دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نکات مهم برای رانندگی در کوهستان

  • ساناز براتی
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

کوهستان ها به خاطر ارتفاع زیاد و پیچ و خم های بسیار زیاد و شیب های مختلف مشکلات زیادی را برای راننده ها به وجود می آورند. برای رانندگی در چنین مسیرهایی باید قبل از هر چیز با تکنیک های مختلفی آشنا شوید تا در طی مسیر از مشکلات احتمالی دور بمانید.

رانندگی در جاده های جبلی مانند چالوس و هراز می تواند یکی از پر استرس ترین تجربه های رانندگی برای هر فردی باشد. در چنین موقعیت هایی باید تکنیک های خاصی از رانندگی را بدانید تا بتوانید بدون مشکل مسیر خود را به اتمام برسانید. در این مطلب می خواهیم شما را با برخی از نکات مهم رانندگی در کوهستان آشنا سازیم، همراه ما باشید.

نکات رانندگی در کوهستان

رانندگی در منطقه های کوهستانی به خاطر داشتن دو عامل مهم تاثیرات قابل ملاحظه ای بر روی رانندگی دارد که نیاز به پیش بینی های قبلی برای انجام آن وجود دارد. دو عامل مهم در کوهستان ها کمبود اکسیژن و ارتفاع زیاد می باشد که باید به آن توجه داشته باشید. با ان اوصاف وضعیت هوای کوهستان ها در اغلب موارد بسیار ناپایدار می باشد و در برخی قسمت ها به خاطر سردی هوا متراکم  و در برخی قسمت های دیگر پوشیده و منبسط می باشد.

 رانندگی در جاده های فرازز و نشیب دار و کوه ها

برخی عوامل دیگر در مسیر مانند گل و لای، آب های معدنی، رطوبت باران مداوم، مه، سرما، بوران و برف و کولاک و رعد و برق اثرات کلی بر روی رانندگی خواهند داشت. موضوعی که نباید هیچوقت فراموش کرد این است که عوارض مختلف و هوا نباید به شکل جدا مورد توجه قرار بگیرند بلکه تمام وسائل و تجهیزات ایمنی خودرو باید به دقت بازدید شوند و تنظیم گردند تا از کار کردن درست آن ها مطمئن شوید. برای داشتن تجربه ای بهتر از رانندگی کوهستان باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

نحوه رانندگی در کوهستان

لاستیک مناسب برای خودرو

رانندگی کردن در مکان های کوهستانی و فراز و نشیب ها باعث وارد آمدن فشار و تنش هایی بر روی قطعات مختلف ماشین می شود، لاستیک های ماشین بیشتر از هر قسمت دیگری باید مورد بررسی قرار گرفته و امتحان خود را پس بدهند. باید د انتخاب تایر مناسب دقت داشته باشید و نوعی از آن را انتخاب کنید که در این جاده ها مقاومت بالایی داشته باشند و سالم باشند. برخی از افراد زیاده روی کرده و به دنبال تایرهای مخصوص در کوهستان هستند که البته نیازی به اینکار نیست. فقط زمانی نیاز به این لاستیک های مخصوص وجود دارد که فرد بخواهد در مسیرهای پوشیده از برف سنگین رانندگی نماید، که البته در این مورد استفاده از زنجیر چرخ مناسب تر خواهد بود، و یا اینکه بخواهید در مسابقات کوهستانی شرکت نمایید.

در جاده های مختلف شرایط مختلفی را تجربه خواهید کرد از این رو استفاده از تایرهای چهار فصل یا همه جا رو یک انتخاب مناسب برای شما خواهد بود. آب و هوای مناطق کوهستانی و جبلی دائما در حال تغییر است و می توانید رانندگی در نور آفتاب، هوای مه آلود و بارانی را تجربه نمایید. از این رو باید لاستیک های ماشین مناسب هر نوع شرایط آب و هوایی باشند.

  •  آرون گروپس

 رانندگی در کوهسار

سوخت گیری خودرو

رانندگی در کوه ها و جاده های پر فراز و نشیب مانند رانندگی کردن در بیابان ها است، در هر دو مورد باید مسافت های زیادی را طی نمایید تا به پمپ بنزین دست یابید، در برخی از جاده های دور افتاده نیز ممکن است تا ساعت های طولانی ماشینی رد نشود و پمپ بنزین در دسترس نباشد، از این رو نکته مهمی که باید قبل از حرکت به آن توجه داشته باشید سوختگیری خودرو قبل از حرکت است، باید به شکلی برنامه ریزی نمایید که قبل از تمام شدن سوخت خودروی خود به پمپ بنزین برسید، در صورت امکان برای احتیاط می توانید مقداری سوخت جداگانه با رعایت موارد احتیاطی همراه داشته باشید.

تکنیک رانندگی در کوهستان

تکنیک های ترمز گیری

در رابطه با رانندگی در این جاده ها باید با ترمز گرفتن و تکنیک های مهم مربوط به آن آشنا باشید زیرا کوچکترین اشتباه می تواند باعث مشکلات جدی در رانندگی شود:

  • به موقع ترمز گرفتن:

در طول راه باید به تابلوهای سرعت مجاز توجه داشته باشید. ممکن است در مسیر صاف علائم خیلی مهم نباشند ولی در جاده های پر پیچ و خم و دارای شیب های زیاد توجه به تابلو ها بسیار مهم است، در رانندگی سعی نمایید تا پیچ و خم ها و سربالایی یا سرپایینی را پیش بینی کرده تا کنترل خودرو از دست خارج نشود. وقتی که با یک شیب تند به پیچ در جاده برخورد کردید باید به موقع ترمز گرفته و دنده معکوس بزنید، با دنده پایین خیلی راحت می توانید پیچ و خم ها را پشت سر بگذارید. این کار باعث می شود تا نیروی جنبشی به چرخ های عقب منتقل شود و کنترل بیشتری روی ماشین داشته باشید.

 رانندگی در کوهسارها

  • پالس راندن:

پالس راندن یک تکنیک عالی برای کنترل کردن ماشین در سرازیری ها است. همانطور که گفته شد در صورت روبه رو شدن با سرازیری باید خیلی آرام ترمز بگیرید و دنده معکوس نمایید. در این حال ممکن است نیاز به ترمز گرفتن دوباره باشد، وزن خودرو و نیروی جاذبه سبب به وجود آمدن نیروی جنبشی زیادی می شوند. برخی از راننده ها پای خود را از روی ترمز بر نداشته و روی آن تند تند ضربه وارد می کنند تا سرعت کمتر شود، این روش کاملا اشتباه بوده چون باعث می شود تا کنترل خودرو را از دست بدهند و به ترمز ها آسیب برسد. در این مورد باید از روش پالس استفاده شود و سرعت مناسب رانندگی در سرازیری ها با توجه به شرایط جاده سنجیده شود.

 روش های رانندگی در کوهسار

مثلا اگر سرعت مجاز ۳۰ کیلومتر بر ساعت باشد باید راننده سرعت خود را بر روی ۳۵ کیلومتر بر ساعت تنظیم کرده و بعد با ترمز گرفتن سرعت را به ۲۵ کیلومتر در ساعت برساند، این کار را باید بارها تکرار کند تا بتواند کنترل ماشین را در دست بگیرد. بعد از هر بار ترمز گرفتن بگذارید تا لنت خنک شود و بعد دوباره ترمز بگیرید.

نوع رانندگی در کوه

قوانین رانندگی

یکی از انواع قوانین رانندگی در جاده های کوهستانی این است که هیچوقت از وسط جاده رانندگی نکنید، این موضوع برای دیگر راننده ها آزار دهنده خواهد بود و آن ها نمی توانند از شما سبقت بگیرند، پس از این کار دوری نمایید زیرا عواقب پرخطری به دنبال خواهد داست. سبقت گرفتن در جاده های کوهستانی برای موتور خودرو سخت تر بوده و زمان بیشتری نیاز دارد، علاوه بر این موتور برای عملکرد بهینه نیاز به هوا دارد، در ارتفاعات با کاهش حجم هوا رو به رو می شویم و نباید از خودرو انتظار داشته باشیم که مانند قبل به خوبی عمل نماید.

 رانندگی در کوهستان و شیب ها

توقف ماشین

قانون مشخصی برای توقف ماشی ها در جاده های پر پیچ و خم و کوهستانی وجود ندارد اما بهتر است به منظور ایمنی خود و دیگر راننده ها در مکانی امن توقف نمایید. همچنین در صورت نیاز به توقف در جاده های باریک بهتر است حرکت نموده و به ماشین های دیگر اجازه عبور بدهید.

 روش رانندگی در کوهسار

 

بازدید خودرو قبل از حرکت

برخی از عیوب فنی جزئی که بسیار بی اهمیت جلوه می کنند می توانند در شرایط مختلف جاده و در پیچ های تند و سراشیبی های سخت، سبب سوانح جبران ناپذیری در کوهستان شوند. بازدید درست از لنت های ترمز و تنظیم صحیح آن ها بسیار مهم است، ترمز دستی باید بتواند خودرو را در هر سراشیبی بدون کمک ترمز ها و با دنده نگه دارد. به دلیل اینکه نیروی اصطکاک موتور به منظور پایین آمدن خودرو در سرازیری های خیلی تند عامل و کمک بزری می باشد پس قبل از حرکت از سالم بودن کامل جعبه دنده مطمئن شوید، جعبه دنده باید به شکل اصولی و مناسب تنظیم شود تا خطر بیرون زدن دنده از بین برود. راننده باید در شیب های تند و پیچ های کور و پر خطر بسیار محتاط بوده و تمام پیچ ها را با سرعت قابل کنترل طی نماید.

 رانندگی نمودن در کوه ها

نکات کلی در جاده های کوهستانی

در حالت کلی برای رانندگی در جاده های جلی و شیب دار و آفرود به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • مجهز نمودن خودرو به تایرهای مخصوص سنگلاخ با آج های درشت ضرروی می باشد.
  • در مناطق کوهستانی با طبیعت خشک تکنیک های آفرود با مناطق شمالی و مرطوب متفاوت است، در مناطق شمالی از آفرود در گل و لای استفاده نمایید. با این تفاوت که روش عبور از موانع و سنگ های بزرگ با مناطق خشک فرقی ندارد.
  • در طی سفر به جاده ها و مناطق کوهستانی توجه داشته باشید که در تمام فصل های سال احتمال بارش و شسته شدن مسیر وجود خواهد داشت و ممکن است در بازگشت مسیر کاملا عوض شده باشد و یا غیر قابل عبور شده باشد. از این رو علاوه بر لوازم آفرود، بیل و گونی خالی به همراه داشته باشید تا با استفاده از گونی های پر شده در مواقع لزوم چاله ها و آب شکستگی ها را پر نمایید.
  • حدالامکان از بستر خشک رودخانه ها دور بمانید زیرا در صورت بارش باران در ارتفاعات، امکان بروز سیل و خطرات مرگبار وجود خواهد داشت.

 شیوه رانندگی در کوهستان

 

  • در حین رانندگی از خوردن و آشامیدن و صحبت کردن خودداری نموده و تمام حواس خود را به مسیر بدهید. برخی اظهار نظر کردن های غیر کارشناسی همراهان می تواند حواس شما را پرت کند پس به آنها توجه نداشته باشید.
  • در مورد قابلیت های خودرو و دیفرانسیل آن اطلاعات کافی داشته باشید و قدرت آن را دست کم نگیرید، موارد زیادی وجود داشته که راننده بعد از عبور از مسیری صعب العبور باور نداشته که خودر او چنین توان حرکتی داشته است.
  • اگر شرایط و لوازم عبور از مسیرهای آفرود به ویژه شیب ها را ندارید پس از آن پرهیز نمایید.
  • آفرود و طبیعت گردی با مسافرت های آخر هفته متفاوت است و در اغلب موارت یک اشتباه می تواند پشیمانی به دنبال داشته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *