دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت پریود نشدن چیست و چطور با داروهای گیاهی رفع می شود؟

  • ساناز براتی
  • ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

اختلال در چرخه قاعدگی و پریود نشدن به علت های مختلفی ایجاد می شود که برخی از آن ها شامل بارداری، سندروم آشرمن، تنبلی تخمدان، استرس و اضطراب، ورزش های سنگین، برخی داروها و بیماری ها، یائسگی زود رس و مشکلات هورمونی می شود.

بیشتر افراد پریود نشدن را به بارداری و وجود مشکلات هورمونی نسبت داده اند، در صورتی که علل دیگری مانند استرس و اضطراب تا بیماری های جدی در بروز این مشکل تاثیرگذار می باشند. برای بررسی دقیق علت پریود نشدن و آشنایی با روش های گیاهی برطرف شدن این مشکل در این مطلب همراه ما باشید.

علت های پریود نشدن

در سال های اولیه دوره بلوغ در دختران بی نظمی و عقب افتادن عادت ماهیانه و پریود نشدن موضوعی طبیعی است، بدن در این سنین رو به تکامل است و شکل منظم و ثابتی به خود نگرفته، در نتیجه تخمدان ها به شکل نامنظم از خود تخمک آزاد می نمایند. این در حالی است که در سالهای آینده و با گذشت چند سال از شروع اولین قاعدگی در صورت بودن این مشکل باید علت آن مورد بررسی قرار گرفته و درمان شود. چرخه قاعدگی ممکن ست به علل گوناگون دچار تاخیر شود. در این مطلب با علت های مختلف پریود نشدن و برخی از مهمترین روش های برطرف کردن این مشکل با داروهای گیاهی آشنا خواهیم شد.

بارداری  از دلایل پریود نشدن

یکی از علت های مهم و اصلی در مورد پریود نشدن باردای می باشد. زمانی که یکی از تخمک ها باروز می شود داخل مخاط رحم جای خواهد گرفت و این مخاط در عوض اینکه به شکل خون ریزش پیدا نماید به منظور تغذیه جنین در رحم باقی خواهد ماند. علاوه بر این در برخی موارد استفاده از قرص های ضد بارداری به خصوص در ماه های الیه شروع مصرف باعث به تاخیر افتادن قاعدگی می شود. بارداری تنها دلیل برای قطع عادت ماهیانه نمی باشد از این رو برای داشتن اطمینان کافی در این مورد حتما از تست بارداری استفاده نمایید تا در صورت باردار نبودن علت اصلی مشخص شود.

بررسی دلیل پریود نشدن

وجود مشکلات هورمونی

یکی دیگر از علت های مختلف پریود نشدن وجود مشکلات هورمونی در برخی زنان است. تغییر در چرخه هورمونی سبب می شود زمان قاعدگی دائما دچار تاخیر شود. چرخه قاعدگی مستقیما با هورمون ها رابطه دارد. در صورت نیاز باید هورمون ها توسط پزشک بررسی شوند، در این مورد باید آزمایش هورمون انجام شود. یک نوع هورمون که باعث قطع پرودی می شود هورمون پرولاکتین نام دارد. اگر سطح ترشح این هورمون در بدن بیش از اندازه معمول باشد احتمالا پریودی یک تا دو دوره به تعویق خواهد افتاد. بدن زنان در اغلب موارد در دوره شیردهی پرولاکتین زیادی تولید می نمایند، حال اگر زنان در دوره شیردهی نباشند این افزایش هورمون خود را به شکل خروج ترشحات شیری از سینه ها نشان خواهد داد که با دارو می توان آن را برطرف و درمان نمود.

بعضی از علت های پریود نشدن

استرس و فشارهای روانی از عوامل موثر بر پریود نشدن

از دیگر علت های پریود نشدن وجود استرس و فشارهای روانی در زنان می باشد. استرس یکی از مهمترین عوامل برهم خوردن هورمون های بدن و عقب افتادن پریودی می باشد. هورمون تشکیل دهنده استرس یعنی هورمون کورتیزول باعث عقب افتادن عادت ماهیانه می شود. استرس در شرایط مختلف زندگی به ویژه شرایط بحرانی ایجاد می شود . پس اگر در شرف طلاق هستید یا زندگی پرتنش و پر از دعوا و شماجره را تجربه می کنید و شگست های پی در پی در زندگی داشته اید، پریود نشدن یک موضوع طبیعی است که برای حل آن باید استرس و اضطراب خود را درمان نمایید. همچنین پیامدهای روانی ناشی از مشکلات زناشویی و ارضا نشدن خانم ها در رابطه جنسی باعث بروز مشکل قاعدگی خواهد شد. استرس بالا به هر دلیلی که باشد در میزان و چرخه پریودی تاثیر گذار خواهد بود از این رو باید به دنبال راه هایی برای کنترل آن باشید.

  •  آرون گروپس

انواع دلایل پریود نشدن

مشکل تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا همان سندروم پلی کیستیک یکی از علت ها و عوامل مهم در عقب افتادن چرخه قاعدگی و پریود نشدن محسوب می شود. این مشکل در حال حاضر بسیار شایع است و باعث ایجاد کیست های فولیکولی ریز در تخمدان خواهد شد. این موضوع همچنین در صورت ادامه داشتن باعث ناباروری، مشکلات قلبی عروقی و بیماری های دیگری خواهد شد.

کم کار یا پرکار بودن تیروئید و دیگر غدد درون ریز در بدن

مشکل در تیروئید و پرکار بودن یا کم کار بودن آن باعث به تاخیر افتادن قاعدگی در برخی موارد خواهد شد، غده تیروئید در بدن مسئولیت کنترل سوخت و ساز در بدن را بر عهده دارد و اگر در عملکرد آن اختلال ایجاد شود بر روی چرخه قاعدگی و عقل افتادن پریودی تاثیر گذار خواهد بود. از نشانه های مختلف مشکل در غده تیروئید می توان به مشکل در چرخه قاعدگی، کاهش وزن، ریزش موها، احساس سرمای مزمن و خستگی زیاد اشاره نمود. مشکلات غده تیروئید در بیشتر موارد با دارو برطرف می شود. علاوه بر این غده غدد دیگری مثل هیپوفیز و آدرنال هم می توانند باعث تاخیر افتادن چرخه قاعدگی شوند.

دلایل موثر بر پریود نشدن

لاغری و یا چاق بودن بیش از اندازه

زنانی که به باشگاه می روند و اصرار زیادی به کاهش وزن ناگهانی دارند به احتمال زیاد عقب افتادن زمان پریودی یا قطع کامل آن را تجربه خواهند کرد. در رابطه با اضافه وزن شدید نیز این مسئله صدق خواهد کرد. در صورتی که دچار اضافه وزن و چاقی مفرط می باشد، باید بدانید که حمل و نقل همزمان چربی و ترشح هورمون های مربوط به چرخه قاعدگی در بدن دشوار می شود. در کل لاغر شدن یا چاق شدن سریع بدن باعث عقب افتادن قاعدگی در برخی زنان خواهد شد، علاوه بر این چاقی باعث بروز مشکلا منفی در سلامت بدن مانند استرس و فشار روانی خواهد شد.

دلایل مختلف پریود نشدن

مصرف بعضی از داروها

یکی دیگر از علت های پریود نشدن مصرف داروهای مختلف می باشد. مصرف بعضی از داروها باعث می شوند تا چرخه قاعدگی به طور کل به هم بریزد و مشکلاتی در ان ایجاد شود. داروهای ضد بارداری، داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد افسردگی و بسیاری دیگر از داروها باعث می شوند تا سیکل قاعدگی به تعویق افتاده یا متوقف شود.

چرخه استراحت و خواب

چرخه خواب و استراحت با پریود شدن رابطه مستقیمی دارد و تداخل در آن یکی از علت های پریود نشدن می باشد، در صورتی که نظم خواب به شکل ناگهانی بر هم بخورد به احتمال بالا باعث بروز برهم ریختگی قاعدگی و پریود نشدن می شود.

انجام ورزش های سنگین

ورزش های سنگین به ورزش های گفته می شود که به شکل حرفه ای دنبال می شوند و افراد وقت زیادی را برای انجام آن ها صرف می شود. امکان دارد در طول تمرینات ورزشی ضربه ای محکم به شکم وارد شود که در نتیجه آن ضربه تاخیر در پریود شدن ایجاد شود. این موضوع باید به شکل دقیق به وسیله پزشک زنان مورد بررسی قرار گیرد.

از دلایل توقف عادت ماهیانه

انواع بیماری

بیماری های سخت و شدید باعث روحی می توانند تاثیر منفی بر جای بگذارند، علاوه بر این در زمینه جسمی باعث بروز مشکلات شده و می توانند باعث توقف در چرخه قاعدگی و پریود نشدن شوند. افرادی که شیمی درمانی و پرتو درمانی های سنگین انجام می دهند و ععمل های جراحی پی در پی انجام داده اند به احتمال بالا دچار بی نظمی در عادت ماهیانه خواهند شد.

بعضی از دلایل متفاوت پریود نشدن

سندروم آشرمن

برخی موارد بعد از دستکاری رحمی مانند کورتاژ، سزارین یا درمان فیبروییدهای رحمی سندروم آشرمن اتقاق خواهد افتاد. سندروم آشر یکی از علت های پریود نشدن می باشد. در این حالت به شکل خودکار بافت هایی در مخاط رحم ساخته می شوند که از ریزش طبیعی مخاط و بروز خونریزی پیشگیری می نمایند. این مشکل گاهی باعث بروز خونریزی سبک رحمی و گاهی باعث قطع کامل قاعدگی خواهد شد.

یائسگی زود رس

علاوه بر موارد گفته شده یکی دیگر از علت های پریود نشدن می تواند یائسگی زود رس باشد. اکثر زنان در سن ۵۰ سال یائسه می شوند و یائسگی قبل از ۴۰ سالگی زود رس محسوب می گردد. این موضوع می تواند به دلایل مختلف ارثی و یا بیماری های خود ایمنی بروز یابد. به شکل کلی یائسگی و فقدان عملکرد در تخمدان ها باعث کاهش استروژن در بدن شده و مخاط رحم را از بین خواهد برد. این موضع باعث به پایان رسیدن چرخه قاعدگی خواهد شد.

آشنایی با علت پریود نشدن

روش های درمان خانگی و گیاهی برای پریود نشدن

بعد از آشنایی با علت های مختلف پریود نشدن در ادامه با انواع روش های گیاهی برای درمان این مشکل آشنا می شویم:

  • گیاه جعفری:

جعفری یکی از گیاهان سبز بسیار شگفت انگیز می باشد که می تواند کلیه فرایندهای بدن را تحریک نماید و بدن را به سوی سلامتی هدایت نماید. گیاه جعفری دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها و فیبر بسیاری می باشد که باعث می شود تا پریودی و چرخه قاعدگی در زنان به حالت طبیعی خود برگردد. برای استفاده از این روش مقداری برگ جعفر تازه را در مخلوط کن ریخته و خرد نمایید و بعد کمی آب به آن اضافه نمودن تا کمی غلیظ شود. صبح ها از این مایع به مدت چند روز بنوشید تا مشکلاتان برطرف شود. این روش نه تنها باعث بهبود پریودی خواهد شد بلکه باعث می شود تا مواد مغذی بسیاری وارد بدن شوند.

  • بذر تربچه:

بذر تربچه یک روش بسیار خوب برای بهبود چرخه قاعدگی و پریود نشدن می باشد. این بذر باعث تنظیم جریان خون شده و باعث می شود تا سلامت کلی بدن بهبود یابد. بذرهای تربچه می توانند با تمام مواردی که باعث به تاخیر افتادن قائدگی می شوند، مبارزه نمایند. برای استفاده از این روش مقداری پودر دانه تربچه را تهیه نمایید یا آن را در منزل آسیاب کنید، یک قاشق از پودر را در آب ولرم ریخته و با هم مخلوط نمایید. روزی یکبار از این مایع بنوشید تا مشکل پریودی تان برطرف شود.

بررسی علت پریود نشدن

  • استفاده از زنجبیل:

زنجبیل یک ماده شگفت انگیز با خواص بی نظیر می باشد که به منظور تنظیم قاعدگی نیز عالی عمل می کند. زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، شاداب کنندگی و تسکین دهندگی دردهای قاعدگی می باشد و می تواند دوره پریودی شما را به خوبی تنظیم نماید. در این روش باید یک قاشق غذاخوری زنجبیل را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و به مقداری آب در حال جوشیدن اضافه نمایید. بعد از اینکه مایع کمی ولرم شد می توانید آن را بنوشید و خیلی سریع موضوع عقب افتادن پریودی شما حل می شود. این نوشیدنی ولرم باعث بهبود دوره قاعدگی خواهد شد و دردهای قاعدگی را نیز تسکین خواهد داد.

  • ادویه دارچین:

دارچین یک ادویه مهم و پرخاصیت می باشد که در موارد بسیاری از آن استفاده می شود، همچنین این ادویه می تواند خیلی زود چرخه قاعدگی را بهبود دهد و مشکل پریود نشدن را حل نمایید .دارچین یک گیاه مهم است که به راحتی بین هورمون های بدن تعادل ایجاد می کند و از این رو می تواند در تنظیم دوره عادت ماهیانه موثر واقع شده و جریان خون را کنترل نماید.می توانید برای حل مشکلتان از دارچین در انواع غذاها استفاده نمایید که البته این روش خیلی نتیجه فوری ندارد. اما می توانید مقداری پودر دارچین را به یک لیوان شیر ولرم اضافه کرده و به خوبی مخلوط نمایید، روزانه یک مرتبه صبح ها از این معجون بخورید تا خیلی راحت مشکلتان برطرف شود.

معرفی علت پریود نشدن

  • میوه آناناس:

آناناس یک میوه خوش طعم و پرخاصیت می باشد که با دارا بودن آنزیم های طبیعی و مواد مغذی خود می تواند باعث تنظیم چرخه قاعدگی شود. علاوه بر این می تواند گرفتگی عضلات در قاعدگی را بهبود بخشد. این میوه به خوبی می تواند تمام مشکلات را رفع نماید. برای استفاده از آناناس می توانید آن را داخل مخلوط کن ریخته و بعد کمی آب به آن اضافه نمایید و آن را میل کنید. با این روش آب آناناس خوشمزه ای را تهیه کرده اید که می توانید علاوه بر لذت بردن از طعم آن از فوائد بی نظیر آن نیز بهره ببرید. در طول روز یکبار از این نوشیدنی بنوشید تا مشکل قاعدگی تان برطرف شود.

بررسی عامل پریود نشدن

  • استفاده از میوه پاپایا:

میوه پاپایا چه به شکل نارس و چه به شکل رسیده بسیار مفید برای سلامت است. به منظور تسکین درد پریودی و مبارزه با قاعدگی های نامنظم نیز بسیار مفید است. پاپایا دارای مواد مغذی و عناصر غنی شده ای است که با عدم تعادل هورمونی یا دلایل دیگر بروز این مشکل مبارزه می نماید. با مصرف این میوه می توانید مشکل خود را به خوبی برطرف نمایید. برای اینکار می توانید روزی یک کاسه پاپایا بخورید و یا یک لیوان آب پاپایای نارس را بنوشید تا علاوه بر رفع مشکل قاعدگی با دردهای دوره قاعدگی خود نیز مبارزه کرده باشید.

علت های پریود نشدن

  • مصرف دانه کنجد:

دانه های کند مفید به منظور تنظیم قاعدگی می باشند، استفاده از دانه های کنجد یک روش طبی خانگی بوده که از زمان های گذشته از آن استفاده می شده است و تاثیر مثبتی بر روی بدن دارد. همانطور که گفته شد در حالت کلی مشکلات قاعدگی و پریود نشدن به خاطر عدم تعادل هورمونی در بدن ایجاد می شود. دانه های کنجد مفید در تنظیم تعادل هورمون ها و تولید هورمون ها می باشند. کنجد باعث تقویت دوره ها و جریان خون در بدن می شود و به داشتن بدنی سالم کمک می نماید. برای استفاده مقداری دانه کنجد را بجوشانید و سپس خشک نمایید، دانه های خشک شده را در مخلوط کن ریخته و ۱ قاشق نی شکر به آن اضافه نمایید، هر روز صبح این مخلوط را با معده خالی بخورید تا به خوبی مشکل قاعدگی در شما برطرف شود.

عوامل پریود نشدن

  • گیاه آلوئه ورا:

آلوئه ورا یک گیاه قاعده آور با عناصر مهم و جذاب است که دارای خواص مختلفی برای سلامت بدن می باشد. ژل آلوئه ورا می تواند در تنظیم چرخه قاعدگی کمک کننده باشد، این ژل باعث ترشح هورمون های مورد نیاز بدن می شود و تخمک گذاری و سیستم های متابولیک بدن را تقویت می نماید تا عقب افتادگی پریودی بهبود یابد. برای استفاده از این ژل کمی آب ولرم در یک شیشه بریزید و بعد به آن یک قاشق آلوئه ورا و نصف قاشق عسل اضافه نمایید. می توانید برای بهبود قاعدگی خود روزی یک بار از این مخلوط بنوشید و به خودتان کمک کنید.

دلایل عادت ماهیانه نشدن

  • استفاده از ادویه زرد چوبه:

زردچوبه یک ادویه سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که غنی از مواد مغذی و عناصر ارگانیک بوده و باعث تقویت چرخه قاعدگی خواهد شد. زردچوبه دارای خواص و عناصر ضد باکتریایی می باشد که می توانند تعادل هورمون ها را برقرار نمایند.برای استفاده از زردچوبه یک لیوان پر از شیر را با حدود ۱/۴ پودر زردچوبه مخلوط نمایید و کمی عسل به آن اضافه کنید و با هم به خوبی ترکیب نمایید، روزان از این شیر بنوشید و بدن خود را تقویت کنید.

علت مشکل پریود نشدن

  • ماساژ با روغن گرم :

ماساژ روشی عالی برای تسکین بدن و ایجاد آرامش در بدن می باشد، علاوه بر این انجام ماساژ روشی عالی برای مبارزه با گرفتگی های قاعدگی، جریان خون کم، دوره های نامنظم و بسیاری از موارد دیگر در سلامت بدن می باشد. ماساژ با انواع روغن های گرم بر روی شکم به سادگی می تواند جادو کند و حس عالی به شما بدهد. برای انجام ماساژ با روغن های گرم می توانید از روغن زیتون استفاده کنید. مقداری روغن زیتون را حرارت دهید و شکم خود را به شکل حرکات دایره ای مانند ماساژ دهید این کار را با فشار انجام دهید تا بهتر عمل کند. حدود ۲ تا ۳۰ دقیقه در روز می توانید این ماساژ را انجام دهید. با ماساژ شکم در این مدت خیلی ساده و راحت می توانید جریان خود را بهبود داده و به تنظیم قاعدگی خود کمک نمایید. استفاده از ماساژ درمانی روشی موثر برای مبارزه با پریود نشدن می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *