دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تفریحات پارک پردیسان و نگاهی با تغییرات این پارک از گذشته تا کنون

  • محدثه خاکشور
  • ۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

برای آشنایی با پارک پردیسان تهران تا پایان این مطلب همراه آرگا باشید، این پارک دارای موزه های آب، و متنوع زیستی، مدرسه طبیعت است که هر یک از این ها را همراه با تاریخ و گذشته ی پارک به شرح در می آورریم.

مگر می شود به تهران سفر کنید ولی از باغ های آن دیدن نکنید باغ ها در تهران یکی از جاذبه های گردشگری زیبا و منحصر به فرد به شمار می روند که می توانید زمانی را به دور از دغدغه فکری و همهمه زندگی شهری به سر ببرید. اگر اهل تهران هستید که می توانید این سفر را برای تمدد اعصاب و خاطره انگیزی بیشتر به آسانی و در کمترین زمان و با کمترین هزینه انجام دهید، اما اگر ساکن سایر استان ها و شهرهای کشور می باشید به شما پیشنهاد می کنیم که این بازدید از پارک پردیسان را در اولویت های سفر خود قرار دهید و آلبوم عکس های خود را با زیباترین عکس های یادگاری مزین نمایید.

تهران – پارک پردیسان

تهران پایتخت ایران عزیزمان باغ ها و پارک های زیبا و سرسبز زیادی را در خود به عنوان جاذبه های گردشگری جای داده است که هر کدام از آنها لطف و جذابیت خود را دارا هستند از باغ فردوس و باغ عین الدوله گرفته تا پارک دانشجو، پارک ملت، پارک آب و آتش و … در نهایت پارک پردیسان که همگی توانایی جذب ساختن و غرق کردن شما را در خود برای ساعاتی طولانی و حتی سالها پس از سفر به محض مرور خاطرات دارند. روده درازی را کوتاه می کنیم و از شما دعوت می کنیم تا در ادامه مطلب برای آشنایی بیشتر با پارک پردیسان همراه ما باشید.

معرفی باغ پردیسان

پارک پردیسان همانطور که گفته شد یکی از پارک های کهن ایران است که منظره سبز آن به عنوان یکی از پاتوق های اصلی ساکنان تهران (مخصوصا اهل غرب تهران) به شمار می رود و البته که امکانات موجود در آن زیاد نبوده و بیشتر فضای سبز آن مد نظر می باشد. این پارک در منطقه دو تهران مختص به سازمان حفاظت محیط زیست واقع شده و از شناخته شده ترین باغ های بزرگ کشور (دارای مساحتی تقریبا ۲۷۵ هکتار) به حساب می آید. درست است که گفتیم امکانات این پارک زیاد نیست اما در مقایسه با دیگر پارک ها از امکانات بیشتری برخوردار بوده است. محل قرارگیری دقیق این پارک را می توان شمال غربی تهران واقع شده است که تمامی روزها به ویژه روزهای تعطیل و پایانی هفته از تفنن ها و تفریحات پارک پردیسان به شمار می رود.

آشنایی با باغ زیبای پردیسان

گذشته ی پارک پردیسان تهران

اگر بخواهیم به گذشته ی این پارک بازگردیم می توانیم تاریخ تاسیس و موسس آن را بازنشانی کنیم که مربوط به دوران پهلوی می باشد؛ ردپای موسس آن مک هارگ طراح نخستین این اثر را خواهید یافت که البته طرح و ایده ی ابتدایی آن مربوط به اسکندر فیروز رییس سازمان محیط زیست است. جالب است بدانید او جهت ساخت پارک نامبرده و شرکتی که قادر به احداث این طرح و برنامه جگلی باشد, به کشور آمریکا سفر نمود.

سازمان محیط زیست در سال ۱۳۵۰ شمسی پژوهش هایی در راستای به وجود آوردن مجموعه ای تفریحی دارای عملکردهای علمی، فرهنگی، تحقیقاتی و آموزشی به انجام رساند که با آغاز شدن جنگ عراق و ایران تا سال ۶۵ به تاخیر افتاده و طول کشید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پارک پردیسان یکی از پارک های معروف تهران

دلیل ملقب شدن به پارک بدون دخانیات و هدف از طراحی این پارک

پارک پردیسان در سال ۹۳ از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست ملقب به «پارک بدون دخانیات» شد که البته به این اسم نیز مشهور گردید اما جالب قضیه این است که بیشترین مقدار آشغال های جمع آوری از این مکان را ته سیگار تشکیل می دهد. این پارک که یک پارک جنگلی به حساب می آید که هنگام مرمت آن؛ سازمان محیط زیست حق تقدم را به مناظر طبیعی اختصاص می داد و اما دلیل دیگر شناخت بیشتر قشرهای گوناگون مردم با گوناگونی جانوری و گیاهی مختلف متعلق به اروپا، آسیای شرقی و آمریکا است. سمبل های سی و سه پل و دیوار چین از سمبل های قسمت شمالی کشور می باشد که موجب درخشش و زیبایی بیش از حد این پارک گردیده است.

آشنایی با باغ پردیسان

پارک پردیسان مجهز به چه امکاناتی می باشد؟

در این پارک امکانات تفریحی زیادی برای لذت بردن و خاطره سازی بیشتر مردمان تعبیه شده است که از جمله ی آنها می توان به باغ وحش، موزه تنوع زیستی، کلینیک مراقبت از جانوران و موزه آب اشاره کرد. و نیز یکی دیگر از آن دسته ها است. گفتنی است که در بخش جنوبی این باغ بنای بزرگ سازمان محیط زیست واقع شده است. از این پارک که گفته شد. از سمت شرق به بزرگراه شیخ فضل الله نوری، از طرف شمال به محله شهرک غرب و بزرگراه همت و از سمت غرب به محله بلوار مرزداران و بزرگراه حکیم منتهی می شود.

نشانی پارک پردیسان و مسیر دستیابی به آن

این پارک در ضلع شمال بزرگراه حکیم، میان شیخ فضل الله و یادگار امام قرار گفته است که شامل یک راه تندرستی ۷ کیلومتری می باشد که برای دوچرخه سواری و پیاده روی سرایط مساعدی را به وجود می آورد.

و اما مسیر دسترسی به پارک مورد نظر از بزرگراه همت و محله شهرک غرب به طرف پردیسان است. همچنین می توانید از بزرگراه حکیم و بلوار مرزداران به پارک نامبرده و پل کابلی معوق برسید.

در آخر می توانید در ایستگاه میدان صنعت سوار مترو شده و پس از آن با استفاده از تاکسی خود را به پارک برسانید.

معرفی باغ پردیسان

دیدنی های پارک پردیسان تهران

– باغ وحش

باید در جواب آن دسته از افراد که می گیوند این پارک دارای باغ وحش است بگوییم باغ وحش نه! بلکه مرکز نگهداری و آماده سازی حیات وحش، کلینیک خصوصی حیات وحش، و مرکز ازدیاد و پرورش بز آسیایی می باشد که در آن از جانوران مفقود و مصدوم شده نگهداری می کنند تا بهبودی خود را به دست آورده و سپس در طبیعت رها می گردند. البته آن دسته از جانورانی را که قادر به بازگشت به طبیعت نمی باشند مکانی مخصوص تعبیه شده است, گاهی نیز پس از رسیدگی و مداوا به باغ وحش انتقال می یابند.

برای به تصویر کشیدن مرکز بازپروری و نگهداری این پارک باید به دو قسمت آن حیات وحش طبیعی (حیوانات محلی مانند خزندگان و پرندگان) و حیات وحش اسیر (پرندگان، علفخوران و گوشتخواران) اشاره داشت. که همه وقت میزبان بازدید کنندگان زیادی از نقاط مختلف کشور و حتی توریست های خارجی گاها می باشد.

معرفی باغ پردیسان

آشنایی با باغ پردیسان یکی از باغهای معروف تهران

– موزه آب

این موزه یکی از موزه های منحصر به فرد پارک پردیسان و به توابع آن تهران محسوب می شود که به تصویر کشنده ی مراحل گردش و تاریخ پیشرفت استفاده از آب از زمان دستیابی در کشور با بکارگیری قنات و آب انبارها می باشد.

آشنایی با پارک پردیسان

آشنایی با پارک پردیسان

– موزه تنوع زیستی

تاریخ تاسیس این موزه که به «موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی» نیز شناخته می شود به سال ۸۳ باز می گردد، هدف از برپایی این موزه به تصویر کشیدن تیره های گوناگون جانوری و گیاهی دنیا و نیز انواع نمونه های جانوری نادر در کشورمان همچون سیاه خروس، میش مرغ، هوبره، یوزپلنگ، گور ایرانی بوده است.

موزه گوناگونی زیستی این پارک دارای یک متر و ۸۰۰ سانتی متر پهنا می باشد که در آن شاهد تیره های جانوری و گیاهی و نمونه های فسیل، کانی و سنگ خواهید بود که به طور تخصصی به نمایش گذاشته شده است. تاکسیدرمی یا همان آکنده سازی روشی است که برای نگهداری دراز مدت جسد حیوانات از جمله حشرات، حیوانات جهت نمایش به کار می برند، این موزه متشکل از ۴ قسمت خدماتی، تحقیقاتی، آموزشی و نمایشگاهی می باشد که هلاوه بر این ها شامل کارگاه تاکسیدرمی هم می شود. برای بازدید از این موزه می توانید از ساعت ۸ – ۲ : ۳۰ عصر مراجعه نمایید.

باغ پردیسان واقع در تهران

آشنایی با باغ پردیسان تهران

-سینمای محیط زیست

این سینما، اولین سینمای محیط زیستی کشور می باشد که تاریخ تاسیس به سال ۱۳۹۳ می رسد, در ایام پنجشنبه و جمعه زیادترین جمعیت در پارک پردیسان وجود دارند فیلمهای حیات وحش و مسئله های مرتبط به محیط زیست را به تصویر می کشد.

-پل آویزان پارک نهج البلاغه

این پل که به پل «معلق آسمان» نیز شهرت دارد، نخستین پل آویزان تهران می باشد که پارک های پردیسان و پارک نهج البلاغه را به یکدیگر مربوط می سازد. پل نامبرده دارای ۲۸۵ متر درازا و ۲ متر پهنا و ۶۵ متر ارتفاع می باشد که وسعت و گنجایش آن ۲۰۰ نفر است.

از بالای این پل می توانید منظره زیبایی از پارک پردیسان و نهج البلاغه، برج میلاد و پل طبیعت را نظاره کنید, همچنین می توانید از بازیهای جالب و پرهیجانی مانند راپل، بالا رفتن از پل، بانجی جامپینگ، سوئینگ لذت ببرید. برای بازدید از این پل می توانید در تمامی روزها از ساعت ۸ سبح – ۱۱ شب مراجعه کنید.

آشنایی با پارک پردیسان

– مدرسه طبیعت پردیسان

این مدرسه ۵۰ امین مدرسه طبیعت کشور می باشد که تاریخ تاسیس آن به سال ۹۶ می رسد, در این محل بازی با عنصرهای طبیعی، آشناسازی با طبیعت و آب و هوا، پوشش جانوری به بچه های ۴ – ۱۲ سال آموزش داده می شود. در این مدرسه قوانینی وضع شده و اجرا می گردد که به شرح زیر است:

  • هیچ جانوری جانور ضرررسان نیست.
  • هیچ گیاهی علف هرز شمرده نمی شود.
  • بچه ها نباید به خود، به دیگران و همچنین به جانوران ضرر نمی رساند.

آشنایی با پارک پردیسان

دوچرخه سواری

این پارک برخوردار از تجهیزات تفریحی و ورزشی مانند زمین والیبال، اسکیت، بدمینتون، بادبادک بازی، مسر دوچرخه سواری و پیاده روی، سالن همایش، سالن نمایش فیلم، سالن اجتماعات سبز و در آخر پارکینگ، بوفه، سرویس بهداشتی می باشد.همچنین همایش های دوچرخه سواری برگزار می شود. در این پارک شما مجاز به همراه آوردن جانوران  خانگی هستید.

آشنایی باغ پردیسان

در این مطلب گردشگری به معرفی پارک پردیسان تهران پرداختیم، اگر پس از مطالعه این مطلب تصمیم به بازدید از این پارک گرفتید. البته قابل ذکر است که پس از شیوع بیماری کرونا این پارک مدتی بود ورود ممنوع شده بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *