دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی علت ها و روش های درمان خانگی خارش کف پا

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

خارش کف پا یکی از مشکلاتی می باشد که بسیاری از افراد با آن مواجه می شوند. این ناحیه حساسیت بالایی دارد و بیش تر افراد نمی توانند کف پای خود را ماساژ دهند و اذیت می شوند. در ادامه درمان های خانگی این مشکل را برایتان بیان می کنیم.

بیشتر خارش هایی که در به نقاط مختلفی از بدن ایجاد می شود به علت تحریک های پوستی می باشد این تحریکات ممکن است در کف پا رخ داده باشد و باعث آزار و اذیت شما شود اگر دوست دارید خارش کف پای خود را به صورت خانگی درمان کنید می توانید در ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

عل خارش کف پا

علل خارش کف پا

پا یکی از مهم ترین نقاط بدن می باشد که آسیب پذیری آن بسیار زیاد است بنابراین بهتر است نظافت را رعایت کرده و پاهای خود را بیش از حد در معرض رطوبت محیط های خشک و تحریک کننده و باکتری های عفونی ویروس ها قرار ندهید. دلایل بسیار زیادی برای خارش کف پا وجود دارد که در ادامه آنها ها را یک به یک برایتان بررسی می کنیم.

آسیب عصبی

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث خارش کف پا می شود نوروپاتی محیطی است که در سراسر بدن گسترش می یابد. این آسیب می تواند احساساتی مانند خارش، بی حسی و درد در نقاط مختلفی از بدن به خصوص در کف پاها ایجاد کند.

پوست خشک

خشک شدن پوست ممکن است باعث خارش کف پا شود و عواملی که برای خشک شدن پوست دخالت دارند شامل سن، در آب و هوای خشک، شستن مکرر دست و پا و شنا کردن در آب کلر دار می باشد.

درمان خانگی خارش کف پا

  •  آرون گروپس

پسوریازیس

گاهی ممکن است یک بیماری پوستی باعث ایجاد خشکی پوست شود. پسوریازیس یکی از بیماری هایی می باشد که باعث خشک شدن پوست و پوسته پوسته شدن آن می شود و ممکن است این خشک شدن پوست به کف پای شما سرایت کند و در نتیجه باعث خارش آن شود. این بیماری یکی از بیماری‌های خود ایمنی می باشد و زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های ایمنی بدن فرد به سلول های خودی حمله کرده و آنها را از بین می برد.

اگزما

چهارمین علتی که باعث می شود کف پای شما خارش داشته باشد اگزما است. این بیماری با خشکی و خارش پوست مشخص می‌شود و در مناطق مختلفی از بدن ظاهر می شود. عوامل ایجاد این بیماری هنوز مشخص نیست ولی به نظر می رسد که این بر اثر عوامل محیطی و ژنتیکی ایجاد می شود.

حساسیت

حساسیت یکی دیگر از علل هایی می باشد که باعث می شود کف پای شما خارش پیدا کند. در صورتی که به مواد پلاستیکی یا گرده های موجود در هوا حساسیت داشته باشید ممکن است آلرژی برای شما رخ دهد و باعث خارش و قسمت‌های مختلفی از بدن از جمله کف پا شود بنابراین اگر به چیزی حساسیت دارید بهتر است آنها را شناسایی کنید و از آنها دوری کنید تا این مشکل برایتان ایجاد نشود.

عفونت

عفونت کرم قلابدار ممکن است باعث خارش کف پا شود در واقع این نوع کرم در روده های انسان زندگی می کند و زمانی که شما پا برهنه روی زمین راه بروید تخم این انگل ها را با خود حمل می کنید در نتیجه خارش کف پای شما بوجود می آید. البته ممکن است در قسمت‌های مختلفی از بدن خارش را احساس کنید که یکی از مهم ترین قسمت هایی که خارش پیدا میکند کف پا است. این عفونت در مکانهایی که بهداشت را رعایت می‌کنند بسیار نادر است.

دیابت و خارش کف پا

دیابت

آخرین عللی که باعث ایجاد خارش کف پا می‌شود دیابت است. دیابت یکی از بیماری هایی است که در طولانی مدت اثرات خود را اعمال می کند و  می ‌تواند عواقب جدی برای سلامتی شما ایجاد کند. دیابت باعث نوروپاتی می شود که منجر به مورتون نوروما، خارش و بی حسی در دستها و یا کف پا و همچنین درد کف پا خواهد شد. در صورتی که دیابت دارید باید بهداشت را بیشتر از افراد دیگر را رعایت کنید زیرا افرادی که دیابت دارند بیشتر به عفونتهای باکتریایی و قارچی دچار می‌شوند.

درمان خانگی خارش کف پا

با شناخت دلایل خارش کف پا می توانید به راحتی آن را در منزل درمان کنید. یادتان باشد که استفاده از این درمان‌ های خانگی بسیار به صرفه تر از درمان های طبی می باشد اما برای این که نتیجه کامل بگیرید باید آن ها را به طور مداوم انجام دهید.

مرطوب کنید.

خشکی پوست یکی از دلایل خارش کف پا می باشد. اگر دوست دارید از خارش کف پای خود راحت شوید باید از خشک شدن پوست خود جلوگیری کنید برای این کار می توانید از مرطوب کننده ها استفاده کنید. بزرگسالان دارای پوست نازک تری هستند بنابراین خارش کف پا می تواند باعث پوست پوست شدن پای آن ها شود اگر هر روز از کرم مرطوب کننده و پماد استفاده کنید می توانید این مشکل را از بین ببرید.

مرطوب کردن پا و درمان خارش

خنک نگه دارید.

برای اینکه خارش کف پای خود را با روش های خانگی از بین ببرید بهتر است آنها را خنک نگه دارید. آب خنک پوست تحریک شده را تسکین داده و از خارش پیشگیری می کند. اگر بتوانید این کار را چندین بار در روز انجام دهید پوست خود را مرطوب نگه داشته و در نتیجه از مشکلات خشکی پوست که باعث خارش می شود پیشگیری می کنید.

جو دو سر

می توانید یک لیوان جوی دو سر را درون یک تشت بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید و پاهای خود را در آن قرار دهید این روش به شما کمک می کند تا بتوانید خارش کف پای خود را درمان کنید.

آب نمک

آب نمک خارش را سریعا تسکین می دهد و به درمان خانگی خارش کف پا کمک می کند و در کم ترین زمان مشکل شما را از بین می برد. اگر مشکل خارش کف پا دارید بهتر است این روش را امتحان کنید.

درمان خارش کف پا

دوری از برخی مواد

برخی از مواد ممکن است برای شما حساسیت ایجاد کند بنابراین اگر می دانید که به چه موادی حساسیت دارید بهتر است از آنها دوری کنید. در واقع شاید آن مواد برایتان مشکلات خیلی زیادی ایجاد نکند اما قطعا یک واکنش آلرژیک در بدن شما رخ می دهد که باعث خارش کف پا یا سایر نقاط بدنتان می‌ شود.

تعویض شوینده ها

‌ اگر می خواهید این مشکل را به طور کامل حل کنید بهتر است به شوینده های خود نگاهی بیاندازید و اگر استفاده از آنها خارش کف پای شما را تشدید کرد باید آنها را تعویض کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *