دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص شگفت انگیز پوست کیوی و کاربردهای آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که علاوه بر خواص و مزیت هایی که میوه کیوی دارد پوست آن نیز سرشار از خواص است که در این مطلب سعی داریم شما را با خواص پوست کیوی به صورت کامل آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی کیوی یکی از میوه های مغذی و طعم دار است و با وحود اینکه افراد بسیاری دوستدار این میوه ملس هستند بحث هایی در مورد اینکه پوست آن باید خورده شود یا خیر وجود دارد. از نظر فنی پوست کیوی خوراکی است اما برخی افراد علاقه ای به بافت کرکی آن ندارند و به همین خاطر از خواص چشمگیری پوست کیوی هم بی خبر هستند.

آشنایی با خواص پوست کیوی

بهتر است بدانید که در واقع میوه کیوی بومی کشور چین می باشد و نام آن با نسخه های کوتاه شده به عنوان کیوی مشهور شده است و کیوی را می توان از گونه های مختلف تاک یا رسته گیاهان بالا رونده دانست که امروزه به عنوان میوه ملی قابل احترام است. جالب است بدانید که این میوه در ابتدا با نام یانگ تائو شناخته می شد که میوه ای بیضی شکل با رنگ قهوه ای خفیف خواهد بود. پالپ داخلی کیوی یک رنگ زنده، نیمه شفاف، سبز روشن با یک الگوی شعاعی از رنگ های روشن تر است که با دانه های سیاه کوچک خوراکی به صورت کامل پوشانده شده است. همچنین میوه کیوی حاوی عطر و طعم منحصر به فرد، شاداب و با بافتی نرم است که جنس اکسینیدهایی که میوه کیوی را شکل می دهد شامل حدود ۶۰ گونه خواهد بود. به دلیل اینکه کیوی از دسته میوه های بومی کشور محسوب نمی شود ممکن است برخی از افراد به دلیل ترکیب ها و مواد آرژن موجود در کیوی دچار حساسیت شوند اما اگر مشکلی با خوردن کیوی با پوست ندارید توصیه می شود که این میوه را حتما با پوست مصرف کنید زیرا بخش عمده ای از ویتامین ها در پوست کیوی جای گرفته است. در واقع بر اساس تحقیقات انجام شده پوست نازک و پرزدار کیوی نه تنها برای خوردن مناسب و امن است بلکه برای شما بسیار مفید خواهد بود. این پوست کرکی و پرزدار به نظر جالب و اشتها برانگیز نمی رسد اما مهم این است که به یاد بیاورید پوست کیوی بسیار نازک است.

مزیت و خواص پوست کیوی

فواید پوست کیوی:

همانطور که متوجه شدید کیوی محبوبیتی جهانی دارد و از ویژگی های این ترکیب می توان در مصارف دارویی و درمانی استفاده نمود و در ادامه نیز سعی داریم تا به بیان برخی فواید و خواص پوست کیوی بپردازیم:

خاصیت آنتی اکسیدانی:

پوست کیوی مقدار قابل توجهی از ویتامین C  را همراه با سایر اجزای فنلی و کاروتنوئید دارا می باشد که سلامتی را به ارمغان خواهد آورد. همچنین یک مطالعه تطبیقی از میوه ها، شامل کیوی، پرتقال و گریپ فروت نشان داده که خواص کیوی حاوی آنتی اکسیدانی قوی تر نسبت به میوه های دارای آنتی اکسیدان دیگر است. با توجه به وجود فیتوکمیکال های تغذیه ای، توانایی محافظت از DNA در سلول های بدن از آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد را در بر می گیرد و بنابراین خطر ابتلا به التهاب و بیماری های مرتبط را کاهش خواهد داد.

تاثیر پوست کیوی بر روی سلامت پوست

بهبود کیفیت خواب:

پوست کیوی در واقع منبع سروتونین است که به خواب بهتر کمک خواهد کرد. یک مطالعه تحقیقاتی در این زمینه نشان داده که مصرف کیوی کمک می کند تا یک خواب کامل و با کیفیت داشته باشید. همچنین مصرف کیوی از بروز بی خوابی و شب بیداری جلوگیری می کند و به صراحت می توان گفت که کیوی به خاطر داشتن مقدار زیادی فلاونوئیدها مانند نایسینژین، کودریتین، روتین، کاتچین و اپیکاتچین است که به کیفیت خواب کمک می کند.

  •  آرون گروپس

بهبود جذب آهن:

یکی دیگر از خواص پوست کیوی توانایی آن در جذب آهن بدن است زیرا کیوی سرشار از خواص ویتامین C و سایر مواد شمیایی مانند لوتین و زاکسانتین است که به جذب آهن کمک می کند و از کمبود آهن در بدن نیز جلوگیری خواهد کرد. یک مطالعه مقایسه ای بین کیوی و موز انجام شد که نشان می دهد اگر همراه با غلات صبحانه کیوی مصرف شود میزان جذب آهن چندین برابر موز خواهد بود.

مزیت های خوردن پوست کیوی

سلامت دستگاه گوارش:

بهتر است بدانید که خوردن پوست کیوی می تواند به سالم ماندن دستگاه گوارش کمک زیادی بکند زیرا پوست میوه کیوی سرشار از فیبر است که به هضم و سلامت روده کمک زیادی خواهد کرد. همچنین کیوی سیستم روده را تحریک می کند تا از یبوست امتناع نماید. از دیگر خواص کیوی می توان به خاصیت ضد یبوست بودن آن اشاره کرد و به همین دلیل مصرف کیوی را معمولا به عنوان یک ملین طبیعی و پرخاصیت به افرادی که از مشکل یبوست رنج می برند توصیه می شود. بر اساس مطالعه ای که بر روی کیوی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که این میوه مقدار خوبی از آنتی اکسیدان پروتئولیتیک اکتینیدین را در خود ذخیره می کند تا هضم پروتئین را بهبود ببخشد. در واقع عصاره کیوی باعث افزایش رشد اسید لاکتیک و مانع از رشد باکتری های اشریشیا خواهد شد.

بهبود وضعیت زنان باردار:

کیوی یک میوه مناسب برای زنان باردار محسوب می شود که به فراوانی فولات های طبیعی وابسته است. همچنین ویتامین B 9 که بیشتر تحت حمایت فولات یا فولیک اسید شناخته می شود کمک می کند از بروز نقایص لوله عصبی در نوزادان نارس جلوگیری شود و برای مغز و رشد شناختی آن ها نیز ضروری خواهد بود. در واقع جذب فولات کافی در تمامی طول دوره ی رشد مانند دوران بارداری، نوزادای و حتی بزرگسالی بسیار حائز اهمیت است و دیگر مواد مغذی حیاتی مانند ویتامین C، E و k به همراه فلاونوئیدهای موجود در پوست کیوی باعث رشد بهتر جنین و سلامت مادر خواهد شد.

اغزایش سلامتی بدن با مصرف پوست کیوی

سلامت پوست:

توجه داشته باشید که پوست میوه کیوی دارای مقدار بسیار زیادی ویتامین C می باشد که به حفظ سلامت پوست کمک شایانی خواهد کرد و روند سنتز کلازن را نیز افزایش خواهد داد. در واقع ویتامین E که در میوه کیوی وجود دارد به رفع چین و چروک پوست کمک می کند و همچنین وینامین E موجود در آن از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به خوبی محافظت خواهد کرد. پوست کیوی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها اغلب به صورت یک عامل ضد پیری عمل می کند و از پوست در برابر پیری زودرس جلوگیری خواهد کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *