دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان قطعی وسواس فکری برای وسواس های گوناگون فکری

  • شقایق ایران دوست
  • ۶ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

اگر دچار وسواس فکری هستید باید راهی برای درمان آن پیدا کنید. درمان های زیادی برای حل مشکل شما وجود دارد. اختلال ( ocd ) افکار و تصاویری در ذهن هستند که فرد را ناراحت می کند و دائما هم در حال تکرار می باشند و فرد رفتار هایی را نشان می دهد که احساس می کند برای کاهش اضطرابش نیاز به تکرار آن دارد تا بتواند جلوی یک اتفاق نامناسب را بگیرد. در نظر داشته باشید که بیماری وسواس نوع خاصی از بیماری های سایکوتیک است که توانایی تقویت خود را دارد. اگر از روش های صحیح برای درمان استفاده نکنید نمی توانید این اختلال را از خود دور کنید. در ادامه به برسی درمان قطعی وسواس فکری می پردازیم.

درمان قطعی وسواس فکری با چند راهکار ساده در منزل

وسواس فکری

در واقع این اختلال روی رفتار های هر فرد اثر می گذارد. و دلیل مشخصی برای ایجاد ان در افراد ندارد. جزء اختلالات اضطرابی است که افکار غیر قابل کنترل را ایجاد می کند و این افکار سبب بروز پاسخ های تکرار ی می شود و فرد ناخود آگاه کار هایی را انجام می دهد که مایل به انجام آن ها نمی باشد. ولی گاهی شخص متوجه رفتار های خود می شود که به صورت افراطی کار هایی را انجام می دهد ولی خود نمی تواند آن ها را کنترل کند.

انواع وسواس فکری

در ادامه به دسته بندی رایج افرادی که در گروه های وسواس فکری هستند، می پردازیم.

وسواس به شستن

این افراد ترس از آلودگی دارند و می ترسند به بیماری های غیر قابل درمان دچار شوند بنابر این از آلودگی دوری می کنند و ممکن است دست ها، صورت و حتی وسایلی مانند لباس هایشان که توسط دیگری لمس شده است را بشویند و اگر وسایل قابل انداختن باشند آن ها را دور می اندازند.

یکی از انواع وسوس های فکری وسواس به شستن است

  •  آرون گروپس

جمع کننده ها

این افراد بر خلاف افرادی که در گروه قبلی جای می گیرند همه وسائل را جمع کرده و نگه داری می کنند. آن ها می ترسند که اگر این وسایل را دور بریزند ممکن است در زمانی دیگر به ان نیاز پیدا کنند.

نشانه های این وسواس :

  1. وسایل خود را به هیچ عنوان دور نمی اندازند.
  2. فرد به صورت افراطی شروع به خریدن لوازمی می پردازد که ممکن است در آینده اصلا به آن ها نیازی پیدا نکند.
  3. خانه این فرد بسیار نا مرتب و آشفته است زیرا نمی تواند وسایلی که نیاز ندارد را دور بریزد.
  4. عملکرد های فردی و اجتماعی فرد مبتلا به وسواس فکری دچار مشکل می شوند.

پیامد های این نوع از وسواس فکری :

  1. رعایت بهداشت امکان پذیر نیست.
  2. مشکلات مالی زیادی بوجود می آورد. چون فرد شروع به خریدن وسایل غیر ضروری می کند.
  3. فرد با احتکار اشیاء باعث شلوغی فضای خانه شده و فضای کافی برای زندگی کردن عادی باقی نمی ماند.

افراد مشکوک

یکی دیگر از اثراتی که وسواس فکری در زندگی فرد می گذارد وی را نسبت به همه چیز مشکوک می کند. این افراد می ترسند که کسی به آن ها خیانت کند یا در صورت اشتباه انجام دادن کاری همه وی را ترک کنند.

بیشتر افراد مشکوک حتما اختلال وسواس فکری را دارند.

برسی کننده ها

این افراد می ترسند به خاطر کاری که خوب انجام نداده اند ممکن است یک فاجعه رخ دهد و دائما در حال بررسی های مجدد کار هایی هستند که به آن ها وا گذار شده است. مثل بررسی کردن لوله های بخاری، قفل در و شیر گاز به دفعات متعدد بررسی می کنند.

افراد دارای برنامه

این افراد خیلی منظم اند. البته منظم بودن خوب است اما نه به صورت افراطی، زیرا این افراد یک نظم خاصی از اشیاء و رنگ ها و … در نظر می گیرند و اگر این اشیاء با نظم خاص مورد نظر آن ها نباشد افکار آن ها بهم می ریزد و توانایی تمرکز روی کار هایشان را ندارند تا زمانی که دوباره همه چیز به صورت مرتب سر جای خود قرار بگیرد. اکثر این افراد دچار خرافات می شوند.

داشتن نظم خاص می تواند از علائم اختلال وسواس فکری باشد

علائم روانی و عملی وسواس فکری

  1. ترس از آلوده شدن به ویروس ها
  2. داشتن تصورات شدید جنسی
  3. هراس از مواجهه شدن با کمبود ها
  4. توجه افراطی به داشتن نظم
  5. خرافه گرایی شدید
  6. ترس از نداشتنم کنترل روی رفتار خود
  7. ترس از آسیب رسیدن به دیگران
  8. چک کردن افراطی وضعیت سلامت خانواده
  9. صرف وقت زیاد برای شست و شو
  10. تکان دادن دست ها برای کاهش استرس
  11. جمع کردن و نگه داری وسائل قدیمی که همراه با علائم افسردگی نظیر تیک عصبی و اختلال کم توجهی

برای درمان قطعی وسواس فکری باید ابتدا با انواع آن آشنا شویم

راه های درمان قطعی وسواس فکری در منزل

برای درمان قطعی وسواس فکری راه های گوناگونی وجود دارد که ابتدایی ترین راه آن آشنایی با وسواس فکری بود که در مطالب گفته شد. در ادامه به برسی راه های دیگر برای درمان قطعی وسواس فکری یا اختلال OCD می پردازیم.

کاهش مصرف کافئین برای درمان قطعی وسواس فکری

عوامل بسیار زیادی برای تشدید این اختلال وجود دارد که با کاهش آن ها می توان تا حدودی این اختلالات را درمان کرد. یکی از این مواد کافئین است که با کاهش مصرف این مواد تا حدودی می توانید باعث درمان قطعی وسواس فکری خود شوید.

تغذیه مناسب

زمانی که گرسنه هستیم یا مواد مغی بدن کاهش می یابد می تواند باعث ایجاد فکر های خطرناک و غم انگیز شود کاهش قند خون در بدن می تواند ذهن را به سوی افکار منفی بکشاند و روندی در مبتلا شدن به وسواس فکری د اشته باشید. عادت های غذا خوردن را رعایت کنید زیرا رعایت نکردن ، تند خوردن و پر خوری کردن می تواند نوع دیگری از وسواس فکری را در شما بوجود بیاورد.

برای درمان قطعی وسواس فکری باید تغذه مناسب داشته باشید

ورزش منظم برای درمان قطعی وسواس فکری

با ورزش کردن می توانید هورمون اندورفین را در بدن خود به صورت طبیعی ایجاد کنید. این هورمون شادی بخش است و تا حدودی نقش زیادی در درمان قطعی وسواس فکری شما دارد و همچنین می تواند شما را از افکار ناراحت کننده دور کند.

خواب منظم

کمبود خواب به طور غیر مستقیم باعث ایجاد وسواس فکری می شود. زیرا ابتدا استرس و اضطراب را افزایش می دهد و سپس این استرس ها بباعث ایجاد افکار های بیمار گونه می شود

 ترک کامل نیکوتین برای درمان قطعی وسواس فکری

نیکوتین ماده ای اسست که هم اعتیاد روانی و هم اعتیاد جسمی را به دنبال دارد و همچنین برای افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری بسیار مضر است و باعث ایجاد یک وضعیت خطرناک برای افراد می شود.

کم کردن کافئین در درمان وسواس موثر است

درمان قطعی وسواس فکری با رعایت چند نکته

برای درمان قطعی وسواس فکری خود باید چندین نکته را رعایت کنید تا راه های درمان مفید واقع شود و بتوانید به راحتی از این اختلال رهایی یابید. در ادامه به طور خلاصه آن ها را باز گو می کنیم.

همیشه انتظار داشته باشید.

فکر نکنید همیشه اتفاقات غیر منتظره برای دیگران می افتد. می توانید این انتفاقات را برای خود پیش بینی کنید و روحیه تحمل را در خود افزایش دهید.

برای درمان قطعی وسواس فکری ریسک را بپذیرید.

نمی توانید از خطر کردن دوری کنید. برای موفقیت در زندگی نیاز است کمی ریسک پذیر باشید. افرادی که دچار اختلال وسواس فکری هستند نمی توانند خطر کنند و از زندگی خود لذت نمی برند. ولی یکی از کار هایی که می توانند انجام دهند تا به درمان قطعی برسند پذیرش خطر در انجام برخی از کار ها می باشد.

در راه درمان وسواس با افکار خود جدل نداشته باشید

برای درمان قطعی وسواس فکری موافقت کنید

همیشه با افکار وسواسی که در ذهن شما نقش می بندد موافق باشید و هرگز برای تحلیل آن ها وقت نگذارید زیرا با تحلیل کردن بیش تر به ان ها فکر می کنید و در نتیجه اثر آن ها را به صورت ناخود آگاه بر زندگی خود بیشتر می کنید.

نا امید نشوید

به خاطر داشته باشید که دچار یک اختلالی هستید و برای درمان آن به زمان نسبتا زیادی نیاز دارید. بهتر است هرگز نا امید نشوید و تا جایی که امکان دارد خستگی را از خود دور کنید تا بتوانید به درمان قطعی وسواس فکری دست پیدا کنید.

انتخاب ها

وقتی بر سر دوراهی در انتخاب هایتان قرار می گیرید بهتر است که سخت ترین آن ها را انتخاب کنید. در این صورت برای رسیدن به هدف خود وقت زیادی را صرف می کنید و این گونه از افکار وسواسی که ممکن است در زمان های استراحت شما به سراغتان بیاید در امان خواهید ماند

برای درمان می توانید از یک مشاور کمک بگیرید

کمک از فرد آگاه

اگر ننتوانستید افکار آزار دهنده ذهن خود را از بین ببرید می توانید به یک مشاور که در همین زمینه فعالیت می کند مراجعه کرده و از وی کمک بخواهید تا شما را درمان کند. مشاور می تواند با دادن راه کار هایی دیگر وسواس فکری شما را به طور کامل درمان کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *