دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با دیدنی های ایوانکی در استان سمنان

  • محدثه خاکشور
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب به معرفی دیدنی های ایوانکی واقع در استان سمنان برای شما علاقه مندان به مبحث گردشگری خواهیم پرداخت، از شما دعوت به همراهی داریم.

شهر ایوانکی از توابع استان سمنان می باشد که مرکز تات زبان های استان سمنان است، در فاصله ۵۵ کیلومتری شرق تهران واقع شده است، این شهر را پیشانی سمنان نامگذاری کرده اند که دلیل آن را می توان در قسمت غربی (به بیانی غربی ترین آن) دانست. شرح و توضیح در باب این شهر شرح مفصلی را می طلبد که در ادامه به بیان آن و معرفی دیدنی های ایوانکی خواهیم پرداخت.

چند خط در مورد سمنان

سمنان یکی از استان های وسیع ترین استان های ایران است که از این لحاظ توانسته رتبه ی ۷ ام را به خود اختصاص دهد، سمنان با استان های وسیع و بزرگی از جمله خراسان های رضوی، جنوبی، شمالی و همچنین تهران، گلستان، مازندران، اصفهان همسایه می باشد؛ عبور مسیر ارتباطی تهران و مشهد از میان این استان از مزایای همسایگی گفته شده می باشد. و اما از توابع سمنان در تقسیمات کوچکتر می توان به ۸ شهرستان، ۲۰ شهر، ۱۵ تا بخش و ۲۱ روستا قابل اشاره است که ایوانکی یکی از شهرهای آن محسوب می شود.

معرفی دیدنی های زیبای ایوانکی

شهر ایوانکی

در استان سمنان شهری با قدمت زیاد برابر با چندین هزار سال واقع است که در گذشته با اسامی بند خزر یا پیل گیت، شاهراه یا شاراکس شناخته بوده است، همچنین در دوران حکومت کیانیان، پادشاه وقت آن زمان بسیار به آن مکان رفت و آمد داشته و همین موضوع موجب نامگذاری آن به اسم «ایوان کی» گردید. گفتنی می باشد که بقایای بازمانده از شهر قدیمی ایوان کی سابق در اثر زمین لرزه ای نابود شد و بخش زیادی از آن در دره ی «جل دره» قابل یافت و مشاهده است.

شهر تازه ساخت ایوانکی که در فاصله ی ۵۵ کیلومتری شرق تهران، در فاصله ی ۲۵ کیلومتری جاده فیروزکوه و در فاصله ی ۵ کیلومتری دشت واقع شده است. همسایگی آن از سمت شمال با شهرهای آبسرد و دماوند، از سمت شرق با شهرستان گرمسار، از جنوب با کویر، از غرب با تهران و پاکدشت و از جنوب غربی با ورامین می باشد.

آشنایی با مکان های زیبا و دیدنی ایوانکی

برای آشنایی با دیدنی های ورامین کلیک کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آشنایی با جاذبه های گردشگری ایوانکی

آب و هوای ایوانکی

ایوانکی شهری با چهار فصل است که در فصل زمستان آب و هوای سرد و همچنین خشک را تجربه و در فصل تابستان تجربه کننده ی آب و هوای گرم خواهد بود. قابل ذکر می باشد که در تمامی سمنان بخش های غیر از دو قسمت ۱-شهر ایوانکی و ۲-تعدادی از آبادی های شهرستان سرخه زبان سخن گفتن مردمان، زبان فارسی است، تنها در این مناطق از جمله شهر ایوانکی به زبان تاتی صحبت می شود، البته در گوشه هایی زبان مازنی نیز کاربرد دارد.

جاذبه های دیدنی و منحصر به فرد ایوانکی

معرفی دیدنی های ایوانکی؛ تاریخی و طبیعی

۱-دره ایوانکی

تافونی ها سوراخ هایی ژرف و توخالی می باشند که به وسیله ی اعمال هوازدگی شکل یافته اند، شکل های فرسایشی بادی به وجود آمده در سنگ ها اغلب از گروه تافونی ها بوده که معمولا در سنگ های نمکی، گچی، آهکی و همچنین مواد آتشفشانی شکل می گیرد.

واقع در استان سمنان دره ای فرسایشی وجود دارد که از جمله جاذبه های گردشگری ایوانکی شمرده می شود.

آشنایی با جاذبه های توریستی شهر ایوانکی

۲-رودخانه ایوانکی

در طول سال و در فصل های بارشی سیلاب های انباشته گردیده به وسیله ی این رودخانه به دشت کویر روان می شود که خود یکی از جاذبه های طبیعی زیبا و منحصر به فرد شهر ایوانکی محسوب می گردد.

۳-مهمانسرای باستانی ایوانکی

این اثر تاریخی با استفاده از متریال های آجر، سنگ ساخته شده است که شکلی ۴ دالانی دارد که در حومه ی شهر گرمسار و در سمت شمال غرب ایوانکی سمنان قرار دارد، تاریخچه ی تاسیس آن به دوران صفوی می رسد. این کاروانسرا از جمله جاذبه های تاریخی و دیدنی های ایوانکی محسوب می گردد که در صورت سفر پبشنهاد بازدید از آن را داریم.
مکان های توریستی و زیبای ایوانکی

۴-قله قوچ ایوانکی

این قله در فاصله ۴۰ کیلومتری و در سمت شمال غرب شهر ایوانکی و بر روی خط الراس شمال غربی و جنوب شرقی قرار گرفته است، رشته کوه آن شامل ۴ قله ی اصلی بوده و پوشش گیاهی و جانوری در این قله مشمول گون های مختلف، گرامینه ها، چرخک، پرند، آندرا، لاله وحشی، قارچ وحشی، اسپند، کتیرا، سیاه کینه، کلاه میر حسن، زرشک می باشد؛ و پوشش جانوری آن متشکل از حیواناتی مانند تشی، بز وحشی، تیهو، میش، گرگ، روباه، گنجشک می باشد.

راه های دست یابی به قله شیب کمی ملایم دارد: راه های شرقی از گردنه قوچ و خط الراس آن، راه های جنوبی از دشت ایوانکی و آبادی بهورد، راه شمالی از روستای هاشمک مسیرهای دسترسی هستند.

 

۵-آبادی بهورد ایوانکی

این روستا دارای آب و هوایی خشک و معتدل؛ زمستان های مطبوع و دلچسب و تابستان های گرم و خشک می باشد. از جاذبه های گردشگری آن می توان به طبیعت بکر، مکان های دیدنی پیرامون مخصوصا بلندی های قره قاچ و دامنه ی قوچ با پوشش جانوری متنوع و قابل توجه می باشد، گفتنی است که از نخجیرگاههای حائز اهمیت گرمسار به شمار می آید.

آشنایی با دیدنی های شهر ایوانکی

دیدنی های زیبا و گردشگرپذیر شهر ایوانکی

۶- شهرک های صنعتی

ایوانکی یکی از شهرهای انشگت شمار محسوب می شود که دارای ۳ شهرک صنعتی می باشد، همچنین معدن هایی بسیار به عنوان مثال گچ و نمک دارد.
قرار گرفتن شهر ایوانکی در راه قدیمی جاده ابریشم از سالهای طولانی گذشته تا اکنون از جمله جاذبه های تاریخی و گردشگر پذیر شمرده می گردد.
معرفی جاذبه های زیبا و منحصر به فرد ایوانکی

۷-محصولات و میوه های شاخص ایوانکی

اهالی این مرز و بوم در حال حاضر در زمینه های گوناگون صنعتی، کشاورزی و پرورش شتر مرغ، شتر فعالیت دارند، به طوری که اکنون پرورش شترمرغ و شتر در تمامی گرمسار به شهر ایوانکی اختصاص پیدا یافته است.

میوه ی انار و محصول جالیزی خربزه با طعمی عالی از محصولات شاخص و معروف این منطقه شمرده می گردد که چشیدن و سوغات آوردن آنها خود به نوعی بخشی از گردشگری و سفر را شکل می دهد.

دیدنی های شهز ایوانکی واقع در استان سمنان
در این مطلب با دیدنی های ایوانکی از توابع استان سمنان آشنا شدید، امیدواریم از مطالعه ی آن با هدف آشنایی و شناخت بیشتر نهایت استفاده و البته لذت را برده باشید. هم چنین می توانید در لینک مقابل با دیدنی های سمنان آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *