دارد پاکسازی به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشد و ممکن است بعد از چند جلسه درمان صورت نگیرد و نیاز به روش دیگری باشد.

خطرهای مربوط به بیماری زگیل تناسلی

در این روش تصوری غلط وجود دارد و آن این است که دود ناشی از لیزر سبب پخش شدن ویروس خواهد شد، این در حالی است که در کنار دستگاه های لیزر دستگاه وکیومی وجود دارد که دود ناشی از لیزر را به شکل هم زمان به داخل خود می کشد و بعد از تصفیه به وسیله فیلتر های نانو از محیط کار خارج می گردد و از این راه از انتشار و پخش شدن ویروس به دیگر نقاط پیشگیری می شود.

خطرهایی برای بیماری زگیل تناسلی

از مهمترین مزایای لیزر co2 این است که اثر بخشی بالای ۹۰ درصدی آن و همچنین احتماب عود کم بیماری چیزی حدود ۱۷ درصد بعد از ۳ ماه و همچنین کاهش خطرات زگیل تناسلی در آن می باشد.
برای انجام این روش به بی حسی موضعی نیاز استت و در صورتیکه از تکنیک غلط در زمان درمان استفاده گردد و یا بیش از حد از این روش موضعی استفاده گردد، باعث به وجود آمدن اسکار و جوشگاه احتمالی خواهد شد.

عواملی که خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می دهد

  • رابطه جنسی با چندین شریک جنسی
  • رابطه جنسی محافظت نشده
  • رابطه جنسی با فردی که از سابقه بیماری جنسی او اطلاعی ندارید
  • سابقه ابتلا به انواع دیگر عفونت های جنسی
  • شروع فعالیت جنسی در سن کم و جوانی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • سن کمتر از سی سال
  • نوزادانی که مادرشان در زمان زایمان به HPV مبتلا بوده اند
  • سابقه سوء استفاده جنسی در کودکی

مکان های شایع زگیل تناسلی در آقایان

  • پوست بیضه (اسکروتوم)
  • آلت تناسلی
  • ران
  • کشاله ران
  • در داخل یا اطراف مقعد (آنوس)

نکته : آقایان به منظور تشخیص و درمان زگیل تناسلی باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنند.

مکان های شایع زگیل تناسلی در خانم ها

  • در خارج از مهبل (واژن) یا مقعد
  • در داخل مهبل (واژن) یا مقعد که بعد از رابطه جنسی با علایمی مانند خونریزی همراه است.
  • ران
  • کشاله ران
  • دهانه رحم

برخی بارور های غلط در مورد زگیل های تناسلی

در بین عموم مردم باورهای غلطی در رابطه با زگیل های تناسلی وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد:

  • ویروس زگیل تناسلی بسیار نادر است:

این باور کاملا غلط است و دقیقا قضیه برعکس می باشد، با توجه به تحقیقات انجام شده از هر ۵ نفر ممکن است ۴ نفر با این ویروس مواجه شوند، از این رو کسب اطلاعات در مورد این ویروس بسیار مهم می باشد.

  • باید نگران این ویروس باشید:

حدودا بیشتر از ۱۰۰ نوع از ویروس hpv وجود دارد، اما خبر خوب در این مورد این است که اغلب آن ها نگران کننده و خطرناک نیستند. با این وجود حدود ۱۳ نوع پرخطر از این ویروس وجود دارد که ممکن است سرطان زا شوند. ولی در این مورد قطعیتی وجود ندارد. در هر صورت اگر شما یا شریک زندگیتان دچار این ویروس شوید، پرخطر با کم خطر آن بدنتان می تواند عفونت را پاک نماید. در برخی موارد عفونت می تواند سبب بروز ناهنجاری در سلول های دهانه رحم گردد، از این رو باید مرتبا آزمایش پاپ اسمیر توسط بانوان انجام شود، تا از خطر سرطان رحم پیشگیری گردد.

انواع خطرات زگیل تناسلی

  • بعد از ابتلا خواهید فهمید:

این کاملا اشتباه است که با مبتلا شدن به این ویروس متوجه آن خواهید شد، این ویروس به طول معمول نشانه ای ندارد و بسیار دشوار می تواند تشخیص داد که کسی به آن ابتلا یافته یا خیر. با انجام تست پاپ اسمیر دوره ای، عفونت HPV پر خطر و هر نوع ناهنجاری ناشی از این عفونت را می توان زودتر شناسایی نمود.

  • افرادی که رابطه جنسی خارج از دخول دارند به این بیماری مبتلا می گردند:

این باور کاملا غلط است، ممکن است فرد در اولین تماس جنسی خود دچار این ویروس شود. این ویروس همانطور که گفته شد از راه تماس پوستی در ناحیه تناسلی انتقال می یابد و بسیار رایج می باشد. تعداد تماس های جنسی در این مورد تاثیری نخواهد داشت. این ویروس ممکن است تا ۲۰ سال در بدن غیر فعال باشد. پس اگر فقط با یک شخص یا همسرتان رابطه دارید و یکباره متوجه این ویروس شدید، این دلیلی برای اثبات خیانت همسرتان نیست.

معرفی خطرات زگیل تناسلی

  • فقط جوانان به این بیماری مبتلا می شوند:

اینکه فقط جوانان دچار این ویروس می شوند نیز کاملا اشتباه است، ویروس از طرق ناحیه تناسلی انتقال می یابد و هر فرد که به لحاظ جنسی فعال باشد می تواند به این ویروس مبتلا شود. این ویروس در جوانانی که فعالیت جنسی دارند بیشتر دیده می شود، البته سیستم ایمنی به طور معمول تاثیر ویروس را از بین برده و جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.

این موضوع را به خاطر داشته باشید که این ویروس می تواند تا مدت ها در بدن شما باقی بماند. از این رو اگر فردی برای سال ها رابطه جنسی نداشته و یا مدت ها با یک نفر در رابطه بوده باشد، ممکن است همچنان ویروس در بدنش وجود داشته باشد. تست پاپ اسمیر از این لحاظ بسیار مهم است.

معرفی خطرهای مختلف زگیل تناسلی

  • افراد سالم به ویروس مبتلا نمی شوند:

عفونت های ویروس HPV بسیار رایج می باشند. در صورت داشتن یک زندگی سالم هم می توانند به بدن منتقل شوند، سلامت بدن تنها می تواند باعث شود تا بدن از خودش در برابر ویروس محافظت کرده و خودش را درمان کند. اما تنها راه برای پیشگیری از ویروس پرهیز از رابطه جنسی می باشد.

هر چه فرد سالم تر زندگی نماید سیستم ایمنی او توانایی بیشتری با مقابله با ویروس خواهد داشت و کارش را بهتر انجام می دهد و خطرات مربوط به زگیل تناسلی کمتر می شود.

  • روش ها و وسائل پیشگیری می توانند باعث پیشگیری از ابتلا شوند:

باید بگوییم که متاسفانه این حرف درست نیست و وسیله پیشگیری مانند کاندوم می تواند رسیک ابتلا و خطرات زگیل تناسلی را کم کند اما کاملا از آن جلوگیری نخواهد کرد زیرا ویروس در پوست هر قسمت از ناحبه تناسلی می تواند زندگی مند و تمام ناحیه تناسلی با وسیله پیشگیری پوشیده نمی شود.

خطرهایی برای زگیل تناسلی

  • کشیدن سیگار به افزایش ریسک ابتلا به ویروس ربطی ندارد:

در حقیقت کشیدن سیگار باعث می شود تا ریسک بسیار بالایی برای مبتلا شدن به سرطان رحم به وجود آید و خطرات زگیل تناسلی بیشتر شود. در صورت سیگاری بودن سلول های ایمنی در اطراف دهانه رحم ضحیف تر می شوند و سیگار کشیدن باعث می شوند تا سیستم ایمنی بدن ضعیف تر عمل نماید.

  • واکسن HPV کاملا باعث پیشگیری از بیماری خواهد شد:

تزریق واکسن گارداسیل باعث می شود تا فرد تا ۷۰ درصد در برابر این ویروس و انواع سرطانزای آن مقاوم شود. اما به این معنی نیست که هیچ خطری بعد از واکسن فرد را تهدید نمی کند. اگر واکسن زده باشید با نه فرقی ندارد باید تست پاپ اسمیر را مرتبا انجام دهید تا ناهنجاری های دیگر ویروس تشخیص داده شوند.

خطرهای زگیل تناسلی

  • زگیل تناسلی فقط در زنان دیده می شود:

این موضوع کاملا اشتباه است، درست است که ویروس می تواند باعث بروز سرطان رحم در خانم ها شود اما مختص به زنان نیست، زگیل تناسلی در آقایان می تواند سبب بروز سرطان مقعد، آلت تناسلی، سر و گردن شود. تمام جنسیت ها می توانند دچار این بیماری شوند از این رو هم زنان و هم مردان برای محافظت بهتر از خطرات زگیل تناسلی باید واکسینه شود و از این بیماری آگاه شوند.

راهکارهای پیشگیری از زگیل تناسلی

در صورتی که از نظر جنسی فعال هستید با رعایت یک سری از موارد می توانید از ابتلا و انتقال HPV، زگیل تناسلی و دیگر بیماری های مقاربتی جلوگیری نمایید که این موارد عبارتن است از :

  • واکسن HPV
  • استفاده از کاندوم
  • به شریک جنسی در رابطه با ابتلا به بیماری های مقاربتی به منظور آزمایش و درمان فرد مورد نظر اطلاع دهید.
  • داشتن تنها یک شریک جنسی و یا محدود کردن تعداد آن ها
  • آزمایش های منظم به منظور تشخیص بیماری های مقاربتی و پیگیری به منظور درمان آن ها انجام دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *