دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مراحل تغییر شغل و آنچه باید برای موفقیت در عوض کردن شغل تان بدانید

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که تغییر شغل دارای مراحل و گام های پیچیده ای است که در این مطلب سعی داریم شما را با مراحل تغییر شغل و همچنین اصول آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی مراحل تغییر شغل می تواند قدمی بزرگ و غیر قابل پیشبینی باشد زیرا با وجود تجربه به نسبت مناسبی که این دهه به دست آورده اید ایجاد تغییر در این مرحله از زندگی می تواند کاری پر ریسک و هم هیجان انگیز باشد و همچنین که تصمیم گیری برای ترک شغل کنون و دنبال کردن شغلی جدید کاملا حق شما خواهد بود.

آشنایی با مراحل تغییر شغل

بهتر است بدانید تغییر شغل در واقع یکی از موضوعاتی است که بسیاری از افراد در طول زندگی شان به آن فکر می کنند زیرا تغییر شغل به شیوه درست و اصولی می تواند کسب و کار را متحول سازد و وضعیت مالی را نیز بهبود ببخشد. به همین خاطر اگر قصد دارید تغییر شغل شما بر اساس اصول و قواعد کسب و کاری باشد باید در نظر داشته باشید که در طول زندگی تان نهایتا ۴ مرتبه می توانید مسیر شغلی تان را کاملا تغییر دهید اما در صورتی که بخواهید در هر زمان شغل خود را تغییر دهید و متناسب با موضوعات روز چرخش شغلی داشته باشید احتمال زیاد نمی توانید به یک فرد ماهر و باتجربه در کسب و کار خود تبدیل شوید. به طور کلی اگر می خواهید درآمد خود را افزایش دهید باید در نظر داشته باشید که مسیر شغلی تان بایستی با اهداف و همچنین مهارت های شما سازگاری داشته باشد تا بتوانید بیش ترین بهره را از کسب و کارتان ببرید. همانطور که می دانید شغل بخش مهمی از زندگی هر انسان محسوب می شود که رضایت از آن بسیار اهمیت خواهد داشت به گونه ای که ممکن است افراد از شغل خود خسته شوند و یا به دلایل مالی و عدم رضایت شغلی اقدام به تغییر شغل کنند اما تغییر شغل اقدام راحتی نیست و بسیاری از افراد نسبت به آن هراس دارند زیرا که ممکن است کار جدید نیز به خوبی که گمان دارند نباشد و با آن نیز دچار مشکل شوند. به همین خاطر برای اطمینان از لزوم تغییر شغل میزان نارضایتی و مشکل با شغل را باید بسنجید و بعد مطابق با آن تصمیم بگیرید اما گاهی اوقات نارضایتی شغلی تنها به دلیل مشکلات کوچکی مانند یکنواختی در کار است که با تغییر شغل نیز از بین نخواهد رفت.

اصول و مراحل تغییر شغل

گام های لازم برای تغییر شغل:

همانطور که متوجه شدید برای اینکه بتوان تغییر شغلی ایده آل و مناسب داشت بایستی بتوان گام و مراحل آن را شناسایی کرد که در این مطلب سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

توجه به مهارت های شخصی:

به طور کلی اگر می خواهید روند و مراحل تغییر شغل شما اصولی باشد یکی از موضوعاتی که بایستی رعایت کنید بحث مهارت های شخصی تان است برای مثال همه ما می دانیم که فوتبالیست بودن یا خواننده بودن شغل پردرآمدی است اما آیا برای این دو شغل مهارت کافی داریم؟ اگر مهارت در یک شغل اکتسابی باشد با تمرین می توانید آن را به دست بیاورید اما اگر مهارت در یک شغل ذاتی باشد نمی توانید به این سادگی ها آن را به دست بیاورید. در نظر داشته باشید که بسیاری از شغل ها در یک سن و سال خاص نیاز به مهارت دارند برای مثال اگر در سنین نوجوانی فوتبال را بلد نباشید غیر ممکن است که در ۳۰ سالگی بتوانید آن را یاد بگیرید زیرا برای به دست آوردن شغل مناسب باید در زمان مناسب مهارت مورد نیاز را به دست بیاورید.

توجه به میزان علاقه:

همانطور که می دانید شغل انتخابی ما باید در جهت علاقه ما باشد اما آیا واقعا به آن پایبند هستیم؟ اگر پاسخ شما به این سوال خیر است باید در نظر داشته باشید که احتمالا دیر یا زود از کارتان خسته می شوید و به فکر تغییر شغل می افتید. اگر تغییر شغل شما مجددا بر اساس علاقه شما نباشد احتمال زیاد مشکلات بسیار زیادی همچون استرس شغلی برای شما به وجود می آید. در این موضوع هر چقدر سن شما زیاد تر شود علاقه شما به آن شغل کمتر می شود و پس از مدتی مشکلاتی برای شغل شما به وجود می آید که روی تمامی ابعاد زندگی شما تاثیر خواهد گذاشت.

گام های ایده آل برای شغلی متفاوت

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

توجه به استعداد ذاتی:

توجه داشته باشید که کارشناسان کسب و کار معمولا یک مثلث را برای انتخاب شغل افراد در نظر می گیرند که سه ضلع دارد و مهارت، استعداد و علاقه نام می گیرند. اگر این مثلث را در انتخاب شغلتان جدی بگیرید می توانید یک شغل مناسب برای خودتان دست و پا کنید. استعداد یکی از موضوعاتی است که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید البته استعداد باید از سنین کودکی در تعیین شغل شما تاثیر داشته باشد اما اگر تاکنون به آن توجهی نکرده اید باید بدانید که موضوع بزرگی را کم اهمیت دانسته اید.

حفظ شغل فعلی و تغییر آن:

اگر فرد واقع بینی باشید قطعا این موضوع را می دانید که در شغل فعلی تان اطلاعات مناسبی دارید و تجربه های بسیاری در این سال ها کسب کرده اید. گاهی اوقات شما برای به موفقیت رسیدن در شغل فعلی تان فقط یک گام فاصله دارید اما با تغییر شغل ناگهانی فرصت موفقیت در این شغل را از خودتان دریغ خواهید کرد. پس اگر مثلث طلایی در کارتان وجود دارد باید سعی کنید تغییر شغل ندهید و کسب و کارتان را بهبود ببخشید. حتی ممکن است از مثلث بالا قسمت مهارت شغل و حرفه شما دچار مشکلاتی باشد و امکان بهبود آن وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که تغییر شغل آخرین کاری است که می توانید انجام دهید و به همین خاطر توصیه می شود که پیش از تغییر شغل تان به موضوعات زیادی فکر کیند و اگر امکان دارد با ایجاد تغییرات هوشمندانه شغل خود را به رویایی ترین شغل ممکن برای خود تبدیل کنید.

چگونگی حفظ شغل فعلی

ایجاد روابط شخصی:

زمانی که به فکر مراحل تغییر شغل هستید قطعا می دانید که باید به سراغ پیدا کردن شغل های مورد علاقه تان بروید و از بین آن ها مناسب ترین شغل را برای خودتان پیدا کنید اما اگر می خواهید شغل مورد نظرتان بهترین انتخاب برای شما باشد باید در نظر داشته باشید که شغل شما نیازمند بررسی های بیشتر است. اگر پیش از انتخاب شغل به درستی تحقیق کنید می توانید با خیال راحت یک شغل جدید و مناسب پیدا کنید البته که گشتن برای پیدا کردن شغل جدید نیازمند داشتن روابط متعدد با دیگر اشخاص است. برای مثال فرض کنید شما دوستانی دارید که هر کدام شان دارای یک کسب و کار خاص هستند. در زمان پیدا کردن شغل مناسب می توانید از هر کدام از آن ها کمک بگیرید و از ویژگی های شغلی که دارند مطلع شوید. حتی ممکن است کار جدیدتان را با یکی از همان افراد آغاز نمایید پس سعی کنید از افرادی که در اطراف تان وجود دارند به خوبی استفاده نمایید تا بتوانید یک کسب و کار پرسود را آغاز نمایید.

پیگیری شغل مورد علاقه:

به طور کلی تغییر شغل موضوعی است که به صورت یک هفته ای و یک ماه شکل نمی گیرد حتی اگر از یک سال پیش هم تغییر شغل مطرح باشد. در واقع بهترین کار برای اینکه بتوانید یک شغل مناسب پیدا کنید این است که از شش ماه پیش شغل های احتمالی را در نظر بگیرید و آن ها را مورد بررسی قرار دهید. برای مثال فرض کنید شما به شغل فریلنسری علاقه دارید. در این شش ماه می توانید تعدادی از فریلنسرها را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید تا از دغدغه های کاری و روزمره شان مطلع شوید. حال اگر شغل های مورد علاقه شما چند شغل بود می توانید با پیگیری افراد در شبکه های اجتماعی با دغدغه های آن ها آشنا شوید و خیالتان راحت باشد که تمامی جوانب آن را برای تغییر شغل در نظر داشته باشید.

روش های تغییر شغل

امتحان کردن شغل های جدید:

بهتر است بدانید شغل هایی هستند که قطعا نمی توانید آن ها را برای مدتی خاص و محدود امتحان نمایید برای مثال شما نمی توانید برای یک ماه مدیر یک بانک دولتی باشید . در صورتی رضایت نیز آن را ادامه دهید. اما توجه داشته باشید که برخی از شغل ها امکان امتحان کردن دارند و در صورت علاقه می توانید آن ها را ادامه دهید.

یادگیری و بازهم یادگیری:

به شما اطمینان می دهم که یکی از مراحل تغییر شغل این است که به کمک یادگیری مهارت های جدید می توانید کسب و کار جدیدتان را با موفقیت آغاز کنید زیرا یادگیری این روزها در کشور بسیار مهم است و البته بیش تر افراد به آن بی توجهی می کنند و به همین خاطر بازار کار برای برخی از شغل ها در ایران بسیار پردرآمد است. اگر دنبال به دست آوردن یک شغل تضمینی و مهم هستید بهتر است در نظر داشته باشید که یادگیری می تواند نقش ویژه ای در شغل جدید شما داشته باشد.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب استرس شغلی و همچنین مطلب پذیرش شرایط شغلی جدید نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *