دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رفتار با والدین بداخلاق و تندمزاج چگونه میسر می شود؟

  • ساناز براتی
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در رفتار با والدین بداخلاق فرزندان می توانند روش ها و راهکارهایی را انجام دهند تا مشکلاتشان تا حد زیادی رفع و بهبود یابد. در این مطلب با برخی از این روش ها و راهکارهای مفید آشنا می شویم.

والدین بداخلاق باعث می شوند تا مستقل شدن از لحاظ عاطفی برای فرزندشان سخت شود، به شکلی که فرزند نتواند انتخاب های خود را داشته باشد، اما افراد برای داشتن زندگی بهتر باید انتخاب کنند که چطور و در چه شرایطی با والدین خود ارتباط داشته باشند و آن چیزی که برایشان خوب است را برگزینند. از این رو در ادامه با نحوه رفتار با والدین بداخلاق آشنا می شویم.

نحوه رفتار با والدین بداخلاق

اغلب افراد در زمان مراجعه به روانشناسان از مشکلات ارتباطی خود با والدین شان شکایت داشته و به دلایل مختلف اظهار دارند که ارتباط مناسبی با والدین خود ندارند. در حال حاضر رایج بودن سبک های فرزند پروری غلط در بین پدر و مادرها، داشتن مشکلات مختلف مانند رفتارهای پرخاشگرایانه و همچنین نبود مهارت های ارتباطی کافی در والدین باعث می شوند تا فرزندان والدین خود را بد رفتار دانسته و نتوانند با والدین خود تعامل مثبتی را برقرار نمایند. افراد بسیاری وجود دارند که درگیر این مسئله هستند از این رو باید به دنبال روش هایی برای حل این مشکل بود.

طریقه رفتار با والدین بداخلاق

تشخیص این موضوع که آیا پدر و مادرها، والدین خوبی هستند یا نه بدون دیدن آن ها و همچنین بررسی کامل سبک رفتاری که دارند عملی غیر اصولی و غیر حرفه ای می باشد.

در اغلب موارد والدین به شکل ذاتی اشخاص بدی نیستند و مشکل در این است که طرفین مهارت های ارتباطی لازم برای تعامل با هم دیگر را نداشته و یاد نگرفته اند که چطور می توانند خواسته ها و نیازهای هم دیگر را برآورده نمایند. این موضوع سبب می شود تا مرتبا هم دیگر را ناکام نموده و سبب سرخوردگی یکدیگر گردند.

نوع رفتار با پدر و مادر بداخلاق

از این رو برای به دست آوردن ارزیابی دقیق از وضعیت خود با والدین باید به یک مشاور یا روانشان خانواده مراجعه نمایید تا گزینه های مناسب در اختیارتان قرار گیرد. حال اگر در حال حاضر نمی تواند به مشاور یا روانشان مراجعه نمایید در ادامه شما را با برخی از راهکارهای مهم در مورد رفتار با والدین بداخلاق آشنا می سازیم.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سبک رفتار با پدر و مادر بداخلاق

ایجاد تصویر واقعی از والدین در ذهن

فرزندان بسیاری وجود دارند که گمان می کنند والدین باید افرادی کامل و بدون نقص باشند، در واقع تصویر کلی و عمومی از پدر و مادرها این است که همواره باید در دسترس قرار داشته باشند، همیشه نیازها و خواسته های فرزندان خود را در اولویت قرار داده و هیچوقت نباید به آن ها آسیب برسانند.

وجود این تصورات در فرزندان باعث می شود تا آن ها در زمان برخورد با نقایص رفتاری والدین خود بسیار سرخورده شده و حس ناکامی زیادی را تجربه نمایند. از این رو برای این که کمتر در ارتباط با پدر و مادر خود تحت فشار قرار گیرید و حس هایی ناخوشایند و بد را تجربه نمایید، باید بتوانید نگاه جدیدی به والدین خود داشته باشید. فرزندان باید بدانند که والدین شان مانند هر انسان دیگری ممکن است سرشار از مشکلات و نقایص مختلف باشند.

روش رفتار با والدین بداخلاق

در حقیقت فقط پدر و مادر شما نیستند که باعث ناراحتی تان می گردند، بلکه حتی بهترین و مهربان ترین والدین هم در موارد زیادی بدون این که نیت بدی داشته باشند امکان دارد به فرزند خود صدمه بزنند، به عنوان نمونه والدین بسیاری وجود دارند که به دلیل علاقه زیادی که فرزندان خود دارند مدام برایشان نگران بوده و همین موضوع سبب می شود تا از فرزند خود موجود وابسته ای ساخته و یا اعتماد به نفس را در آن ها کاهش دهند. برای دانستن رفتار درست با والدین بداخلاق باید تصویر درستی از آن ها را در ذهن داشته باشید.

طریقه برخورد با پدر و مادر بداخلاق

پذیرش واقعی والدین

یکی دیگر از مواردی که سبب می شود تا فرزندان مدام در ارتباط با والدین خود حس سرخوردگی و ناکامی داشته باشند تلاش مفرط آن ها برای تغییر والدین شان است. این عمل در بیشتر موارد با شکست رو به رو خواهد شد و و باعث می شود تا پدر و مادرها در جبهه ای مخالف و در مقابل فرزندان قرار گیرند.

پذیرش اشخاص با تمام خصوصیات خوب و بدی که دارند سبب می شود تا فرد به نوعی آرامش درونی دست یافته و به شکل خودکار انتظارات خود را کاهش دهد. همانطور که می دانیم احساسات فرد تا حد بسیار بالایی در گرو نحوه اندیشیدن او است، اگر فرد بتواند انتظارات خود را تغییر دهد و یاد بگیرد که والدین خود را با تمام صفات خوب و بد قبول نماید. با به کار گیری این راهکار خواهید دید که کیفیت شما در رفتار با والدین بد اخلاق تا حد زیادی بهتر خواهد شد.

شکل رفتار با والدین بداخلاق

گرفتار نشدن در تله احساس گناه

بعضی از پدر و مادرها که با نام والدین سمی شناخته می گردند زمانی که نمی توانند فرزندان خود را به کارهایی که می خواهند وادار نمایند از روش تله احساس گناه استفاده می نمایند. به عنوان نمونه امکان دارد وقتی که خواسته های غیر معقول والدین خود را انجام نمی دهید، آن ها با بیان کلمات و جملات مختلفی مثل گفتن قلبم را شکستی و … تلاش می کنند تا شما را تحت تاثیر خود قرار دهند.

حال اگر فرزندان واقعا می دانند که خواسته های پدر و مادرشان نامعقول بوده و یک انتظار نابجا تلقی می شود باید تلاش کنند تا در این تله گرفتار نشوند. برای این منظور باید به شکلی روشن و واضح به به والدین خود بگویند که آن ها را دوست دارند ولی این دوست داشتن سبب نمی شود تا آن ها دست به کارهایی نادرست و یا غیر معقول بزنند و تمام توقعات آن ها را بر آورده نمایند.

روش برخورد با والدین بداخلاق

رعایت کردن حد و مرزها

یکی از موارد مهم که توسط خانواده های بسیاری نادیده گرفته می شوند و به خاطر آن خانواده دچار آسیب هایی نیز می شود، داشتن روابط بدون حد و مرز می باشد. این موضوع به ویژه وقتی که ازدواج نموده اید و خانواده ای مستقل را تشکیل داده اید بسیار پر اهمیت می شود. از این رو باید تلاش شود تا فرد به خود فضا دهد و دائما به والدین خود وابسته نباشد.

درگیر نمودن والدین در جزئیات زندگی در دوره بزرگسالی نه تنها به زندگی افراد کمک نمی نماید بلکه ارتباطات و رشد فردی افراد را نیز دستخوش مشکلات جدی می نماید، از این رو افراد باید تلاش نمایند تا از لحاظ مالی، روانی، فکری و هیجانی به استقلال کافی دست یابند و در تمام ابعاد حد و مرز مشخصی با والدین خود ایجاد نمایند.

سبک برخورد با والدین بداخلاق

آشنایی با روش های آرامش بخشی

تجربه تنش در خانواده و تعارض و رفتار با والدین بداخلاق یکی از موقعیت های بسیار ناخوشایند و اضطراب آور در زندگی هر فردی می باشد. امکان دارد فرد در جریان بگو مگو های خود با والدینش خشم زیادی را تجربه نماید و استرس بالایی را تحمل نماید، در این شرایط آشنایی با تکنیک های آرامش بخشی به فرد کمک می نماید تا بتواند در واکنش به والدین خود آرام تر مانده و کمتر اقدامات ناگهانی و نامعقول انجام دهد. یادگیری تکنیک ها و روش تنفسی و ذهن آگاهی از روش هایی می باشند که در این مورد می تواند به افراد کمک نمایند.

رفتار با پدر و مادر بداخلاق

فاصله گرفتن موقت از والدین

همانطور که می دانیم والدین به سادگی از زندگی هیچ فرزندی حذف نمی شوند و این موضوع کاملا ثابت شده است، ولی برخی مواقع، مواردی پیش می آید که هیچ راهی باقی نمی ماند مگر اینکه در برابر اذیت و آزار والدین بداخلاق و خلاصی از رفتار آن ها از والدین خود فاصله بگیرید.

اگر در زمان بروز مشکلات از سوی والدین خود هیچ راهی برای رها شدن از معضلات ایجاد شده بین والدین و خودتان نداشتید به مدت زمان محدودی از آن ها فاصله گرفته و فرصت دهید تا آن ها به اشتباهات خود پی برده و آن ها را برطرف نمایند. به یاد داشته باشید که والدین شما ذاتا افراد بداخلاقی نیستند و نمی خواهند به شما آسیب برسانند ولی در برخی موارد شرایط و عدم آگاهی می تواند سبب شود تا رفتارهای نسنجیده ای را از خود نشان دهند، به منظور بهبود رفتار با والدین بداخلاق، بکار گیری این روش می تواند کمک زیادی نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *