دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی هاوال h2 و مشخصات فنی و رفاهی این کراس اوور چینی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

هاوال h2 کراس اوور باکیفیت و محبوب شرک گریت وال در بازار چین و حتی استرالیا است که بخاطر کیفیت بالایش توانسته فروش خوبی را تجربه کند. این خودرو در سال ۱۳۹۴ توسط شرکت عظیم خودرو به بازار کشور راه یافت. برای آشنایی بیشتر با هاوال h2 در این مطلب به بررسی این کراس اوور با کیفیت می پردازیم.

خودروی هاوال h2 نخستین بار در سال ۲۰۱۴ به بازارهای جهانی ارائه شد و در سال ۱۳۹۴ به بازار ایران راه یافت. این کراس اوور با طراحی بیرونی و داخلی ساده اما دلنشین از امکانات و تجهیزات فراوانی بهره می برد. در ادامه به بررسی هاوال h2 می پردازیم.

بررسی هاوال h2 : کراس اوور محبوب

هاوال یکی از معبرترین برندهای چینی قلمداد می شود که به خاطر ضعف در عملکرد نمایندگان این کمپانی در ایران سابقه چندان خوبی در ذهن مشتریان ایرانی به جا نگذاشته است. این برند سابق بر این توسط شرکت عظیم خودرو به شکل خیلی محدود به بازار ایران عرضه شد ولی بنا به دلایلی این شرکت عرضه هاوال را ناگهان قطع نمود و ارائه آن را کنار گذاشت و بدون توجه به مشتریان سردرگم به به فعالیت در عرضه یک برند چینی دیگر پرداخت. اما بعد از دو سال گروه خودروسازی بهمن تصمیم به احیاء برند هاوال را در کشور گرفت.

به طور کلی برند گریت وال یا دیوار بزرگ که به یاد دیوار بزرگ چین این نام را به خود اختصاص داده یکی از خودروسازان چینی است که در سال ۱۹۸۴ در چین تاسیس شد. این کمپانی در زمینه طراحی و تولید خودروهایی مانند مینی بوس ، اس یو وی و خودروهای بیابانگرد فعالیت دارد و طی سالهای متمادی پیشرفتهای فراوانی داشت به طوری که گریت وال توانست در میان بزرگترین خودروسازان چینی رتبه هفتم را کسب کند و در سال ۲۰۱۰ عنوان پرفروش ترین شاسی بلند را در چین به خود اختصاص داد و در حال حاضر این شرکت چینی از رقبای اروپایی و امریکایی خود فروش بالاتری دارد.

از سال ۲۰۱۳ محصولات شاسی بلند این شرکت با برند هاوال راهی بازار شدند. هاوال h2 اولین محصول نامگذاری به این شیوه بود که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ به بازار های جهانی وارد شد. این کراس اوور با ظاهر جمع و جور در سال ۹۴ توسط شرکت عظیم خودرو راهی کشورمان شد و نسخه مونتاژی آن از سال ۹۷ توسط گروه خودروسازی بهمن تولید شد. با این مقدمه در ادامه به بررسی همه جانبه هاوال h2 می پردازیم. همراه ما باشید. ناگفته نماند که هاوال h2 پس از هاوال اچ وان کوچکرین عضو خانواده هاوال بوده و نخستین محصول این کمپانی می باشد که به ایران وارد شده است.

  •  آرون گروپس

طراحی بیرونی

هنگامی که به هاوال h2 نگاه کنید قطعا آن را خودرویی کاملا چینی قلمداد می کنید ولی بررسی ها نشان می دهد برخی قسمت ها و طراحی های موجود در آن به شرکای آلمانی و طراحان بنام خارجی متعلق می باشد و این موضوع نشان می دهد وال گریت برای ساخت هر چه بهتر خودروهای خود گام بلندی برداشته است.

بررسی طراحی ظاهر هاوال h2 حاکی از کپی برداری شرکت وال استریت همانند سایر همتایانش می باشد که این خودرو را بسیار مشابه شاسی بلندهای آئودی طراحی نموده است. به ویژه در قسمت عقب و کناره های هاوال h2 این امر مشهود می باشد و حی رینگهای بکار رفته در آن نیز به برخی خودروهای آئودی شباهت دارد و تفاوت اصلی هاوال h2 با آئودی تنها در اسم هاوال که در تاج خودرو به رنگ قرمز و با تم نقره ای در جلو خودنمایی می کند، دیده می شود. ناگفته نماند برخی معتقدند طراحی هاوال h2 کاملا مختص هاوال بوده و هیچ شباهتی به برند دیگری ندارد.

به طور کلی هاوال h2 از طراحی ساده و محافظه کارانه ای بهره می برد که با ذات کراس اوور و بیابانگردبودن خودرو اندکی فاصله دارد. در نمای جلو شاهد یک جلوپنجره ای ذوزنقه ای با قاب و نوارهای کرومی افقی و چراغ های نوک تیز و باریک هستیم و لوگوی قرمز رنگ و نه چندان جذاب هاوال به شکل افقی در مرکز جلوپنجره ای اندکی آزاردهنده می باشد. در این نما چراغ های LED نقطه ای استفاده شده در زیر چراغ های اصلی و مه شکن ها چهره ای زیبا به خودرو بخشیده است که در اینجا می توان به الگوبرداری از چراغ های آئودی Q5 اشاره کرد. ضمنا با توجه به حضور خطوط روی کابین ولی حجم پردازی خاصی مشاهده نمی شود.

در نمای کناری شاهد قاب نقره ای هم رنگ شیشه ها و روف ریل می باشیم و استفاده از خطوط روی بدنه سادگی این نما را کاهش داده است. ضمنا قابل ذکر است در این نما یک خط شانه ای برجسته از چراغ های جلو آغاز شده و با عبور از محل دستگیره ها در مسیر چراغ عقب ادامه پیدا می کند. همچنین نوار کرومی زیر دربها مورب طراحی شده و از نکات برجسته در نمای کناری حضور رینگهای ۱۸ اینچی  می باشد که مانع از ایجاد فضای خالی بین بدنه و چرخ ها شده است.

در بررسی نمای عقب هاوال h2 می توان گفت حجم پردازی به خوبی صورت گرفته و چراغ های دوتکه ای دیده می شود که توسط نوار کرومی به یکدیگر اتصال یافته اند. از دیگر اجرای این بخش دو خروجی اگزوز و آنتن کوسه ای می باشند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی هاوال h2 همانند طراحی بیرونی ساده بوده اما اجزای کابین به صورت منظم کنار یکدیگر حضور یافته اند. طراحی داشبورد مناسب بوده و استفاده از پلاستیک براق و اشکال هندسی با زوایای شکست در اکثر المان ها زیبایی خاصی به جود آورده است. در مرکز داشبورد یک نمایشگر لمسی هفت اینچی زیر دریچه های تهویه هوا حضور دارد که دارای قابلیت اتصال تلفن همراه ،مکالمه توسط بلوتوث و سیستم جی پی اس می باشد. می توان گفت حضور نمایشگر با ادوات فیزیکی متعددی که در زیر آن قرار دارد چهره ای مدرن به کابین بخشیده است.

فضای پا در هر دو ردیف مناسب بوده و صندوق عقب ۳۷۰ لیتر ظرفیت ارائه می دهد که این فضا در صورت تاشدن صندلی های عقب به ۸۹۰ لیتر افزایش پیدا می کند. بررسی ها نشان می دهد صندلی های هاوال h2 با دقت زیادی طراحی شده و از جنس چرم و پارچه می باشند که با دوخت زیبا فضای دلنشین را برای سرنشینان به ارمغان می آورند. ناگفته نماند یک کامپیوتر سفری و سرعت سنج دیجیتالی نیز در وسط داشبود حضور دارند.

فرمان خودرو نیز سایز مناسبی داشته و کیفیت آن متوسط است. قابل توجه است که چرم و پارچه بکار رفته در هاوال h2 در صورت خراش با ناخن تیز یا وسیله ای تیز به سادگی آسیب می بیند. صندلی های عقب اندکی راحتتر و بزرگتر از صندلی جلو بوده و سرنشین در این قسمت خیلی آسایش دارد چراکه برای پاها فضای کافی وجود دارد. با این وجود افراد قد بلند در دست اندازها با مشکل برخورد سرشان با سقف خودرو مواجه می شوند با توجه به بررسی ها در مجموع باید گفت طراحان هاوال h2 تلاش کرده اند در این خودرو طراحی بروز و متریال مرغوبی را بکار گیرند تا کابینی لوکس در حد یک شاسی بلند ارائه دهند.

در پایان این بخش قابل ذکر است مهمترین مزیت یک کراس اوور را در ابعاد بدنه خودرو باید جستجو کرد که هاوال h2 نیز با داشتن ابعاد  ۴۳۵۵میلیمتر(طول) ۱۸۱۴ میلیمتر(عرض) ،۱۶۹۵میلیمتر(ارتفاع) و فاصله بین دو محور ۲۵۶۰ میلیمتر توانسته انتظارات را برآورده نماید ولی ابعاد این خودرو از خیلی جهات کوچکتر از جک اس ۵ و تیگو ۵ می باشد و این موضوع موجب شده که هاوال h2 فضای صندوق عقب کوچکی داشته باشد به این خاطر که بیشتر طول هاوال h2 به فضای سرنشینان اختصاص یافته است.

پیشرانه و ایمنی

هاوال h2 از پیشرانه ای ۱.۵ لیتری و چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ مجهز به سیستم توربو شارژر بهره می برد که می تواند قدرتی برابر با ۱۴۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه را تولید کند و حداکثر گشتاور تولیدی آن ۲۰۲ نیوتن بر متر می باشد. این نیروی تولیدی توسط یک گیربکس تیپ ترونیک شش سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۰ ثانیه اعلام شده و در ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت به حداکثر سرعت می رسد.لازم به ذکر است سیسم تعلیق خودرو در بخش جلو از نوع مک فرسون بوده و در قسمت عقب از نوع مولی لینک مستقل می باشد.

مصرف سوخت ترکیبی هاوال h2 معادل ۷.۵ لیتر گزارش شده و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ می باشد. ضمنا این خودرو توانسته در تست تصادفات موسه چاینا انکپ ۵ ستاره ایمنی را کسب کند. همچنین هاوال h2 در دو نوع تک یا دو دیفرانسل عرضه خواهد شد و برای آن ضمانت ۷ ساله یا دویست هزار کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است.

در بررسی ایمنی هاوال h2 باید گفت این خودرو دارای سامانه ضربه گیر جانبی (SIPS) می باشد. این تکنولوژی قسمت ساختاری درب خودرو را احاطه کرده که ترکیب فولاد بسیار سخت می باشد. این فناوری که در سیستم خودروهای ولوو نیز استفاده می شود در موقع تصادف این قسمت را به فرم کنترل شده ای تغییر داده و نیروی ایجاد شده از ضربه را خنثی می سازد. در ضمن هاوال h2 به شش کیسه هوا (فول ایربگ دو مرحله ای ) نیز مجهز می باشد.

امکانات و تجهیزات

هاوال h2 از امکانات و تجهیزات متعددی برخوردار است که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سیستم ترمز ABS, EBD, BA, TPMS, SRS, DRS, SIPS ، فرمان هیدرولیک با کمک برقی و قابلیت تنظیم ارتفاع، جاذب ضربه و مولتی فانکشن، نمایش فضار باد لاستیک ها به صورت نمایش لحظه ای، کمربندهای ایمنی سه نقطه همراه با پیش کشاننده، سنسور دنده عقب، سیستم کمکی افزاینده نیروی ترمز موقع حرکت خودرو در سراشیبی، قفل کن خودکار درب خودرو توسط سنسور کنترل سرعت، سیستم غیرفعال شدن اتومات، سیستم ترمز پارک برقی به محض توقف ، سیستم خودکار قطع سوخت موقع تصادف، سیستم باز شدن درب ها پس از وقوع تصادف، حرکت پشت سری های ردیف جلو موقع برخورد ضربه از عقب، دوربین کمکی پارک روی آینه جانبی جهت رویت نواحی کور، کامپیوتر سفری، کروز کنترل، روشن و خاموش شدن اتومات چراغ های جلو، چراغ های مه شکن، چراغ های هالوژنی جلو همراه با تنظیم برقی ارتفاع نور، سیستم همراهی چراغ تا درب منزل، سیستم پیشگیری از برخورد با مانع هنگام بالارفتن شیشه راننده، قفل  کودک ، شیشه های برقی جلو عقب، گرمکن شیشه عقب، بالابر برقی تمام شیشه ها، سانروف برقی چند حالته، برف پاک کن خودکار با تیغه ژله ای، تنظیم تک لمسی شیشه راننده، پشت سری فعال، سیستم ایزوفیکس، باک بنزین تقویت شده، سیستم هوشمند ورود بدون کلید و دکمه استارت، سیستم تهویه مطوب تمام خودکار و دو ناحیه ای با فیلتر تصفیه هوا، فرمان برقی حساس به سرعت، ترمز دستی الکترونیک، سامانه رادار جانبی، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، نمایشگر لمسی ۷ اینچ با ورودی AUX,USB,Ipod ، بلوتوث، سیستم صوتی دالبی با شش بلندگو، سنسور باران ، آینه های جانبی برقی و تاشونده همرنگ بدنه همراه با چراغ راهنما، گرمکن ضد بخار، سنسور پارک عقب، چراغ های جلو مجهز به سنسور نور محیط و دیلایت، آینه وسط الکتروکرومیک، آنتن کوسه ای، سیستم کنترل آب و هوای هر منطقه، ناوبری ماهواره ای، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهت، صندلی سرنشین جلو در چهار حالت و صندلی های عقب قابل تنظیم، ایمبولایزر، قفل مرکزی درون کابین ،تکیه گاه دست و جالیوانی برای سرنشینان جلو و عقب، چراغ مطالعه و چراغ سقفی، اگزوز دوگانه اسپرت، سیستم هشدار دهنده بسته نبودن کمربندها، کپسول اطفای حریق همراه با مثلث هشدار، سیستم هشدار باز بودن درب خودرو حین حرکت، ریموت کنترل و… .

جمع بندی

همانطور که پبشتر ذکر شد هاوال یکی از برندهای معتبر چینی می باشد که عمده فعالیتش را روی خودروهای شاسی بلند معطوف داشته است نکته ای که وجه تمایز این برند از دیگر برندهای چینی شده است. این شرکت به خاطر رعایت استانداردهای تعیین شده به یک شرکت چینی با کیفیت و محبوب مبدل شده است به گونه ای که کشورهایی همچون استرالیا از خودروی هاوال h2 استقبال خوبی داشته اند. به طور کلی این خودرو با کیفیت و مناسب می باشد ولی در ایران دارای رقبای جدی نظیر کوپال، هایما اس سون، جک اس فایو و چری تیگو فایو می باشد. به نظر می رسد تنها برگ برنده هاوال h2 قیمت گذاری آن توسط گروه بهمن موتور باشد. ناگفته نماند هاوال h2 در سال ۲۰۱۵ رتبه ششم پرفروش ترین شاسی بلند چینی را کسب کرد. از جمله مزایای این خودرو کیفیت ساخت بالای آن، طراحی قابل قبول، سواری خوب، امکانات و تجهیزات متعدد می باشد و از معایب آن می توان به خدمات پس از فروش محدود و مصرف سوخت زیاد در نسخه دو دیفرانسل اشاره کرد. همچنین در لینک مقابل می توانید با بررسی هاوال h9 نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *