دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چگونگی تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات

  • سحر هودانلویی
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

اعتیاد عاملی مخرب در بنیان خانواده به شمار می رود که با همکاری و همدلی می‌توان آن را از بین ببرید. از این رو ما در ادامه این بخش از مجله آرگا به معرفی روش های موثر برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد پرداخته ایم.

قابل ذکر می باشد که تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد به سیگار، متادون، و دیگر مواد مخدر بسیار حائز اهمیت است. از این رو پس از بازگشت مجدد و با توجه به نوع مصرف دخانیات و این که چه دسته از افرادی این گروه از دخانیات را مصرف می‌کنند، باید نکات پیشگیری کننده و درمانی های مرتبط را در نظر بگیرید. همچنین انجام فعالیت‌های جسمانی، مصرف غذاهای دارای پروتئین کافی، مکمل‌های دارویی، میان وعده های مقوی به مانند موز، پرتقال و سیب از بهترین روش های تقویت بدن پس از بازگشت به سلامتی دوباره پس از ترک اعتیاد به شمار می‌ آید.

گفتنی است که تغذیه نقش پر اهمیتی در ایجاد عادت و رفتارهای درست از ترک اعتیاد را بر عهده دارد و به همین علت بسیاری از پزشکان برای مراقبت از سلامتی و تقویت قوای بدن این دسته از افراد برنامه های غذایی متناسب با عملکرد های بدنی آن ها تجویز می کنند.

معرفی روش های تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

بسیاری از افرادی که به دخانیات اعتیاد دارند از برنامه های غذایی مناسب و استاندارد نیز استفاده نمی کنند که از این رو بسیاری از معتادان به اختلالاتی همانند گوارشی، اسهال، یبوست و کاهش اشتها مبتلا می‌شود. همچنین سوء تغذیه نیز از مشکلات شایع در بین این دسته از افراد معرفی شده است. افرادی که سن بالایی دارند ترک اعتیاد برای آن ها عواقبی در پی دارد که باید بیش از دیگر افراد تحت مراقبت پزشکی قرار گیرند.

از این رو توصیه می شود که فعالیت بدنی و برنامه غذایی مناسب را بر پایه اولویت های ترک اعتیاد خود قرار دهند تا این دوره را به خوبی و سلامتی پشت سر بگذارند. طبیعی است که بهره برداری از یک برنامه غذایی مناسب برای جوانان و سالمندان تاثیرات خوبی در پی دارد.

  • معرفی گروه های خوراکی مناسب برای پس از ترک اعتیاد

گنجاندن میوه و خوراکی گفته شده در ادامه مطلب شما را برای پشت سر گذاشتن این دوره در پس از ترک اعتیاد همراهی خواهد کرد.

پروتئین ها:

  1. حبوبات
  2. گوشت
  3. مرغ
  4. ماهی
  5. میگو
  6. تخم مرغ
  7. خاویار

چربی های سالم و طبیعی:

  1. آجیل
  2. خامه
  3. آواکادو
  4. زیتون
  5. ارده
  6. کنجد
  7. زرده تخم مرغ

سبزی و میوه های تازه:

  1. انواعی از میوه های سبز برگ
  2. میوه‌ های تازه

تاثیر مصرف لبنیات در تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

  •  آرون گروپس

لبنیات:

  1. شیر
  2. ماست
  3. دوغ
  4. کشک

کربوهیدرات ها:

  1. نان
  2. برنج
  3. سیب زمینی
  4. ذرت
  5. گتدم
  6. جو پرک
  • مقدار مناسب استفاده از هر یک وعده های غذایی

  1. ۴۰ درصد از انرژی از بابت کربوهیدرات ها تامین می گردد.
  2. ۲۰ درصد انرژی به کمک چربی ها دریافت می شود.
  3. ۲۵ درصد انرژی با مصرف پروتئین ها تامین می شود.
  4. دیگر گروه های غذایی نیز باید در حدود ۱ لیوان تا ۳ الی ۴ واحد را در طی روز شامل شود.

نکاتی که پس از ترک اعتیاد باید در نظر داشته باشید

همان طور که می‌ دانید تقویت بعد از ترک اعتیاد بسیار حائز اهمیت است و عدم رعایت این اصل می تواند تاثیرات مخربی بر روی عملکرد های بدن در پی داشته باشد. قابل به ذکر می باشد که تغذیه مناسب به همراه استراحت کافی و ورزش از اصول بسیار مهم و اساسی در پس از ترک اعتیاد به شمار می آید. همچنین در پی بهره‌وری از این موارد گفته شده باید نکات ادامه مطلب را هم در نظر داشته باشید.

تاثیر ورزش در تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

  • ورزش

قابل به ذکر می باشد که ورزش به طور طبیعی سبب بالا رفتن اعتماد به نفس و تاثیرات موثر روانی بر روحیه فرد می شود. از این رو انجام ورزش در طی روز سبب می‌شود تا وقت بیشتری را به فعالیت مثبت و عدم فکر انجام مواد مخدر داشته باشید. همچنین نیاز نیست که در ابتدا به انجام ورزش از حرکات سنگین بپردازید بلکه شروع این کار با روزی ۱۰ دقیقه پیاده روی نیز تاثیر گذار است.

  • پیروی از برنامه غذایی مناسب

خوب است که پس از ترک اعتیاد هیچگاه معده خود را گرسنه باقی نگذارید و از برنامه غذایی مناسبی در طی روز برخوردار شوید. برنامه غذایی سبب می شود تا قند خون فرد به مقدار معتدلی باقی بماند به عملکرد های بدن نیز در برابر بیماری از خود مقاومت خوبی نشان دهد. همچنین استفاده از تنقلات مغذی به مانند آجیل بسیار مقوی می باشد.

  • نوشیدن آب

همان طور که می‌ دانید آب مایع حیات است و برای ترک اعتیاد بایستی در طی  روز به نوشیدن ۸ لیوان از این مایه حیات‌ بخش بپردازید. مصرف آب سبب می‌شود تا سمومی که بر اثر مصرف مواد مخدر و بدن وارد شده اند، به مرور تخلیه گردند. همچنین توصیه می‌شود که یک لیوان آب قبل از مصرف وعده غذایی خود بنوشید.

معرفی مولتی ویتامین های موثر

در ادامه این مطلب به معرفی ۴ گروه از ویتامین های موثر برای تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد پرداخته ایم.

  • ویتامین c

قابل به ذکر می باشد که این ویتامین در کنترل عوارض پس از ترک اعتیاد نقش موثری ایفا می کند و نشانه های پس از این عارضه را به مانند درد عضلانی و ناراحتی های عصبی هم مانند استرس و اضطراب را کاهش می‌ دهد. همچنین مصرف  این ویتامین سبب می شود که دو سامانه مغذی به مانند گلوتامینرژیک و دوپامینرژیک در روند تکمیل ترک اعتیاد تاثیر موثری قائل شوند.

تاثیر مصرف مولی ویتامین B در تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد

  • ویتامین B

مولتی ویتامین گروه ب نیز به پاکسازی و سم زدایی مواد مخدر از بدن کمک موثری می کند. همچنین این گروه از ویتامین ها می‌ توانند سلول‌های خونی جدید در بدن تولید کنند و کارکرد دستگاه گوارش را به بهترین نحو انجام دهند و در نهایت نیز با تاثیرگذاری مثبت بر روی عملکرد هم می‌ تواند احساس خوبی برای فرد به وجود آورد.

  • ویتامین E

ویتامین E با بهبود بخشیدن برای عملکرد های سلول خونی سبب کاهش آسیب های ناشی از مواد شیمیایی منجر شده توسط مواد مخدر را در بدن کاهش می دهد و سلول های پوستی را هم که آسیب دیده شده اند را ترمیم می کند.

  • ویتامین D

قابل به ذکر می باشد که ویتامین D در روند ترک اعتیاد تاثیر بسیار موثر و مثبت قائل می باشد. شاید برخی از افراد بر این باور باشند که این ویتامین تنها برای تولید کلسیم و تقویت تا تراکم استخوان ها می باشد اما طی تحقیقات انجام شده این چنین مشخص شد که در سلامت روحی و روانی فرد نیز بسیار تأثیرگذار است. ویتامین d به تولید سروتونین در بدن منجر می گردد که این عامل در کاهش ابتلای فرد به افسردگی تاثیر بسیاری قائل است. از آنجایی که افراد معتاد بسیاری از آسیب های روحی و روانی از بابت مصرف مواد مخدر مبتلا می شوند با استفاده از مولتی ویتامین می‌تواند روند ترک اعتیاد خود را به خوبی و سلامتی ارتقا دهند.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان موثر واقع گشت، می توانید با کلیک به روی دیگر مطالب مرتبط همانند افسردگی بعد از ترک اعتیاد و ترک اعتیاد حشیش باری دیگر با ما همراه شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *