دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بررسی تیبا صندوق دار خودروی وطنی زیبا با امکانات متوسط

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

تیبا صندوقدار دومین خودرو ملی و سدان کوچک شرکت سایپا می باشد که نخستین بار در سال ۱۳۸۷ با نام مینیاتور به بازار کشور معرفی شد. این خودرو در بازار با نام تیبا ۱ شناخته می شود. در این مطلب قصد داریم خودرو تیبا صندوقدار را با سابقه بیش از یک دهه حضور در کشور، مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۳۸۷ محصول ملی خود به نام مینیاتور را معرفی کرد که بعدا به تیبا صندوقدار تغییر یافت و در حال حاضر تیبا ۱ نام دارد. این خودرو بر روی پلتفرم ارتقا یافته پراید بنا شده و بنا به گفته سایپا طراحی خودرو با همکاری شرکت ایتال دیزاین صورت گرفته است. در ادامه به بررسی تیبا صندوق دار و مزیت های استفاده از این خودرو خواهیم پرداخت.

بررسی تیبا صندوق دار یا مینیاتور شهری

تیبا Tiba دومین خودروی ملی و سدان کوچک شهری شرکت سایپا می باشد که نخستین بار در سال ۱۳۸۷ با نام مینیاتور به بازار کشور معرفی شد. با توجه به این که تیبا همانند خیلی از محصولات ارزان قیمت و میان رده سایپا بر روی پلتفرم ارتقا یافته پراید(X200) طراحی شده خیلی از کارشناسان آن را فقط یک پراید مدرن محسوب می کنند.

تیبا صندوق دار در سگمنت B قرار دارد و در حقیقت محصول توسعه یافته پلتفرم S81 سایپا است. شرکت سایپا از مشاوران و طراحان ایتالیایی، آلمانی و کره ای برای طراحی این خودرو کمک گرفته و در ساخت تیبا ترکیبی از قطعات تندر ۹۰، پراید و ریو بهره گرفته شده است.به عبارت دیگر بدنه تیبا را طراحان استودیو ایتال دیزاین طراحی کرده اند و درون کابین نیز تلفیقی از طراحی خودروهای تندر ۹۰، پراید و رنو دیده می شود.

این خودرو با وجود همه مشکلات و طراحی نه چندان مطلوب به خاطر بهره مندی از قابلیت های بیشتر نسبت به پراید توانست با استقبال خوبی روبرو شود. در ضمن تیبا صندوقدار در بازار به نام تیبا ۱ شناخته می شود و در دو نسخه EX,SX در بازار موجود می باشد که در بخش فنی مشابه بوده ولی نسخه SX رینگ فولادی و EX رینگ آلومنیومی دارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

قابل ذکر است این خودرو در چهار تیپ SX,EX,LX,SL عرضه می شد که همه این نسخه ها از نظر فنی یکسان بوده و تنها در بعضی آپشن ها متفاوت هستند. ولی از سال ۱۳۹۶ به بعد تنها تیپ SX روی خط تولید باقی ماند. فول ترین تیپ، EX است که نسبت به دیگر مدل ها امکاناتی نظیر رینگ آلومنیومی و شیشه های بالابر برقی عقب دارد.

بررسی ها نشان می دهد تیبا صندوق دار به عنوان سدان کوچک شهری ابعاد مناسبی دارد که موجب شده این خودرو گزینه مناسبی برای ترددهای شهری بخصوص تهران باشد. قابل ذکر است تیبا در دو نسخه سدان و هاچبک به بازار ارائه می شود و در این مطلب بررسی نسخه سدان یا صندوقدار تیبا مدنظر می باشد. در ادامه همراه ما باشید.

طراحی ساده و مینیاتوری

در ابتدای شروع تولید تیبا صندوق دار, شرکت سایپا مدعی شد که علاوه بر مهندسان داخلی ، مهندسین آلمانی، کره ای و ایتالیایی در طراحی خودرو همکاری داشته اند. از این رو با توجه به بررسی ها می توان گفت ظاهر تیبا صندوقدار محصول همکاری مهندسین ایرانی و چند تیم خارجی می باشد.

در بررسی ها مشخص شد طراحی تیبا صندوق دار توسط شرکت ایتال دیزاین صورت گرفته که در حقیقت نسخه بروز شده و ارتقا یافته پرای بوده و از آنجا که بیش از یک دهه از تولید این خودرو می گذرد ظاهر آن ساده، قدیمی و کسل کننده به نظر می رسد ولی نسبت به خودروهای خیلی پیش تر از آن طراحی قابل قبول و موجهی دارد.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شده تیبا صندوق دار بر روی پلتفرمی موسوم به X200 یا S81 بنا شده است از این رو تفاوت ساختاری چندانی با خودروهایی مانند تیبا ۲، ساینا و کوییک ندارد. در بررسی نمای جلو تیبا صندوقدار باید گفت جلو پنجره ای کوچک و نه چندان زیبایی حضور دارد که با نوارهای کرومی افقی و نشان سایپا در مرکز تزیین شده است. نکته مثبت این نما چراغ های اصلی تیبا می باشند که طراحی تقریبا بروز و زیبایی دارند. در ضمن خطوط استفاده شده روی کاپوت و گلیگرها سادگی این نما را کاهش داده اند.

به طور کلی در نمای جلویی تیبا صندوقدار چراغ های مثلثی، سپرهای یکپارچه، خطوط منحنی روی گلگیر، مه شکن های دایره ای، جلوپنجره ای کوچک و … را شاهد هستیم که طراحی ساده ای از خودرو را به نمایش گذاشته اند.

در نمای جانبی نیز طراحی ساده بوده و خطوط برجسته روی گلیگرها جذابیت خاصی را ایجاد نکرده است و در نمای پشتی نهایت سادگی طراحی لحاظ شده و تنها نکته مثبت در این نما چراغ های یک تکه ساده و سپر تقریبا حجیم می باشد.

در مجموع می توان گفت طراحی بیرونی تیبا صندوقدار ساده و مینیاتوری بوده که رضایتمندی چندانی ندارد و نمره پایینی در ارزیابی بدست می آورد.

کابین بسیار ساده و قدیمی

با ورود به داخل کابین خودرو نمای هیجان انگیزی دیده نمی شود به عبارتی فضای داخلی تیبا صندوقدار تعریف چندانی ندارد و مشابه دیگر محصولات ارزان قیمت سایپا در ساخت آن پلاستیک خشک و بی کیفیت لحاظ شده است.

بررسی ها نشان می دهد احتمالا طراحی کابین تیبا صندوقدار تا حدودی پراید و کیا ریو را در ذهن تداعی می کند. ولی کنسول میانی تیبا در مقایسه با پراید زیباتر بوده و طراحی پنل آمپر نیز تغییرات فراوانی پیدا کرده است.

طراحی داخلی تیبا بسیار ساده و یکدست و ناخوشایند می باشد و فضای داخلی به دلیل منیاتوری بودن خودرو کم و محدود است. البته می تواند نیازهای یک خانواده کم جمعیت را تامین کند. در ضمن هر چند ادوات داشبورد از پلاستیک خشک ساخته شده اند ولی نسبت به پراید جلوه بهتری دارند. داشبورد از تریم ۲ رنگ مشکی و طوسی بهره گرفته و غربیلک فرمان هم خوش فرم می باشد.

در ضمن رودری های پارچه ای از پراید بهتر به نظر می رسند. از نکات مثبت خوب کابین خودرو می توان به سیستم گرمایش و سرمایش آن اشاره کرد که نسبت به پراید عملکرد بهتری دارد. در مجموع طراحی داخلی تیبا صندوقدار مشابه بیرون خودرو حرف چندانی برای گفتن ندارد و ساده و قدیمی به نظر می رسد.

پیشرانه ۱.۵ لیتری

بررسی ها حاکی از آن است پیشرانه تیبا صندوقدار، همان موتور پراید بوده که توسط شرکت آلمانی FEV نیرومندتر شده است. به این مفهوم که حجم موتور ۱.۳ لیتری پراید را به ۱.۵ لیتر برای تیبا ارتقا داده است. در ضمن گیربکس خودرو مشابه گیربکس پراید بوده و تنها تغییراتی در ضریب دنده و فنرکلاچ صورت گرفته است.

پیشرانه تیبا صندوقدار در دو نسخه بنزینی و گازسوز در بازار داخلی ارائه می شود که هر دو ۱.۵ لیتری  ۴ سیلندر ۸ سوپاپ بوده و می توانند قدرتی برابر ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاور حداکثری ۱۲۸ نیوتن بر متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را تولید نماید و این نیرو توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی تقویت شده و ارتقا یافته به چرخ های جلو منتقل می شود.

شتاب صفر تا صد این خودرو با وزن حدودا ۱۰۰۰ کیلوگرم و سیستم تعلیق جلو مک فرسون و عقب نیمه مستقل ۱۳.۵ ثانیه اعلام شده که چندان مناسب به نظر نمی رسد در ضمن حداکثر سرعتی که تیبا می تواند داشته باشد ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

متوسط مصرف سوخت تیبا صندوق دار با بهره مندی از استاندارد آلایندگی یورو ۴ در سیکل ترکیبی ۶.۹۵ لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده که نشان دهنده اقتصادی بودن خودرو بوده و بررسی ها نشان می دهد تیبا صندوق دار یکی از کم مصرف ترین ها در کشور می باشد.

می توان گفت موتور تیبا نسبت به پراید بسیار قوی می باشد ولی به خاطر عایق بندی نه چندان خوب کابین موقع استارت و دور موتور بالا صدای آزاردهنده به گوش می رسد. ولی باید گفت به خاطر ارتفاع خوب و سیستم فنربندی مناسب سواری نرم و راحتی را به همراه دارد. در مجموع پیشرانه تیبا صندوقدار مزیتی برای خودرو نسبت به خانواده پراید محسوب شده چرا که قدرت بیشتری را در اختیار می گذارد.

امکانات و تجهیزات

در بررسی تیبا صندوق دار از مهمترین امکانات و تجهیزات اختیاری و سفارسی این خودرو می توان به شیشه بالابر برقی، آینه های جانبی برقی، تهویه مطبوع اتومات، رینگ آلومنیومی، کیت گاز سوز، دو عدد ایربگ سرنشینان جلو، سیستم ضد سرقت، چرغ هشدار دهنده عیب یاب خودرو، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، صندلی راننده با تنظیم ارتفاع، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و تنظیم زاویه نور چراغ های جلو اشاره کرد.

همچنین مجهز به سیستم تهویه دستی، آینه های جانبی تاشو، سیستم ترمز ضد قفل ABS، ریموت کنترل، گرمکن شیشه عقب، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم زاویه، سیستم صوتی CD پلیر همراه با پورت USB، پخش MP3 و رادیو و خروجی ۴ باند و … می باشد. در ضمن تیبا در رنگهای سفید، مشکی، خاکستری، نقره ای و … ارائه شده است.

ارزش خرید تیبا صندوقدار

خودرو تیبا سدان شهری و اقتصادی می باشد که در رنج قیمتی خودش می تواند گزینه مناسبی برای استفاده روزانه در جاده های کشور محسوب شود. اگر قصد تهیه سدان کوچک و تقریبا ارزان قیمت را دارید می توانید تیبا را جزو انتخاب اولیه خود قرار دهید. این خودرو نسبت به پراید عملکرد فنی بهتر و طراحی زیباتری دارد هر چند که هر دو از لحاظ کیفیت در سطح پایینی هستند.

به طور کلی مصرف سوخت اقتصادی، هزینه نگهداری کم، سیستم تهویه مناسب، بازار دست دوم خوب، دسترسی آسان به شعب نمایندگی و هندلینگ مناسب از مزایای تیبا بوده و مواردی همچون کیفیت ساخت پایین، تجهیزات و امکانات نه چندان فراوان، نفوذ صدا به داخل کابین و امنیت پایین جزو معایب خودرو محسوب می شود.

در بررسی این موارد در تیبا صندوق دار نشان می دهد این خودرو فقط نسبت به پرایدهای مختلف ارزش خرید بالاتری داشته باشد. اما اگر با این بودجه مایلید خودرویی با کیفیت تر خریداری نمایید نمونه های دست دوم پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۲۰۶ صندوق دار V20 و فولکس واگن گل را در فهرست انتخاب های خود جای دهید که زیباتر و امن تر از تیبا می باشند.

جمع بندی

در بررسی خودرو ملی تیبا صندوق دار که در حقیقت نسخه بهینه شده پراید می باشد باید گفت از نظر طراحی و فنی عملکرد بهتری نسبت به پراید دارد، به عبارت دیگر تیبا نسبت به پراید ۱۳۱ و ۱۳۲ پیشرانه قدرتمندتر و طراحی نسبتا جدیدتری داشته که موجب می شود به راحتی از سد این رقبا عبور کند. همانطور که در مطالب اشاره شد سایپا برای طراحی و ساخت خودرو علاوه بر مهندسین داخلی با طراحان خارجی از جمله استودیو ایتال دیزاین همکاری داشته است. از این رو شاید طراحی خودرو در حال حاضر رضایت بخش نبوده و ساده به نظر برسد اما این خودرو نسبت به خودروهای خیلی پیشتر از خودش طراحی بهتر و قابل قبول تری دارد.

به طور کلی در بررسی تیبا صندوق دار, این خودرو وطنی به دلیل مصرف سوخت کم، بازار دست دوم خوب، هزینه نگهداری پایین و در دسترس بودن قطعات می تواند انتخاب مناسبی برای افراد با بودجه ای در این رده قیمتی باشد. ناگفته نماند این خودرو در آغاز با هدف تولید خودرو برای سطح میانه و دهک های پایین خودرو ساخته شده ولی امروزه با نوسانات قیمتی تیبا توانسته جایگاه پایداری در بازار کشور پیدا کند و فروش تقریبا خوبی را تجربه نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *