دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

ماساژ کف پا چه فوایدی دارد و چطور کف پا را ماساژ دهیم؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از کارهایی که می تواند پس از یک روز کاری سخت در شما حس آرامش ایجاد کند ماساژ کف پا می باشد. علاوه بر این موجب درمان دردهای معده، کمر و واریس نیز می شود. ماساژ کف پا مزیت های زیادی دارد که با مطالعه این مطلب آن ها را فراخواهید گرفت.

ماساژ اصولی کف پا یکی از راه های مفید برای رفع خستگی یک روز کاری و حتی بهبود آسیب دیدگی ها و مشکلات مختلف این اندام می باشد. در این مطلب با مزایای مختلف این کار آشنا خواهید شد.

آشنایی با مزایای متعدد ماساژ کف پا

اگر روزانه با انجام کارهای مختلف احساس خستگی بسیاری را تجربه می کنید باید اشاره کرد برای کاهش خستگی و احساس آرامش و همچنین درمان دردهای کمر و معده می توانید ماساژ کف پا را امتحان کنید. این کار در بهبود قلب و سلامت چشم ها نیز موثر است.ماساژ پاها خستگی یک روز کاری را از تن شما بیرون کرده و ضمنا آسیب دیدگی این اندام را نیز تسکین می دهد. مشکلاتی مانند واریس، زخم و دیابت موجب درد بافت نرم می شوند همچنین آسیب های ورزشی، کشیدگی و رگ به رگ شدن نیز کاهش تحرک و انقباض عضلانی را در عضلات پا به دنبال دارند. ماساژ پا تجربه بهبود باورنکردنی را به همراه دارد که نه تنها نشانه های درد در اندام های تحتانی و پاها را برطرف می کند بلکه علائمی همچون سردرد، خستگی مزمن و بی خوابی را نیز کنترل می نماید.

به عبارت دیگر ماساژ پا نه تنها عضلات این اندام را که به صورت مستقیم ماساژ داده می شوند تحریک می نماید بلکه موجب تاثیر مثبت بر همه نقاط بدن شده و دلیل این امر گروهی از محل های واکنشی بزرگ است که وظیفه کامل حال بدن را عهده دار هستند. به طور مثال در قوس پا نقاط متمرکز زیادی حضور دارند که به ستون فقرات مرتبط هستند. به این ترتیب تحریک این قسمت از پا موجب کاهش درد در پشت و کاهش راحتی تمام بدن می شود.

تحریک انگشان پا نیز بر روی چشم ، گوش، دندان، لثه و سینوس بینی اثرات مثبت دارد. در مورد نقاطی که در قسمت پایین پا حضور دارند نکا زیادی مطرح شده است چرا که این نقاط با ارگان های داخلی، وضعیت سلامت عمومی و حتی خلق و خوی افراد در ارتباط هستند. ایجاد فشار مناسب بر روی این نقاط سلامت کلی و از بین رفتن بیماری ها را به دنبال دارد. به این ترتیب می توان بیان کرد که ماساژ پا روشی مفید و مرسوم جهت بهبود بسیاری از مشکلات این اندام بدن است. در ادامه با مزایای بیشتر ماساژ کف پا  و دیگر نقاط این عضو درمانگر آشنا می شوید.

  •  آرون گروپس

**مزایای ماساژ کف پا

ایجاد حس آرامش

ماساژ کف پا یک راه خوب برای کاهش استرس و اضطراب می باشد و حس آرامش عمیقی را به دنبال دارد. یک نقطه مهم که در هر دو پا حضور دارد چاکرای شبکه خورشیدی می باشد. این چاکرا نوعی انبار کوچک می باشد که در آن همه استرس فرد ذخیره می گردد. با فشار این نقطه استرس رها شده و بدن به حالت آرامش باز می گردد.

ایجاد هماهنگی و تعادل

هموستاز بدن(پایداری) در شرایطی صورت می گیرد که همه سیستم های بدنی برای ایجاد حالت تعادل به طور هماهنگ به وظایف خود بپردازند. ماساژ کف پا کمک می کند هموستاز تشویق شده و سلامتی بدن را تامین نماید.

بهبود جریان خون

خونی که در بدن در حال گردش است وظیفه انتقال اکسیژن و تغذیه سلول ها را به عهده دارد. ضمنا با جریان خون آلودگی و سموم از بدن دفع می شود. با توجه به این که هنگام وجود تنش در بدن گردش خون دچار محدودیت می شود با ماساز کف پا می توان موجب کاهش استرس و افزایش جریان خون شد.

بالا بردن ایمنی بدن

از آنجا که با تحریک رفلکس در پاها توسط ماساژ آرامش و بهبود بدن حاصل می شود و این آرامش بدن از طریق ممانعت از اثرگذاری مضر استرس و اضطراب بر بدن ایجاد می گردد باید گفت ماساژ منظم کف پا به نوعی موجب بالا رفتن ایمنی بدن نیز می شود و از بدن در مقابل بیماری های مرتبط با استرس محافظت می کند.

بازیابی انرژی

ماساژ پا با بازیابی انرژی در فرد حس سرزندگی و شادابی ایجاد می کند و سلامت بدن را موجب می شود. هنگامی که پا مورد لمس قرار می گیرد همه نقاط آن با یکدیگر همکاری می کنند تا انرژی خوبی را به بدن رسانده و طبق نظریه رفلکسولوژی این کار انرژی های بلوکه شدن در بدن را آزاد می کنند.

**موارد کاربردی ماساژ کف پا

بیشتر مشکلات جزئی که با انگشتان پا، مچ پا و خود پا مرتبط هستند به خودی خود برطرف خواهند شد. به طور معمول ماساژ درمانی اصولی کف پا برای درمان دردها، تورم و انقباض ضروری می باشد و از جمله موارد کاربردی آن می توان به بهبود گرفتگی پا، تاول، پنجه کشی، درد قوس کف، کف پا صاف، خارپاشنه پا، نداشتن قوس کف پا، ورم مچ و پا ، میخچه و پینه پا، درد پاشنه پا و التهاب تاندون اشاره کرد.

**آشنایی با نحوه ماساژ قسمت های مختلف پا

انگشتان و قسمت بالایی پا

ماساژ را از نوک انگشت پا آغاز و به آهستگی تا مچ پا حرکت نمایید. مجدد از مچ شروع و به سمت بالا حرکت کنید. با انگشتان شست دست پای فرد را چند مرتبه محکم فشار دهید. دو الی سه بار از بالا تا پایین و بالعکس حرکت کرده و به ماساژ بپردازید. سپس پاها را کنار یکدیگر قرار داده و با خم شدن به سمت بیمار فشار مناسبی را به پای فرد وارد نمایید. مطمئن شوید که از نیروی بدن به جای عضلات انگشت جهت ماساژ پای بیمار بهره می گیرد. چنانچه فقط عضلات انگش شست را به کار گیرید فرد دچار گرفتگی و خستگی خواهد شد.

قوس پا

برای این کار توسط انگشت شست فشار اندکی را دقیقا زیر توپ پای فرد وارد نمایید و یک انگشت شست را در جهت عقربه های ساعت و انگشت شست دیگر را  خلاف جهت عقربه ها به فرم دایره ای حرکت دهید. این عمل را حداقل ۳۰ ثانیه انجام دهید. شست دست ها را در طرف دیگر انهای پا بگذارید و آن ها را به سمت همدیگر حرکت بدهید. این عمل را نیز حداقل سه تا ۵ بار از پایین به بالای پا تکرار کنید. مطمئن شوید که در طی ماساژ پای فرد را تحت فشار کم اما محکم نگه داشته اید چرا که لمس آرام ممکن است حس قلقلک ایجاد کرده و حواس فرد را از ماساژ پرت کند.

پاشنه

شست انگشتان را از بالا تا زیر تاندون آشیل که از پاشنه و قوس تا عضله ساق امتداد دارد حرکت داده و با استفاده از انگشتان شست دست ، پاشنه پای فرد را با حرکات دایره ای ماساز بدهید. ممکن است ماسازور نیاز داشته باشد پای بیمار را با یک دست بالا آورد تا پاشنه در دسترس وی قرار گیرد. پوست در این قسمت خشک و سخت بوده به این ترتیب برای کاهش اصطکاک استفاده از روغن ماساژ یا لوسیون پیشنهاد می شود.

ایجاد فشار و کشیدن همه انگشتان

پای فرد را دقیقا در قسمت قوس پا با یک دست نگه داشته و انگشت شست دیگر را روی شست پای وی بگذارید به شکلی که انگشت اشاره زیر شست پای بیمار قرار گیرد. انگشت شست پا را به یک طرف چرخانده و از بالا به پایین بکشید. بعد انگشت پا را میان شست و انگشت اشاره نگه داشته و اندکی فشار بدهید. این عمل را برای هر کدامم از انگشان پا اجرا نموده تا آرامش پیدا کنند. از ایجاد ضربات ناگهانی و شدید روی انگشتان پا پرهیز کنید چرا که موجب آسیب به آن ها می شود.

 

**ارتباط ماساز نقاط خاص پا با کاهش درد و بهبود بیماری ها

با اعمال فشار روی نقاط خاص پا از طریق ماساژ، انرژی نواحی خاصی از بدن بیمار آزاد شده و آرامش را به دنبال دارد. از انگشت شست و انگشت وسط بهره گرفته تا مشکلات خاصی که احتمال دارد بیمار تجربه کند را مرتفع سازید. با توجه به نظریه رفلکسولوژی هر کدام از نقاط مختلف در پایین پا با قسمت خاصی از بدن در ارتباط است از طریق ماساژ هر نقطه و اعمال فشار مستقیم با انگشتان دست می توانید درد را مرتفع ساخته و برای اندام ها، غدد و نواحی مختلف بدن بهبود و سلامت را به ارمغان بیاورید. به طور مثال در قسمت وسط کف پا پایانه های عصبی زیادی حضور دارد که با ماساژ آن می توانید استرس را محو و تنفس را بهتر سازید.

ماساژ این نقطه از پا بر روی دیافراگم اثر مثبی داشته و قسمتی از بدن که موقع تنفس به ریه کمک می کند ا به وظیفه خود عمل کند نیز بهتر به کار می پردازد. یا با ماساژ لبه داخلی کف پا انرژی تولید می شود به این خاطر که این ناحیه موجب تحریک غدد آدرنال شده از این رو افرادی که دائما حس خستگی و بی حالی دارند با ماساژ لبه داخلی کف پا غدد آدرنال را تحریک نموده و انرژی مضاعف دریافت می کنند. در ادامه با ارتباط  ماساژ نقاط خاص پا برای کاهش درد و بهبود برخی بیماری ها آشنا می شوید.

 کاهش سردرد

بنابر رفلکسولوژی اعصاب پا به صورت مستقیم به سر و مغز در ارباط است. ماساژ انگشتان پا می تواند موجب کاهش سردرد شده و با تاثیر مثبت بر سلامت کلی مغز سبب بالا رفتن تحریک مغزی نیز بشود.

 سلامت چشم ها

سلامت چشم مواردی همچون مشکل بینایی، درد و قرمزی را شامل می شود. ماساژ یا فشار ناحیه ای از پا که دقیقا زیر انگشت دوم و سوم است در بهبود مشکلات چشمی کمک کننده می باشد. بنابر رفلکسولوژی بین این قسمت و چشم ارتباط مستقیمی وجود دارد.

بهبود هضم

ماساژ ناحیه میان پاشنه و قوزک پا بهبود هضم را به دنبال دارد و در بهبود مشکلات روده کوچک موثر است. ضمنا افرادی که از گاز شدید یا سوء هاضمه شکایت دارند این امر می تواند مفید واقع شود.

سلامت ریه

گفته شده که ریه ها با مرکز میانی توپ های پا رابطه مسقیمی دارند. تمرکز بر روی این ناحیه در مورد افرادی که دچار آسم شده اند یا به بهبود کلی سلامت ریه خود اهمیت می دهند می تواند مفید واقع گردد. البته اگر تنفس دشواری دارید بهترین راهکار مراجعه به پزشک است.

کاهش کمردرد

بنابر رفلکسولوژی میان پاشنه و عصب سیاتیک کمر رابطه وجود دارد از این رو افرادی که از کمر درد رنج می برند ماساژ پاشنه می تواند مفید واقع شود.

کاهش گردن درد

گردن درد یکی از مشکلات شایع در میان افراد می باشد با این وجود میان گردن و ناحیه شصت پا ارتباط است. از این رو انگشتان شست را ماساژ داده تا از مزایای آن بهره مند شوید.

کاهش زانو درد

بخش بیرونی هر پاشنه ای به زانو مرتبط است. افرادی که از زانو درد رنج می برند باید تلاش نمایند این ناحیه را ماساژ دهند تا کاهش درد را تجربه نمایند.

کاهش دردهای معده

گفته شده که می توان با ماساژ نقاطی دقیقا زیر توپ های پا، سلامت گوارشی و کاهش گازها و دردهای معده را با خود همراه ساخت.

 

 

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *