دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

کشور لهستان و دانستنی های جالب درباره فرهنگ و قوانین این کشور

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کشور لهستان که در قاره اروپا واقع شده امروزه در عرض گردشگری پیشرفت چشمگیری داشته و به همین منظور در این مقاله سعی داریم به بیان تاریخ و همچنین جاذبه های دیدنی این کشور بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی لهستان از دسته کشور های اروپای خاوری می باشد که قدمتی طولانی داشته و جز کشور های مرکزی اروپا به شمار می آید. این کشور زیبا و پر جاذبه دارای مساحتی بالغ با ۳۱۲۰۰۰ کیلومتر مربع بوده که همسایگی با دو کشور بزرگ روسیه و آلمان از امتیازات آن نسبت به دیگر کشور های اروپایی خواهد بود.

آشنایی با کشور لهستان

بهتر است بدانید که در واقع کشور لهستان در شمال دریای بالتیک قرار گرفته و دارای آثار تاریخی بسیار ارزشمندی است که تاکنون مورد تایید تاریخ نویسان بزرگ قرار گرفته است. جمعیت این سرزمین بیشتر از ۳۸ میلیون نفر اعلام شده و بر اساس آخرین آماری که از این کشور به دست ما رسیده افرادی که قصد مهاجرت به لهستان را دارند بایستی بدانند که این کشور از دسته سرزمین های ارزان قیمت با امکانات متوسط است اما رتبه شغل و کسب و بالایی را برای خود رقم زده است. به صراحت می توان گفت که لهستان در زمینه پویانمایی به رشد خوبی رسیده به گونه ای که در طول ده سال گذشته این حرفه در لهستان دارای رشد ۲۳ درصدی بوده است. توجه داشته باشید که زمینه طراحی در این کشور زیبا در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ رشد حدود ۲۹ درصدی داشته و طراحی در زمینه های مختلف پوستر نمایشی نیز از دیگر پیشرفت های مهم آن به شمار می آید.

جاذبه های گردشگری کشور لهستان

خلاصه ای از تاریخ لهستان:

توجه داشته باشید که نام بین المللی جمهوری خلق کشور لهستان پولند است که البته به زبانی محلی در زبان های قدیم پولسکا نامیده می شود. بیش از ۱۰۰۰ سال پیش در سرزمین کنونی این کشور شاهد قومی بودیم که له نام گرفته است و زمانی که برای اولین مرتبه در کشور لهستان دولت مستقل تشکیل شد نام این کشور به نام قوم مذکور اعلام شده است. همچنین لهستان در دوره های بعدی نام قوم پولنی را نیز برای خود برگزیده است. به طور کلی اولین خاندان سلطنتی در کشور لهستان با نام پیاست شناخته می شده که به مدت ۴۰۰ سال یعنی در قرن دهم الی ۷۰ میلادی در این کشور سلطنت طولانی مدت داشتند و البته که فضای سلطنتی این خاندان بسیار عجیب و خوغ انگیز بوده است. در سال ۱۹۴۱ در ماه ژوئن کشور لهستان توسط آلمان اشغال می شود و در طول جنگ جهانی دوم به میزان ۶ میلیون نفر کشته می دهد که برخی از این افراد یهودی بودند و این جنگ بزرگ هنوز در تاریخ لهستان بسیار پر رنگ و غم انگیز است. به طور کلی در اوایل سال ۱۹۴۵ تمام کشور لهستان به دست روسیه اشغال می شود و در این دوره حزب کمونیستی کارگران متحد در این سرزمین دنبال خواهد شد. توجه داشته باشید در سال ۱۹۵۶ اولین حزب کارگری که در فضای کمونیستی صورت گرفته بود در کشور لهستان ایجاد شد و در سال ۱۹۸۰ نیز اجناس بسیار گران شد و این موضوع باعث اعتصاب بیشتر کارگران شد. این اعتصاب به تدریج باعث شده تا بزرگ ترین تحولات این سرزمین رخ دهد. در نهایت در سال ۱۹۸۳ دیگر خبری از حکومت نظامی در این کشور نبود و امروزه نیز قیمت زلوتی کشور لهستان متغیر است به گونه ای که در آخرین نرخ زلوتی کشور معادل با یک سوم دلار آمریکا است.

خلاصه ای از تاریخ لهستان

موقعیت جغرافیایی و آب و هوا:

همانطور که متوجه شدید این کشور در اروپای مرکزی واقع شده و آثار تاریخی بسیار ارزشمندی را به خود اختصاص داده است. لهستان هشتمین کشور از نظر جمعیتی در قاره اروپا است و جمعیت آن بیش از ۳۸ میلیون نفر اعلام شده است. جالب است بدانید که از نظر زمانی این کشور دو ساعت و نیم نسبت به تهران عقب تر است. در واقع لهستان کشوری است که از جهت غرب با کشور آلمان، از جهت جنوب غربی با جمهوی چک، از جهت جنوب با اسلوواکی،از جهت جنوب شرقی با اوکراین، از جهت شرق با بلاروس، از جهت شمال شرق با لیتوانی و روسیه و از جهت شمال با دریای بالتیک همسایگی دارد. آب و هوای کشور لهستان معتدل است به گونه ای که زمستان های آن کمی سرد و تابستان هایی نسبتا گرم خواهد داشت. اگر از سمت غرب این سرزمین را مورد ارزیابی قرار دهید دارای جریان های اقیانوسی از سمت روسیه است و بخش جنوبی آن نیز دارای آب و هوای گرمسیری خواهد بود. ممکن است در فصل زمستان سرما و یخبندان در این کشور به هوای قطبی قاره ای تبدیل شود که بارش برف سنگین نیز بخشی از فضای زمستانی این کشور محسوب می شود. جالب است بدانید که دمای هوا گاهی اوقات به کمتر از صفر می رسد و اواخر تابستان نیز در این کشور توده هوای گرم و نیمه گرم را تجربه خواهید کرد. معمولا در بخش های شرقی پوشش گیاهی بیشتری به چشم می خورد و در بخش های جنوبی نیز شاهد گونه های جانوری درنده خواهید بود.

موقعیت جغرافیایی لهستان

  •  آرون گروپس

پایتخت و شهر های مهم:

لهستان نیز مانند سایر کشور های دیگر دارای پایتخت و برخی شهر های مهم است که اغلب فعالیت های اقتصادی، تجاری، سیاسی و مذهبی در آن ها انجام می شود و به همین منظور در ادامه سعی داریم تا به بیان آن ها بپردازیم:

شهر ورشو: که پایتخت لهستان محسوب می شود و دارای بیش از حد ۲ میلیون نفر جمعیت است که وضعیت کسب و کار تمامی آن ها بسیار خوب خواهد بود. توجه داشته باشید که فرصت های آموزشی و همچنین فضای کاریابی و دیدنی های ورشو باعث شده تا اغلب مهاجرت ها به این شهر باشد.

شهر روکلای: از دیگر شهر های بزرگ لهستان می توان به روکلای اشاره کرد که دارای فضایی بسیار منحصر به فرد است. این شهر تاریخ غنی را در دل خود جای داده و امروزه آن را به شهر کوتوله ها می شناسند.

شهر کراکوف: از دیگر شهر های قدیمی در لهستان می باشد که منزلگاه خانواده های سلطنتی بوده و تا سال ۱۶۰۹ پایتخت لهستان محسوب می شده است. از دیدنی های کراکوف می توان به معماری خیره کننده اشاره کرد که قطعا شما را نیز به فکر فرو می برد و همچنین جالب است بدانید که اولین دانشگاه لهستان نیز در این شهر تاسیس شده است.

آشنایی با شهر های مهم لهستان

شهر گدانسک: یک شهر بندی در کشور لهستان می باشد که به نوبه خود در لیست کلان شهر های لهستان جای گرفته است. توجه داشته باشید که جمعیت این شهر بیش از ۴۶۳ هزار نفر است که به نوبه خود بسیار ارزشمند هم خواهد بود.

شهر لودز: این شهر زیبا در صنعت نساحی و چرم شهرت بسیار زیادی دارد به گونه ای که امروزه مرکز فرهنگی هنری کشور محسوب شده و در آن مدرسه فیلم برای علاقه مندان فراهم گردیده است.

شهر پوزنان: یکی دیگر از شهر های بزرگ لهستان پوزنان است که در لیست شهر های تجاری مهم و همیچنین مرکز حمل و نقل معتبر در دنیا قرار گرفته و هر ساله نمایشگاه های مختلفی در این شهر بزگرار می شوند که بسیار ارزشمند هم خواهد بود.

شهر کاتوویز: از شهر های صنعتی در لهستان می توان به کاتوویز اشاره کرد که دارای جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر است. بهتر است بدانید که این شهر در ۲۶۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد و از نظر ایرانیان برای زندگی ارزان تر و مناسب تر از ورشو خواهد بود.

بازدید از پایتخت کشور لهستان

فرهنگ مردم کشور لهستان:

جالب است بدانید که در این کشور شاهد فرهنگ های متنوعی خواهید بود به گونه ای که عده ای برای جشن های مذهبی آماده می شوند اما برخی دیگر به پایکوبی های غیر مذهبی علاقه دارند و با این وجود مردم نسبت به فضای اعتقادی یکدیگر بسیار احترام می گذارند. معمولا مذهب در  این سرزمین نقش بسیار مهمی دارد و اغلب جشن ها و تعطیلات مذهبی در لیست تعطیلات رسمی و ملی قرار گرفته اند و اغلب شرکت ها و مغازه ها در این رور بسته خواهند بود. توجه داشته باشید که مردم این سرزمین معمولا به سبک کشور های غربی لباس می پوشند اما در جشن های فرهنگی و مذهبی از لباس های سنتی استفاده خواهند کرد. بانوان عمدتا از پیراهن های سفید رنگ با جلیقه های گلدوزی شده استفاده می کنند، دامن های گل گلی به تن کرده و پوتین های بنددار می پوشند. همچنین در این کشور استفاده از گردنبندهایی که دارای مهره های مرجانی هستند بسیار مهم است. بانوان مجرد از آرایش مو بیش از صورت استفاده می کنند و مرد ها نیز لباس های شیکی می پوشند و معمولا از شال گردن های سفید استفاده خواهند کرد. همچنین استفاده از شلوار های راه راه مرسوم است که همراه با کلاه های رنگی به تن می شوند. به صراحت می توان گفت که خانواده و صداقت و همینطور رعایت ادب در لهستان بسیار مهم است به گونه ای که اطرافیان به دو تقسیم می شوند و دسته اول آشنا خطاب شده و دسته دوم غریب خواهند بود. در این کشور هیچ کس حق ندارد به توریست ها توهین کند و عمدتا راهنماگر های مهمی هستند و سعی می کنند تا یک فضای صمیمی و بسیار ارزشمند را ایجاد نمایند.

آداب و رسوم مردم لهستان

زبان رسمی و دین مردم:

بهتر است بدانید که زبان رسمی مردم لهستانی همراه با سایر زبان های لخیتی چکی، اسلواکیلیی و سوربیایی فوقانی و سفلی می باشد که به شاخه های اسلاوی غربی زبان های اسلاوی تعلق دارد. همچنین این زبان دارای چندین گوشه می باشد که در اصل با تقسیمات قبیله ای قدیمی مطابقت دارد. در مورد دین مردم لهستان هم می توان گفت که اکثریت مردم پیرو کاتولیک رومی و تعداد کمی کاتولیک های مرسوم هستند. هر چند لهستان ادعای هیچ مذهب رسمی ندارد اما این سرزمین در بین یکنواخت ترین کشور های کاتولیک در جهان قرار گرفته به گونه ای کلیسای کاتولیک روم در لهستان از اعتبار و نقوذ سیاسی بی نظیری برخوردار است.

قوانین عمومی در لهستان:

توجه داشته باشید که در این کشور رفتار پسندیده با کودکان بسیار مهم است و هرگز فردی نباید حقوق کودکان را نادیده بگیرد.

در این سرزمین هرگز حق ندارید به رئیس جمهور توهین کنید زیرا انجام این کار نوعی جرم محسوب می شود.

به صراحت می توان گفت که ساده زیستی در لهستان یک اصل محسوب می شود

توصیه می شود که قوانین رایج در این کشور را به درستی مطالعه کنید و در زمان رانندگی هم حواس خود را جمع نمایید.

سلامت دهان و دندان ها در این کشور بسیار مورد اهمیت است.

در لهستان حق ندارید در کنار یک شخص فقیر از دارایی خود صحبت کنید و یا لباس های گران بپوشید.

معمولا استفاده از لباس هایی با رنگ روشن و رسمی در شرکت و محل کار توصیه می شود.

اقتصاد لهستان در اغلب موارد به شرایط خدمات رسانی کشور بستگی خواهد داشت.

اشنایی با قوانین عمومی در لهستان

جاذبه های گردشگری کشور لهستان:

همانطور که متوجه شدید لهستان در چند سل اخیر از لحاظ گردشگری پیشرفت بسیار زیادی داشته و امروزه از نظر جاذبه های توریستی در صدر کشور های منطقه قرار گرفته که به همین منظور در ادامه سعی داریم شما را با برخی از مکان های دیدنی لهستان آشنا نماییم:

معدن نمک ویلیچکا:

یکی از دیدنی های بسیار عجیب در لهستان معدن نمک ویلیچکا است که در نزدیکی شهر کراکوف واقع شده و از قدیمی ترین معادن نمک در دنیا محسوب می شود. به طور کلی در این معدن زیبا می توانید مجسمه های نمکی و همچنین صومعه در دل بدنه کوهستانی را تماشا نمایید.

بازدید از معدن نمک در لهستان

قلعه مالبورک:

توجه داشته باشید که از  بزرگ تین قلعه های جهان می توان به قلعه مالبورک اشار کرد که به نوبه خود در لیست میراث جهانی قرار گرفته است. با وجود اینکه بازدید از این قلعه نیاز به شحاعت دارد اما پیشنهاد می شود فرصت دیدن آن را از دست ندهید.

جاذبه های گردشگری لهستان

شهر باستانی تورن:

از دیگر عجایب کشور لهستان می توان به شهر باستانی تورن اشاره کرد که قطعا می تواند یکی از بهترین انتخاب های موجود برای شما باشد. این شهر دارای بافت کاملا قدیمی بوده و معماری های قرون وسطی در آن بسیار ارزشمند هستند. همچنین در این شهر می توانید کلیساها و تالارهای باشکوه قرن ۱۳ میلادی را مشاهده نمایید.

شهر های دیدنی در کشور لهستان

قلعه واول:

قلعه واول نیز از دیگر دیدنی های عجیب در لهستان می باشد که آخرین مقر سلطنتی شاهان لهستان محسوب شده است. معماری این قلعه به امروز هیچ جای دنیا تکرار نشده و برای بازدید از این قلعه پیشنهاد می شود که صبح زود را انتخاب کنید نا بتوانید از فضای محدود بیشتر لذت ببرید.

بازدید از قلعه بزرگ واول

کانال البلاگ:

البلاگ در واقع یک کانال به طول ۸۰ کیلوتر در کشور لهستان می باشد که در بخش شمال شرقی این کشور قرار گرفته و طراحی و ساخت آن مربوط به قرن ۱۹ میلادی خواهد بود. سیستم هوشمند به کار گرفته شده برای شیبدار کردن سطوح این کانال بسیار اعجاب انگیز خواهد بود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *