دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه تخلیه روده با نسخه های خانگی

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که امروزه روش های خانگی و پزشکی فراوانی برای پاکسازی و تخلیه روده وجود دارد که در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از آن ها آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی امروزه روند تخلیه روده در برخی از افراد با مشکل مواجه شده که به همین منظور در پی آن نسخه های ۱۰۰ درصد طبیعی برای پاکسازی و تخلیه توصیه می شود که می توانید بدون ترس از عوارض آن ها را در خانه تهیه و استفاده نمایید.

نحوه تخلیه روده

همانطور که می دانید تخلیه ناقص روده مشکلی است که هیچ کس نمی خواهد آن را تجربه کند چون ممکن است باعث بروز درد شکم، ناراحتی و احساس نفخ در افراد شود. روده ها معمولا مواد زائد و سمی را از سطح بدن خارج می کنند و چنانچه این روند دچار اختلال شود و روده به صورت کامل خالی نشود باعث ایجاد مشکلات بهداشتی خواهد شد. توجه داشته باشید که طب سنتی تعدادی ورودی و خروجی برای بدن تعریف کرده که از این رو یک بدن سالم باید قادر باشد مواد مفید را از ورودی ها دریافت و در خود حبس نماید تا در نهایت آن ها را مصرف کند. همچنین باید بتواند مواد مضر را از خود بیرون بریزد که به این فرآیند ها احتباس یا نگه داشتن مواد مفید و استفراغ یا دفع مواد مضر گفته می شود. البته که در اصطلاح قدیمی ها می توان آن را تنقیه دانست یعنی عملی که باعث تخلیه روده در اثر یبوست می شود. در این روش انما وسیله بوآر که به مجرای انتهای روده با فشار وارد می شود و به دلیل بسته بودن مجرا در قسمت های بالایی گاهی باعث آسیب و حتی پارگی آن می شود. اما امروزه با پیشرفت روش های جدید توسط سوند مخصوص به قسمت های بالای روده هدایت و از طریق آن سوند شستشو به تدریج وارد می شود که این روند به نوبه خود باعث نرم شدن مدفوع و در نهایت رفع انسداد روده خواهد شد.

چگونگی تخلیه روده

روش های خانگی برای پاکسازی روده:

توجه داشته باشید که به جز مصرف دارو یا تنقیه برای پاکسازی روده چند راهکار خانگی هم وجود دارند که بسیار ارزان بوده و اگر به درستی آن ها را انجام دهید هیچ خطری نخواهد داشت:

استفاده از آب نمک:

این روش تخلیه روده عمدتا برای افرادی که دچار یبوست و نامنظم بودن دفع هستند مناسب خواهد بود. برخی از مطالعات در سال ۲۰۱۰ نشان داده که پاکسازی روده با استفاده از آب نمک در کنار برخی از تمرینات یوگا نتایج خوبی برای فرد به همراه دارد. برای استفاده از این روش بایستی پیش از خوردن صبحانه، ۲ قاشق چای خوری نمک را با آب ولرم ترکیب کنید و آن را با معده خالی بنوشید که پس از گذشت چند دقیقه نیاز به دفع در شما شکل خواهد گرفت. توصیه می شود که این روش را شب ها و صبح ها تکرار کنید و تا حدالامکان در خانه بمانید چون احتمالا بارها نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی خواهید داشت.

روش هیای خانگی برای پاکسازی روده

استفاده از آب:

همانطور که می دانید مصرف بسیار زیاد آب و آبرسانی به بدن باعث می شود تا دستگاه گوارش به درستی عمل کند به همین خاطر افرادی که برای پاکسازی روده از آب استفاده می کنند بایستی روزانه حداقل ۶ الی ۸ لیوان آب بنوشند. همچنین که لازم است مواد غذایی بیشتری مصرف کنند برای مثال از سبزی و میوه هایی مانند هندوانه، کاهو، کرفس و گوجه فرنگی تغذیه نمایید.

  •  آرون گروپس

استفاده از آبمیوه ها و اسموتی ها:

آبمیوه ها را می توان از مواد معروف پاکسازی روده دانست که با وجود اینکه تحقیقات زیادی در این زمینه صورت نگرفته اما گویا خطراتی نیز در مورد مصرف زیاد فیبر وجود دارد. با این حال مصرف متعادل آبمیوه ها و سبزیجات می تواند مفید باشد زیرا آبمیوه دارای مواد مغذی است و به همین خاطر به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک خواهد کرد و علاوه بر اینها آب را در خود نگهداری و به دفع منظم کمک می کند. بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ مشخص شد ویتامین C در بسیاری از آبمیوه ها و سبزیجات وجود دارد و اغلب متخصصان مصرف اسموتی را پیشنهاد می کنند چون گوشت و پالپ میوه در درست کردن آبمیوه کنار گذاشته می شود و در نتیجه از میزان فیبر موجود در آن کاسته خواهد شد. توجه داشته باشید که ماده فیبر برای روده بزرگ ضروری و مفید است و اسموتی ها سرشار از فیبر هستند. برای اثرگذاری مصرف اسموتی ها لازم نیست که مصرف سایر مواد غذایی را ترک کنید بلکه باید در کنار سایر مواد موجود در رژیم غذایی از فیبر موجود در اسموتی ها نیز بهره ببرید.

دستورالعمل پاکسازی روده

مصرف رژیم غذایی پر از فیبر:

بهتر است بدانید که فیبر در واقع یکی از مواد مغذی است که در اغلب مواد سالم و کامل مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات، دانه ها و آجیل یافت می شود و با این وجود در رژیم های غذایی نادیده گرفته خواهد شد. در واقع گیاهان حاوی سلولز و فیبر نیز به تجمع مواد و زائدات در روده کمک می کنند و باعث درمان یبوست و افزایش حرکات روده نیز خواهند شد و به تقویت باکتری های مفید مانند پروبیوتیک ها هم یاری می رسانند. توصیه می شود که برای داشتن روده بزرگ سالم حتما مقدار زیادی فیبر مصرف کنید.

مصرف نشاسته های مقاوم:

توجه داشته باشید که نشاسته های مقاوم نیز مانند فیبر هستند و در مواد غذایی مختلف اعم از سیب زمینی، سبزیجات، موز سبز و حبوبات هم یافت می شوند. این مواد عمدتا با تقویت باکتری های مفید روده اثرات مثبتی از خود بر جای می گذارند. برخی از مطالعات در مورد مغذی بودن نشاسته در جلوگیری از بروز سرطان روده هم نیز تاکید کرده اند. افرادی که رژیم کربوهیدرات دارند می توانند از نشاسته هایی استفاده کنند که کمتر باعث افزایش سطح قند خون می شود.

مواد مغذی لازم برای پاکسازی روده

استفاده از چای درمانی:

جالب استب دانید که مصرف چای هم به سلامت و هم پاکسازی روده کمک می کند و گیاهان دارویی مانند ملین، بارهنگ، آلوئه ورا و ریشه گل ختمی در رفع یبوست مفید خواهند بود. پیش از استفاده از چای گیاهان دارویی بایستی با پزشک در مورد شیوه مصرف آن مشورت نمایید زیرا مصرف آن ها اگر بیش از اندازه باشد خطرساز خواهد بود. همچنین سایر گیاهان مانند زنجبیل، فلفل آنوم و سیر هم حاوی مواد ضدمیکروبی فتوکمیکال هستند و از آنجایی که این مواد باکتری های بد را دفع می کنند به همین منظور در تخلیه روده نیز مفید خواهند بود.

استفده از پروبیوتیک ها:

همچنین اضافه کردن پروبیوتیک ها به رژیم غذایی راه دیگری برای تخلیه روده است که برای ایجاد پروبیوتیک بیشتر در بدن می توانید از مکمل های پروبیوتیکی بهره ببرید و یا مواد حاوی پروبیوتیک مانند ماسه، ترشی و سایر مواد تخمیر شده مصرف نمایید. در واقع این ماده باکتری ها مفید را به بدن معرفی می کند و این باکتری های مفید در کنار نشاسته مقاوم و فیبر برای روده مفید واقع می شوند. این مواد درصد التهاب را محدود و باعث دفع منظم آن می شوند که دفع منظم و عدم وجود التهاب برای سلامت این عضو از بدن بسیار لازم خواهد بود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *