دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان تالاسمی مینور و شناخت علائم این بیماری

  • زهره گنج بخش
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

تالاسمی یک بیماری ارثی است و افرادی که به تالاسمی مینور مبتلا هستند علائم خفیفی دارند و از لحاظ جسمی مانند دیگر افراد می توانند زندگی کنند. در این مطلب با روش های درمان تالاسمی مینور آشنا می شوید.

تالاسمی یک اختلال خونی است که علت آن کمبود پروتئینی به نام هموگلوبین می باشد. وظیفه هموگلوبین اکسیژن رسانی به همه ی اندام های بدن می باشد. مسلم است که با کم شدن این پروتئین، خون رسانی با مشکل روبه رو می شود. این بیماری ارثی است و در صورتی که هر دو والدین دچار این اختلال باشد احتمال دارد فرزند آن ها دچار کم خونی ماژور شود و اگر یکی از والدین این اختلال را داشته باشد احتمال دارد فرزند آن ها به کم خونی مینور مبتلا شود. مکمل هایی مثل فولیک اسید می تواند در درمان تالاسمی مینور موثر باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

تالاسمی مینور و درمان آن

آیا تالاسمی مینور بیماری خطرناکی است؟

افرادی که به تالاسمی مینور مبتلا هستند معمولا هیچ عارضه جدی و نشانه خاصی ندارند. گاهی ممکن است در آنها رنگ پریدگی دیده شود. در نتیجه آن ها از نظر جسمی و از هر لحاظ دیگری سالم هستند. مصرف قرص های تقویتی مانند فولیک اسید در درمان تالاسمی مینور می تواند موثر باشد.

اما این بیماری زمانی نگران کننده است که افرادی که هردو تالاسمی مینور دارند، باهم ازدواج کنند در این صورت احتمال به دنیا آمدن فرزندانی با تالاسمی ماژور بالاست و این بیماری عوارض و مشکلات خطرناکی را در پی دارد. پس افرادی که تالاسمی مینور دارند باید دقت کنند که با افراد شبیه به خود ازدواج نکنند.

 تشخیص تالاسمی مینور

علاِئم تلاسمی مینور

همان طور که در قسمت قبل گفتیم ممکن است افرادی که دچار کم خونی مینور هستند علائم چندانی نداشته باشند ولی در برخی از اشخاص مبتلا علائم زیر مشاهده شده است.

  1. احساس ضعف، خستگی و بیحالی
  2. رنگ پریدگی
  3. سرد بودن دست و پاها
  4. زرد شدن رنگ چهره

اگر کم خونی مینور شدید باشد ممکن است در افراد علائمی مثل کاهش رشد، تیره شدن رنگ ادرار، متورم شدن شکم و افسردگی و اضطراب دیده شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تغذیه مناسب مبتلایان به تالاسمی مینور

افرادی که مبتلا به تالاسمی مینور هستند میزان جذب آهن در بدن آن ها زیادتر از افراد عادی است در نتیجه برای اینکه این اتفاق مشکل ساز نشود باید در رژیم غذایی خود توجه داشته باشند که آهن کم تری را استفاده کنند. اشخاصی که به این بیماری مبتلا هستند برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب بهتر است با مواد غذایی آهن دار آشنا باشند.

درمان کم خونی مینور با سبزیجات

رژیم مناسب افراد مبتلا به کم خونی مینور

آهن موجود در مواد غذایی دو نوع است : آهن هم و آهن غیرهم

در مواد غذایی که آهن هم هستند ۳۵ درصد آهن آن ها جذب بدن می شوند. جگر، بوقلمون، قسمت های تیره گوشت مرغ و  گوشت قرمز جزء این مواد هستند. اما در  مواد غذایی که آهن غیرهم وجود دارد جذب آهن موجود در آنها تنها حدود ۳ تا ۸ درصد است. سبزیجات، میوه ها، زرده تخم مرغ، حبوبات و شکلات در این دسته قرار می گیرند. بنابراین پزشک یک رژیم غذایی که آهن غیر هم داشته باشد برای افراد مبتلا به تالاسمی مینور تجویز می کند.

مراقبت های خانگی برای بهبود تالاسمی مینور

  • از آن جا که کم خونی خفیف نیازی به درمان ندارد اما با مصرف برخی از مواد می توانید این کم خونی را کنترل کنید.
  • کلسیم و ویتامین D با علاوه بر اینکه به رشد و سلامت استخوان ها کمک می کند مانع از جذب شدن آهن می شود که برای مبتلایان به این کم خونی بسیار موثر است.
  • یکی از بهترین مواد غذایی برای افرادی که کم خونی مینور دارند فولیک اسید است. فولیک اسید به خون سازی کمک بسیاری می کند و باعث بهبود این بیماری می شود. هم چنین استفاده از زینک برای این افراد توصیه می شود زیرا این ماده در بدن این بیماران کم است و مقداری از آن توسط ادارار دفع می شود پس استفاده از مکمل های زینک ضروری می باشد.

فولیک اسید در درمان تالاسمی مینو

  • دسته ای از مواد غذایی هستند که باعث جذب بیشتر آهن در بدن می شوند ویتامین C از این دسته می باشند. پس آن ها را همراه با مواد غذایی استفاده نکنید.
  • استفاده از میوه و سبزیجات باعث جلوگیری از گرفتگی عروق می شوند.  اما دقت کنید که سبزیجاتی مثل شاهی، جعفری، گل کلم و فلفل دلمه ای دارای مقدار زیادی آهن هستند پس از آنها استفاده نکنید.

در پایان برای آشنایی با علائم کم خونی و کمبود پلاکت خون می توانید بر روی لینک هر یک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *