دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تشخیص مرغ فاسد و بررسی ویژگی های مرغ سالم و ناسالم

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

امروزه گوشت قرمز و مرغ و به طور کلی فرآورده های گوشتی جایگاه خاصی در برنامه غذایی خانواده های ایرانی داشته و فواید و کاربرد فراوانی در تهیه انواع غذاها دارند به همین دلیل سالم بودن آن عاملی بسیار ضروری می باشد. به منظور چگونگی تشخیص مرغ فاسد نیز راه های زیادی وجود دارد که با بهره گیری از آن ها می توان گوشت سالمی را خریداری نمود.

یکی از انواع محصولات پروتئینی پرمصرف خانواده ها گوشت مرغ می باشد و اغلب ایرانی ها در سبد غذایی خود این نوع گوشت را به طور معمول جای داده اند ولی نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که قبل از خرید نسبت به سالم و بهداشتی بودن آن اطمینان کامل حاصل نمایند. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب علائم و نحوه تشخیص مرغ فاسد را به منظور یادگیری و راهنمایی شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم.

چگونگی تشخیص مرغ فاسد

به طور کلی به دلیل اهمیت سلامتی و جلوگیری از مسموم شدن در هنگام تهیه انواع مواد غذایی بخصوص گوشت باید سالم بودن آن را مورد بررسی قرار داد. برای تشخیص مرغ فاسد نیز روش های ساده ای وجود دارد و کافی است با داشتن کمی اطلاعات و آگاهی در این زمینه نسبت به تازگی و سلامت آن مطمئن شد.
راه های تشخیص مرغ فاسد
خوردن گوشت مرغ فاسد موجب بروز بیماری می شود به همین خاطر بررسی مواردی همچون ظاهر، رنگ و بوی آن قبل از خرید بسیار ضروری و مهم می باشد. به طور معمول مرغ و تخم مرغ فاسد بوی بد گوگرد می دهند. این بو بخاطر تجمع باکتری های مضری می باشد که علت فساد می باشند. نگه داری در دمای نامتعادل و بسته بندی نامناسب اغلب دلیل اصلی رشد این گونه باکتری ها می باشد که در نتیجه باعث بروز مسمومیت می شوند.
ویژگی های ظاهری مرغ سالم

ویژگی های مرغ سالم و فاسد

  • گوشت مرغ تازه از نظر رنگ و بو حالت طبیعی داشته و پوست آن بدون هیچ گونه چین و چروکی می باشد.
  • کوچک شدن عضله ها به ویژه در محل سینه بیانگر بیماری انگلی و عفونی می باشد.
  • گوشت مرغ ناسالم رنگ تیره ای داشته و به صورت پرخون و کبود مانند می باشد. گوشت مرغ به مرور زمان در طی انبار کردن در وضعیت نامناسب حالت خاکستری رنگی به خود گرفته و برخی مواقع سبز رنگ می گردد که باید در این اوقات از خوردن آن پرهیز نمود.
  • وجود لکه های سفید رنگ بر روی پوست و عضله های مرغ به دلیل منجمد شدن آب زیرین پوست و ماهیچه ها می باشد. استفاده از چنین گوشتی بدون خطر می باشد.

نحوه شناسایی مرغ سالم از ناسالم

نشانه های مرغ مرده سر بریده

  • وجود لکه های آبی و سیاه رنگ در قسمت تاج
  • حضور لخته های خون در قسمت قلب و عروق
  • رنگ پس دادن کیسه صفرا
  • وجود لکه های حنایی رنگ در محل شکم
  • تورم و التهاب در قسمت پوست

نحوه شناسایی مرغ سالم از فاسد

با بررسی برخی عوامل می توان تشخیص داد که مرغ فاسد می باشد یا نه، که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

بوی بد گوشت مرغ :

گوشت مرغ بایستی دارای بوی طبیعی خود باشد. مرغ ناسالم در واقع بوی بد گوگرد از آن استشمام می شود. قسمت زیر بال ها و زیر شکم مرغ را بو کنید چرا که این دو قسمت خیلی زودتر از بخش های دیگر دچار فساد می شوند. در صورتی که در این محل ها بوی گندیدگی و تعفن حس کردید نشانگر آن است که آن مرغ فاسد می باشد. مرغی که دارای بوی بدی می باشد به دلیل ایجاد مسمومیت بهتر است که دور بیندازید.

چگونگی تشخیص مرغ سالم از ناسالم

لزج بودن گوشت مرغ :

در صورتی که باکتری ها قسمت لایه بیرونی مرغ را فرا گرفته اند سطح مرغ شکل لیز مانند و لزجی به خود می گیرد که این نشان دهنده تخریب بافت و پروتئین های وجود داشته در مرغ می باشد.

وجود پارگی در پوست و چروکیده بودن آن :

پوست مرغ سالمی که بسته بندی شده است کاملا صاف و یکدست، دارای رطوبت، بدون ورم، حالتی درخشنده و بدون خون لختگی دارد. پوست مرغ باید بدون چروک و پارگی بوده و کاملا سالم باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تیره بردن رنگ گوشت :

در صورتی که مرغ بوی بدی بدهد و رنگ آن حالت تیره و یا رنگ پریده داشته باشد قطعا دچار فساد شده است. ران مرغ اغلب بایستی نزدیک به صورتی و گوشت سینه مرغ بایستی به طور کامل سفت بوده و حالت برجسته ای از زیر پوست داشته باشد و رنگ آن به شکل سفید روشن باشد. به هر اندازه که رنگ گوشت تیره باشد بیانگر این است که گوشت کهنه می باشد

وجود ضربه در قسمت هایی از گوشت :

گوشت مرغ بایستی بدون هیچ گونه ضربه ای باشد و باید فاقد پر و پا و همچنین سر و امحاء و احشاء باشد. در زمان خریداری حتما به تاریخ تولید آن دقت نمایید.

ویژگی های مرغ فاسد

خصوصیات مرغ منجمد سالم و بهداشتی

  • گوشت مرغ بایستی بعد از برطرف شدن انجماد آن حالت سفتی و قوام اصلی خود را داشته باشد و نباید سطح آن حالت لیز و لزجی داشته باشد.
  • مرغ منجمد باید فاقد لکه های رنگی ایجاد شده در اثر رشد قارچ باشد.
  • باید توجه داشته باشید که درون بسته بندی مرغ منجمد مواد خارجی و همچنین خونابه و یا آب منجمد وجود نداشته باشد.
  • مرغی که به خوبی انجماد یافته باشد یخ اطراف آن ضخامت ندارد و رد صورتی که در دور اطراف مرغ بستر ضخیمی از یخ مشاهده نمودید چنین گوشتی قابل استفاده نمی باشد. در صورتی که یخ حالت سفید داشته باشد بخاطر سوختگی فریزری می باشد.

نحوه تشخیص مرغ فاسد

  • گوشت مرغ منجمد را می توان به مدت یک سال در درجه حرارت ۱۸- درجه سانتیگراد نگه داری نمود.
  • باید این نکته را در نظر داشته باشید که مرغ منجمد نباید لکه هایی با رنگ سفید گچی تا خاکستری داشته باشد. سوختگی فریزری در مرغ به صورت لکه های سفید و یا نشانه های می باشد که چربی نمی باشند. همچنین این نوع لکه ها در مقایسه با پوست اطراف حالت زبر و برجسته تری دارند. اگر چه خوردن گوشت مرغ در چنین وضعیتی هیچ گونه خطری برای سلامتی نداشته ولی مرغ طعم بدی دارد.
  • در صورتی که تمایل دارید از گوشت مرغ منجمد استفاده کنید بهترین کار این است که در ابتدا آن را در قفسه های پایینی یخچال بگذارید تا به آهستگی از وضعیت یخ زدگی خارج شود و بعد آن را بپزید.
  • سعی کنید مرغ منجمدی را فراهم نمایید که درون کیسه های پلاستیکی سالم، بدون نقص و پارگی و دارای تاریخ تولید و انقضا از سوی سازمان دامپزشکی باشد.
  • به طور کلی رنگ گوشت مرغ منجمد با مرغ خام و یا پخته کاملا یکسان می باشد و دارای رنگ خاکستری کم رنگ و زرد رنگ می باشد. در صورتی که رنگ مرغ از رنگ خاکستری حالتی تیره تر داشت قطعا آن را دور بیندازید.

نحوه شناسایی مرغ فاسد

در این مطلب روش تشخیص مرغ فاسد و خصوصیات مرغ سالم و منجمد را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد. همچنین با بازدید از مطالب پیشین می توانید با نحوه تشخیص گلاب اصل و روغن زیتون اصل آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *