دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

لیست مواد غذایی مفید برای پوست و بررسی فواید آن ها

  • ساناز براتی
  • ۵ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

برای سلامت پوست خوراکی های مفیدی وجود دارند که برخی از مهمترین آن ها شامل آب، انار، گریپ فروت، آووکادو، پاپ کورن، روغن زیتون، روغن نارگیل، کیوی، ماهی سالمون، حبوبات، لبنیات کم چرب، دانه های کامل و … می شود.

برای داشتن پوستی شاداب و ایده ال روش های مختلفی مانند انجام تمرینات جسمانی، نوشیدن آب زیاد، خواب مناسب و رژیمی متعادل نیاز است، به یاد داشته باشید که به شکل مرتب مواد غذایی مفیدی را برای داشتنی پوستی شاداب و زیبا به برنامه غذایی خود اضافه کنید. برای آشنایی با مواد غذایی مفید برای پوست در این مطلب همراه ما باشید.

انواع مواد غذایی مفید برای پوست

در حال حاضر اغلب افراد برای داشتن پوستی سالم و زیبا، بیش از اندازه به محصولات آرایشی تکیه می نمایند و اهمیت تغذیه را در این مورد نادیده می گیرند. با وجود استفاده از محصولات مختلف و درمان های مختلفی که برای سلامت پوست خود انجام می دهید، اگر برای پوست خود رژیم متعادل و مغذی نداشته باشید، در نهایت پوستی سالم و بدون عارضه نخواهید داشت. با پیش گرفتن سبک زندگی سالم و مصرف مواد و مواد غذایی مفید و مغذی برای پوست می توانید پوستی سالم و صاف بدون صرف هزینه بالا داشته باشید.
مواد غذایی مفید برای پوست

آب

آب یکی از مهمترین مواد مغذی است که می توانید قبل از هر چیزی به پوست خود برسانید، برای داشتن پوستی شفاف و زیبا و سالم آب بنوشید. هر چه آب بیشتری بنوشید باعث می شوند تا مود مضر بیشتری از بدنتان خوارج شده و ظاهر پوستتان بهتر شود.

برخی خوراکی های مفید برای پوست

انواع توت

یکی از انواع مواد غذایی مفید برای پوست توت می باشد، اگر سلامت پوستتان مهم است و می خواهید پوستی سالم داشته باشید انواع توت را در رژیم غذایی خود بگنجانید، توت دارای مقدار بالایی از آنتی اکسیدان می باشد که با رادیکال های آزادی ممکن است به پوست صدمه بزنند مبارزه می نماید. توت ها دارای ویتامین C نیز هستند که به منظور کلاژن سازی مورد نیاز می باشند. کلاژن ماده ای است که سبب نرمی و چاق شدن پوست صورت خواهد شد. می توانید مخلوطی از تمشک، شاه توت، زغال اخته و بلوبری را در رژیم غذایی خود قرار دهید و از میوه هایی مصرف کنید که تازه هستند و حرارت ندیده اند. با این روش آنتی اکسیدان بیشتری وارد بدن خواهد شد.

خوردنی های بسیار مفید برای پوست

دانه های کامل

مصرف کربوهیدرات هاب تصفیه شده باعث می شود تا انسولین در بدن بیشتر شود، این افزایش انسولین باعث افزایش آندروژن ها خواهد شد. آندروژن هورمونی است که باعث افزایش وش در سطح پوست می شود پس برای داشتن پوستی سالم کربوهیدرات های تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کرده و به جای آن از انواع دان های کامل مثل ماکارونی، برنج و نان مصرف نمایید تا به بهبود سیستم گوارش کمک کرده و همچنین مشکلات پوستی مانند آکنه را کاهش دهند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تخم مرغ

تخم مرغ از انواع مواد غذایی مفید برای پوست می باشد که می توانید به راحتی مصرف نمایید. بدن برای تولید کلاژن به پروتئین نیازمند است، تخم مرغ سرشار از پروتئین بوده و می تواند در این مورد مفید باشد. بدن برای بهبود بخشیدن به خاصیت ارتجاعی پوست به کلاژن نیاز دارد و از این طریق باعث سلامت ماندن پوست خواهد شد. همچنین زرده تخم مرغ به خاطر سرشار بودن از بیوتین و سلنیوم باعث بهبود رنگ پوست می شود. تخم مرغ دارای ویتامین A بوده و با توجه به وجود این ویتامین سلول های آسیب دیده در پوست را اصلاح می کند. می توانید تخم مرغ را به شکل آب پز در صبحانه یا میان وعده خود بگنجانید تا مواد مغذی را به پوستتان برسانید.

مواد غذایی مهم و مفید برای پوست

ماهی سالمون

در صورتی که دچار مشکلات پوستی مانند اگزما و آکنه هستید باید سعی کنید که مواد غذایی مثل ماهی سالمون را که سرشار از امگا ۳ هستند را به برنامه غذایی خود اضافه نمایید. این مواد غذایی التهابات پوستی ناشی از اگزما و آکنه را کمتر می کنند و رطوبت پوست را افزایش می دهند. ماهی سالمون با افزایش رطوبت پوست ظاهر پوست را بهبود می دهد، این ماده غذایی سرشار از سلنیوم است و پوست را در برابر آفتاب محافظت می نماید.

بررسی خوراکی های مفید برای پوست

سبزیجات با برگ های تیره

انواع سبزیجات دارای برگ تیره مثل کاهو، اسفناج و کلم برای سلامت پوست بسیار مفید هستند. سبزیجات برگ تیره دارای مقدار بالایی از آنتی اکسیدانی مهم و قوی به اسم بتاکارون می باشند مه به جوانسازی پوست کمک زیادی می کند. بعلاوه در این سبزیجات ویتامین A وجود دارد که باعث دفع سموم از بدن می شود و به شفاف سازی پوست کمک می نماید، همچنین برگ های سبزیجات تیره منبع عالی از ویتامین های C و E می باشند که این دو ویتامین برای سلامت پوست بسیار مهم هستند. می توانید مصرف این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود بیشتر کرده یا نوشیدنی های سبز بنوشید.

کلم بروکلی

کلم بروکلی یک نوع سبزی پرخاصیت و مهم برای سلامت بدن می باشد، تا کنون افراد زیادی در مورد بروکلی توصیه کرده اند و گفته اند برای سلامت بدن خود بروکلی را از یاد نبرید. ویتامین مهم موجود در بروکلی A می باشد که نقش بالایی در ساخت سلول های پوستی بر عهده دارد و شما با مصرف این سبزی می توانید به تجدید سلول های پوست خود کمک زیادی کنید.

شناسایی مواد غذایی مفید برای پوست

بادام

مصرف بادام به دلیل دارا بودن ویتامین E، آنتی اکسیدان ها و خواص ضد پیری که دارد بسیار مفید برای پوست شناخته می شود. به شکل خاص محتوای ویتامین E در بادام با عنوان یک سپر برای محافظت از پوست در مقابل اثرات منفی نور خورشید عمل می کند. علاوه بر این بادام باعث تغذیه و تقویت پوست می شود، خواص آنتی اکسیدان و ضد پیری در بادام به منظور بهبود علائم پیری مفید می باشد. بادام باعث می شودد تا پوست از تورم، التهاب و دیگر مشکلات مثل آکنه، اگزما و … محافظت گردد. مصرف بادام در طول روز در میان وعده ها تاثیر مثبتی روی پوست دارد. علاوه بر این می توانید از روغن بادام برای ماساژ پوست استفاده نمایید.

شناسایی خوردنی های مفید برای پوست

آووکادو

میوه آووکادو دارایی مزایای زیادی می باشد و در سال های اخیر بر محبوبیت آن افزوده شده است. آووکادو دارای چربی های منحصر بفردی می باشد که باعث مرطوب نگه داشتن پوست می شوند و پوست را هیدراته و نرم می کنند. آووکادو با عنوان مادر مرطوب کننده های طبیعی شاخته می گردد، می توانید از آن به شکل موضعی روس پوست خود استفاده کنید و به شکل خمیر آووکادو را روی پوست بمالید. می توانید از آووکادو در غذاهای خود استفاده نمایید تا پوستی نرم داشته باشید، آووکادو باعث محافظت پوست در برابر تابش آفتاب خواهد شد.

میوه گریپ فروت

گریپ فروت یک نوع میوه سرشار ویتامین C می باشد که مزایای بسیاری برای سلامت پوست به دنبال دارد، برای داشتن پوستی سالم از این میوه قافل نشوید.

خوردنی های مفید برای پوست

انار

انار یک میوه مفید با خواص فراوان برای سلامت پوست می باشد. این میوه داری آنتی اکسیدان بسیاری است که می تواند ساخت کلاژن در بدن را بیشتر نماید. دانه های انار را می توانید میل کنید یا روی پوستتان قرار دهید و از فوائد بینظیر آن بهره ببرید.

مواد غذایی و خوردنی مفید برای پوست

کیوی

کیوی یک میوه سرشار از ویتامین C می باشد، یک عدد کیوی متوسط حاوی ۱۳۷/۲ میلی گرم ویتامین C می باشد. این در حالی است یک پرتقال متوسط دارای ۷۰ میلی گرم از این میتامین می باشد، ویتامین C برای تولید کلاژن در بدن نقش بالایی دارد و به استحکام و تنه ی پوستتان کمک می کند. از دیگر خواص کیوی می تواند به افزایش کلاژن در بدن و رفع چین و چروک و مبارزه با پیری زود رس اشاره کرد.  این سوپر میوه به خاطر دارا بودن ویتامین E از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و یک ماده خوراکی عالی برای پوست محسوب می شود.

چای سبز

چای سبز دارای خواص مهمی برای سلامت انسان می باشد، این چای به پیشگیری از سرطان کمک می نماید و سلامت قلب را بهبود می دهد، کلسترول خون را کاهش داده و فوائد دیگری به دنبال دارد. این چای در مورد سلامت پوست و مسائل مختلف زیبایی از جمله بهبود مشکلات پوستی مفید است. چای سبز دارای مقدار زیادی از انتی اکسیدن ها می باشد که این آنتی اکسیدان ها باعث خنثی شدن رادیکال اهی آزاد در بدن می شوند و از پیری زود رس جلوگیری می کنند. چای سبز درمان مناسبی برای جوش، روزاسیا، زگیل و چیون و چروک پوست می باشد، بعلاوه برای کاهش آسیب های نور خورشید مفید واقع می شود. ترکیبات پرقدرت موجود در چای سبز که کاتیچن ها نام دارند به منظور بهبود سلامت پوست شما به روش های مختلفی عمل می کنند. چای سبز مثل دیگر مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان باعث حفاظت از پوست در برابر آسیب های خورشید خواهد شد.

خوراکی های مفید برای پوست شما

گوجه فرنگی

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای پوست گوجه فرنگی است. بر طبق تحقیقات انجام شده افرادی که به شکل موضعی رب گوجه فرنگی خانگی را به همراه روغن زیتون استفاده کرده اند از آفتاب سوختگی پوست جلوگیری کرده اند. گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن و کاروتنوئید می باشد. این ریز مغذی ها پوست را در مقابل صدمات ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

هندوانه

هندوانه دارای آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزاد را جذب می کنند و از فعالیت های مضر جلوگیری می نمایند. مصرف هندوانه علاوه بر این به دلیل آب فراوانی که دارد می تواند برای پوست مفید باشد.

خوردنی ها و مواد غذایی خیلی مفید برای پوست

لبنیات کم چرب

از دیگر مواد مغذی و گروه های غذایی که داری ویتامین A قابل توجهی هستند، لبنیات ها می باشند. اگر می خواهید با مصرف لبنیات مواد مغذی را به پوست خود برسانید می توانید لبنیات کم چرب را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا چربی های مضر وارد بدن نشوند.

هویج

هویج یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای پوست است. هویج یکی از سبزیجات مفید می باشد که به دلیل ویتامین A بالایی که دارد بسیار شهرت دارد، ویتامین A یک ویتامین مهم و ضروری برای پوست می باشد از این رو می توانید با مصرف هویج آن را تامین کنید و پوستی شاداب و سلامت داشته باشید.

گردو

اگر به دنبال پوستی جوان و سالم هستید حتما باید در رژیم غذایی خود مقادیر بالایی از اسید چرب امگا ۳ را داشته باشید. گردو یکی از منابع مهم و سالم از امگا ۳ می باشد که اگر طعم ماهی را دوست نداشته باشید می توانید آن را جایگزین کنید. امگا ۳ باعث نرمی پوست و مو می شود و ظاهر جوان تری را به شما می دهد.

حبوبات

حبوبات یکی از منابع غنی از پروتئین می باشند و از انواع مواد غذایی مفید برای پوست محسوب می شوند. این دسته از مواد غذایی می توانند خرابکاری های رادیکال های آزاد روی پوست را از بین ببرند. پروتئین ها در بدن به مواد تشکیل دهنده شان یعنی آمینو اسیدها تبدیل می گردند. سلول های بدن هم از آمینو اسید ساخته شده اند، از این رو در دسترس بوده آمینو اسید کافی امکان بازسازی سلول ها را به بدن خواهد داد.

مواد غذایی مفید برای پوست

شکلات تلخ

برخی از مردم اینگونه فکر می کنند که انواع شکلات برای سلامتی مناسب نیستند چون باعث اضافه وزن و بروز جوش در بدن می شوند. در واقع تمام شکلات ها مضر نمی باشند و فقط مصرف بیش از اندازه آنها می تواند مضر باشد. شکلات تلخ می تواند برای سلامت و زیبایی پوست مفید باشد اکر به اندازه مصرف شود. فلاونوئیدها در شکلات تلخ قادر به پیشگیری از آسیب در برابر اشعه های UV و تسهیل جریان خون هستند.  با مصرف شکلات تلخ می توان پوستی سالم و بی نظیر داشت زیرا باعث مرطوب شدن پوست شده و از التهابات و نشانه های پیری پیشگیری می کند.

زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای پوست می باشد. زردچوبه یک ادویه شگفت انگیز است که دارای کورکومین می باشد، زردچوبه خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد، اثرات ضد التهابی به منظور آرام نمودن هر نوع مشکلات پوستی مثل آکنه مفید می باشد. همچنین ماسک های زرد چوبه برای از بی بردن لک صورت بسیار مفید هستند. مصرف زردچوبه باعث محافظت بدن در برابر پیری زود رس می شود، همچنین این ماده می تواند فعالیت های آنزیم های آنتی اکسیدنی خود بدن را نقویت کند تا اعمال خود را در مقابل رادیکال های آزاد دو برابر نماید. زردچوبه آنزیم های سم زدایی کبد را پشتیبانی می کند و باعث پاک سازی پوست و بدن می شود.

بعضی خوراکی های مفید برای پوست

دانه چیا

دانه چیا یکی دیگر از خوراکی های مفید برای پوست می باشد که دارای مزایای قدرتمندی برای پوست می باشد، باید این ماده قدرتمند را به برنامه غذایی خود اضافه نمایید تا از مزایای بسیار آن بهره ببرید. دانه های چیا منبع عالی از امگا ۳ هستند و باعث کم شدن التهاب شده و از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می شوند. این دانه ها منبع کاملی از پروتئین هستند و دارای کلسیم بسیاری می باشند که بر روی پوست بدون عارضه و مشکلی استفاده می شوند.

روغن نارگیل

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای پوست روغن زیتون می باشد. روغن زیتون سالم و دارای خواص ضد التهابی بوده و اسیدهای چرب متوسط زنجیره ای دارد که در بدن به راحتی شکسته می شوند. این روغن انرژی فوری می دهد و باعث افزایش سوخت و ساز در بدن می شود و از این کمک می کند تا چربی های ذخیره شده سوزانده شوند. البته نباید در مصرف این روغن زیاده روی شود، یک یا دو قاشق چای خوری کافی است، این روغن در حرارت بالا پایدار می میاند و رادیکال های آزاد تولید نمی کند. می توانید برای پخت و پز و درست کردن کوکی از این روغن استفاده نمایید. این روغن باعث می شود تا جذب مواد مغذی دیگر بیشتر شود. روغن نارگیل اشباع شده می باشد و به همین خاطر در دمای اتاق جامد می باشد. این روغن به کلسترول آسیب نمی رساند و باعث داشتن پوستی درخشان می شود. این چربی اشباع شده برای عشاهای سلولی سالم و پوست درخشان ضروری می باشد.

انواع خوردنی های مفید برای پوست

روغن زیتون

همواره روغن زیتون برای داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان برای پوست توصیه شده است، این روغن باعث می شود تا پوستی جوان و ملایم داشته باشید. روغن زیتون علاوه بر داشتن مواد مغذی مورد نیاز پوست در موارد دیگر بسیار مفید می باشد. این روغن باعث داشتن پوستی درخشان، ضد التهاب و شفاف می شود، روغن زیتون غنی از ویتامین E بوده و به عنوان یک محافظ UV عمل می کند. این روغن برای پوست شما مفید است و دفاع فوق العاده ای در برابر پیری دارد.

خوراکی های بسیار مفید برای پوست

پاپ کورن

پاپ کورن یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای پوست می باشد که غنی از مواد شیمیایی ضد رادیکال می باشد، البته اگر به روش سنتی و در منزل تهیه شود. پاپ کورن یک میان وعده زیبا کننده است و یک غذای عالی برای پوستتان محسوب می شود. پاپ کورن با مقدار کالری اندک و فیبر بالا شما را سیر می کند و باعث می شود تا پوستی شاداب داشته باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *