دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

در صورت خاموش شدن ناگهانی ماشین این دلایل را بررسی کنید

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از مشکلات دردسرساز برای رانندگان حین حرکت ماشین ، خاموش شدن ناگهانی آن می باشد. دلایل مختلفی برای وقوع این امر وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

خاموش شدن ناگهانی خودروی در حال حرکت یکی از دردسرسازترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر راننده ای اتفاق بیافتد. اگر مایلید تا با دلایل خاموش شدن ناگهانی ماشین آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با دلایل خاموش شدن ناگهانی ماشین

 

ممکن است هنگام حرکت به مقصدی مهم ناگهان خودروی شما خاموش شود که این امر قطعا آزاردهنده است. به هر حال چنانچه این اتفاق برای شما پیش آمد سعی کنید خونسردی خود را حفظ کرده و با رعایت همه جوانب احتیاط اتومبیلتان را به منتهی الیه سمت راست جاده یا خیابان انتقال دهید و بعد یا استفاده از نیروی اندک سیستم ترمز و با درگیر کردن دنده های سنگین (ماشین های دنده ای) خودرو را متوقف سازید.

در اتومبیل های امروزی معمولا فقط می توان سوکت سنسورهایی مانند حسگر دور موتور و سوکت کوپل همچنین فیوزهای مربوطه بخصوص فیوز پمپ بنزین و دیگر اتصالات الکتریکی را مورد بررسی قرار دارد. در غیر اینصورت چاره ای ندارید جز این که با مراکز خدماتی تماس گرفته تا خودرو به نزدیک ترین تعمیرگاه مجاز انتقال یافته و تعمیر گردد. دلایل مختلفی وجود دارد که موجب خاموش شدن ناگهانی ماشین می شود که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می شود.

سه دلیل اصلی خاموش شدن خودرو حین رانندگی

نبود سوخت کافی

همانطور که می دانید موتورهای احتراقی برای انجام وظایف خود به تامین انرژی و سوخت نیاز دارند در صورتی که این سوخت فسیلی به موقع و کافی به محفظه احتراق سیلندر موتور نرسد آن را از کار انداخته و سبب توقف ناگهانی ماشین خواهد شد.

تامین نشدن هوای مورد نیاز موتور

از آنجا که هر ماده ای برای سوختن به هوا یا اکسیژن نیاز دارد و چنانچه این گاز تامین نشود سوختنی رخ نمی دهد به این ترتیب برای کارکرد صحیح موتورهای درون سوز لازم است که هوای مورد نیاز پیشرانه تامین شود و به هر دلیلی هوای کافی به موتور نرسد خاموشی خودروی درحال حرکت اتفاق می افتد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تامین نشدن انرژی الکتریکی مورد نیاز

با توجه به این که در خودروهای امروزی راه اندازی یک موتور احتراقی به انرژی الکتریسیته نیاز دارد از این رو هر عاملی که مانع ارسال جریان الکتریکی به سمت بخش های برقی اتومبیل مانند کوئل و شمع های موتور شود توقف ناگهانی خودرو را سبب می شود.

دلایل فرعی خاموش شدن ناگهانی خودرو

در قسمت بالا گفتیم که سه عامل سوخت، هوا و برق اتومبیل جزء دلایل اصلی خاموش شدن ناگهانی خودرو هستند ولی باید اشاره کرد که دلایل فرعی و جزئی نیز وجود دارد که این اتفاق را موجب می شوند که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

سوئیچ اینرسی و فعال شدن آن

سوئیچ اینرسی کلید جریان برق می باشد که به شکل مستقیم با غیرمستقیم در مواقع تصادف ، وارد شدن ضربات شدید یا انفجار خودرو فعال شده و جریان برق منتهی به پمپ بنزین را قطع نموده تا از جاری شدن جریان سوخت و بروز خسارت های بعدی پیشگیری کند. هرچند این سوئیچ در حالت عادی به سادگی فعال نمی شود ولی ممکن است در اثر ضربات و تکان های شدید ناشی از ناهمواری های جاده مانند سرعتگیر یا دست اندازها فعال شود و در نتیجه موجب توقف ناگهانی اتومبیل در حال حرکت گردد. در چنین مواقعی با فشار مجدد کلید قرمز رنگ سوئیچ اینرسی، جریان سوخت دوباره به موتور بازگشته و اتومبیل روشن خواهد شد.

خراب شدن رله دوبل

وظیفه رله دوبل توزیع برق بین سنسورها و عملگرهای مختلف می باشد. به این ترتیب چنانچه هر گونه نوسان یا اتصالی در مدار برق رسانی خودرو اتفاق بیافتد این امکان وجود دارد که رله دوبل خراب شود که در نتیجه بخش های حیاتی زیادی مانند سیستم سوخت رسانی و انژکتور و … انرژی الکتریسیته شان را دریافت نکرده و موتور خودرو از کار می افتد. توجه داشته باشید که در صورت خراب شدن رله دوبل معمولا چراغ چک پشت آمپر هم روشن نمی شود.

خرابی واحد کنترل الکتریکی

واحد کنترل الکتریکی یا ای سی یو مغز خودروهای انژکتوری بوده و همه سنسورهای سیستم سوخت رسانی، انژکتورها و … با دستور صادر شده از واحد کنترل الکتریکی به صورت یک مجموعه منظم شروع به کار نموده و موتور خودرو را روشن می کنند. از این رو اگر این مرکز با خرابی مواجه شود قطعا همه زیر مجموعه آن نیز از کار افتاده و موتور خاموش می شود.

خراب شدن کویل

کویل همانند یک ترانسفورماتور افزاینده ، ولتاژ برق دریافت شده از آلترناتور را تغییر دارده و انرژی مورد نیاز برای تولید قوس الکتریکی در سر شمعها را فراهم می سازد. چنانچه این قطعه خراب شود یا برق ورودی به آن قطع گردد قطعا دیگر هیچ برقی به سر شمع ها نمی رسد که به این ترتیب هیچ گونه جرقه ای هم داخل سیلندر ایجاد نمی شود. عدم جرقه در سیلندر نیز به مفهوم عدم انفجار سوخت داخل محفظه احتراق می باشد و در نتیجه موتور روشن نمی شود. برخی مواقع امکان دارد سوکت برق رسان به کویل شل گردد و هنگام حرکت خودرو از جایش خارج شود که موجب خاموش شدن موتور خواهد شد. در مواردی نیز این قطعه به خاطر کارکرد زیاد از کار افتاده که نتیجه آن روشن نشدن موتور است.

انسداد هواکش و منیفولد

همانطور که پیشتر اشاره شد چنانچه هوای کافی به پیشرانه نرسد به این ترتیب بنزین به مرحله سوختن و انفجار نمی رسد بنابراین با انسداد یا مسدود شدن مسیر هوای ورودی به داخل موتور که منیفولد را نیز شامل می شود موتور نیز خاموش می شود. هر چند این ایراد در حالت معمول به ندرت اتفاق می افتد ولی اگر خودرو در مسیر پر آب یا سیلابی وارد شود امکان وقوع این ایراد وجود دارد.

خرابی سوکت پمپ بنزین

پمپ بنزین یک قطعه ضروری برای انتقال سوخت از باک به داخل محفظه سیلندر می باشد که در صورت خارج شدن از مدار دیگر سوخت به داخل موتور راه نمی یابد و در ادامه توقف ناگهانی خودرو اتفاق می افتد. به طور معمول این قطعه پس از کارکردهای طولانی از رده خارج می شود و به تعویض نیاز پیدا می کند ولی در مواقعی خراب شدن سوکت آن ،سوختن فیوز یا رله پمپ بنزین هم می تواند موجب از کار افتادن و از رده خارج شده این قطعه الکتریکی گردد. ضمنا گشاد شدن درگاه فیوز نیز سبب قطع مسیر برق پمپ بنزین می گردد.

صدمه دیدن سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن تجزیه و تحلیل گازهای خروجی از اگزوز را موجب می شود و اطلاعات دریافتی را به واحد کنترل الکتریکی یا ای سی یو می دهد تا میزان پاشش سوخت را به صورت دقیق تنظیم نماید. اگر این قطعه صدمه دیده و خراب شود ممکن است اطلاعات را کاملا اشتباه به ای سی یو فرستاده که در نتیجه دستورات صادره از واحد کنترل با واقعیت های عملکردی اتومبیل ناهماهنگ باشد و در نتیجه موتور خودرو خاموش می شود.

خراب شدن بعضی سنسورها

در خودروهای انژکتوری امروزی حضور سنسورها جهت گردآوری اطلاعات وضعیت پیشرانه و هدایت آن به ای سی یو امری حیاتی و مهم می باشد. از این رو در صورت صحیح عمل نکردن این سنسورها موتور خاموش می شود. به طور مثال می توان به سنسورهای دو موتور، حسگر فشار هوا ، حسگر فشار هیدرولیک و … را اشاره نمود.

خراب شدن دینام

دینام یا آلترناتور به عنوان ژنراتور ، برق اتومبیل و شارژ باتری را تامین می کند. چنانچه این قطعه خراب شده و از کار بیافتد برق خودرو هم کاملا قطع شده و موتور خاموش می شود. پارگی تسمه دینام هم که موجب عدم تامین توان محرکه این ژنراتور می شود تخلیه برق باتری و خاموشی ناگهانی ماشین را در پی دارد.

ایجاد مشکل در دریچه گاز برقی موتور یا استپر موتور

اگر استپر یا دریچه گاز برقی موتور دچار آسیب یا مشکلی شود هوای ورودی به درون موتور به صفر رسیده و خاموش شدن آن را در پی دارد. از سوی دیگر در اتومبیل های انژکتوری قطعه ای به اسم استپر وجود دارد که با برداشتن پا از روی پدال هوای پیشرانه را تامین می کند. از این رو اگر این قطعه با ایرادی مواجه شود هوای ورودی به داخل موتور قطع شده و خاموش شدن آن را موجب می شود.

علاوه بر مواردی که ذکر شد هر عاملی که در عملکرد مکانیکی موتور خللی وارد کند امکان دارد که موجب خاموش شدن ناگهانی موتور ماشین شود. به طور مثال می توان به عدم چرخش روان میل لنگ به خاطر خراب شدن یاتاقان ها یا بالا رفتن بیش از اندازه دمای موتور و کاهش روغن موتور اشاره کرد که در این موارد ای سی یو با توجه به دریافت نشانه های خطر برای پیشگیری از بروز ایراد اساسی در موتور ماشین را در کوتاه ترین زمان خاموش نموده تا راننده نسبت به رفع ایراد اقدام اساسی نماید.

ضمنا در ماشین های مجهز به سیستم تسمه تایم پاره شدن این قطعه نیز خاموش شدن ناگهانی موتور را در پی دارد و کج شدن سوپاپ ها یکی از اشکالات وارده در این اتفاق می باشد که برای تعمیر آن به دمونتاژ شدن سر سیلندر و سرویس کامل نیاز است. در ادامه به صورت اختصار بیان می کنیم که هنگام خاموش شدن ناگهانی ماشین چه مراحلی را طی نمایید.

در مرحله اول ابتدا بررسی کنید خودروی شما بنزین کافی دارد یا نه؟ برای این کار ابتدا چک کنید که پمپ بنزین از نوع مکانیکی است یا برقی؟ اگر مکانیکی است محلی که شیلنگ بنزین وارد موتور می شود را باز نموده و درون یک بطری بگذارید که با این کار می توانید از ورود سوخت از باک به موتور اطمینان حاصل کنید و اگر برقی بلشد می توانید با باز نمودن سوییچ صدای آن را گوش کنید.

در مرحله بعدی لازم است که فیوز پمپ بنزین را بررسی کنید که اگر سوخته است نسبت به تعویض آن اقدام کنید. در این شرایط مورد دیگری که باید بررسی نمایید این است که شیلنگ ورودی بنزین به پیشرانه را نیز چک کنید چرا که در صورت سوراخ شدن موجب این ایراد می گردد.

در مرحله بعد فلوت کاربراتو را بررسی کنید. منظور از فلوت کردن این است که بنزین بیش از اندازه وارد موتور شده که به اصطلاح سبب خفگی موتور می شود. این ایراد یکی از رایج ترین مشکلات درون سیستم کاربراتوری می باشد. نشانه این امر نیز حضور بنزین در اطراف کاربراتور و خیس بودن آن می باشد. از این رو با باز کردن هواکش می توانید به سادگی متوجه شوید که بنزین بیش از حد نیاز وارد موتور شده است. در این قسمت کثیف بودن و گرفتگی فیلتر هوا نیز مانع از روشن شدن موتور می شود.

در مرحله پایانی برق خودرو را بررسی کنید. همانطور که می دانید ایجاد جرقه مناسب و به موقع یکی از عوامل مهم در کارکرد موتور می باشد. اگر مراحل قبلی را بررسی نمودید و نتیجه ای حاصل نشد به این ترتیب برق ماشین را چک کنید که به شمع ها می رسد یا خیر؟ برای این کار یک وایر را از روی شمع باز نموده و اگر شمع یدکی همراه دارید آن را درون وایر قرار دهید سپس تک استارتی زده و وایر را به بدنه خودرو نزدیک کرده با ایجاد جرقه در سر شمع و بدنه مطمئن می شوید که برق به طور صحیح به سر شمع می رسد. جرقه باید بلند (بیش از ۵ میلیمتر) و آبی رنگ باشد. در جرقه ضعیف موتور نامیزان کار می کند یا حتی روشن نمی شود. البته این امکان وجود دارد که سوختن فیوز دلکو نیز این مشکل را در پی داشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *