دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های کمبود امگا ۳ منجر به بروز چه بیماری های می شود؟

  • مریم صبوری
  • ۱ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

ضعف سیستم ایمنی از نشانه های کمبود امگا ۳ است و می توان گفت که بدن شما به اندازه کافی این اسید های چرب را دریافت نکرده و باعث بروز مشکلاتی خواهد شد که ما در این مقاله از مجله آرگا برای شما عزیزان این علائم را آورده ایم.

اسیدهای چرب در بیشتر محصولات غذایی از قبیل؛ ماهی، بادام زمینی، تخم مرغ، زیتون و آووکادو وجود دارد که به خاطر ترس اضافه وزن بسیاری از مردم از مصرف آن دوری می کنند. این در صورتی است که اسیدهای چرب امگا ۳ در بسیاری از فرآیند های حیاتی بدن از جمله متابولیسم مهم و ضروری می باشد. شما می توانید با مصرف این اسید های چرب شاهد کمبود آن بر روی بدن نباشید. چربی های امگا ۳ برای تندرستی و سلامت بدن ما مفید هستند که بر طبق تحقیقات بسیاری از افراد بخصوص خانم ها دچار کمبود آن می شوند و همین علتی برای علائم تحریک کننده است که عواملی مثل بدخوابی و خشکی پوست و دیگر بیماری هایی مثل خطر ابتلا به بیماری قلبی را در بردارد. همه نشانه های کمبود امگا ۳ را می توان با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی درست رفع کرد.

علل کاهش امگا ۳ در بدن

علائم و نشانه های کمبود امگا ۳ چیست؟

از شایع ترین نشانه های کمبود امگا ۳ خستگی های ذهنی و جسمی و خشکی پوست و مشکلات بینایی است که اسید های چرب n3 اسید های چرب اشباع نشده ای هستند که برای سلامتی کل بدن مهم و ضروری می باشد. در کل ۳ نوع اسید چرب امگا ۳ وجود دارد که اسید آلفا لینولنیک در روغن های گیاهی و اسید ایکوزاپنتائنوئیک و اسید دکوزاگزازانوئیک در روغن های دریایی یافت می شوند.

این اسیدها نقش مهمی در عملکرد مغز و رشد و نمو طبیعی داشته و در کل اسیدهای چرب ضروری شناخته می شوند چون به تنهایی نمی توان آن ها را تولید کرد. با تهیه کردن این نوع اسید های چرب در رژیم برنامه غذایی از سلامت بدنی زیادی برخوردار شوید. کسانی که برای تامین اسید های چرب مورد نیاز بدن در هفته دو تا سه بار ماهی مصرف می کنند که حاوی اسید های چرب DHA و EPA است بسیار موفق تر از سایر افراد می باشند. برچسب آمار نشان می دهد تقریبا نود درصد از جمعیت با کمبود اسید های چرب مبتلا هستند.

علت و نشانه کمبود امگا

مواد های خوراکی غنی از اسیدهای چرب امگا

یکسری از منابع های غذایی حاوی اسید های چرب امگا ۳ می باشند که برخی از ماهی ها مثل قزل آلا، ساردین، خال مخالی و میگو دارای DHA و EPA هستند. همچنین یکسری خوراکی ها مثل گردو، روغن کلزا و روغن بذر کتان هم جزو از دسته های مهم اسید های چرب امگا ۳ و اسید آلفا لینولنیک می باشد که با سطح پایین اسید های چرب ضروری بدن می توان به کمبود آن منجر شد که برای سلامتی بدن بسیار خطرناک بوده و موجب چندین مشکل خواهد شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در روز با خوردن تنها دو درصد از غذاهای دریایی مثل ماهی تن و ماهی قزل آلا و شاه ماهی و ساردین و اره ماهی که از بهترین نوع آن محسوب می شود می توان با خوردن همچون مواد غذایی دیگر مثل کدوحلوایی، لوبیا، باقالا امگا مورد نیاز بدن را دریافت کرد. در ادامه به عوامل شایع نشانه های کمبود امگا ۳ می پردازیم.

نشانه های کمبود امگا ۳

  • مشکلات قلبی و عروقی:

اسید های چرب امگا ۳ هر چند مقدار مشخصی برای مصرف وجود ندارد ولی در جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی از اهمیت خاصی بهره می برد. با در نظر گرفتن برنامه رژیم غذایی سالم کم چربی اشباع نشده و غیر اشباع در پیشگیری از بروز انواع بیماری قلبی تاثیر زیادی خواهد داشت. با اضافه بودن میزان اسید های چرب ترانس و پایین بودن اسید های غیراشباع در کمبود امگا ۳ از عوامل کم شدن طول عمر به شمار می آید.

اسیدهای چرب با سرعت رشد پلاکت های خون را کاهش داده و به کنترل فشارخون بالا و کلسترول بالا می پردازد که با ۲ عامل خطر قلبی و سکته مغزی و ضربان غیر عادی در اشخاص کمتر می شود. اسید های چرب امگا با بالارفتن سطح کلسترول خوب و کم شدن کلسترول بد در بدن کمک شایانی می کند که طبق بررسی ها اسید چرب درون ماهی ها از خواص ضد التهابی بهره برده و از شرایط قلبی و عروقی جلوگیری خواهد کرد. این نکته را به خاطر داشته باشید که مصرف روغن ماهی تا ۶ ماه پس از سکته قلبی عملکرد کلی قلب بهبود می بخشد.

نشانه های کمبود امگا ۳

  • نداشتن تمرکز و عملکرد پایین ذهن:

اسید های چرب امگا ۳ حدود شصت درصد از مغز را تشکیل داده به همین دلیل با مصرف منظم این اسید می توانید به حمایت از سلامت و نشاط مغز در بهبود عملکرد ذهنی و حافظه کمک می کند. با این حال که کمبود آن منجر به عدم تمرکز و مشکلات حافظه ای خواهد شد. این اسیدها به ساخت غشای  سلولی در مغز کمک کرده و می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد. از مشکل اختلال کمبود توجه پیش فعالی در مدارس کودکان ضعیف که از میزان رشد رنج می برند نقش مهمی در پیشرفت عصبی از اختلال روانی و عصبی افراد داشته باشد. پس با مصرف آن به خصوص DNA امکان بهبود در خلق و خو و یادگیری در کودکان را دارد که نقش موثرتری خواهد داشت.

علائم کمبود اسید های چرب امگا

  • مشکل در سلامت بینایی:

برای حفاظت از سلامت چشم امگا ۳ نقش ویژه ای دارد که کاهش در بینایی یکی از عوامل و نشانه های کمبود امگا ۳ است. یا تخلیه مناسب مایع از داخل چشم کمک کرده و خطر گلوکوم و فشارخون بالا را کم می کند. که از بابتی با کمبود این نوع اسید چرب با سندرم خشکی چشم مواجه می شویم.

بر حسب آمار تعیین شده گفته می شود که افراد مصرف کننده تا ۳۵% کمتر از کسانی که امگا ۳ نمی خورند به دژنراسیون ماکولا دچار می شوند. این ها نشان می دهد روغن کبد ماهی برای درمان این بیماری بسیار مفید بوده و از علائم سندرم خشکی و بیماری غده میبومین و بلفاریت که نقش موثری دارد. و استفاده در رژیم غذایی فرد ابتلا به دژنراسیون ماکولا به سن را کم می کند.

علت های کاهش امگا ۳ در بدن

  • مشکل افسردگی:

برای مدیریت و جلوگیری از ایجاد پیشگیری از افسردگی اسید های چرب امگا ۳ نقش بسزایی دارد. که به طور کلی با کمبود اسید های چرب امگا خطر افزایش افسردگی بیشتر می شود که بر حسب تحقیقات نشان می دهد در کشورهایی که مصرف این روغن کمتر بوده مردمان افسرده بیشتری دارد. امگا یکی از اساسی سروتونین بوده که انتقال دهنده عصبی است و به بهبود خلق و خو کمک می کند تا فعالیت های مغزی را تقویت نماید.

با عملکرد ساختار مغزی و التهاب وضعیت مغز در هنگام افسردگی رو به بهبود خواهد رفت. که هم در کودکان و هم بزرگسالان تاثیر فراوانی خواهد گذاشت. یکسری از نشانه های کمبود امگا ۳ که شخص افسرده می شود از قبیل؛ احساس غم و ناامیدی و پوچی، اختلال در خواب و خوراک، کمبود انرژی و خستگی، کاهش فعالیت اجتماعی و اثربخش و بازدهی، از دست دادن علاقه نسبت به فعالیت روزانه، احساس ناامیدی و گناه، اختلال در تصمیم گیری و عدم تمرکز و اعتماد به نفس پایین و ناتوانی می باشد.

نشانه های کمبود امگا ۳

  • خستگی و ضعف در سیستم ایمنی:

اگر با وجود داشتن خواب و استراحت باز هم احساس خستگی می کنید و دچار کمبود اسید چرب امگا ۳ هستید باید برای رشد و پیشرفت طبیعی مغز به آن نیاز دارید که از مهم ترین منبع انرژی بدن می باشد. کمبود آن در بدن سبب خستگی جسمی و روانی شده که علل بارز آن می توان به کم خونی، عفونت، چاقی، کم کاری و پرکاری تیروئید، ضربان قلب غیرعادی و کنترل نشدن قند خون، آپنه خواب و افسردگی اشاره کرد.

کمبود ویتامین ۳ می تواند سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شود و خطر ابتلا به عفونت و سرماخوردگی را بالا ببرد. این ماده مغذی مهم بسیار کمک کننده بوده در عملکرد سلول های ایمنی اسید چرب که تقویت کننده EPA و DHA می باشد. ذخیره و جذب مناسب ویتامین ها در محلول چربی مثل: ویتامین A و D و E و K در بدن به اسید های چرب وابسته گفته می شوند. با استفاده از آن در پیشگیری از تصلب شرایین و کم شدن خطر ابتلا به بیماری خود ایمنی نقش تاثیر گذاری خواهد گذاشت. که می توان از نشانه های کمبود امگا ۳ به افزایش بیماری خود ایمنی و عفونت و آرتریت محافظت اشاره کرد.

نشانه های کمبود امگا ۳

  • سرد شدن و درد و التهاب مفاصل:

یکی از علائم نرسیدن این ویتامین به بدن سرد شدن دست و پاها می باشد که به خاطر تنظیم و حفظ گرمای بدن نقش مهمی در این راستا دارد. این اسید های چرب از بدن در برابر افت شدید دما محافظت کرده و با این که کمبود آهن و منیزیم و بیماری عروقی و کم کاری تیروئید را در مواقعی که احساس سرما می شود در دست و پاها منجر خواهد شد.

همینطور از نشانه های کمبود امگا ۳ در بدن که منجر به التهاب یا ورم مفاصل شده می توان گفت خطر التهاب مفاصل را بالا می برد. این اسید های چرب با خاصیت ضد التهابی که دارند در کاهش میزان حساسیت و سفتی بدن کمک کرده و در برخی شرایط بیمار بدون نیاز به دارو این چربی ها التهاب مفاصل و سفتی بدن را کمتر می کند. که در هنگام ورزش می توانند جریان خون را بالا ببرند که با مصرف مکمل های روغن ماهی تاثیر مشابهی از دارو ضد التهابی در کم شدن درد ورم مفاصل به عنوان جایگزین مطمئن تری برای NSAID باشند. با مصرف روغن دانه های غنی از اسید گاما لینولنیک که سرشار از روغن ماهی برای درمان آرتریت روماتوئید بوده می باشد.

نشانه های کمبود امگا ۳

  • خشکی پوست و افزایش وزن:

از بهبود عملکرد سلول های ضروری بدن گرفته تا تقویت پوست که به عنوان محلول چربی پوست را قوی و مرطوب نگه می دارد. با کمبود آن امکان این که خارش یا خشکی و پوست پوست شدن داشته باشید زیاد است. پس با اسید های چرب پوست می توانید چربی را با حس مرطوب کننده ای قوی در بدن تامین کنید. پس با حفظ غشا سلول ها و پیشگیری از دفع آب از طریق پوست می توانید آن را تازه و مرطوب نگه دارید که از بین برنده چین و چروک و جلوگیری از روند پیری زودرس می کند.

همچنین با استفاده روغن ماهی التهاب پوستی کمتر شده و پوستی شالم و شاداب خواهید داشت که از آفتاب سوختگی هم ممانعت می کند. همچنین افزایش وزن هم از علل دیگر و نشانه های کمبود امگا ۳ در برنامه غذایی بوده که با کاهش میزان خوردن کربوهیدرات به صورت همزمان بدن مجبور است از انرژی ذخیره شده خودش استفاده کند که هورمون های لپتین را تحت تاثیر قرار می دهد و روی اشتها فرد تاثیر فوق العاده ای می گذارد. با استفاده از مکمل های روغن ماهی و ورزش می توان این چربی های انباشته را کم کرد و متابولیک و سلامتی قلب را بهبود بخشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *