دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رفتار با فرزند کنکوری و این رازهای طلایی که نباید فراموش کنید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

نحوه رفتار والدین با فرزند کنکوری از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این افراد تنش های زیادی را تحمل می کنند و زمانی که از سوی والدین خود حمایت می شوند می توانند شرایط مساعدی داشته باشند. این افراد باید شرایط مناسب درس خواندن برایشان فراهم شود و به خواسته های آن ها توجه شود.

کنکور بحران و چالش مهمی در زندگی نوجوانان ایرانی است این بحران به قدری با اهمیت تلقی می شود که گاهی رفتار والدین نیز بر اساس آن تغییر خواهد کرد برخی از فرزندان اینگونه شرح می دهند که با نزدیک تر شدن به کنکور والدین آن ها رفتارهای متفاوت تری از خود نشان می دهند اما آگاهی والدین در این زمینه بسیار مهم است والدینی که با آگاهی بیشتری در این زمینه با فرزندان خود برخورد می کنند نسبتا فرزندان موفق تری نیز دارند آن ها می دانند که حمایت های خود را نباید از فرزندشان دریغ کنند و در این دوران حمایت های بیشتری از او داشته باشند. از بین بردن دغدغه های فرزندان در این دوران نیز یکی دیگر از مواردی است که والدین باید به آن ها توجه داشته باشند تمام این موارد موجب می شود تا فرزند شما در کنکور نتیجه بهتر و دلخواه را کسب کند. اما زمانی که این حمایت ها از فرزندان سلب می شود با چالش های بیشتری در کنکور همراه می شوند و عملکرد پایین تری در این زمینه خواهند داشت در این مقاله به بررسی تاثیر حمایت های والدین در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

رفتار اصولی با فرزند کنکوری:

والدینی که فرزند آن ها کنکوری است به دو دسته تقسیم می شوند این دو گروه به شیوه های مختلفی با فرزندان خود برخورد می کنند و طبیعتا نتیجه های گوناگونی نیز دریافت می کنند.

برخورد با فرزند کنکوری

گروه اول از این والدین سعی دارند عادی سازی کنند آن ها همه چیز را معمولی و عادی نشان می دهند آن ها فکر می کنند با تغییر دادن فضا استرس و تنش بیشتری را برای فرزند خود دارند به همین دلیل از کنکور صحبت نمی کنند. طبیعتا این شیوه موجب می شود تا فرزندان همه چیز را مانند همیشه تصور کنند در واقع در زندگی این افراد تغییر زیادی دیده نمی شود این افراد همه چیز را مانند روال قبل در نظر می گیرند ساعت های تفریح، تلویزیون دیدن، خوابیدن و … برای این دسته از افراد کنکوری همانند قبل است جالب است بدانید که برخی از والدین سعی دارند با عادی سازی های خود نشان دهند که این امتحان مانند دیگر امتحان ها است و هیچ تفاوتی در آن وجود ندارد.

گروه دوم از این والدین افرادی هستند که با ورود فرزندان به به دوران کنکور به طور واضحی شاهد تغییرات در زندگی آن ها هستیم این والدین همه چیز را تغییر می دهند خانه آن ها یک سالن مطالعه با نظم و قواعد ویژه خود است تلویزیون در این خانه ها ممنوع است و قاونین شدیدی دیگری حاکمیت دارند و این فرزندان به شدت از زندگی روزانه و عادی خود دور می شوند. مسافرت، رفت و آمدهای دوستان و فامیل از بین می رود، این فرزندان تنها باید درس بخوانند و هیچ فعالیت دیگری نمی توانند انجام دهند. تمام این موارد موجب می شود تا این افراد چالش ها و بحران های زیادی را تحمل کنند.

نحوه رفتار با فرزند کنکوری

واقع گرایی:

یکی از اصول با اهمیت در رفتار با فرزند کنکوری که باید از سوی والدین مورد توجه قرار بگیرد واقع گرایی است اگر فرزند شما یک فررد معمولی است یعنی در مدرسه رتبه های معمولی داشته است و نمره های متوسط داشته است باید باید به او به عنوان یک فرد معمولی نگاه کنید و توقع یک جهش ناگهانی از او را نداشته باشید. در بسیاری از مواقع توقع بی جای والدین موجب می شود تا فرزندان چالش های زیادی را تحمل کنند پی بردن به علایق فرزندان نیز بخش دیگری از واقع گرایی است شما باید به علاقه فرزندتان توجه داشته باشید و انتظارات غیر واقعی از او نکنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

صحبت کردن با فرزند:

فرزند شما در این دوران احتیاج دارد تا با او صحبت کنید او به حمایت های شما نیاز دارد و زمانی که دچار استرس و اضطراب می شود نیزا دارد تا شما با او صحبت کنید و به او دلگرمی بدهید. برخی والدین در این زمینه می توانند تجربه های خود را در اختیار فرزندان قرار دهند به آن ها اعتماد به نفس دهند گاهی دور کردن تفکرات منفی از این افراد موجب می شود تا با آرامش بیشتری به درس خواندن مشغول شوند و نگرانی های زیاد را از این افراد دور می کند. جملات انگیزشی کنکور نیز با اهمیت هستند و زمانی که از سوی والدین بیان می شوند می توان اعتماد مناسبی به آن ها دهد.

فرزندان کنکوری

توجه به سرگرمی فرزندان:

بسیاری از والدین با رسیدن دوران کنکور فرزند خود را از انجام فعالیت های زیادی منع می کنند همین موضوع موجب دلسردی و افسردگی در میان برخی از این نوجوانان می شود و می تواند آن ها را با چالش های زیادی همراه کند. والدین در رفتار با فرزند کنکوری خود باید به این نکته نیز توجه داشته باشند یک برنامه ریزی درست و با کیفیت برای فعالیت های فرزندتان داشته باشید به نحوی که هم به فعالیت های درسی او رسیدگی شود هم بتواند به سرگرمی ها و فعالیت ها مورد علاقه خود برسد.

مشاوره:

مشاوره می تواند آگاهی های لازم را هم به والدین هم به فرزندان بدهد با توجه به اینکه فرزندان در دوران کنکور فشار زیادی را تحمل می کنند باید پدر و مادرها با یک مشاوره در ارتباط باشند همچنین باید فرزندان را نیز به مشاوره ببرند زیرا ممکن است فرزند شما نیاز داشته باشد مشکلات خود را با کسی در میان بگذارد. اگر شما به این نتیجه رسیده اید که استرس و فشار فرزند شما زیاد است باید او را به یک مشاوره ببرید.

رفتار کردن با کنکوری

والدینی که فرزند کنکوری دارند باید به خوبی نحوه رفتار با این فرزندان را بدانند آن ها باید باید ملاحظاتی را رعایت کنند تا فرزندشان در این دوران شرایط مساعدی داشته باشد حمایت کردن والدین در این دوران و اعتماد به نفس دادن به فرزندان می تواند نقش مهمی داشته باشد. برنامه ریزی برای کنکور نیز عموما با نتایح مثبتی همراه است بنابراین باید به این مورد نیز توجه داشته باشید.

شما بیشتر از هر دورانی باید فرزند خود را درک کنید باید شرایط یرا برای او مهیا کنید که در این دوران بتواند به راحتی به درس های خود رسیدگی کند در این دوران باید اختلاف های خانوادگی کنار گذاشته شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *