دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرورش گل شمعدانی هلندی و آموزش کاشت و نحوه هرس آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که پرورش گل شمعدانی هلندی چندان سخت و پیچیده نیست. در این مقاله سعی داریم تا به بیان اصول و روش های پرورش و نگهداری این گیاه زیبا بپردازیم.

به طور کلی شمعدانی ها از دسته گیاهان چند ساله می باشند که اغلب اوقات در فضای باز کشت می شوند و همچنین می توان درون گلدان نیز آن را پرورش داد. این گیاه زیبا اگر در شرایط محیطی ایده آل قرار گیرد می تواند تا دو متر به خوبی رشد کند و از آنجایی که گل شمعدانی هلندی اصول پرورش راحتی دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گل شمعدانی هلندی

بهتر است بدانید که گل شمعدانی گیاهی بسیار پرطرفدار است و پرورش دادن و نگهداری از گل شمعدانی هلندی نیز آسان خواهد بود. با وجود اینکه می توان این گیاه زیبا را در روزهای گرم تر سال نیز در خارج از منزل نگه داشت اما بهتر است شمعدانی ها را در طول زمستان به داخل خانه بیاورید و در مواردی اگر شمعدانی نور کافی را دریافت نماید می تواند کل سال در داخل خانه هم شکوفه تولید کند.

جالب است بدانید که اصالت ریشه گیاه شمعدانی به آفریقای جنوبی در اوایل قرن هجدهم برمی گردد که امروزه در سراسر دنیا مورد پرورش قرار می گیرند و گاهی اوقات نیز با انواع دیگر اشتباه گرفته می شود. در واقع در بیشتر نقاط ایران گونه ای شمعدانی به عنوان گیاه زینتی کاشته می شود که واریته های گوناگون و رنگ های مختلفی را به خود اختصاص داده است.

همچنین انتخاب نام شمعدانی به این دلیل است که میوه گیاه داخل کاسبرگ های پایا و روی دمگلهای بلند و در انتهای دمگل مشترک به صورت شمعدان چند شاخه قرار خواهد گرفت.

نحوه پرورش گل شمعدانی هلندی

دستورالعمل تکثیر شمعدانی:

توجه داشته باشید که تکثیر این گیاه زیبا از طریق قلمه زدن شمعدانی به آسانی امکان پذیر است و همچنین که قلمه ها در هر بستری حتی در داخل آب ریشه هم ریشه خواهند داد.

برای تکثیر گیاه در ابتدا بایستی هر قلمه را درست از زیر یک گره قطع نمایید و سپس آن ها را درون ماسه و در محل گلخانه و در محیطی گرم کشت نمایید.

  •  آرون گروپس

دقت داشته باشید که در روزهای اول به قلمه های سایه داده می شود اما به تدریج باید به آن ها نور کافی بدهید تا رشد و نمو پیدا کنند.

اصول تکثیر گل شمعدانی

دستورالعمل هرس شمعدانی ها:

به صراحت می توان گفت که اغلب گیاهان شمعدانی از قسمت های بریده شده ساقه در خاک به راحتی ریشه می زنند به ویژه اگر خاک آن ها مناسب باشد و آب کافی دریافت کند. البته همانطور که می دانید در چنین زمانی نباید به آن ها کود بدهید و حتما از یک چاقوی کاملا تمیز و تیز استفاده کنید و چند سانتی متر از زیر نوک ساقه را برش دهید.

ساقه برش داده شده را جدا نمایید و آن را داخل روزنامه بپیچید و یا آن را در نور جانبی به مدت ۲۴ ساعت قرار دهید. البته در چنین مواردی ممکن است که قسمت برش داده شده به روزنامه بچسبد.

همچنین می توانید برای جلوگیری از این اتفاق ساقه را درون یک گلدان با رطوبت کافی قرار دهید و آن را در محیط نسبتا گرم نگهداری نمایید.

نور جانبی نیز باید به مدت دو روز به این گیاه برسید و پس از آن می توانید قسمت برش داده شده را زیر نور غیر مستقیم قرار دهید و تمام روش های بالا را روی آن ها امتحان نمایید.

دستورالعمل هرس گیاه شمعدانی

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل شمعدانی هلندی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از اصول لازم برای کاشت و پرورش گل شمعدانی هلندی بپردازیم:

آبیاری:

توصیه می شود که بین هر مرتبه آبیاری به این گیاه اجازه دهید تا سطح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد نمایید. در طول فصول سرد سال مانند زمستان باید کم تر به گیاه آب بدهید اما اجازه ندهید که ریشه های آن به صورت کامل خشک شود. گیاه شمعدانی هلندی در صورتی که کم تر آن را آبیاری نمایید در داخل خانه هم رشد خوبی خواهد داشت.

خاک و کوددهی:

برای رشد و نمو گیاه شمعدانی ترکیبی از خاک جنگلی، تورب و ماسه مناسب است. همچنین خاک رسد و خاک نسبتا سبک برای گیاه مناسب است و البته خاک مورد استفاده باید بدون ماده آهکی باشد. همچنین خاک بستر باید زهکشی مناسب داشته باشد زیرا گیاه شمعدانی هرگز دوست ندارد در یک خاک کاملا فشرده و یا بیش از حد دارای گل رشد خواهد کرد.

در طول ماه هایی که رشد گیاه شمعدانی فعال باشد، هر دو هفته یک مرتبه به آن کود بدهید. توصیه می شود از کودی استفاده کنید که حلال در آب باشد. در فصل زمستان نباید گیاهتان را تغذیه نمایید و اگر نیاز بود در فصل بهار برای طراوت دوباره این گیاه بتر است که گلدان شمعدانی را تعویض نمایید.

شرایط لازم برای بستر گیاه شمعدانی

نور و دما:

به صراحت می توان گفت که شمعدانی ها گیاهانی نورپسند هستند اما شمعدانی که در منزل و باغچه تولید می شوند به نور شدید احتیاج کمی خواهند داشت. شمعدانی در محل سایه و قمست شمالی شاخ و برگ آن زیاد شده و شاخه هایش طویل و آبکی خواهد شد و در نهایت گل نمی دهد.

دقت داشته باشید که نقاط کاملا آفتابی نیز برای شمعدانی مناسب نیست و شمعدانی را باید زیر نور غیر مستقیم آفتاب قرار دهید. برای اینکه گیاهتان بیشترین تعداد شکوفه را داشته باشد بایستی آن را در منطقه ای قرار دهید که در طول روز حدود ۴ الی ۶ ساعت نور آفتاب به آن برسد. با وجود اینکه شمعدانی ها در حرارت های بالا زنده می مانند اما درجه حرارت مطلوب برای شمعدانی بازه ۱۳ الی ۱۸ درجه سانتی گراد خواهد بود.

همچنین حرارت بین منفی ۴۳ و منفی ۴۴ سانتی گراد باعث از بین رفتن انواع شمعدانی خواهد شد. به صراحت می توان گفت که حرارت مناسب برای رشد بهتر شمعدانی عطری و اژدر بین ۷ تا ۱۴ درجه سانتی گراد است.

تعویض گلدان:

اغلب گل شمعدانی هایی هلندی که از بازار تهیه می کنید داخل خاک رس کاشته شده اند و این خاک مواد مغذی خوبی برای پرورش گیاه دارد اما این خاک به مدت طولانی باعث خفگی ریشه می شود و بهتر است وقتی گل را تهیه می کنید حتما خاک آن را تعویض نمایید. توصیه می شود که حتما پیش از تعویض گلدان مقداری از برگ و ساقه ها را هرس نمایید چون در زمان جابه جایی خاک به ریشه و گیاه شوک وارد می شود و گیاه با آن همه برگ و ساقه نمی تواند زنده بماند و ممکن است از بین برود.

چگونگی تعویض گلدان گیاه شمعدانی

برای انجام تعویض گلدان گیاهتان بایستی ترکیب خاک را آماده کنید و سپس مقداری از برگ و ساقه ها را هرس نمایید و گیاه را به آرامی با خاک خود گیاه از گلدان خارج کرده و با شلنگ آب خاک را از ریشه جدا نمایید. استفاده از آب برای جدا کردن خاک باعث می شود که ریشه ها به صورت کامل از خاک جدا شده و آسیب نبینند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *