دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه بورانی کنگر خوشمزه و محبوب با دو روش پخت عالی

  • محدثه خاکشور
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما کدبانوهای عزیز و خوش سلیقه طرز تهیه بورانی کنگر را آموزش دادیم، امیدواریم با استفاده از این روش آشپزی بتوانید بروانی خوشمزه ای را در منزل به عنوان پیش غذا پخته کرده و همراه عزیزان میل نمایید.

بورانی ها از جمله پیش غذاهای خوش طعم ایرانی محسوب می شوند که مواد اصلی آنها ماست و سبزی است، یکی از بورانی های محبوب و خوشمزه بورانی کنگر است که به اسم کنگر ماست نیز شناخته می شود و می توان آن را به عنوان پیش غذا و یا حتی شامی سبک تهیه و مورد استفاده قرار داد. میل کردن این خوراکی مقوی و خوشمزه برای یکبار همانا طرفدار همیشگی آن بودن نیز همانا. در این مطلب آموزش طرز تهیه بورانی کنگر را شرح خواهیم داد.

در فصول بهار و تابستان که گیاه کنگر رشد می کند و فراوان یافت می شود می توانید این بورانی را تهیه کنید، بورانی کنگر در شهرهای مختلف کشور طبخ می گردد اما در شهرهای لرستان و شیراز از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشد. دیگر کاربردهای کنگر استفاده آن در طبخ پلو و خورش و یا تهیه سالاد به شکل خام می توان اشاره داشت. در ادامه مطلب طرز تهیه بورانی کنگر را آموزش خواهیم داد.

آموزش شیوه ی تهیه بورانی کنگر

طرز تهیه بورانی کنگر با طعمی استثنایی با دو روش متفاوت

مواد مورد نیاز

  • ۲/۵ پیمانه ماست
  • ۱/۲ پیمانه آب
  • ۱ بوته سیر (بهتر است تازه باشد)
  • ۵۰۰ گرم کنگر
  • مقدار لازم فلفل سیاه و نمک
  • مقداری گل سرخ و مغز گردو جهت تزیین بورانی

مراحل پخت به روش اول

ابتدا در اولین مرحله حبه های سیر را از هم جدا نموده و داخل یک کاسه ی آب خنک بگذارید تا چندین دقیقه در آب به خوبی بخیسند, این عمل موجب می شود تا پوست سیر به آسانی جدا گردد.

پس از جدا کردن پوست سیرها، آن ها را بشویید و رنده کرده و در کناری قرار دهید.

حالا تیغ های کنگر را جدا نموده و درون یک آبکش بشویید و بگذارید تا آب کنگرها کشیده گردد. سپس به شکل نوارهایی پهن بریده و داخل یک تابه نسبتا گو اندکی روغن ریخته و بر روی شعله ملایم قرار دهید و پس از داغ شدن روغن کنگرها را درون روغت تفت بدهید تا به خوبی سرخ گردند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در این مرحله سیر (رنده شده) را همراه فلفل و نمک به کنگرها اضافه کنید و برای ۴ – ۵ دقیقه تمامی آنها را با یکدیگر تفت بدهید و در نهایت آب را ازفوده و در تابه را بر روی آن قرار دهید.

شعله ی زیر تابه کم کنید تا آرام آرام کنگرها پخته شوند, بعد از ۲۰ – ۳۰ دقیقه یکی از قطعه های کنگر را به عنوان نمونه امتحان کنید و در صورت پخته بودن, در ظرف را بردارید تا آب بورانی بخار شده و خشک گردد.

در نهایت ماست را هم اضافه کنید و با یکدیگر ترکیب کنید. پس از چن جوش خوردن ماست با سایر مواد حرار زیر بورانی را قطع نموده و صبر کنید تا مقداری سرد گردد.

در پایان بورانی در ظرف مناسب بکشید و با استفاده از مغز گردو و گل سرخ آن را مزین نمایید.

آموزش طرز تهیه بورانی کنگر

مواد مورد نیاز

  • ماست
  • کنگر (بهتر است تازه باشد)
  • روغن گیاهی
  • پیاز
  • زردچوبه
  • فلفل و نمک

مراحل پخت به روش دوم

ابتدا تیغ ها کنگرها را جدا کرده و پس از تمیز کردن خوب شسته و سپس به صورت انگشتی ریز نمایید.
روی آنها را آب بریزید و بر روی حرارت بگذارید تا با شعله ی ملایم به مدت ۴۵ دقیقه خوب پخته شده و نرم گردد. در نهایت با استفاده از گوشتکوب آن را بکوبید.
حالا پیاز را سرخ کرده و مقداری فلفل و نمک به همراه زردچوبه به آن افزوده و داخل ظرف کنگرها بریزید.
زمان دهید تا ترکیب کنگر شما به خوبی پخته شده و آب آن خشک گردد.
سپس همراه ماست و سبزی میل کنید.
آموزش طرز تهیه بورانی کنگر

چند نکته طلایی در طرز تهیه بورانی کنگر

  1. پس از پخته شدن کنگرها را با استفاده از غذاساز و گوشتکوب مقداری کوبیده و پس از خرد شدن، سیر را نیز رنده نمایید.
  2. همزمان با پیاز داغ، فلفل سیاه و نمک را نیز به کنگر بیفزایید.
  3. بورانی کنگر از انواع پیش غذاها – بورانی ها به شمار می رود.

کنگر و خواص آن

گیاه کنگر نوعی گیاه خودرو است که اغلب در نواحی کوهستانی دارای اقلیم گرم و مرطوب می روید, خود کنگر طبیعت گرم و خشک دارد که دلیل مصرف آن همراه ماست همین طبیعت آن می باشد.

کنگر سرشار از پتاسیم بوده و دارای خواص ارزشمند مقوی سیستم گوارشی، تحریک کننده ی ترشح صفرا و کلیه های بدن، ضدعفونی کننده، مفید برای کم خونی، و مداوای بیمارای زردی می باشد.

جالب توجه است کنگر جهت طبخ و تهیه پلو، خورش و به شکل خام در تهیه سالادها به کار گرفته می گردد.

طرز پخت بورانی کنگر با طعمی ناب

در این مطلب آشپزی طرز تهیه بورانی کنگر را آموزش دادیم، امیدواریم از مطالعه نهایت بهره را برده بهای گیاهی همیشه جای خود را در میان برنامه غذایی مردم باز کرده و البته علاوه بر حفظ کردن این جایگاه، روز به روز در حال افزایش محبوبیت هستند. در صورت تمایل برای آشنایی با طرز تهیه بورانی اسفناج با ماست، طرز تهیه بورانی عدس بر روی لینک ارائه شده کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *