دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی فولکس واگن تیگوان و نگاهی به طراحی داخلی و بیرونی آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

فولکس واگن تیگوان با طراحی زیبا، از ایمنی، کیفیت و کارایی بهره می برد. این خودرو می تواند مناسب خانواده ها و مسافرتهای برون شهری یا بین شهری باشد. ولی تنها موضوعی که باقی می ماند قیمت بالای آن می باشد. برای آشنایی با مشخصات و قابلیتهای فولکس واگن تیگوان در این مطلب آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

با توجه به قیمت بالایی که فولکس واگن تیگوان دارد در حال حاضر بخاطر تحریمهایی که گریبانگیر همه خودروهای بازار شده است فقط قشر خاصی از جامعه می توانند خریداری نمایند. این خودرو با طراحی زیبا از سال ۱۳۹۶ توسط ماموت خودرو به بازار کشور عرضه می شود.

بررسی خودرو فولکس واگن تیگوان

 فولکس واگن یکی از قدیمی ترین ،معروفترین و بزرگترین شرکتهای خودروسازی در جهان می باشد. این شرکت آلمانی در سال ۱۹۳۰ به دستور هیتلر با هدف تولید خودرو ملی ارزان قیمت برای همه مردم آلمان تاسیس شد و در حال حاضر زیر مجموعه های زیادی مانند بوگاتی دارد. نخستین محصول فولکس واگن به اسم فولکس واگن بیتل یا فولکس قورباغه ای در دهه پنجاه وارد کشورمان شد. فولکس واگن از سال ۲۰۰۲ تقریبا همزمان با پورشه ساخت خودروهای شاسی بلند را آغاز کرد. در ابتدا هدف فولکس واگن از تولید این خودرو رقابت با پورش کاین بود ولی بعدها به این نتیجه رسید که می تواند بخش زیادی از بازار اروپا را با خود همراه کند.

اولین تلاش فولکس واگن در این زیمنه به اسم توارگ توانست در بازار با موفقیت روبرو شود و چند سال بعد این شرکت تصمیم گرفت در زمینه کراس اوورهای جمع جور و کوچک نیز نماینده ای در بازار داشته باشد از این رو در سال ۲۰۰۶ از فولکس واگن تیگوان رونمایی کرد. این خودرو در آغاز ورودش به بازارهای جهانی با استقبال زیادی مواجه شد. این امر فولکس واگن را بر آن داشت که در برخی کشورها نیز خط تولید محصولش را راه اندازی کند.

نسل دوم فولکس واگن تیگوان در سال ۲۰۱۶ به بازار جهانی وارد شد و در حال حاضر نسخه ای که در کشور ما وجود دارد از سال ۱۳۹۶ توسط شرکت ماموت خودرو عرضه می شود. اما قیمت بالایی که برای این خودرو در نظر گرفته شده به عنوان بزرگترین نقطه ضعف آن می باشد چرا که طبقه خاصی از جامعه قادر به تهیه آن می باشند. قابل ذکر است قیمت این خودرو در ۲۱ مهر ۱۳۹۸ در بازار صفر کیلومتر حدود ۹۵۰ میلیون تومان و در بازار دست دوم حدود ۷۸۰ میلیون گزارش شده است. در ادامه قصد داریم به بررسی فولکس واگن تیگوان بپردازیم تا شما عزیزان با مشخصات وقابلیتهای این کراس اور جذاب بیشتر آشنا شوید.

  •  آرون گروپس

طراحی بیرونی

بررسی طراحی بیرونی فولکس واگن تیگوان نشان می دهد که از این نظر بسیار شبیه خودروی مفهومی کراس کوپه GT می باشد و از زبان طراحی مشترک که تقریبا در همه محصولات فولکس واگن مشاهده می شود بهره برده است. این خودرو از نظر ابعادی در رده اسپورتیج، راوفور، و خودروهایی در این سایز قرار می گیرد. البته در مقایسه با این خودروها فولکس واگن تیگوان از طراحی ساده و محافظه کارانه ای بهره می برد. با توجه به بررسی ها می توان گفت طراحی فولکس واگن تیگوان به گونه ای است که احتمالا از دور خودروی بزرگی به نظر می رسد اما با نزدیک شدن به تیگوان متوجه کوچک بودن خودرو خواهید شد.

این نوع طراحی در نسخه های پورش کاین و ماکان هم به چشم می خورد که یک نکته قابل توجه و با اهمیت به شمار می رود. در نمای روبروی تیگوان پلتفرمی را می بینیم که شاید در ۸۰ درصد فولکس واگن ها حتی گلف و پاسات نیز دیده می شود. در  این نما شاهد جلوپنجره ای کوچک و کشیده با میله های کرومی موازی افقی هستیم که تا چراغ ها ادامه دارد. کاپوت خودرو نیز نسبتا بلند می باشد و سپر مشکی رنگ تیگوان نیز فرمی شبیه کندوی عسل دارد که در انتها با دو عدد چراغ مه شکن همراه شده است ضمنا حضور چراغ راهنمای نارنجی رنگ تاحدودی هارمونی سپر را به هم ریخته است.

در نمای جانبی باز هم شاهد طراحی کاملا ساده ای هستیم و تنها برای رفع سادگی این نما یک خط از انتهای گلگیر جلو تا چراغ عقب امتداد یافته است. ضمنا حضور نوار پلاستیکی مشکی رنگ در قسمت پایین تیگوان جذابیت آن را کاهش داده است. در بررسی نمای عقب فولوکس واگن تیگوان باید گفت از این نما طراحی مشابه با توارگ دارد اما کمی کوچکتر شده است. شیشه صندوقعقب تقریبا بزرگ بوده و تصور می شود رانندگی درون شهری با تیگوان  راحتتر از خودروهایی نظیر اسپورتیج باشد. بر روی سپر عقب دو اگزوز حضور دارد که البته با توجه به چهار سیلندر بودن تیگوان یکی از این اگزوزها نمایشی می باشد. به طور کلی می توان گفت تیگوان از طراحی چهره کاملا زیبا و در عین حال ساده بهره می برد.

طراحی داخلی

با توجه به بررسی ها می توان گفت طراحی داخلی فولکس واگن تیگوان نیز همانند طراحی بیرونی ساده و در عین حال هماهنگ می باشد. این بخش از خودرو آلمانی بودن تیگوان را به رخ می کشد. در اولین نگاه باید اشاره کرد کیفیت موارد استفاده شده بهتری نسبت به کره ای های هم رده خود دارد و ضمنا آپشن های خودرو یک پله بالاتر از خودروهای رقیب مانند اسپورتیج قرار می گیرد.

داشبورد تیگوان کشیده بوده البته در برخی قسمت ها کم کاری صورت گرفته اما همچنان طراحی زیبایی دارد و اجزای آن به گونه ای قرار گرفته اند که دسترسی راننده به راحتی صورت می گیرد.  ولی با نگاه کلی به کنسول میانی خودرو می توان گقت نسبت به هزینه تیگوان اندکی قدیمی است. در بخش کنسول میانی نمایشگر ۹.۲ اینچی لمس و فرمان دی شکل با دکمه های فراوان حضور دارند.

پشت آمپر خودرو همانند پاسات و گلف جی تی ای بوده و می توان نمایی از تیگوان را در مانیتور کوچکی که وسط دو آمپر حضور دارد مشاهده نمود. این مانیتور برای راننده آپشن بسیار کاربردی می باشد. ضمنا حضور لچکی در جلو یادآور خودروهای فرانسوی نظیر سیتروئن و پژو بوده که این الهام گیری آلمانی ها از فرانسوی ها نکته ای است که قبلا دیده نشده است ولی نتیجه آن هم بد نشده است.

بهره گیری از نوارهای براق در قسمتهای مختلف کابین موجب هرچه حذابتر شدن نمای داخلی آن شده است. البته استفاده از پلاستیک خشک در برخی قسمتها لوکس بودن کابین را کمتر نموده است. جنس رویه صندلی های این خودرو کیفیت مطلوبی دارد و در نسل جدید فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار می گیرد ولی در ردف سوم فضا اندکی کوچک و دلگیر می شود. ناگفته نماند همچنان فضای صندوق بار با جمع شدن صندلی ها ظرفیتی برابر با ۱۶۵۵ لیتر در اختیار می گذارد. به طور کلی طراحی داخلی فولکس واگن تیگوان در عین سادگی زیبا می باشد و از نظر کیفیت واقعا حرفی برای گفتن دارد.

پیشرانه

فولکس واگن تیگوان در بازار ایران از پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ بهره می برد که قادر است قدرتی برابر با ۱۸۰ اسب بخار تولید کند و حداکثر گشتاور تولیدی آن ۳۲۰ نیوتن بر متر می باشد. این نیروی تولید شده توسط یک جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب صفر تا صد این خودرو با دیفرانسیل های فورموشن نیز ۷.۷ اعلام شده است که با توجه به وزن ۱.۶ تنی آن می توان گفت شتاب قابل قبولی است و به این معنی است که تیگوان خودروهایی همچون اسپورتیج، توسان و رافر را پشت سر می گذارد.

حداکثر سرعت این خودرو برابر با ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت بوده و مصرف سوخت تیگوان در سیکل ترکیبی  برابر با ۷.۴ لیتر در هر صد کیلیومتر می باشد. فولکس واگن تیگوان به خاطر بهره مندی از پیشرانه ای پیشرفته باید از بنزین سوپر و مکمل های سوخت باکیفیت برای تغذیه خود بهره گیرد. ضمنا این خودرو در تست تصادفات موسسه یوروانکپ موفق به درایفت ۵ ستاره ایمنی شد که این امر نشاندهنده ایمنی بالای تیگوان می باشد. قابل ذکر است این خودرو در بازار جهانی دارای یک نسخه با پیشرانه ۲۲۰ اسب بخاری و یک مدل لانگ می باشد که متاسفانه هیچ یک از آنها به بازار کشور وارد نشده است. از نظر سیستم تعلیق سواری تیگوان نسبتا نرمی دارد و با توجه به این که کراس اورها شاسی یکپارچه ای دارند و عملا باید سواری نزدیک به یک سدان را اراده دهد به طور کلی خودرو تیگوان سواری نرم تری از اسپورتیج به همراه دارد و بیشتر شبیه یک سدان بوده و به عنوان یک خودرو آلمانی عملکرد عالی نیز دارد.

تجربه رانندگی

با سوار شدن به تیگوان حس یک خودرو گران قیمت القا می شود که با توجه به قیمت خودرو نکته مثبتی به شمار می رود. وقتی استارت زده می شود متوجه شدیم سر و صدای موتور کم است که به خاطر حجم دولیتری آن می باشد که از بقیه رقبا کمتر است. بعد از حرکت نخستین مورد قابل توجه شتاب بی نظیر خودرو می باشد که از خودرویی با این ابعاد انتظار نمی رفت. جعبه دنده دو کلاچه تیگوان عملکرد عالی داشته و معکوس های به موقع و تعویض دنده بی هیچ لرزشی واقعا حس بک رانندگی خوب را القا می کند.

همانطور که پیشتر اشاره شد شیشه های خودرو بزرگ هستند به ویژه در دید عقب تیگوان بسیار خوب بوده و با این ابعاد می توان در شهری مانند تهران بی دردسر رانندگی کرد.  با توجه به این که وزن خودرو ۲۰۰ کیلوگرم از رقبا سنگین تر است ولی هنگام رانندگی و سواری سنگین بودن احساس نمی شود. این امر یک مزیت برای فولکس واگن تیگوان محسوب می شود. به طور کلی از نکات مثبت این خودرو عملکرد عالی موتور و گیربکس آن می باشد که شتابی عالی را به ارمغان آورده و موجب هیجان راننده و سرنشینان می شود.

امکانات و تجهیزات

از جمله امکانات رفاهی و تجهیزاتی که کراس اوور آلمانی فولکس واگن تیگوان در اختیار قرار می دهد می توان به مواردی همچون ورود و استارت بدون کلید، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، نمایشگر ۹.۲ اینچی لمسی، اتوهلد، آینه های جانبی تاشونده، کروز کنترل، صندلی های جلو با تنظیم برقی و گرمکن، گرمکن صندلی های عقب، چراغ های جلو ال ای دی، تهویه مطبوع اتوماتیک سه گانه به همراه فیلتر ضد آلرژی، سانروف پانورما، بازشدن هوشمند صندوق بار، نمایشگر هدآپ، سیستم کمکی پارک، دوربین ۳۶۰ درجه ، سیستم اتوماتیک خاموش و روشن، فرمان برقی با روکش چرمی به همراه کنترل سیستم صوتی و بلوتوث، صندلی های اسپرت از جنس چرم مرغوب، صندلی جلو ۱۲ حالته با حافظه صندلی، صندلی متحرک و تاشونده ردیف عقب، میز پذیرایی تاشونده در پشت صندلی های عقب، پورتهای AUX، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، سیستم پایداری همراه با Trailer Stablization ، ترمز ABS,EBD چهارکاناله و سیستم کنترل سرعت در سراشیبی HDC ، سیستم هشدار خواب آلودگی راننده، ۹ ایربگ (راننده، سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو و عقب، پرده ای در دو سمت و زانوی راننده)، سیستم ترمز پارک برقی و … اشاره کرد.

ارزش خرید

فولکس واگن تیگوان یک نمونه از باکیفت ترین کراس اوورهای موجود در بازار کشور می باشد که رقابت بالایی با خودروهای کره ای و ژاپنی داشته و ارزش خرید بالایی نیز دارد. این کراس اوور در دیگر کشورها به عنوان خودرو مردمی و اقتصادی مشهور است اما در بازار داخلی در رنج قیمتی خودروهای لوکس جای گرفته است. از رقبای تیگوان می توان به خودرو تویوتا راو ۴ اشاره کرد که با اختلاف زیادی از این کراس اوور عقب می ماند. از دیگر خودروهای رقیب تیگوان در این کلاس می توان هیوندای توسان، کیا اسپورتیج، میتسوبیشی اوتلندر، نیسان ایکس تریل، هوندا سی آر وی را نام برد.

جمع بندی

به طور کلی چنانچه دوستدارید یک رانندگی لذت بخش را در رده کراس اوورها تجربه کنید که پارامترهای مدنظر شما همچون متریال باکیفیت و شتابگیری را با خود همراه کرده باشد می توانید فولکس واگن تیگوان را جزو انتخاب های ایده آل خود قرار دهید. این خودرو پکیج کاملی از طراحی زیبا، ایمنی، کارایی و کیفیت را ارائه می دهد که می تواند برای مصرف خانوادگی، برون شهری و بین شهری مورد استفاده قرار گیرد. ولی تنها موضوعی که باقی می ماند قیمت بالای آن می باشد که در حال حاضر به خاطر تحریم ها گریبانگیر همه خودروهای بازار است. از این رو طبقه خاصی قادر به تهیه تیگوان خواهند بود.از جمله مزایای این کراس اوور می توان به کارایی عالی موتور، تجهیزات و امکانات فراوان، کیفیت ساخت بالا، تهویه سه گانه، ترمزهای کارامد و ایمنی بالا اشاره کرد و مواردی همچون قیمت بالا نسبت به رقبا، سواری نچندان اسپرت، حساس بودن پیشرانه به بنزین کم کیفیت، هزینه بالای نگهداری و کمبود قطعات یدکی از نقاط ضعف تیگوان می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *