دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

زیبایی های روستای افجه و بهترین زمان برای سفر به این منطقه

  • محدثه خاکشور
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب آرگا قصد آَشنایی شما با روستای افجه را دارد. امیدواریم این سفر روستاگردی بتواند توجه شما را جلب کرده و بتواند انگیزه ی انتخاب شما برای سفر باشد.

در تقریبا ۳۰ کیلومتری تهران و در سمت شمال شرقی این شهر بزرگ روستای خوش آب و هوای افجه قرار دارد که اگر بگوییم یکی از زیباترین روستاهای حومه ی تهران است, قطعا اغراق نکرده ایم، در این مطلب به معرفی روستای افجه و دیدنی های آن خواهیم پرداخت.اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که قصد سفر به منطقه ای بکر و زیبا برای دور شدن از شلوغی و آلودگی زندگی شهری دارید پیشنهاد روستاگردی را به شما می دهیم. در اطراف تهران روستاهای زیبا و سرسبز زیادی وجود دارند که هر کدام جذابیت خودش را دارد، و اماروستای گردشگر پذیر افجه که اگر انتخاب شما باشد می تواند فراهم کننده ی لحظاتی خوش و به یاد ماندنی برای شما عزیزان باشد.

آبادی افجه از توابع تهران برای بازدید و سفر

جفرافیای افجه

افجه روستایی است که با دارا بودن جااذبه های زیبا و طبیعی، و بینظیر به بهشتی دوست داشتنی و باور نکردنی شبیه است، محل قرارگیری آن در در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی تهران و در فاصله ۵ کیلومتری لوسان و در کنار دشت های گرچال و هویج، همچنین قله ی ساکا می باشد، این روستا از توابع تهران، لواسان، لواسان کوچک و شمیرانات است. از روستاهای همسایه ی آن می توان آبادی های هنزک و سینک را نام برد.

آبادی افجه با ابشارهای زبا و دیدنی

زمان مناسب برای سفر به این روستا

افجه چهار فصله است که به واسطه ی آن تصاویر زیبای متفاوتی را طبیعت نقش می زند، در فصل های بهار و تابستان شکوفه ها، سرسبزی، میوه ها به همراه آب و هوای دلچسب آن ایده ای عالی به شمار می رود.

در فصل های پاییز و زمستان هم طبیعت تابلویی بینظیر به تصویر می کشد؛ چشم انداز رنگارنگ طبیعت در فصل پاییز و در چشم انداز آن در فصل زمستان دیدنی است، سفر در این فصول هم خالی از لطف نیست اما بازدید از آن در فصل های بهار و تابستان با وجود آبشارهای پرآب خاطره سازی منحصری دارد.

آبادی افجه یکی از روستاهای جذاب اطراف تهران

  •  آرون گروپس

فعالیت اهالی افجه

اهالی این روستا اغلب به دامداری و کشاورزی مشغول هستند که محصولاتی همچون گندم و جو، حبوبات، عسل و میوه های گوناگون ا فرآورده های آن محسوب می شود. زبانی که به آن سخن می گویند زبان مازنی می باشد.

آبادی پر جاذبه و زیبای افجه

جاذبه ها و زیبایی های روستای افجه

محله چراغان

در قسمت ورودی افجه مکانی به نام محله چراغان وجود دارد که دارای ساختاری قدیمی می باشد، پیشنهاد می کنیم در کوچه های آن قدم زدن را تجربه کنید این تجربه خالی از لطف نخواهد بود.

در همین قسمت روستا یعنی در محله چراغان مکان های دیدنی دیگری مانند سقاخانه، مسجد حضرت ابوالفضل را مشاده می کنید که یک درخت چنار تنومند با قدمت ۴۰۰ سال این مکان مذهبی و پر از جـذابیت را کامل می کند.

آشنایی با مکان های دیدنی روستای افجه

آشنایی با روستای افجه

حمام افجه

این حمام بنایی تاریخی است که در طول زمان ساختار قدیمی آن خراب شده و مجددا مرمت گردیده است. تاریخچه احداث این بنا به زمان صفوی باز می گردد که توانسته در لیست آثار ملی کشور ثبت شود، گفتنی است حمام مذکور متشکل از دو قسمت مردانه و زنانه می باشد که اکنون نیز درب آن به روی ااهالی و گردشگران باز بوده و قابل استفاده است.

آبادی افجه واقع از توابع تهران

آبشار موآب افجه

این آبشار با ارتفاعی اندازه ۱۸۰ متر، آبشاری پرآب محسوب می شود که این پرآب بودن در زمان انتهای فصل تابستان کاهش می یابد،  پیش از رسیدن به دشت هویج شاهد تماشای طبیعت بینظیر این آبشار خواهید بود.

آبادی زیبا و سرسبز افجه

کاخ ناصرالدین شاه

در قسمت شمالی افجه بازمانده ای از یک کاخ مربوط به زمان قاجار، زمان ناصرالدین شاه وجود دارد که این بقایا در تپه ای خشت و تعدادی دیوار مرتفع خلاصه می شود.

کوهنوردی در افجه

علاوه بر دارا بودن مناظر طبیعی و زیبا، این روستا یکی از مقاصد مهم کوهنوردی برای گردشگران علاقه مند به کوهنوردی می باشد که از طریق آن به قله های بلندی مانند مهرچال، ساکا، یخچال و آتشکده می توان دسترسی پیدا کرد.

آشنایی با جاذبه های روستای افجه

آشنایی بیشتر با ابادی افجه

دژ ساکا یا سربند

دژ ساکا یکی دیگر از جاذبه های تاریخی افجه شمرده می شود که تاریخ احداث آن به قرن های ۲ و ۳ هجری باز می گردد، پیش از قرار گرفتن آن در لیست جاذبه های گردشگری و مکانی بدون استفاده، تا زمان صفوی مورد استفاده و کاربرد بوده است. محل قرارگیری آن در بلندترین بخش افجه می باشد که اگر بر بالای می ایستادید چشم انداز زیبایی از آبادی های اطراف مانند ناصر آباد، کند سفلی، راحت آباد، کند اولیا و قسمت عظیمی از لواسان را را مشاهده می کردید. در حال حاضر تنها تپه ای از سنگ و خاک بر جای مانده است.

رودخانه افجه، آبشار پسچویک

این رودخانه (رودخانه ی افجه و یا بدو) از سمت شرق آبادی افجه عبور می کند که آبشار زیبا و دل انگیز پسچویک با ارتفاع ۱۵ متری و محصور شده ی درخت ها واقع شده است. عبور این رودخانه پرآب موجب سرسبزی و پربار شدن باغ های میوه و زمین های کشاورزی گردیده است.

آشنایی با جاذبه های دیدنی روستای افجه

رودخانه تبله

یکی دیگر از رودخانه های زیبا و پرآبی که باغ ها و زمین های کشاورزی افجه را رونق بخشیده است، این رودخانه از وسط آن عبور می کند.

  آبادی افجه مقصدی ایده آل برای گردشگری

همانطور که با همراهی ما در این مطلب گردشگری با جاذبه های تاریخی و مناظر طبیعی افجه آشنا شدید، چنانچه تمایل به آشمایی بیشتر با روستای زیبا و گردشگرپذیر دیگری در اطراف افجه را دارید بر روی روستای برگ جهان کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *