دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان گیاهی آبریزش بینی با آنتی هیستامین های موثر طبیعی

  • ساناز براتی
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

برای درمان آبریزش بینی روش های گیاهی و خانگی مختلفی وجود دارند، برخی از این روش ها شامل استفاده از آب نمک، سیر، عسل، روغن خردل، بخور، زردچوبه ، زنجبیل، روغن اکالیپتوس، فلفل هندی تند و … می شود.

سرماخوردگی و آبریزش بینی در حقیقت مشکل مهمی نیست، اما با طولانی شدن می تواند باعث مختل شدن زندگی روزمره شود. در کنار درمان های پزشکی و شیمیایی روش های گیاهی و خانگی وجود دارند که می توانند باعث بهبود آبریزش بینی شوند.

درمان های گیاهی آبریزش بینی

آبریزش بینی به تخلیه مایع به مقدار زیاد از بینی گفته می شود. این مایع در برخی موارد شفاف و گاهی اوقات غلیظ می شود. این مایع می تواند از بینی، پشت گلو و یا هر دو تخلیه شود.

در پزشکی برای اشاره به آبریزش بینی از عبارت رینوره یا رینیت استفاده می شود. رینوره به معنی تخلیه ی کم مایعات عمدتا شفاف از بینی می باشد و رینیت نیز به معنی التهاب بافت بینی می باشد. اغلب اوقات رینیت باعث بروز آبریزش بینی می گردد.

افرادی که آبریزش بینی دارند به احتمال زیاد دچار گرفتگی بینی نیز می شوند. برای درمان این مشکل روش های مختلف دارویی وجود دارند که در این مطلب با برخی از روش های مهم و کاربردی درمان گیاهی آبریزش بینی آشنا خواهیم شد.

روش های درمان گیاهی آبریزش بینی

دلیل آبریزش بینی

قبل از ارائه روش های درمان آبریزش بینی بهتر است با علل بروز این مشکل آشنا شویم. دلیل اصلی آبریزش بینی تحریک یا التهاب بافت های بینی می باشد. آبریزش بینی می تواند به دلیل عفونت هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، حساسیت و برخی دیگر از محرک ها ایجاد گردد.

بعضی از اشخاص بدون دلیل مشخص دچار آبریزش بینی مزمن می شوند که به این حالت رینیت غیر آلرژیک یا رینیت وازوموتور گفته می شود. در برخی موارد نیز آبریزش بینی ممکن است ناشی از پولیپ، ورود جسم خارجی، تومور یا سردردهایی شبیه میگرن می باشد، که به ندرت اتفاق خواهد افتاد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

درمان گیاهی آبریزش بینی با چند روش

به منظور درمان آبریزش بینی روش ها و داروهای مختلفی وجود دارد اما اغلب داروهای شیمیایی دارای عوارض جانبی به خصوص خواب آلودگی هستند. برای درمان آبریزش بینی روش ها و درمان های گیاهی و خانگی وجود دارند که اغلب در دسترس می باشند. این روش ها بدون عوارض هستند و باعث کم شدن آبریزش بینی می شوند و ناراحتی فرد را کمتر می نمایند.

روش های مداوای گیاهی آبریزش بینی

استفاده از آب نمک

آب نمک یک روش عالی و موثر برای درمان آبریزش بینی در خانه می باشد. آب نمک باعث می شود تا مخاط آسان تر خارج شوند و حفره بینی از محرک ها پاک شود. برای استفاده از آب نمک می توانید به روش زیر عمل کنید:

مقداری نمک به اندازه نصف قاشق چای خوری را در دو فنجان آب مقطر گرم ریخته و کاملا مخلوط کنید. برای استفاده سر خود را به طرف عقب برده و با استفاده از یک قطره چکان چند قطره از آب نمک را به داخل بینی بریزید. حالا خیلی آرام نفس بکشید تا محلول در حفره بینی جلو تر رود، بعد سرتان را پایین آورده و تا مخاط و محلول اضافه از بینی شما خارج شوند. این روش را چند بار انجام دهید تا حس بهتری در شما ایجاد شود. تا وقت بهبودی کامل می توانید در طول روز چند بار ین عمل را انجام دهید.

مداوا کردن گیاهی آبریزش بینی

استفاده از روغن خردل

خردل یک روش درمان گیاهی برای بهبود آبریزش بینی می باشد. روغن خردل دارای خواص آنتی بیوتیکی، ضد ویروسی و ضد التهابی می باشد، از این رو می تواند آبریزش بینی را تا حد بالایی کمتر کند. برای استفاده از روغن خردل و درمان آبریزش بینی به روش زیر عمل می کنیم:

کمی روغن خردل را در ظرفی مناسب حرارت داده تا مقداری گرم شود، بعد یک تا دو قطره از روغن گرم شده را در هر کدام از حفره های بینی تان بریزید، با این روش باعث پاک سازی مجرای بینی خود می شود. این کار را در طول روز دو تا سه مرتبه انجام دهید.

علاج گیاهی آبریزش بینی

همچنین می توانید در روشی دیگر چند قاشق روغن خردل، حدود ۲ تا ۳ قاشق، را به همراه یک قاشق زیره به آب در حال جوش اضافه نمایید. سپس بخار حاصل از آن را تنفس کنید و بخور بگیرید. بوی قوی روغن خردل باعث گرم شدن دستگاه تنفسی فرد خواهد شد و بسیار مفید برای درمان آبریزش بینی می باشد. می توانید تا زمان بهبودی این کار را دو مرتبه در روز انجام دهید. بعلاوه می توانید از این روغن در پخت و پز نیز بهره ببرید.

درمان وبهبود گیاهی آبریزش بینی

استفاده از زردچوبه

زردچوبه یک ادویه پرخاصیت است که برای درمان دردهای بسیاری استفاده می شود. برای درمان گیاهی آبریزش بینی می توانید از زردچوبه استفاده نمایید. زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی و همچنین ضد میکروبی و ضد ویروسی می باشد که این خواص باعث می شود تا زردچوبه در درمان سرماخوردگی و همچنین پیشگیری از سرماخوردگی مفید و موثر باشد. برای درمان این مشکل با زردچوبه به روش زیر عمل می کنیم:

حدود نصف قاشق چای خوری از پودر زردچوبه را در یک فنجان روغن بزرگ ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید تا دود نماید. حال خیلی آرام با یکی از حفره های بینی خود دود حاصل را تنفس کنید، اینکار را با حفره ی دیگر بینی خود نیز انجام دهید تا بهتر شوید. روزی دو مرتبه این عمل را انجام دهید.

درمان گیاهی آبریزش بینی به چند روش مختلف

در روشی دیگر می توانید دو مرتبه در روز نصف قاشق چای خوری زردچوبه را در یک لیوان آب حل کرده و میل نمایید، این روش باعث می شود تا مقدار مخاط بدن شما کمتر شود.

علاوه بر روش های گفته شده می توانید یک قاشق چای خوری زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل نمایید و قبل از خوابیدن آن را میل نمایید. این روش برای درمان آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، سرماخوردگی و تنگی نفس موثر می باشد.

علاج و بهبود گیاهی آبریزش بینی

استفاده از زنجبیل

زنجبیل گیاهی مفید است که از مهمترین خواص آن قابلیت آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی، ضد سمی و ضد قارچی آن می باشد. با وجود چنین خواصی زنجبیل مفید برای درمان آبریزش بینی می باشد. برای استفاده از زنجبیل می توانید به روش های زیر عمل کنید:

می توانید در طول روز چند بار زنجبیل را بجوید تا آبریزش بینی شما کمتر شود.

در روشی دیگر می توانید ریشه ی زنجبیل را خیلی نازک برش دهید و سپس آن را در آب جوش بریزید و یک چای از آن به دست آورید. می توانید برای بهتر شدن طعم آن کمی عسل به چای خود اضافه کرده و در طول روز چند بار از آن بنوشید.

همچنین می توانید یک قاشق از پودر زنجبیل را در دو فنجان آب جوش ریخته و بگذارید تا بجوشد، بعد بخار آن را نفس بکشید تا بهبود یابید.

درمان گیاهی برای آبریزش بینی

استفاده از سیر

یک درمان گیاهی موثر در آبریزش بینی استفاده از سیر می باشد. سیر دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کنندگی بالایی می باشد. با وجود چنین خواصی سیر دارویی فوق العاده برای درمان آبریزش بینی می باشد. برای استفاده از این درمان به روش زیر عمل می کنیم:

در یک روش می توانید حدود سه تا چهار حبه سیر را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید تا کمی نرم شوند، می توانید برای بهتر شدن طعم کمی شکر به آن اضافه نموده و در طول روز دو مرتبه از آن بخورید.

علاوه بر این می توانید در طول روز سه الی چهار بار یک تکه سیر را بجوید. این روش باعث گرم شدن بدن می شود و در کمتر شدن آبریزش بینی مفید می باشد.

چند راهکار برای علاج گیاهی آبریزش بینی

استفاده از روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس یک روش دیگر برای درمان گیاهی آبریزش بینی می باشد. این روغن دارای خاصیت ضد احتقان بوده و می تواند مفید در درمان آبریزش بینی باشد. برای استفاده از این روغن به روش های زیر عمل می کنیم:

قبل از هر چیز یک ظرف بزرگ آب را روی حرارت قرار دهید و به آن ۷ قطره روغن اکالیپتوس اضافه نمایید، سپس ۴ قطره روغن اسطوخودوس و ۴ قطره روغن نعناع فلفلی به آن بیفزاید. بعد از بخور این آب استفاده کرده و تنفس کنید. یک حوله یا پتو روی سر خود بیندازید و سر خود را روی ظرف آب بگیرید و نفس بکشید. این روش را دو تا سه مرتبه در روز انجام دهید.

علاوه بر روش گفته شدن می توان چند قطره روغن اکالیپتوس را روی دستمال ریخت و آن را تنفس کرد. انجام این روش در طول روز برای چند مرتبه می تواند آبریزش بینی را کمتر کند.

مداوای گیاهی آبریزش بینی

استفاده از عسل

عسل دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن می باشد. استفاده از عسل می تواند موثر برای درمان مشکل شما باشد. عسل دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی می باشد که بسیار موثر در کاهش آبریزش بینی است. برای استفاده از خواص درمانی عسل به روش های زیر عمل می کنیم:

حدود دو قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان آب جوشیده ولرم ریخته و سپس به آن کمی دارچین و آب لیموی تازه اضافه نمایید و روزی دو مرتبه از آن میل کنید. می توانید آب را حذف کنید و فقط عسل را با دارچین و آب لیمو مخلوط کرده و میل کنید.

چند روش برای علاج گیاهی آبریزش بینی

در روشی دیگر می توانید دو قاشق چای خوری عسل را با چند قطره آب لیموی تازه در آب گرم حل کرده و تا وقتی که گرم است آن را بخورید، این روش علاوه بر بهبود آبریزش بینی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. روزی دو مرتبه این نوشیدنی را میل کنید تا بهبود یابید.

استفاده از ریحان

گیاه ریحان یک روش موثر برای درمان گیاهی آبریزش بینی می باشد. ریحان دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچ، ضد ویروسی و خاصیت گرم کنندگی بدن می باشد که به کمتر شدن آبریزش بینی کمک زیادی می کند. برای استفاده از ریحان به روش های زیر عمل می کنیم:

قبل از خوردن صبحانه و همچنین قبل از خوابیدن، حدود سه تا چهار برگ ریحان را بجوید.

راه هایی برای مداوای گیاهی آبریزش بینی

همچنین می توانید حدود ۸تا ۱۰ برگ ریحان را با ۵ عدد میخک و یک فنجان آب مخلوط نمایید و بگذارید تا حدود ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس کمی شکر به آن اضافه کرده و بگذارید کمی خنک شود و بعد آن را بنوشید. روزی دو بار می توانید این نوشیدنی را میل کنید.

مداوا کردن گیاهی آبریزش بینی

مصرف فلفل هندی و غذاهای تند

با توجه به تحقیقات انجام شده استفاده از فلفل قرمز تند می تواند در بهبود رینیت غیر آلرژیک تاثیر گذار باشد. با این وجود محققان بر این عقیده هستند که استفاده از اسپری های دارای کپسایسین که جزئی از فلفل قرمز است و سبب تندی آن می شود، می تواند در دراز مدت باعث بهبود آبریزش بینی به طرز چشمگیری شود.

کپسایسین دارای خاصیت منحصر به فردی می باشد که در درمان آبریزش بینی مفید است. در حال حاضر تاثیرات مثبتی از این ماده اثبات شده است و اغلب به افراد توصیه شده است که در منزل با پودر فلفل خودشان اینکار را انجام ندهند. اما می توانند در منزل غذاهای تند مصرف کنند تا آبریزش بینی در آن ها تا حدی بهبود یابد. شاید با مصرف غذاهای تند آبریزش بینی در افراد افزایش یابد اما باعث می شود تا گرفتگی های سینوسی برطرف شوند و بعد از مدتی این مشکل حل شود.

درمان و بهبود گیاهی آبریزش بینی

مصرف فلفل هندی یا همان فلفل قرمز مثل یک داروی ضد حساسیت عمل می نماید. این ماده با دارا بودن خاصیت ضد احتقانی که دارد در درمان آبریزش بینی مفید می باشد. فلفل هندی باعث تخلیه ی ترشحات بینی می شود، از این رو عواملی که سبب آبریزش بینی می شوند از بینی خارج می شوند و از مسدود شدن بینی جلوگیری خواهد شد.

مداوای گیاهی برای آبریزش بینی

مصرف نوشیدنی های داغ

نوشیدنی های داغ یکی از درمان های موثر و شناخته شده برای درمان سرماخوردگی می باشد. این موضوع از نظر علمی نیز اثبات شده است. مصرف نوشیدنی های داغ باعث بهبود علائم سرماخوردگی می شود که البته بیشتر یک موضوع روانی است. نوشیدن یک لیوان چای داغ همراه با گیاهان دارویی باعث تحریک اعصاب مرتبط با دهان و بینی خواهد شد و تا حدی در درمان آبریزش بینی و سرماخوردگی موثر می باشد.

برخی روش های مداوای گیاهی آبریزش بینی

بخور درمانی

بخور به ویژه بخور با گیاهان دارویی یک روش گیاهی موثر در درمان آبریزش بینی می باشد. انجام بخور باعث می شود تا مخاط اضافه از بینی زدوده شوند و در نهایت آبریزش بینی و عطسه درمان شود. می توانید در بخور درمانی روش های زیر را انجام دهید:

یک کاسه آب جوش آماده کنید و سر خود را روی آن بگیرید. می توانید یک حوله دور سر خود بیندازید تا بخار خارج نشود و به خوبی آن را تنفس کنید. حدود ۱۰ دقیقه در همین حالت بمانید و بعد فین کنید. روزی سه تا چهار مرتبه این عمل را انجام دهید.

چند روش برای درمان گیاهی آبریزش بینی

در کنار استفاده از خواص اکالیپتوس می توانید کمی روغن اکالیپتوس یا منتول به آب داغ اضافه کنید و از بخار آن نیز بهره ببرید.

علاج و بهبود گیاهی آبریزش بینی

همچنین می توانید از دوش حمام بهره ببرید تا آب داغ و تنفس بخار در حمام به بهبود آبریزش بینی شما کمک کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *