دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی هوم پاد مینی اپل و نگاهی به کیفیت صدای آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

اپل در اکتبر ۲۰۲۰ از دومین نسل اسپیکر هوشمندش به نام هوم پاد مینی رونمایی کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. این نسل پیشرفته و البته میان رده پس از دو سال از عرضه نسل اولیه روانه بازار شد تا استقبال اندک از هوم پاد قبلی را جبران نماید. با بررسی هوم پاد مینی اپل همراه ما در این مطلب از آرگا باشید.

هوم پاد مینی دومین نسل از اسپیکر هوشمند اپل می باشد که با ابعاد کوچکتر و قیمت پایین تر روانه بازار شده تا استقبال کم هودپاد پیشین را به نوعی جبران نماید. در ادامه به بررسی هوم پاد مینی اپل می پردازیم.

بررسی هوم پاد مینی اپل : اسپیکر هوشمند حیرت انگیز

اولین تلاش اپل در سال ۲۰۱۸ در زمینه ساخت اسپیکر هوشمند، هوم پاد بود که با ورود به بازار با برچسب قیمتی ۳۵۰ دلار چندان مورد استقبال قرار نگرفت و هر کسی که هزینه محصول جزو اولویت هایش قرار داشت به انتخاب گزینه ای از بین محصولات آمازون و گوگل تمایل پیدا می کرد. از این رو اپل در دومین تلاش خود هوم پاد مینی را رونمایی کرد که ابعاد کوچکتر و قیمت کمتری نسبت به نسل قبلی دارد. این هوم پاد با ارائه به بازار در اکتبر ۲۰۲۰ بسیار مورد توجه قرار گرفت و به نوعی کم استقبالی نسل پیشین را جبران کرد. در ادامه این مطلب به بررسی هوم پاد مینی اپل می پردازیم که به گفته شرکت سازنده به اندازه مشت یک دست می باشد.

بررسی طراحی ظاهر

بررسی طراحی هوم پاد مینی نشان می دهد که بر مبنای طراحی هوم پاد قبلی بوده ولی ظاهر متفاوتی دارد. این هوم پاد با طراحی گرد و ابعاد کوچکتر چهره بسیار جمع و جور و دلنشین تری نسبت به هوم پاد پیشین پیدا کرده است. مینی در عین سادگی در رنگ های خاکستری و سفید در یک توری پارچه ای یکپارچه قرار گرفته است که احتمالا به خاطر ویژگی های صوتی و لوکس بودن آن انتخاب شده است. می توان گفت حالت یک گلدان کوچک و گیاهی بافته شده زیبا پیدا کرده که به راحتی می توان آن را در هر اتاق خانه قرار داد.

هوم پاد مینی دارای ابعاد ۸۴.۳ میلیمتر ارتفاع و ۹۷.۹ میلیمتر قطر می باشد و وزنی در حدود ۳۴۵ گرم دارد که به راحتی قابل جابجایی بوده و در هر سطحی می توان آن را قرار داد و از بابت مکان قرارگیری نگران نبود. در بالای اسپیکر یک نمایشگر و کلیدهایی برای کنترل ولوم صدا و فعالیت های دستیار صوتی سیری مشاهده می شود. بدنه جمع و جور مینی و قرار گرفتن آن در پارچه ای بدون درز و شکاف و یکپارچه سبب می شود عملکرد صدا افزایش یابد. سطح صفحه لمسی این هوم پاد بزرگتر از مدل قبلی است. احتمالا تصور می کنید کوچک بودن این محصول نسبت به نسخه اصلی کیفیت صدا و بلندی آن را کاهش داده ولی مینی توانسته همان کیفیت را حفظ نموده و کاربران را مجذوب خود نماید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در بررسی ها مشخص شد صفحه لمسی هوم پاد مینی به راحتی جاذب آثار انگشت می باشد از این رو دستمال میکروفایبر همواره نیاز است. با فراخواندن سیری ترکیب رنگی جذابی روی صفحه نشان داده می شود ولی اگر با اسپیکر فاصله زیادی داشته باشید یا دستگاه روی سطحی با زاویه بالای ۳۰ درجه قرار داشته باشد متوجه وضعیت صفحه نمی شوید.

از سویی با هر بار تغییر ولوم صدا نور پنل پشتی حالتی تپشی به خود گرفته که بهتر بود با تغییر میزان نور کاربر را از میزان صدا آگاه می ساخت تا بدین صورت مراجعه به آیفون نیاز پیدا نمی شود. قابل ذکر است در این هوم پاد دکمه فیزیکی وجود ندارد و با روشن شدن صفحه رویی نمادهای + و – تقریبا نامرئی دیده می شود که با لمس آن ها ولوم صدا تغییر می یابد و با ضربه زدن به وسط صفحه موسیقی متوقف شده یا از سر گرفته می شود و با دوبار ضربه سریع به جلو و سه ضربه به عقب برمی گردد. در این حالت با یک فشار طولانی سیری روی حالت گوش دادن قرار می گیرد. هر چند در هسته اصلی آن این امر به عنوان یک کار عملی در نظر گرفته شده است.

برخلاف محصولات آمازون و گوگل هیچ ارتباط صوتی فیزیکی برای هوم پاد مینی در نظر گرفته نشده و حتی کابل برق نیز ثابت می باشد و در انتهای دیگر به یک فیش یو اس بی سی متصل است که به همان شارژر دیواری ۲۰ وات که با آی پدهای جدید شرکت همراهی دارد اتصال می یابد. اگر برای شما جای سوال باشد که هوم پاد مینی قادر به استفاده از پریز USB-C Mac می باشد در پاسخ باید گفت خیر قادر نیست. حداقل چنانچه به مک بوک پرو متصل شود قادر به فعالیت نیست و چراغ نارنجی نمایش داده می شود که ناخشنودی مینی را از درخواست اتصال به یک شارژر کم قدرت بیان می دارد.

با توجه به نبود کلید فیزیکی برای غیرفعال کردن میکروفون ها کابر باید به اپلیکیشن هوم در آیفون خود مراجعه و از قسمت مربوط به دستگاه، گزینه” Listen for ” Hey Siri را غیرفعال نماید یا توسط دستور به سیری این عمل را انجام دهد. قابل ذکر است کابل خارج شده از هوم پاد مینی همانند نسخه قبلی کنفی بوده و ۱.۸ متر طول دارد و عکس آیفون ها شارژر ۲۰ واتی برای استفاده از مینی در داخل جعبه حضور دارد و هوم پاد مینی از آدابتورهایی با خروجی پایین تر از ۲۰ وات پشتیبانی نمی کند.
طی بررسی ها مشخص شد امکان استفاده از کابل بلندتر برای مینی فراهم نبوده چرا که کابل متصل به آن دائمی بوده و ضمنا چنانچه این کابل با مشکلی روبرو شود کاربران(به ویژه در کشور) با چالش های جدی مواجه می شوند.

بررسی کیفیت صدا

هوم پاد مینی جهت شنیدن صدای کاربر از چهار میکروفون در چهار طرف خود بهره می برد که با کمک چیپست اس فایو حتی در فواصل زیاد با صداهای مزاحم هم خیلی سریع متوجه فرمان کاربر می شود. در بررسی کیفیت صدای هوم پاد مینی می توان گفت انتقال صدا توسط این میکروفون ها طی مکالمه قابل تحسین می باشد ولی صدای مخاطب تاحدودی به خودش بازگشت می شود.

پیشتر نیز اشاره شد که پنل رویی هوم پاد مینی موقع غیرفعال بودن اسپیکر مات می باشد ولی با فعال شدن سیری یا پردازش آن یک کره چرخشی نور رنگی آشکار می شود در حالی که یک گوی سفید کوچکتر با پخش موسیقی نوسان آرامی دارد.با یک بار ضربه به بخش میانی پنل لمسی مینی موسیقی پخش یا متوقف شده با دوبار ضربه قطعه بعدی و سه بار ضربه قطعه قبلی پخش می شود.

به طور کلی سراسر هوم پاد مینی را اسپیکرها احاطه نموده اند و تا زمانی که هیچ سطحی در نزدیکی آن نباشد پخش ۳۶۰ درجه صدا در مینی تجربه فوق العاده ای را به ارمغان می آورد. ولی بی شک با گذاشتن دستگاه در کنار دیوار یا قفسه دیواری این تجربه خوب صدای ۳۶۰ درجه کاهش می یابد. امکان جفت استریو با دو هوم پاد نیز فراهم بوده که با جدا نمودن کانال های صوتی صدای استریو را تجربه خواهید کرد. ولی با متصل کردن دو هوم پاد به یکدیگر فقط یکی از آن ها وظایف مربوط به سیری و فرمان های شما را اجرا می کند.

به محض این که موسیقی روی مینی شروع به پخش شدن نماید از کیفیت، بیس و حجم صدای آن با توجه به ابعاد کوچکش قطعا شگفت زده می شوید این هوم پاد به خوبی می تواند تجربه لذت بخشی از صدا را به ارمغان آورد. رقبای هوم پاد مینی را باید به دو گروه تقسیم کرد یک گروه اسپیکرهایی مانند گوگل نست مینی و آمازون اکو دات می باشند که ابعاد مشابه و برچسب قیمتی کمتر از نصف قیمت مینی دارند. گروه دوم اسپیکرهای بزرگتری نظیر گوگل نست آیودی و آمازون اکو می باشند که برچسب قیمتی نزدیک به مینی دارند. به طور کلی هوم پاد مینی نسبت به رقبای هم اندازه خود عملکردی خیلی بهتری ارائه می دهد ولی در مقایسه با رقبای هم قیمت کم می آورد.

آنچه موجب شده هوم پاد مینی بتواند صدا را با بهترین کیفیت ممکن پخش کند درایور باکیفیتش می باشد به نحوی که از لحظه شروع پخش موسیقی فراتر از ابعاد و قیمتش عمل می کند. به بیان دیگر بلندی صدا به گونه ای است که حتی ۷۵ درصد حجم صدا از آنچه که افراد می خواهند به صورت منظم در یک اتاق نشیمن با سایز متوسط بشنوند بلندتر است.

هرچند یک اسپیکر بزرگتر مانند آمازون اکو باس عمیق تری ایجاد می کند ولی مینی در نوع خودش کم نخواهد آورد. در این هوم پاد توازن و ثبات عالی وجود دارد و بدون هیچ فرکانس اضافه ای عملکرد فوق العاده ای از خود نشان می دهد. با اجرای بازی Hol in the earth مینی میزان کافی از قدرت و سرعت را ارائه می دهد. ضمنا قابلیت پویایی مناسب برای انتقال شیفت های مسیر فراهم است.

چنانچه قصد دارید از اسپیکر مینی با دستگاه های غیر اپلی بهره بگیرید باید گفت که این امکان وجود ندارد. اپل همانند اسپیکر قبلی استفاده از این هوم پاد را به دستگاه های اکوسیستم خود محدود نموده است. هوم پاد مینی برای شروع به کار به یک آیفون، آیپد یا آیپاد نیاز دارد که نسخه سیستم عامل آن ها ios 14 , ipad os باشد. از سویی اپل در مینی برای استریم صدا صرفا از ایرپلی استفاده می کند به این ترتیب بهره گیری از هوم پاد مینی با دستگاه های غیراندرویدی عملا ناممکن می شود.

با نزدیک ساختن آیفون خود به هوم پاد مینی پخش هر فایل در حال اجرا را به هوم پاد می سپارید یا با تکرار این عمل پخش فایل در حال اجرا را دوباره به اسپیکرهای آیفون بسپرید. اپل از سال ۲۰۱۹ در هر محصولی به جز آیفون اس ای ۲۰۲۰ چیپست U1 را قرار داده است و یکی از ویژگی های برجسته هوم پاد مینی قابلیت INTERCOM می باشد که لازمه بهره مندی از آن داشتن چند هوم پاد در اتاق های مختلف خانه است. این قابلیت موجب می شود با فرمان شما نزدیکترین هوم پاد قسمتی از صحبت های شما را ضبط و در سایر هوم پادهای منزل پخش نماید.

جمع بندی

با توجه به مطالب ذکر شده به طور کلی می توان گفت هوم پاد مینی برخلاف نسل قبلی برچسب قیمتی مناسبتری داشته و با ابعاد کوچکتری که دارد عملکرد موسیقیایی خیلی خوبی ارائه می دهد. ضمنا طراحی منحصر به فرد درایورها طوری است که مینی را به اسپیکر مناسبی برای پخش محتوای صوتی ۳۶۰ تبدیل کرده است. می توانید در تمام نقاط منزل صدای اسپیکرتان را بشنوید و پخش صوتی ۳۶۰ درجه آن موجب شده برای قرار دادن مینی در جاهای مختلف منزل محدودیتی وجود نداشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *