دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رگ های واریسی و عوامل بروز واریس پا

  • مریم صبوری
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

ما در این مقاله به موضوع رگ های واریسی می پردازیم که علت و درمان و تشخیص و نشانه های آن را بررسی کرده و در نهایت راه درمان آن را توضیح می دهیم.

علل ایجاد رگ های واریسی به خاطر انسداد برخی از رگه ها بدن می باشد که با بزرگ شدن و درهم پیچیده رگ ها پا به وجود می آید. هر یک از رگه های سطحی بدن سزاوار بزرگ و پیچیده شدن هستند که به شکل شایعی رگ های ناحیه پا بیشتر از هر بخش دیگری تحت تاثیر قرار می گیرد. این موضوع با بیشتر شدن فشار بر روی رگ ها در زمان ایستادن و راه رفتن به وجود می آید. که موجب درد و ناراحتی شده و زمینه ساز مشکلات جدی تری خواهد بود. در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید تا بیشتر با این بیماری و نحوه تشخیص و درمانش آشنا شوید.

جلوگیری از رگ های واریسی

رگ های واریسی چگونه ایجاد می شود؟

علت بروز رگهای واریسی بزرگی و پیچ خوردگی است که هر رگ سطحی را می تواند شامل شود که اغلب در پا به وجود می آید. آن هم به خاطر راه رفتن و سرپا ایستادن فشار برروی رگه های پایین تنه افزایش می یابد. اغلب این ها به رگه های واریسی عنکبوتی نوع خفیف تر رگ های واریسی بوده که از نظر زیبایی برای اشخاص مشکل ایجاد می کند.

واریس عنکبوتی به سطح پوست نزدیک بوده و بیشتر به رنگ آبی و قرمز می باشد، که اغلب در پا به وجود می آید و شبیه الگوی تار عنکبوت دارد. درمان این بیماری امکان دارد به راحتی و با چند اقدام خود مراقبتی تا پیچیدگی عمل جراحی و بستن رگهای واریسی باشد.

رگه های واریسی چیست؟

نشانه های این رگه ها چیست؟

از علائم رگهای واریسی می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از؛

  •  آرون گروپس
  • برآمده و پیچیده شدن رگ ها
  • احساس سنگینی و درد در پا
  • تغییر رنگ پوست در اطراف رگ واریسی
  • رگ های آبی یا بنفش
  • سوزش و تیر کشیدن عضله و ورم پایین پا
  • خارش در اطراف یک یا چند رگ
  • تشدید درد نشستن یا ایستادن به مدت طولانی

خطرات رگ های واریسی

علت به وجود آمدن رگهای واریسی

آسیب دیدگی و ضعف دریچه رگ ها می تواند موجب به واریس شود. سرخرگ ها خون را از قلب به بقیه بافت های بدن می رساند و سیاهرگ ها خون را از سرتاسر بدن به قلب بر می گردانند. که یکسره خون در گردش باشد. برای برگشت دادن خون از کل بدن به قلب سیاهرگهای پا باید بر جاذبه زمین باید چیره شوند. در نهایت انقباضات عضله های پا مثل پمپ عمل کرده و دیواره رگه ها را با برگشت به خون کمک می کند.

دریچه های کوچک موجود در سیاهرگ ها با عبور از جریان خون به سمت قلب باز شده و بسته می شود تا از برگشتن خون پیشگیری نماید. چنانچه این دریچه ضعیف شود یا صدمه ببیند خون به عقب برمی گردد و در سیاهرگ حبس گشته و موجب کشیدگی و پیچ خوردگی سیاهرگ خواهد شد.

علائم واریس

عوامل موثر در بروز رگهای واریسی

ایجاد رگهای واریسی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در اینجا به صورت کلی به این عوامل می پردازیم.

  • سابقه خانوادگی:

اگر بقیه اعضا خانواده رگهای واریسی داشته باشند احتمال بروز آن در شما زیاد می شود.

  • جنسیت:

در اغلب بانوان احتمال بروز به این بیماری وجود دارد که با تغییرات هورمونی در بارداری و قبل از قاعدگی و یائسگی یک عامل موثر خواهد بود که موجب شل شدن هورمون های زنانه و دیواره سیاهرگ ها می گردد. قرص های ضد بارداری می تواند احتمال به وجود آمدن واریس ها را افزایش دهد.

  • سن:

با افزایش سن خطر احتمال به این بیماری بیشتر شده و موجب تخریب دریچه های سیاه رگی می شود که به تنظیم جریان خون کمک زیادی می کند. سپس با خراب شدن دریچه ها و درست عمل نکردن آن خون باید به سمت قلب و داخل رگ برود و برگردد.

  • چاقی:

یکی دیگر از عوامل زمینه ساز این بیماری داشتن اضافه وزن و فشار آوردن بیشتر به رگ ها است.

  • بارداری:

در زمان حاملگی به خاطر افزایش داشتن حجم خون در بدن و تغییرات رشد جنین یک عارضه ناخوشایند رگ ها را به دنبال دارد. که با تغییرات هورمونی بارداری نقش این بیماری بیشتر می شود.

  • ایستادن و نشستن به مدت زیاد:

اگر به مدت طولانی در یک حالت قرار دارید جریان خون در کل بدن به درستی برقرار نمیشه.

تشخیص رگ های واریسی

پیشگیری از بروز رگهای واریسی و زمان مراجعه به دکتر

اول از همه باید با مراقبت هایی مثل: ورزش کردن و بالا نگه داشتن پا و پوشیدن جوراب های فشاری به آرام شدن درد کمک کرد. همینطور برای جلوگیری از بدتر نشدن رگهای واریسی باید زودتر به دکتر مراجعه کرد.

برای پیشگیری از بروز این بیماری هیچ راه قطعی و کاملی وجود ندارد ولی با گردش خون در حجم بدن و عضلات می توان خطر را کمتر نمود که این کار موجب بهبود رگه های می شود که قبلا واریسی شده اند و درد ایجاد می کند تا با بهبود گردش خون موجب جلوگیری از واریس و بروز رگ های واریسی شود. انجام کارهای از قبیل ورزش، خوردن غذاهای کم نمک و پر فیبر، بالا گرفتن پاها، تغییر زیاد حالت بدن چه در حالت نشسته چه ایستاده و حفظ وزن سالم و نرمال و اجتناب از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و جوراب های تنگ است.

درمان رگ های واریسی

تشخیص و خطرات و درمان رگهای واریسی

برای تشخیص باید به پزشک مراجعه شود تا پاها را در حالت ایستاده بررسی کند و هر گونه ورم را ارزیابی کند تا شدت آن را بداند. اگر هم چنانچه دریچه های سیاهرگ پا به نظم سالم برسند با دیده شدن لخته های خون سونوگرافی تجویز می گردد که با امواج صوتی ساطع می شود و تصاویری از درون بدن تهیه می گردد.

برای درمان رگه دریچه سیاهرگ با به نظم سالم می رسند که با شواهدی از لخته شدن خون پا دیده شود امکان دارد سونوگرافی برای شما تجویز گردد که خوشبختانه درمان رگ های واریسی نیاز به بستری شدن نخواهد داشت و سرپایی انجام می شود. همچنین با درمان خانگی واریس پا می توانید به بهبود آن کمک کرد.

علل واریس پا

عوارض رگها به صورت نادر اتفاق می افتد که موجب زخم های دردناکی در قسمت قوزک پا ایجاد می شود و لکه های تغییر یافته پوست معمولا پیش از تشکیل زخم پدیدار می شوند که اگر تردید دارید دچار زخم شده باید به پزشک مراجعه نمایید.

خونریزی هم یکی از این خطرات بوده که گاهی مواقع خیلی نزدیک به پوست شده و موجب پارگی و خونریزی کمی به وجود می آورد که باید به دکتر معالج حضور کرد. همچنین از عوامل دیگر تشخیص می توان به لخته شدن خون اشاره داشت که گاهی در رگ های عمیق داخل پا بزرگ تر شده و پا دردناک و متورم می شود که نیاز به مراجعه به پزشک بوده تا مورد بررسی لخته خونی قرار بگیرد که نام دیگر آن ترومبوفلبیت می باشد. راه های درمان برای این بیماری به شرح ذیل است:

  1. پوشیدن جوراب های فشاری
  2. اسکلروتراپی رگ های بزرگ
  3. لیزر درمانی
  4. استفاده از کاتتر و کمک با فرکانس رادیویی یا لیزر
  5. مسدود کردن رگ واریسی
  6. فلبکتومی سرپایی
  7. جراحی اندوسکوپی رگ

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *