دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی سرفیس دوئو با طراحی زیبا اما کیفیت نا امید کننده!

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

گوشی سرفیس دوئو نسبت به رقبایی همچون گلکسی فولد بسیار متفاوت بوده و به عبارتی کاربردی کاملا متفاوت دارد. با بررسی این اسمارتفون که فعلا نظیر آن در بازار وجود ندارد، همراه آرگا باشید.

با خرید گوشی سرفیس دوئو شما صاحب دو گوشی خواهید شد. این اسمارتفون جذاب، دارای دو نمایشگر مجزا بوده و کاربرد اصلی آن، امکان استفاده همزمان از دو برنامه مجزا می باشد. ولی نرم افزار ناپخته و دوربین آن جذابیت گوشی را کاهش داده است. در ادامه به بررسی گوشی سرفیس دوئو می پردازیم.

بررسی گوشی سرفیس دوئو: تازه وارد متفاوت

از گوشی سرفیس دوئو در ۱۲ آگوست ۲۰۲۰ رونمایی و در ۱۰ سپتامبر روانه بازار شد. شرکت مایکروسافت پس از تلاش فراوان و مدتی دوری از دنیای گوشی های هوشمند در نهایت با محصولی کاملا متفاوت به دنیای موبایل بازگشت. سرفیس دوئو همانند نامش محصولی خاص بوده و از دو نمایشگر بهره می برد. احتمالا تصور می کنید که خیلی وقت پیش سامسونگ قابلیت دو نمایشگر را در گوشی های بالارده خود بکار برده و این قابلیت آنچنان هم مهم نیست که شما را به خرید این گوشی ترغیب کند ولی باید گفت که قابلیت موجود در سرفیس دوئو کاملا متفاوت از قابلیت چند پنجره ای سامسونگ می باشد چراکه در سرفیس دوئو به برنامه خاصی محدود نخواهید بود ولی در سامسونگ تنها به چند اپ برای این قابلیت محدود می شوید از سویی برای هر برنامه یک نمایشگر مجزا وجود دارد. به طور مثال همزمان بازی و فیلمبرداری داشته باشید یا علاوه بر چت در شبکه های اجتماعی در گوگل نیز به جستجو بپردازید.

اینکه سرفیس دوئو را یک گوشی تلقی نماییم سخت می باشد چرا که به هیچ وجه مشابه تصورمان از گوشی های هوشمند امروزی نیست و حتی مایکروسافت با تمام قدرت از نسبت دادن عنوان گوشی هوشمند به این محصول ۱۴۰۰ دلاری اجتناب می کند. ولی به هر روی سرفیس دوئو در تلاش است تا خود را گوشی جدید و نوآورانه ای به همگان معرفی کند نه فقط یک گوشی یا تبلت بلکه محصولی مابین این دو. به طور کلی می توان گفت سرفیس دوئو ایده چندوظیفه ای و استفاده از موبایل را چندین پله بالاتر قرار می دهد ولی در مسیر دستیابی کامل به آن گرفتار نرم افزار ناپخته و سخت افزار ضعیف شده  که این موارد طراحی خلاقانه و جذاب آن را زیر سوال می برد.

با این حال مایکروسافت مدعی است سرفیس دوئو قادر است با نمایشگر دوگانه خود چندوظیفگی و بهره وری را به دنیای موبایل ها هدیه دهد. به عقیده مایکروسافت، سرفیس دوئو با طراحی نوآورانه، گروه ابزارهای مایکروسافت ۳۶۵ و اپ های اندروید پنجره ای به سوی فرصت های جدید می گشاید. اما آیا واقعا اینگونه است؟ برای دریافت پاسخ با بررسی سرفیس دوئو، همراه این مطلب از آرگا باشید.

  •  آرون گروپس

طراحی متفاوت

با توجه به بررسی ها احتمالا در اولین نگاه سرفیس دوئو برای شما جذاب نباشد ولی هنگامی که از نزدیک آن را مشاهده و در دست بگیرید قطعا مجذوبش خواهید شد. طراحی سرفیس دوئو حقیقتا از همه نظر بی نظیر و عاری از نقص است. کاملا واضح است طراحان این اسمارتفون با ظاهری متفاوت از سایر گوشی ها در هر نقطه آن دقت فراوانی لحاظ کرده اند. ولی این طراحی بادقت زیاد و کاهش ضخامت و وزن موجب شده اندکی از لحاظ سخت افزاری و دوربین پایین تر از رقبا قرار گیرد.

ابعاد سرفیس دوئو در حالت باز ۴.۸* ۱۴۵.۲* ۱۸۶.۹ میلیمتر و در حالت تاشده ۹.۹* ۹۳.۳* ۱۴۵.۲ میلیمتر می باشد. هنگامی که دئو بسته است روی دستگاه جز لوگوی براق مایکروسافت که به زیبایی سادگی تمام روی قاب شیشه ای حضور یافته هیچ المانی(نظیر دوربین، نمایشگر) دیده نمی شود. در حقیقت سرفیس دوئو از دو قسمت تشکیل شده که توسط لولایی دوتایی به یکدیگر متصل شده است.

از بخش های دوست داشتنی سرفیس دوئو ضخامت آن می باشد که در بررسی ها مشخص شد هر یک از این صفحات تنها ۴.۸ میلیمتر ضخامت داشته و دئو در حالت بسته دارای ضخامت ۹.۹ میلیمتری می باشد که بسیاری از گوشی های بازار به تنهایی چنین ضخامتی دارند. این ضخامت کم سبب شده سرفیس دوئو به راحتی هر چه تمام تر درون جیب جای گیرد. در ضمن با وزن ۲۵۰ گرم با توجه به این که دو نمایشگر بزرگ دارد بسیار سبک می باشد.

باید گفت ضخامت و وزن سرفیس دوئو شگفت انگیز بوده و اینکه در حالت بسته جز لوگوی مایکروسافت هیچ چیز روی آن مشخص نیست طراحی را بی نقص ساخته است. از این رو باید گفت مایکروسافت در تلاش است تا متفاوت بودن طراحی محصول خود را به رخ بکشد.

حسی که با باز کردن سرفیس دوئو ایجاد می شود دقیقا مشابه بازکردن یک کتاب سیمی بوده که به صورت ۳۶۰درجه می چرخد. به این خاطر سرفیس دوئو یک گوشی با دو نمایشگر از پشت و رو می باشد. مایکروسافت ظاهر کنونی گوشی های هوشمند را جهت بهره وری و چندوظیفگی مناسب ندانسته و مدعی است بهره وری کاربران توسط چند نمایشگر به میزان ۹-۵۰ درصد ارتقا می یابد. از این رو ردموندی ها با ایده صفحه نمایش دوگانه قصد دارند حس و حال چند وظیفگی رایانه های دسکتاپ را به دنیای گوشی های هوشمند وارد کنند. البته تمایلی ندارند آن را گوشی هوشمند بنامند و یک سرفیس تلقی می کنند.

بدنه سرفیس دوئو براق بوده ولی رنگ سفید آن آثار انگشت و چربی را زیاد نمایان نمی کند و اگر نکته سنجی را لحاظ نکنیم کیفیت ساخت سرفیس دوئو حس و حال خیلی خوبی منتقل می کند. پوشش پشت و نمایشگر آن هر دو از جنس گوریلاگلس ۵ می باشند و جنس لولا و لبه های دو نمایشگر در محل اتصال فلزی است ولی دیگر لبه های دستگاه با پلاستیک احاطه شده است.

پنل های شیشه ای جلو و پشت سرفیس دوئو با فریم هم سطح نبوده و روی فریم جای گرفته اند. از این رو شکافی بین پنل ها و فریم دیده می شود که محلی برای تجمع گردو غبار می باشد. مهندسی لولای سرفیس دوئو به خوبی صورت گرفته و نمایشگر بدون هیچ صدا، مقاومت یا اصطکامی حول محور لولا چرخیده و روی سطح نمایشگر دیگر قرار می گیرد. بررسی ها نشان می دهد می توان دو صفحه نمایش سرفیس دوئو را در هر زوایه ای بین صفر تا ۳۶۰ درجه قرار داده و از دستگاه در اشکال مختلف بهره برد.

در لبه نمایشگر سمت راست کلیدهای کنترل صدا و پاور حضور دارند که عملکرد مناسبی نشان می دهند. با وجود استفاده از نمایشگر آمولد حسگر اثر انگشت به لبه دستگاه تعبیه شده است.

البته این حسگر با کلیدپاور یکی نبوده و سرعت شناسایی هم سطحی با دیگر دستگاه را ندارد. سرفیس دوئو چندان حس آسیب پذیری و شکنندگی القا نمی کند ولی طراحی آن به گونه ای مستحکم نبوده که گواهی IP را دریافت کند. از این رو اگر از معدود خریداران این دستگاه هستید بامپر موجود درون جعبه را فراموش نکنید و با احتیاط با سرفیس دوئو برخورد کنید.

نمایشگر و اسپیکر

سرفیس دوئو ترکیبی از دو نمایشگر ۵.۶ اینچی آمولد با رزولوشن ۱۸۰۰*۱۳۵۰ پیکسل، نسبت تصویر ۴:۳ و نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز را با خود همراه ساخته که در کنار یکدیگر با چشم پوشی از شکاف بین آن ها صفحه نمایش یکپارچه ۸.۱ اینچی با وضوح ۲۷۰۰*۱۸۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۳:۲ و راکم پیکسلی خیلی خوب ۴۰۱ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می اورند.

نسبت های تصویر ۴:۳ در حالت تکی و ۳:۲ در حالت دوتایی سرفیس دوئو به ترتیب برای تبلت و لپ تاپ ها مناسب بوده از این رو بهره گیری از سرفیس دوئو بخصوص در حالت گوشی حس ناخوساندی را به همراه دارد چرا که رساندن انگشت شست به لبه دیگر نمایشگر به سختی امکان پذیر می شود. به عبارتی دستگاه در حالت تا شده عرض زیادی داشته به ویژه برای مکالمه تجربه جالبی را به عنوان گوشی ارائه نمی کند.

نمایشگرها از گوریاگلس بهره می برند و گرچه تجربه کاملا یکپارچه سامسونگ گلکسی فولد یا هواوی میت ایکس اس را پیدا نمی کنید ولی شیشه مقاوم و تست شده سرفیس دوئو ممکن است دستگاه را از مشکلات ناشی از لگ های اولیه مانند نمایشگر گلکسی فولد رها نماید. صفحه نمایش های سرفیس دوئو از قلم های سرفیس پشتیبانی داشته ولی متاسفانه همراه دستگاه عرضه نمی شود و محلی برای نگهداری قلم در آن تعبیه نشده است.

با صرف نظر از انتقاد وارده به نرخ نوسازی و نسبت تصویر عریض نمایشگر دوتایی سرفیس دوئو عملکرد آن از نظر نمایش رنگ ها و سطح روشنایی در رده بهترین های دنیال موبایل جای می گیرد. در تنظیمات نمایشگر، دو پروفایل رنگی Vivid و sRGB در اختیار کاربر قرار می گیرد که به ترتیب فضای رنگی وسیع DCI P3,sRGB را کاملا پوشش می دهد. در بررسی ها مشخص شد نمایشگرهای دوگانه سرفیس دوئو رفتار بسیار مشابهی در زمینه نمایش رنگها داشته و هر دو فضای DCI P3,sRGB رنگ ها را با دقت عالی و دمایی نزدیک به وضعیت خنثی نمایش می دهند.

در ادامه اسپیکر سرفیس دوئو را مورد بررسی قرار می دهیم. در لبه بالایی نمایشگر سمت چپ دستگاه شکاف باریکی دیده می شود که میزبان اسپیکر مونو سرفیس دوئو است. متاسفانه عملکرد این اسپیکر بسیار بد بوده و در حجم حداکثر بلندی صدای کافی ندارد و با افزایش فرکانس نویز و اعواج بسیار بالا می رود. سرفیس دوئو هراندازه در زمینه تصویر مطلوب ظاهر شده ولی از نظر صدا امیدوارکننده نیست. از جک هدفون نیز خبری نبوده چرا که مایکروسافت قصد ترغیب شما را به خرید سرفیس ایربادز دارد.

دوربین ناامید کننده

بررسی ها نشان می دهد بیشترین آسیب در طراحی منحصر به فرد و باریک سرفیس دوئو به دوربین ها وارد شده است. این گوشی از یک ماژول ۱۱ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/2.0 به عنوان دوربین سلفی و پشت استفاده می کند که درون  کالبدی به باریکی ۴.۸ میلیمتر تعبیه شده است. از این رو در دنیای با گوشی های هوشمند صد مگاپیکسل و برآمدگی ۵ میلیمتری دوربین حتی روی کاغذ نیز نمی توان به تجربه عکاسی سرفیس دوئو امیدوار بود. منهدسین مایکروسافت فلش ال ای دی تقریبا بزرگی را کنار دوربین جای داده اند که به شدت جذابیت بصری سرفیس دوئو را تحت تاثیر قرار داده است.

نرم افزار ناپخته

سرفیس دوئو در بخش نرم افزاری به سیستم عاملی بر پایه اندروید ۱۰ متکی است و اندروید به صورت سیستمی برای چند وظیفگی ناپخته بوده و ساز و کار مناسب و بهینه ای در اجرای همزمان چند برنامه روی صفحات بزرگ از خود نشان نمی دهد. مایکروسافت جهت دور زدن معضل یکپارچگی در جهان اندروید استفاده از دو نمایشگر مجزا را توصیه دارد. از این رو دو اپ با هم و در عین حال مجزا اجرا شده و اجرای همزمان آن ها با رفتار حاضر اندروید متناقض نیست.

مایکروسافت حالت های مختلف بهره گیری از سرفیس دوئو را Posture نامیده و آن ها را به ۶ حالت کتاب، نگارش، عمودی دوگانه، تک نمایشگر، چادر و نیم نگاه طبقه بندی می کند. تاخیر و اختلال در دریافت و درک فرمان های لمسی، از کار افتادن صفحه کلید یا حتی کل لانچر و نمایش ناقص فهرست برنامه ها از جمله باگ های نرم افزاری سرفیس دوئو محسوب می شوند که متاسفانه در تجربه کاربری روزانه بسیار تکرار می شود.

سخت افزار ضعیفتر از رقبا

سرفیس دوئو تقریبا همزمان با گلکسی زد فود ۲ رونمایی و به بازار ارائه شد ولی تراشه آن یک نسل قدیمی تر از رقیب کره ای می باشد. این گوشی از تراشه ۷ نانومتری اسنپدارگون ۸۵۵ بهره می برد که بنا به اعلام کوالکام ۲۰ بالغ بر ۲۰ درصد عملکرد ضعیفتری نسبت به اسنپدارگون ۸۶۵ موجود در گلکسی زد فولد ۲ دارد. جدا از ضعف تراشه، سرفیس دوئو از نظر میزان حافظه رم نیز پایین تر از گلکسی زد فولد ۲ جای می گیرد برای دستگاهی با ادعای چندوظیفگی استفاده از ۶ گیگابایت رم LPDDR4X جای انتقاد دارد در حالی که رقیب کره ای از ۱۲ گیگابایت رم سریعتر و کم مصرف تر LPDDR5 بهره می برد.

سرفیس دوئو در دو نسخه با رم ۶ گیگابایت و حافظه های ۱۲۸ /۲۵۶ به فروش می رسد و از درگاه کارت حافظه هم خبری نیست. به طور کلی سرفیس دوئو در بخش سخت افزاری پاسخگوی دو نمایشگر و ماهیت چندوظیفگی نمی باشد. موضوع پایداری دستگاه در اجرای بازی ها هم به چشم می آید. سرفیس دوئو در اجرای بازی های آسفالت ۹ و Genshin impact با نمایشگر تکی به مراتب پایدارتر از حالت نمایشگر دوتایی عمل می کند ولی بازی کال آودیوتی با نرخ پایدار ۶۰ فریم برثانیه روی دو نمایشگر اجرا می گردد.

باتری نه چندان حجیم

سرفیس دوئو انرژی خود را از باتری نه چندان حجیم ۳۵۷۷ میلی آمپر ساعتی دریافت می کند که حتی روی کاغذ نیز برای اسمارتفون های عادی نیز عدد هیجان انگیزی نیست. امابه گفته مایکروسافت سرفیس دوئو با این باتری قادر است تا ۱۵ ساعت ویدیو پخش نماید. در ضمن سرفیس دوئو به صورت پیش فرض با شارژر سریع ۱۸ واتی ارائه می شود که شارژ کامل دستگاه را دو ساعته انجام می دهد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *