دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

افسردگی بعد از ترک اعتیاد و نحوه مقابله با آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۶ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

برای درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد باید از شیوه های درمانی بالینی و دارو درمانی استفاده کنید این افسردگی به دلیل ترک کردن در افراد ایجاد می شود و با توجه به اینکه تغییرات زیادی در مغز آن ها در اثر مصرف مواد مخدر ایجاد شده است این افراد دچار اضطراب و نگرانی می شوند و نشانه هایی از افسردگی در آن ها دیده می شود.

افسردگی یکی از بیماری های روانی شایع و فراگیر در میان جوامع مختلف است افسردگی می تواند در موقعیت های مختلفی ایجاد شود به همین دلیل دارای انواع گوناگونی می باشد و در هر یک از این نمونه ها شیوه های درمانی ویژه ای را به خود اختصاص می دهد. از مهم ترین انواع افسردگی می توان به افسردگی بعد از طلاق، افسردگی بعد از ازدواج، افسردگی نوجوانی، افسردگی بعد از زایمان و افسردگی بعد از ترک اعتیاد اشاره نمود ما در این بخش قصد داریم تا افسردگی را در افرادی مورد بررسی قرار دهیم که مصرف مواد را ترک می کنند. افراد مصرف کننده مواد مخدر اغلب دارای نشانه هایی از افسردگی می باشند همچنین دیده شده است که این افراد بعد از ترک کردن نیز دارای افسردگی های شدیدتری می شوند برای اینکه افراد به این قبیل از افسردگی ها دچار نشوند پیش از آن که به ترک کردن روی بیاورند باید برنامه ریزی های جامعی برای آن داشته باشند داشتن یک برنامه ریزی تحت نظر یک مشاور و پزشک کمک می کند تا شما مصمم تر در این مسیر گام بردارید و از مشکلات افسردگی بعد از آن دور بمانید. این افسردگی نیز همانند سایر افسردگی ها دارای نشانه هایی می باشد همچنین اغلب این نشانه ها می تواند با دیگر انواع افسردگی مشترک باشند.

افسردگی بعد از ترک اعتیاد:

این بیماری دارای نشانه ها و علائمی است که اغلب در میان افرادی تشخیص داده می شوند که به تازگی ترک کرده اند با پی بردن به نشانه های این نوع از افسردگی می توان به راحتی آن را تشخیص داد و درمان کرد. برخی از این نشانه ها و علائم در مدت زمان طولانی پنهان می مانند و موجب تشدید آن می شوند به همین خاطر است که توصیه می کنیم تا اینگونه از علائم را زودتر شناسایی کنید و بیماران را تحت درمان قرار دهید افراد باید بدانند که با شروع ترک سیگار با عوارض ترک سیگار و مشکلات رو به رو خواهند شد در این صورت می توانند آن را کنترل و درمان کنند. نشانه ها و علائم این نوع افسردگی شامل موارد زیر می باشد:

افسردگی بعد از ترک کردن

  • تحریک پذیری
  • احساس ناراحتی، پوچی و اضطراب شدید
  • نداشتن تمرکز و توجه
  • ناامید شدن
  • ایجاد تغییرات در اشتها
  • افکار آزار دهنده که موجب می شود فرد دست به خودکشی بزند
  • بی علاقه شدن نسبت به کارها و برنامه های گذشته
  • احساس گناه و شرم

علت افسردگی:

این نوع از افسردگی به دلایل مختلفی در فرد بروز می یابد با توجه به اینکه مصرف مواد مخدر در طولانی مدت می تواند تاثیرت مخربی بر روی مغز داشته باشد فرد بعد از ترک آن دچار اختلالات روحی و روانی می گردد زیرا مغز در حال پاکسازی است و به اصطلاح فرایند سم زدایی را انجام می دهد. در این افراد مصرف خودسرانه برخی از داروها و مواد مخدر موجب می شود تا به افسردگی دچار و بعد از ترک این مواد دچار مشکل شوند با توجه به اینکه قطع این داروها دشوار و سخت است فرد پروسه ای دشوار را طی می کند و همین عوامل موجب می شود تا به افسردگی دچار شود.

درمان افسردگی اعتیاد

راه های درمان:

دوره این افسردگی چه مدت است؟ این نوع افسردگی بعد از ترک کردن ۲ سال به طورل می انجامد مدت زمان این افسردگی می تواند در روند درمانی آن بسیار تاثیرگذار باشد بنابراین باید فرد هر چه سریع تر درمان شود. برخی از افراد بعد از ترک کردن علائم و نشانه های افسردگی را دارند و باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند برای این افراد اغلب شیوه های درمانی بالینی در نظر گرفته می شود گروه درمانی نیز از شیوه های تاثیرگذار درمانی دیگر می باشد. در برخی از موارد نیز درمان افسردگی بدون دارو امکان پذیشر است که می توانید در لینک اطلاعات بیشتری را در این باره کسب کنید.

۱- داروهای ضد افسردگی:

برای درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد از داروهای ضد افسردگی استفاده می شود این داروها می تواند تاثیرات مثبتی بر روی بیمار داشته باشد همچنین باید توجه داشته باشد که برای مصرف این دسته از داروها باید تحت نظر پزشک باشید. دوره های درمانی این داروها باید با توجه به میزان بیماری فرد سنجیده شود اغلب دوره های درمانی چند هفته ای برای این افراد در نظر گرفته می شود زیرا این داروها بعد از گذر یک هفته تاثیر خود را بر روی بیمار نشان می دهند. معرفی انواع قرص ضد افسردگی و عوارض داروهای افسردگی می تواند شما را با این گروه ها دارویی آشنا کند و عوارض آن ها را بیشتر می شناسید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

افسردگی بعد از ترک اعتیاد

۲- شیوه های رفتار درمانی:

در شیوه های بالینی برای درمان این دسته از افراد از جلسات مشاوره استفاده می شود درمان روان شناختی و رفتار درمانی در این زمینه می تواند موثر باشد این افراد در چند جلسه مشاوره می توانند به ریشه این افسردگی پی ببرند و از این طریق به درمان آن کمک می کنند.

افسردگی بعد از اعتیاد

مراکز ترک اعتیاد نیز می توانند با در این زمینه کمک کننده باشند افرادی که در جلسات مشاور این مراکز شرکت می کنند می توانند از تجربیات دیگران نیز استفاده کنند بسیای از کلینیک های ترک اعتیاد نیز با طی دوره های زمانی می توانند به فرد کمک کنند. با توجه به اینکه افسردگی یکی از معضلات این دسته از افراد است می تواند وجوه متعددی از زندگی آن ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد تحقیقات نشان می دهد که مصرف مخدر می تواند تاثیرات منفی بر روی مغز داشته باشد به همین دلیل است که افراد بعد از ترک با چنین معضلاتی مواجه می شوند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *