دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چطور از هجوم فکر و خیال ناخواسته جلوگیری کنیم؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

به طور کلی تمامی افراد در طول زندگی با یک سری فکر و خیال ناخواسته مواجهه می شوند که امکان دارد هر چند وقت یک بار آن ها را درگیر کند و باعث ایجاد ناراحتی و سردرگمی در آن ها شود که این موضوع می تواند ناشی از ارتکاب یک اشتباه یا ترس و نگرانی از یک چیز باشد.

از جمله مشکلاتی که امکان دارد برخی افراد را درگیر کند افکار و توهمات مزاحم است که در ذهن فرد مرور می شود و گاهی حتی احتمال دارد تشدید پیدا کرده و فرد را دچار ناراحتی و آشفتگی کند. زمانی که افکار یک فرد بیش از اندازه و به صورت غیرارادی به سوی خاطره ها و تصاویر منفی حرکت کند علاوه بر خطر تهدید سلامتی فرد موجب ایجاد اختلال وسواس فکری می شود. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان در رابطه با فکر و خیال ناخواسته و نحوه رهایی از آن به بررسی بپردازیم.

هجوم فکر و خیال ناخواسته

زمانی که یک فرد به علل مختلفی بیش از اندازه در معرض فشار و استرس قرار می گیرد و مشکلات و سختی های زندگی او را محاصره می کند و قادر به مقابله با آن ها نمی باشد در این زمان دچار یک سری فکر و خیال ناخواسته و همچنین اختلال و پریشانی می شود و حس محدود بودن و از دست دادن زندگی به او دست می دهد.

روش های کاربردی رفع افکار مزاحم

بهتر است بدانید که یک اختلال روانشناختی که موجب مرور افکار یا احساسات بدون اراده و یا اصرار در اجرای یک نوع کار وسواس فکری نامیده می شود. در واقع می توان گفت کسانی که به وسواس فکری دچار می باشند با تلقین کردن به خود این نوع افکار را درست کرده اند و به دلیل داشتن استرس و فشار وارده با متوسل شدن به افکار مخرب دیواری اطراف خود کشیده که به هیچ عنوان نمی توان آن را خراب کرد و تمامی این عوامل ناشی از فکر و خیال شدید می باشد.

روش های رفع و از بین بردن فکر و خیال ناخواسته

روش های مقابله با افکار مزاحم و مخرب

همانطور که می دانید داشتن فکر و خیال زیاد به شکل وسواس گونه می تواند سلامتی فرد را به خطر بیندازد ولی می توان از راه شناخت خود و اجرای تمرینات ذهنی این افکار را کنترل و یا با آگاهی از عوامل تحریک کننده مانع از فکر کردن بیش از حد شد. در ادامه یک سری از انواع راهکارهای کاربردی برای رفع و جلوگیری از بروز این افکار را شرح داده ایم.

تمرکز نمودن بر روی حواس پرتی :

به طور کلی فطرت ذاتی انسان در زمان سعی برای توقف ذهن و تمرکز بر روی یک موضوع مخصوص این است که بر روی مسائل دیگر فکر کرده و یا در واقع حواسش پرت می شود. ذهن انسان در پیرامون و به طور سردرگم در پی موارد تازه ای می باشد که بر روی آن ها تمرکز کند. بنابراین در صورتی که بر روی یک چیز منحرف شوید بهتر از آن است که ذهن شما حالت سرگردانی داشته باشد چرا که سردرگمی ذهنی بدون قصد باعث نارضایتی فرد خواهد شد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

هجوم افکار مزاحم و راه های مبارزه با آن

مشخص کردن یک هدف خاص :

در صورتی که در زندگی خود هدف خاصی در نظر بگیرید حس پوچی زندگی به شما دست نمی دهد و خیلی کم در معرض تاثیرات افکار منفی و مزاحم قرار می گیرید. جدای از این تعیین کردن هدف موجب می شود که در مقابل وسواس فکری تحمل بیشتری داشته باشید و در حالت تعادل قرار بگیرید و منحرف نشوید.

درمان متضاد :

در مقابل سعی برای سرکوب کردن افکار منفی می توان به صورت مستقیم با آن ها رو به رو شد و بر روی آن ها تمرکز کرد. ظاهرا تضاد در تفکر در رفع آن کمک کننده خواهد بود اما بعضی مطالعات نشان می دهد که این عمل می تواند فقط باعث از بین رفتن افکار منفی شود. این شیوه در واقع برای کسانی که جرات کمی دارند کاربرد ندارد اما در هنگامی که افراد باید با افکار وسواس گونه خود مبارزه کنند می تواند مفید و موثر باشد.

روش های از بین بردن افکار مزاحم

تکمیل کردن کارهای نیمه تمام :

برخی مواقع وسواس فکری به خاطر تمام نکردن یک کار با توان زیادی ذهن شما را درگیر خواهد کرد و توانایی آزاد کردن فکر خود را از آن ندارید. در صورتی که انجام این کار وقت زیادی می خواهد برای خود وقت هایی را به منظور استراحت کردن اختصاص دهید به این صورت که یک کار بزرگ را به چند نوع کار کوچک قسمت نمایید تا با اجرای هر بخش هم به آرامش فکری برسید و هم توانایی رسیدگی به کارهای دیگر خود را داشته باشید.

پذیرفتن :

این شیوه هم می تواند شبیه راهکارهای دیگر مبارزه با فکر و خیال ناخواسته کاربرد داشته باشد. طبق برخی تحقیقات اثبات شده پذیرفتن افکار آزار دهنده به جای مبارزه با آن ها می تواند مفید و موثر باشد. افکار خود را ببینید و خیال کنید که آن ها از گوش شما بیرون آمده و از درون ذهن شما خارج می گردند. با نشانه های بوجود آمده مقابله نکنید. از آن ها پرهیز کنید و یا آن ها را ملزم به دوری از ذهنتان کنید. فقط نظاره گر باشید.

روش های موثر رفع افکار ناخواسته

گوش دادن به صحبت های اطرافیان :

در صورتی که خانواده یا دوستان شما نسبت به وسواس شما اظهار نگرانی می کنند شاید حق دارند. سعی کنید پیغام های آن ها را قبول کنید. زیرا این پیغام ها به گونه ای هشدار به حساب می آید که می تواند از پیشرفت مشکل بوجود آمده ممانعت کند.

پیشگیری از استرس :

از دیگر اعمالی که می توانید به منظور پرهیز از افکار مزاحم انجام دهید فشار آوردن به خودمان است. می توان گفت عجله داشتن انرژی کمی برای رها شدن از افکار ناخواسته می طلبد. مطالعات علمی مشخص کرده که این شیوه صحیح نمی باشد.

راه های مقابله با فکر و خیال ناخواسته

پرت کردن حواس :

زمانی که افکار به ذهن شما حمله می کنند یک چیز جذب کننده و لذت بخش پیدا کنید و خود را سرگرم آن کنید تا بدین گونه سلسله افکار تکراری را بشکنید. این عمل به ذهن شما یاد می دهد که موضوعات دیگری نیز در زندگی هستند که مهم می باشند.

عمل نوشتن :

درباره تایید و پافشاری بر خود و مهم ترین افکار و عواطف خود شروع به نوشتن نمایید. این عمل در واقع سلامتی جسمی و روحی شما را به دنبال دارد. نوشتن درباره احساسات می تواند برای مبارزه با افکار ناخواسته و تکراری بسیار موثر باشد.

هجوم افکار ناخواسته و مبارزه با آن

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با انواع راهکارهای موثر مقابله و رفع فکر و خیال ناخواسته به طور کامل آشنا کردیم که امیدواریم برایتان سودمند بوده باشد و مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *