دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص پنجه شیطان و آشنایی بیشتر با خاصیت های دارویی این گیاه

  • ساناز براتی
  • ۴ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

پنجه شیطان گیاهی است با خواص دارویی بسیار که برای درمان مشکلات و بیماری های مختلف از گذشته بسیار دور در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است.

گیاه پنجه شیطان یکی از انواع گیاهان دارویی با خواص بسیار می باشد که در حال حاضر با عنوان یک داروی خانگی درمان آرتریت برای افراد بسیاری شناخته شده است، ولی این تنها مزیت پنجه شیطان نبوده و این گیاه به دلیل ضد التهاب بدون  باعث از بین بردن و درمان علائم بیماری های مختلفی می شود.

خواص گیاه پنجه شیطان

کلمه پنجه شیطان یا ریشه پنجه شیطان به گیاهی به اسم هارپاگوفتیوم پروکامبنس اشاره دارد که در جنوب آفریقا و ماداگاسگار یافت شده است. پنجه شیطان در واقع از ریشه های خشک شده این گیاه به دست می آید که پزشکان سنتی و مردم آفریقایی و اروپایی سالیان درازی است که به منظور درمان بیماری های گوارشی، کاهش تب، کاهش درد و درمان برخی علائم حاملگی از آن استفاده می کنند.

بیشتر افراد و طبیبان سنتی بر این عقیده هستند که خواص مفید پنجه شیطان به خاطر وجود ایریدوئید گلیکوزیدهای با ارزش است که در آن وجود دارد مواردی مانند هارپاگوسید. ایریدوئیدها ترکیباتی ضد التهابی می باشند که اغلب در گیاهان وجود دارند و به مولکول های گلوکز متصل می شوند، از این رو به کل ترکیب ایریدیوئید گلوکورید گفته می شود. با توجه به گفته انجمن دانشمندان فیتوتراپی اروپایی در گیاه پنجه شیطان باید حداقل یک درصد هارپاگوسید وجود داشته باشد. علاوه بر این پنجه شیطان دارای بیوفلاونوئیدهای مفید و فیتواسترول ها می باشد که آنتی اکسیدان های گیاهی با خواص ضد اسپاسم هستند به همین خاطر این گیاه برای درمان مشکلات گواشی مفید می باشد.

خواص پنجه شیطان چیست؟

این خاصیت پنجه شیطان که تسکین دهنده علائم و اختلالات دردناک مفصلی می باشد در کشور فرانسه تاییدد شده و اثبات شده است. انجمن دانشمندان فیتوتراپی اروپایی هم درباره مزیت های این گیاه به ویژه درمان آرتریت دردناک، تاندونیت، از دست دادن اشتها و ریفلاکس اسید معده صحبت نموده و آن ها را تایید کرده است.

هارپاگوفیتوم در معنی واقعی به کلمه قلاب گیاهی در یونانی ترجمه شده است. از دیگر ویژگی ها مهم پنجه شیطان در طب سنتی تقویت سلامت قلب، کاهش علائم نقرس، بهبود سوزش سردل و کاهش درد کمر و درد قفسه سینه و سردر اشاره نمود. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر خواص پنجه شیطان می پردازیم.

پنجه شیطان و انواع خاصیت های آن

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تسکین دهندگی آرتریت

اغلب تحقیقات درباره مزایای استفاده از پنجه شیطان بر روی توانایی آن در کاهش علائم استئوآرتریت انجام گرفته است. با توجه به مطالعه انجام شده در ژاپن بر روی پنجه شیطان مشخص شد که ترکیب هارپاپوساید باعث کاهش قابل توجه التهاب آرتریتی در یک دسته از موش ها شده است. در حالت کلی پنجه شیطان به وسیله متخصصان پزشکی بسیاری به عنوان درمان حمایتی از روماتیسم همراه انحطاط و دردناک پذیرفته شده است. بیماری های روماتیسمی شامل تشخیص هایی مثل استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، لوپوس، اسپوندیلیت آنکیالوز و سندروم سوزنر می باشد، تمام این اختلالات با التهاب مزمن و معمولا درد مفصلی، ماهیچه ای و بافت فیبروزی مشخص می گردند. گیاه پنجه شیطان برای تسکین این دردها مفید می باشد.

خاصیت های مفید پنجه شیطان

کاهش دهنده وزن

پنجه شیطان و ریشه ضد التهابی آن می تواند روشی برای کاهش وزن است. با توجه به مطالعات انجام شده مشخص شده است که پنجه شیطان می تواند هورمون گرلین با همان هورمون گرسنگی را متوقف سازد و یا اینکه سرعت تولید آن را آهسته تر نماید. با کاهش یافتن فشار های گرسنگی اشخاص پر خور کاهش اشتها یافته و این موضوع باعث کاهش وزن می شود.

خاصیت هایی برای پنجه شیطان

مسکن طبیعی

درست است که گفتیم پنجه شیطان می تواند درد آرتریت را کاهش دهید، ولی باید بدانید که خواص این گیاه در کاهش درد به اینجا ختم نخواهد شد، شاید این موضوع به خوبی درک نشده باشد ولی پنجه شیطان می تواند التهاب و دردهای التهابی را در حالت های متفاوت مثل دردهای حاد، با عوارض جانبی بسیار کم در حدود ۳ درصد از بیماران کمتر کند.

آشنایی با خواص پنجه شیطان

درمان بالقوه لنفوما

تحقیقات انجام شده در این مورد هنوز در مراحل اولیه می باشد ولی شواهد مختلفی وجود دارند که نشان می دهند گیاه پنجه شیطان توانایی دارد که باعث پسرفت فولیکولار شود و به این موضوع کمک کند. در یک قسمت بیماران سرطانی در بیمارستان، یک پزشک متوجه شد که لنفوم یک بیمار بعد از ۱۰ ماه بدون شیمی درمانی بهبود جزئی داشته است. بیمار از دو مکمل مصرف کرده بود که یکی از آن ها پنجه شیطان بود. بعد از آشنا شدن با این روش درمان طبیعی یک بیمار دیگر تحت حمایت قرار گرفت و این بیمار ابتدا از پنجه شیطان استفاده نمود و بعد از ۱۱ ماه توانست پس رفت مشابه این بیماری را تجربه کرد که تا ۴ سال این روش درمان ادامه یافت.

خاصیت های مهم پنجه شیطان

زمانیکه بیماران مبتلا به اختلالات متفاوت آرتریت مورد بررسی قرار گرفته شدند، این موضوع روشن شد که پنجه شیطان به مقدار قابل توجهی درد دست، درد مچ دست، آرنج، شانه، لگن، زانو و کمر را کاهش خواهد داد.
برخی از منبع ها نیز از پنجه شیطان با عنوان روشی برای تسکین درد سیاتیک یاد کرده اند که این موضوع نیاز به تحقیق و مطالعات بیشتری دارد و در مورد آن اطلاعات چندانی وجود ندارد.

مبارزه کننده با التهاب مزمن

یکی دیگر از خواص با ارزش پنجه شیطان توانایی کاهش التهاب آن می باشد، التهاب ریشه بسیاری از بیماری ها می باشد. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که پنجه شیطان می تواند به مهار فاکتور مهم نکروز تومور آلفا، سیتوکینین که در التهاب طبیعی بدن دخیل می باشند کمک نماید. باید بدانید که این موضوع بسیار مهم است چون وقتی TNF-alpha بیش از اندازه فعال می شود التهاب مزمن اتفاق خواهد افتاد که باعث بروز انواع مختلف بیماری ها می شود. در حقیقت مهار TNF-alpha یک قضیه مهم در پیشگیری از بیماری های التهابی مثل بیماری های روماتیسمی، پسوریازیس، آرتریت پسوریازیس و بیماری التهابی روده می باشد.

انواع خواص پنجه شیطان

سرشار از آنتی اکسیدان ها

از دیگر فوائد مصرف پنجه شیطان و خاصیت های دارویی آن برای پیشگیری از بیماری ها به خاطر وجود آنتی اکسیدان های بسیار در آن می باشد. پنجه شیطان دارای آنتی اکسیدان های زیادی به ویژه آنتی اکسیدان های محلول در آب می باشد. بعضی از تحقیقات انجام شده در این مورد نشان داده اند که بعضی از مزایای ضد التهابی پنجه شیطان می تواند به دلیل وجود همین آنتی اکسیدان ها در آن باشد.

خاصیت های پنجه شیطان

کمک کننده به هضم غذا

همانطور که اشاره شد، پنجه شیطان  ممکن است توانایی مهار فاکتور نکروز تومور آلفا را داشته باشد که یک رو درمان بیماری التهاب روده می باشد. التهاب بیشترین تاثیر در فراینده هضم را داشته است. آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی پنجه شیطان می توانند با عنوان یک درمان موثره برای این نوع بیماری ها به ویژه کولیت اولستراتیو و بیماری کرون باشند.

انواع خاصیت های پنجه شیطان

حمایت کننده از سلامت کلیه ها

از دیگر موارد استفاده از این گیاه که البته نیاز به انجام مطالعات بیشتری دارد، اثر درمانی آن بر روی گروهی از بیماری های کلیوی مانند بیماری های گلومرولی می باشد. این بیماری با التهاب در ارتباط است و به بیماری هایی گفته می شود که به فیلترهای کوچک کلیه که خون را چاک می نمایند صدمه می رساند. عصاره گیاه پنجه شیطان باعث کمک به مهار تشکیل نوعی از نیتریت ها کمک می نماید که نشان دهنده این است که این عصاره ممکن است در دسته داروهای ضد التهابی بالقوه در درمان بیماری های التهابی گلومرولی محسوب گردد.

خواص مختلف پنجه شیطان

درمان کننده آرتروز

برخی از تحقیقات نشان داده اند که استفاده از پنجه شیطان برای درمان بیماران مبتلا به ارتروز و کاهش درد آن ها می تواند مفید واقع شود و عملکرد فیزیکی را در بیماران بهبود دهد. در تحقیقی دیگر که در ۴ ماه بر روی ۱۲۲ بیمار مبتلا به آرتروز زانو و مفصل ران انجام شده بود، مصرف داروهای مسکن و گیاه پنجه شیطان مورد بررسی قرار گرفته شد، نتیجه این بود که در بیماران مصرف کننده پنجه شیطان کاهش درد مشابه افرادی بود که مسکن مصرف کرده بودند اما مصرف پنجه شیطان عوارض کمتری نسبت به مسکن ها در پی داشت. همچنین مشخص شده است که گیاه پنجه شیطان می تواند باعث کاهش درد ناشی از ورم مفاصل را تسکین بدهد. همچنین در تحقیقی دیگر مشخص شده که این گیاه می تواند تا حدی برای ورم مفاصل ستون فقرات، ران و زانو تاثیر گذار باشد.

بررسی خاصیت های پنجه شیطان

مفید بودن برای کاهش درد کمر و درد گردن

بعضی از شواهد نشان دهنده این هستند که گیاه پنجه شیطان می تواند به منظور بهبود درد کمر و گردن نیز مفید واقع شود. مصرف عصاره این گیاه به منظور درمان دردهای خفیف تا متوسط کمر، گردن و شانه مفید است.

عوارض جانبی

گیاه پنجه شیطان در کنار خاصیت های مفیدی که دارد می تواند باعث بروز عوارض مختلف در برخی از افراد شود:

  • این گیاه سبب تحریک معده خواهد شد و در بیماران با زخم های گوارشی باید با احتیاط مصرف گردد.
  • استفاده از پنجه شیطان در موارد التهاب معده، زخم معده و زخم دوازده به خاطر ترکیبات تلخ ایریدوئیدی مثل هارپاگوزیذ و پروکومبید که محرک ترشح اسید معده می باشند، ممنوعیت مصرف دارد.
  • مصرف پنجه شیطان به خاطر اثرات صفرازایی در افراد دچار سنگ صفرا ممنوع می باشد.
  • در دوران بارداری و شیردهی این گیاه باید با احتیاط و مشورت مصرف شود.
  • قبل از مصرف تداخلات دارویی و گیاهی پنجه شیطان را بررسی نمایید زیرا ممکن است باعث مشکلاتی در بیمار شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *