دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با روش ارتوکراتولوژی و میزان تاثیر این روش در درمان نزدیک بینی و آستیگمات

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

ارتوکراتولوژی روشی است که که از طریق لنزهای مخصوص و بدون جراحی به اصلاح بینایی و درمان نزدیک بینی چشم  در سنین مختلف می پردازد . با مطالعه این مطلب از آرگا با این روش بیشتر آشنا می شوید. 

در روش ارتوکراتولوژی طی خواب لنز مخصوصی روی چشم قرار داده می شود که در طول زمان شکل قرنیه چشم را تغییر می دهد و این روش در افرادی که دچار آستیگمات و نزدیک بینی پایین شده اند عملکرد بهتری دارد.

آشنایی با همه چیز درباره روش ارتوکراتولوژی

در دهه های اخیر روش درمانی ارتوکراتولوژی هر چند آنطور که باید شناخته شده نیست ولی این درمان بدون جراحی در دهه های بعدی اهمیت زیادی پیدا می کند چرا که آمار افرادی که با عیوب انکساری و نزدیک بینی روبرو می شوند در حال افزایش است. این درمان در دهه ۱۹۹۰ پیشتاز بود ولی تا پس از مطالعه گسترده توسط FDA مورد تایید قرار نگرفت و آنها در سال ۲۰۰۲ نخستین بار درمان ارتوکراتولوژی را تایید کردند. این روش در افراد با سنین مختلف از کودک تا بزرگسال عملکرد خوبی ارائه می دهد.

به طور کلی ارتوکراتولوژی روشی است که بدون جراحی و از طریق لنزهای مخصوص در سنین مختلف به اصلاح بینایی و درمان نزدیک بینی چشم اقدام می کند. این لنزهای تماسی خاص بر مینای یک نقشه جبهه امواج رادیویی قرنیه فرد ساخته می شوند و در طی چند روز یا چند هفته از گروه مختلفی از لنزهای تماسی جهت تغییر موقت قرنیه بهره گرفته می شود که بر شکل کلی چشم تاثیر گذاشته و موجب شکست نور بر روی شبکیه می شود. لنز مخصوص، قرنیه را تغییر شکل داده تا فرد دید روشن تر پیدا کند ولی بدون استفاده از این لنزها در ممکن است دید فرد به سطح نزدیک بینی اولیه بازگردد. ارتوکراتولوژی روش انتخابی یا آرایشی بوده و احتمال ابتلا به عفونت چشم وجود دارد ولی این فرایند کاملا ایمن می باشد چرا که به لیزر، تیغ یا تایمی برای التیام پس از جراحی نیاز ندارد.

مکانیسم اثر ارتوکراتولوژی

 برای اصلاح نزدیک بینی استفاده از عینک یا لنز تماسی معمولی استفاده می شود. یک راه دیگر این است که از روش های تغییر شکل دادن قرنیه یا ارتوکراتولوژی استفاده شود. می توان گفت تغییر حالت چشم بدون جراحی روش جالبی برای افرادی است که تمایلی به قرار گرفتن در معرض تیغه های کوچک یا لیزرهای تغییر شکل قرنیه را ندارند. حتی اگر مدت التیام آن تنها یکی دو روز باشد.

  •  آرون گروپس

مکانیسم اثر در ارتوکراتولوژی (شکل دهی دوباره قرنیه با لنز تماسی مخصوص) به این صورت است که در زمان خواب لنز خاصی روی چشم قرار می گیرد که به تدریج شکل قرنیه را تغییر می دهد و موجب می شود فرد در طول روز بدون حضور لنز بینایی شفافی داشته و ضمنا اثر آن موقتی می باشد که تنها حدود یک روز ادامه دارد از این رو باید هر شب مورد استفاده قرار گیرد.

همانطور که پیشتر نیز ذکر شد پس از توقف استفاده از گروه مشخصی از لنزهای تماسی باید هر شب از این لنزها بهره بگیرید وگرنه طی چند روز دید شما به تدریج کمتر می شود. روش ارتوکراتولوژی در افراد آستیگمات بالاتر از ۵۷.۱ یا نزدیک بین با شماره بالاتر از ۶ ربهتر عمل می کند. به طور کلی ارتوکراتولوژی برای دو گروه افراد کاربرد خوبی دارد . گروه اول افرادی که مایلند در طی روز برای اصلاح نزدیک بینی شان از روش های تصحیح اپتیکی قطر عینک طبی و لنز تماسی بهره بگیرند و گروه دوم کودکانی که خود یا والدینشان علاوه بر روش های گروه قبلی به دنبال توقف یا کند شدن سرعت نزدیک بینی هستند.

قابل ذکر است شکل دهی قرنیه از طریق لنزهای مخصوص ایده جدیدی نبوده و برخی از پزشکان سالهاست که از این روش بهره می گیرند. در سال ۲۰۰۲ نوعی لنز به نام CRT با تاییدیه انجمن غذا و داروی آمریکا تولید شد و پس از آن لنزهای دیگیری نیز تاییدیه گرفتند. به طور کلی در نزدیک بینی اشعه ای که وارد چشم شده در جلوی شبکیه تمرکز می کند.

هدف اصلی ارتوکراتولوژی

هدف اصلی رسیدن به بینایی ۲۰/۲۰ می باشد اما بینایی ۴۰/۲۰ نیز که حداقل بینایی مورد قبول جهت رانندگی در آمریکا می باشد هم قابل قبول است. در ۹۳-۹۵ درصد افراد بینایی ۳۲/۲۰ یا بهتر و در ۶۷-۷۳ درصد بینایی ۲۰/۲۰ حاصل می گردد.

نحوه سفارش لنز برای ارتوکراتولوژی

پس از مراجعه فرد به پزشک متخصص مربوطه از نقشه اپتیکی قرنیه چشم وی عکس رنگی گرفته می شود یا توپوگرافی قرنیه انجام می دهد و بعد از فیت کردن لنز مناسب وی سفارش داده می شود. ولی باید توجه داشت که فیت نهایی به ویزیت های متعدد نیاز پیدا می کند.

مدت زمان اثرگذاری ارتوکراتولوژی

ارتوکراتولوژی موجب اصلاح ۲ تا۳ دیوپر نزدیک بینی در طول دو هفته می شود. در ابتدا ممکن است فرد نور را پخش دیده ویا در اطراف لامپ ها هاله مشاهده کند که به تدریج بهتر می شود. هنگامی که شرایط مطلوب حاصل شد باید لنز را در طول شب و گاهی تایمی از روز مورد استفاده قرار دهد و در صورت قطع مصرف لنز اثر آن برمی گردد. قابل ذکر است استفاده از لنزها راحت بوده و اکثر افراد با لنزهای سخت نافذ اکسیژن حس راحتی دارند چرا که این لنز باید در شب مورد استفاده قرار بگیرد. در ضمن روش ارتوکراتولوژی برای افرادی مناسب است که مایلند در تمام یا قسمتی از روز لنز یا عینکی به چشم نداشته باشند اما اگر هدف شما رهایی از عینک و لنز می باشد روش مناسبی نبوده و نمی تواند به جای لیزیک چشم از آن بهره گرفت. ولی اگر دچار خشکی چشم شده اید ارتوکراتولوژی می تواند جایگزین مناسب برای لیزیک باشد. برعکس لیزیک این روش قابل برگشت بوده اما در صورت تمایل به لیزیک باید چندماهی قبل از عمل استفاده از لنز را متوقف نمایید.

ارتوکراتولوژی مناسب چه افرادی است؟

قرنیه ناحیه روشن و شفافی بر روی مردمک چشم می باشد که عملکردها داخلی چشم ها را محافظت می کند. کسانی که دچار عیوب انکساری نظیر آستیگماتیسم یا نزدیک بینی شده اند دارای قرنیه و لنزهایی هستند که نور را به شبکیه چشم وارد نمی کنند. برای این افراد اشیا در فاصله ای تار، ابری یا دوبرابر دیده می شود. در افراد با چشمان آستیگمات دید کلی تار بوده به این خاطر چشم حالت کروی ندارد. درمان های بدون جراحی برای این عارضه و نزدیک بینی در همه دنیا دارای اهمیت می باشد. در برخی کشورها میزان شیوع این بیماری رو به گسترش بوده و در سال ۲۰۱۶ گزارش شده که در امریکا درصد نزدیک بیی افراد بالغ به حدود نیمی رسیده است.

قابل ذکر است در کودکان مبتلا به نزدیک بینی چنانچه شماره چشم آن ها به سرعت در حال افزایش باشد استفاده از روش ارتوکراتولوژی مناسب می باشد. در مطالعه ای بر روی کودکان ۷-۸ ساله حدود ۶۵ درصد کودکان عینکی که دچار نزدیک بینی بوده اند صورت گرفت آنهایی که با ارتوکراتولوژی درمان شدند تنها ۲۰ درصد آن ها رشد نزدیک بینی بدتری پیدا کردند. از دلایل ارتوکراتولوژی کاهش سرعت نزدیک بینی در کودکان بوده که شامل دوربینی محیطی، شیوع نزدیک بینی است و در کودکان دچار نزدیک بینی که از عینک استفاده می کنند صورت می گیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *