دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت استرس در دختران نوجوان چیست و چطور درمان می شود؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

استرس در دختران نوجوان دارای علائم و نشانه هایی است این افراد اغلب خواب های آشفته ای دارند و نمی توانند مدیریت کافی در زندگی روزمره خود داشته باشند برای درمان این دسته از افراد باید از شیوه های دارو درمانی و روان درمانی استفاده کرد که در این مقاله به آن ها اشاره می کنیم.

در دوران نوجوانی اضطراب و استرس های زیادی به فرزندان وارد می شود آن ها تجربه های جدیدی در زندگی کسب می کنند و چالش های جدیدی را پشت سر می گذرانند به ویژه استرس در دختران نوجوان بیشتر دیده می شود، زیرا نقش ها و مسئولیت های جدیدی را خواهند داشت که می تواند برای آن ها تنش زا باشد. این  اضطراب و استرس در این افراد موجب افسردگی می شود و در نهایت ممکن است به انزوا و تنهایی منجر شود. اما راه های درمان و مقابله با اینگونه از اختلال ها چیست و والدین چگونه باید با فرزندان خود رفتار کنند؟ در ادامه این مقاله بیشتر به این موضوع می پردازیم.

استرس در میان نوجوانان و جوانان یکی از معضلات و مشکلات جوامع امروزی است این اختلال موجب می شود تا جوانان وضعیت جسمانی و روحی مناسبی نداشته باشند از سویی می تواند بخش های مختلفی از زندگی آن ها را تحت تاثیر خود قرار دهد. به طور کلی استرس در میان جوانان و نوجوانان نشات گرفته از عوامل محیطی و زیستی گوناگونی است بسیاری از این جوانان والدینی سخت گیر با شیوه های تربیتی نادرست دارند و یا اینکه اغلب والدین آن ها طلاق گرفته اند از سویی برخی از این جوانان و نوجوانان از نظر روحی و روانی دارای مشکلاتی هستند.

دلایل استرس در دختران نوجوان

اضطراب در میان دخترها بیشتر دیده می شود به طور کلی استرس دو نوع دارد کوتاه مدت و بلندمدت برخی از افراد ممکن است استرس های مزمنی را تجربه کنند استرس می تواند پیامدهای منفی در زندگی فرد داشته باشد تغییرات که در سلامت جسمی و روحی فرد ایجاد می شود مهم ترین تاثیرات اضطراب و افسردگی است.

برخی از تحقیقات نشان می دهد که میزان اضطراب در میان دخترها بیشتر از پسران است دلیل این امر نیز می تواند تفاوت های جنسیتی باشد این بیماری و اختلال دارای نشانه هایی است که با بررسی های لازم در این زمینه می توان به درمان آن کمک بیشتری کرد. در این بخش اشاره می کنیم که چطور باید مدیریت استرس کنیم.

استرس در دختران نوجوان

علائم استرس:

دختران به دلیل تغییرات جسمانی و فیزیولوژیکی که دارند بیشتر در معرض استرس هستند عادت ماهیانه می تواند تغییرات هورمونی زیادی را برای این جوانان داشته باشد این اختلال دارای علائم اولیه و ثانویه است بلوغ، تحریک پذیری و اضطراب های عصبی از مهم ترین علائم این اختلالات می باشند. برخی از دخترها دارای بلوغ زودرس و برخی دارای بلوغ دیررس هستند که هر دوی این موارد می تواند تاثیرات زیادی در بروز اضطراب داشته باشد. از دیگر نشانه ها و علائم استرس در دختران نوجوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • نداشتن تمرکز کافی بر روی مسائل درسی
  • توجه زیاد به وزن و شاخص توده بدنی که موجب بی اشتهایی و اضطراب در این افراد می شود.
  • گوشه گیری از فعالیت های اجتماعی و انزوا دوری از فعالیت های خانوادگی و گروه های دوستانه
  • ارتباط های عاطفی زود هنگام با جنس مخالف
  • حاملگی ناخواسته
  • آسیب های اجتماعی

دوران بلوغ به خودی خود می تواند تنش و اضطراب زیادی برای نوجوانان ایجاد کند زیرا فرد چالش های متعددی را در زندگی تحمل می کند از سویی این استرس زمانی بیشتر می شود که فرد نشخوارهای ذهنی دارد در واقع آن ها با این نوع از فکر کردن استرس بیشتری را تحمل می کنند. آن ها زمانی که در معرض استرس قرار می گیرند آسیب های زیادی را تحمل می کنند در واقع با شناخت این آسیب ها می توان به درمان این افراد کمک بیشتری کرد.

استرس دختران

چه چیزهایی موجب می شود تا فرد مضطرب شود؟

استرس در دختران نوجوان نشات گرفته از علل و عوامل گوناگونی است هر موقع فرد زمان زیادی را به فکر کردن مشغول می شود موجب می شود تا استرس و اضطراب بیشتری را تحمل کنید. در واقع نشخوارهای ذهنی شامل آن دسته از افکاری می شوند که در ذهن فرد مدام گسترش پیدا می کنند این افراد درباره یک موضوع فکرهای گوناگونی دارند و فکر خود را درباره یک موضوع مشخص تغییر می دهند بسیاری از نوجوانانی که استرس شدیدی تحمل می کنند نسبت به دیگر گروه های سنی خود در معرض ابتلا به افسردگی قرار می گیرند.

علت استرس در دختران

اختلاف جنسیتی مسئله حائز اهمیتی است که در این زمینه باید به آن ها اشاره کرد تحقیقات نشان می دهد که میزان ابتلا به افسردگی در میان دختران نسبت به پسران بیشتر است نوجوانان دختر توانایی پایینی در مدیریت کردن استرس خود دارند این موضوع می تواند موجب بروز مشکلات ذهنی شود و از سویی نشات گرفته از اختلالات ژنتیکی است.

چگونه استرس خود را کاهش دهیم؟

استرس در دختران نوجوان به شیوه های مختلفی قابل پیشگیری است از همه مهم تر مدیریت کردن والدین و خانواده می تواند نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته باشد دختران برای از بین بردن استرس و اضطراب بهتر است روابط سازنده ای با اعضای خانواده و دوستان داشته باشند حمایت های اجتماعی و خانوادگی در این زمینه می تواند بسیار موثر و با اهمیت باشد.

عوامل استرس زا در دختران

بهتر است مدیریت کردن را بیاموزید افرادی که می توانند مدیریت مثبت در زندگی داشته باشند از استرس و اضطراب دور هستند از سویی مدیریت زمان نیز می تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد. توصیه می شود برنامه منظمی برای خواب داشته باشید به موقع بخوابید و به موقع بیدار شوید. این برنامه منظم می تواند فعالیت های شما را سازمان دهی کند و در نتیجه استرس شما کمتر می شود.

بنابراین موارد استرس آور در زندگی روزانه خود را شناسایی کنید این موارد می تواند در زندگی شما نقش مهمی داشته باشد و زمانی که تاثیر آن ها را کاهش دهید به شدت زندگی خوب و آرامی خواهید داشت. در زندگی خود از افرادی که انرژی منفی دارند دوری کنید. همچنین والدین در رفتار با نوجوان دختر باید به این نکات توجه کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *