دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت پژو glx با gli در چیست و هر یک چه قابلیت های دارند؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۷ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

همانطور که می دانید پژو ۴۰۵ در تیپ های مختلف از سال ۱۳۷۰ در کشور عرضه شده است. در این مطلب  قصد داریم دو تیپ این خودرو با اسامی پژو glx و gli را مورد بررسی قرار دهیم تا بدانیم تفاوت پژو glx با gli در چه مواردی می باشد.

یکی از خودروهای شناخته شده، محبوب، پرفروش و زیباترین در زمان ارائه اش، خودرو پژو ۴۰۵ می باشد که از سال ۱۳۷۰ در تیپ های مختلفی روانه بازار کشور شد. در ادامه با تفاوت دو تیپ این خودرو با اسامی پژو glx و gli آشنا خواهید شد.

شناسایی تفاوت پژو glx با gli

شرکت پژو فرانسه، پژو ۴۰۵ را که یکی از سدان های بزرگ محسوب می شد را در سال ۱۹۸۷ روانه بازار خودرو نمود و در سال ۱۹۸۸، دقیقا یک سال بعد از تولید این خودرو برنده جایزه بهترین خودروی اروپا شد و به این ترتیب پژو ۴۰۵ بهترین خودرو سال اروپا لقب گرفت.

ناگفته نماند این خودرو را تیم طراحی خودروی پینین فارینا ایتالیا طراحی کرده است.تولید و مونتاژ پژو ۴۰۵ در ایران از سال ۱۳۷۰ توسط ایران خودرو آغاز شد و شرکت ساپکو هم از سال ۱۳۷۳ قطعات این خودرو را بومی سازی نمود و تا سال ۱۳۷۷ بالغ بر نیمی از قطعات پژو ۴۰۵ را تامین کرد. این خودرو در زمان خودش یکی از زیباترین خودروهای کشور به شمار می رفت.

به طور کلی پژو ۴۰۵ به خاطر مواردی همچون کابین جادار، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش خوب جزو محبوب ترین و مطرح ترین خودروهای ایران شناخته می شود. و با توجه به گذشت ۳۰ سال از عمر این خودرو نباید انتظار ایمنی و سطح بالای تجهیزات از آن داشت. در آغاز پژو ۴۰۵ فقط با موتور ۱.۸ لیتری با کد xu7 ارائه می شد ولی در تیپ های بعدی مانند slx علاوه بر تغییرات ظاهری به موتور tu5 با ظرفیت ۱.۶ لیتر تغییر یافت.

پژو ۴۰۵ در تیپ های مختلفی از جمله glx, gli, slx و تیپ دوگانه سوز cng سال ها تولید و ارائه شد ما به خاطر تکنولوژی قدیمی، استهلاک ، مصرف سوخت زیاد و تولید محصولات جدیدتر در خرداد ۹۹ از روی خط تولید کنار گذاشته شد. به عبارت دیگر این خودرو با معایب و کیفیت ساخت نه چندان مطلوب اما بخاطر قیمت پایین سال ها فروش خوبی را تجربه کرد اما با ورود خودروهای با طراحی مدرن و دارای تجهیزات بیشتر تصمیم بر آن شد که تولید پژو ۴۰۵ متوقف شود. در ادامه قصد داریم به موارد تفاوت پژو glx با gli بپردازیم.

  •  آرون گروپس

پژو glx و gli و سه مورد از تفاوتها

به طور کلی پزو gli از لحاظ قدرت و نوع پیشرانه با glx تفاوتی ندارد در ضمن در طراحی گیربکس هم فرقی وجود ندارد. ولی باید گفت پژو ۴۰۵ gli نسخه کم آپشن تر glx بوده که بین سال های ۸۳-۸۶ روی خط تولید قرار داشت. در مجموع از تفاوتهای پژو glx با gli می توان به موارد زیر اشاره کرد.

موارد ظاهری:

  • داشتن رنگ روغنی بجای رنگ متالیک به عبارتی رنگ بدنه gli روغنی یا سالید می باشد.
  • لاستیک های وطنی بجای تایرهای اروپایی
  • بکار رفتن رنگهای متفاوت با گونه glx برای بدنه.
  • سپرهای جلو و عقب در gli مشکی بوده ولی در glx همرنگ بدنه خودرو است.

موارد داخلی:

  • حذف سیستم گیرنده و فرستنده نوری
  • حذف بالابر برقی شیشه های جلو
  • آینه های جانبی با کنترل دستی به جای برقی
  • کنترل سیستم تهویه از نوع خطی و نه مدور

موارد تجهیزاتی:

  • حذف پوشش صداگیر زیر موتور و فوم نگه دارنده ابزار و جک زاپاس در صندوق عقب
  • کولر و فرمان هیدرولیک
  • قفل مرکزی، شیشه های رنگی و پخش صوتی کاست همراه با دورشمار موتور

از خودروی gli به خاطر مزایایی همچون فضای داخلی مناسب، قابلیت های حرکتی مطلوب و لوازم یدکی فراوان استقبال خوبی صورت گرفت تا جایی که بر فروش دیگر محصولات ایران خودرو بخصوص ۴۰۵ اثر منفی گذاشت و اکثر ۴۰۵ های تولیدی در صف انتظار قرار گرفتند. از این رو مدیران جدید ایران خودرو تصمیم گرفتن تولید gli را متوقف نمایند چرا که این خودرو نه تنها درآمدزایی نداشته بلکه موجب کاهش فروش برخی محصولات این شرکت شده بود.

البته پژو gli با معایبی مانند کیفیت ساخت پایین، طراحی ظاهر نه چندان جذاب و تجهیزات ناقص همراه بود. ناگفته نماند پژو glx از امکانات فنی و رفاهی مانند پیشرانه انژکتوری با مدیریت الکترونیکی، کولر، فرمان هیدرولیک، شیشه ها و آینه های برقی بهره می برد هر چند نسبت به خودروهای امروزی دارای پایین ترین سطح امکانات است اما در تایم ارائه خودش، جزو محبوب ترین خودروها بوده است.

چنانچه به تفاوت رنگی دو مدل پژو glx با gli اهمیت نمی دهید خرید گونه gli اقتصادی تر بوده چرا که می توان همه تجهیزات حذف شده این خودرو را با هزینه ای مناسب تهیه کرد. در ضمن اگر برای شما کیفیت ساخت مهمتر از فضای داخلی و توان حرکت است پژو ۲۰۶ تیپ ۲ انتخاب خوبی خواهد بود و اگر قصد خرید پژو ۴۰۵ را دارید و به توان حرکتی و فضای داخلی اهمیت می دهید نسخه gli ارجح تر می باشد.

ضمن شناخت ویژگی های دو خودرو پژو glx با gli در این مطلب در صورت تمایل به خرید دیگر خودروها نظیر پژو ۲۰۷ صندوقدار و پژو پارس اتوماتیک نیز می توانید به مطالب پیشین مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *