دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص هات چاکلت و بررسی ارزش غذایی موجود در ۱۰۰ گرم هات چاکلت

  • ساناز براتی
  • ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

هات چاکلت یک نوشیدنی پرطرفدار بوده که به شکل داغ سرو می شود، هات چاکلت دارای خواص مختلفی بر سلامت بدن می باشد که از جمله آن می توان به سلامت قلب، کاهش فشار خون، پیشگیری از افسردگی، بهبود دیابت و … اشاره نمود.

هات چاکلت یا همان شکلات داغ یکی از نوشیدنی های محبوب در سراسر جهان می باشد که افراد با سلیقه های مختلف از آن لذت می برند، این نوشیدنی که به شکل داغ سرو می شود دارای ویژگی ها و خواص مختلفی می باشد که در این مطلب به معرفی آن ها می پردازیم.

خواص مختلف هات چاکلت

شکلات داغ از انواع نوشیدنی های محبوب می باشد که به شکل داغ سرو می شود، تقریبا تمام افراد از این نوشیدنی استقبال می کنند، هات چاکلت یا شکلات داغ را می توان در هر ساعتی از روز میل نمود ولی نوشیدن آن در صبح بهتر بوده و فوائد بیشتری به دنبال خواهد داشت، می توان این نوشیدنی خوشمزه را جایگزین چای یا قهوه کرد، به خصوص کسانی که به قهوه علاقه زیادی ندارند می توانند از این نوشیدنی مصرف کنند، اغلب در گذشته این نوشیدنیی با استفاده از نوع خاصی از شکلات تهیه می شد که طعم تلخی به آن می داد ولی با گذشت زمان مردم اسپانیا کمی شیرینی به این نوشیدنی اضافه کرده و طعم جدیدی به آن دادند. در حال حاضر هات چاکلت کمی شیرین و به شکل داغ سرو می شود، این نوشیدنی علاوه بر طعم عالی و همه پسند دارای خواص مفیدی برای سلامت می باشد. بیشتر افراد تصور می کنند که در طی تهیه شکلات داغ، این نوشیدنی خاصیت های خود را از دست می داده و بی خاصیت می شود، ولی در واقع این نوشیدنی اغلب خواص موجود در میوه کاکائو را دارا است که فرد با نوشیدن آن می تواند روز خود را بهتر از همیشه شروع نماید.

خواص و ویژگی های هات چاکلت

ماده اصلی موجود در کاکائو باعث شاد شدن و سرزندگی در افراد می گردد، البته اگر در مصرف آن زیاده روی نشود. همچنین این ماده خاصیت های دیگری نیز دارد که مستقیما با مغز در ارتباط بوده و مفید هستند. در ادامه به بررسی خواص هات چاکلت و برخی از عوارض ناشی از مصرف زیاد آن آشنا خواهیم شد.

ارزش غذایی موجود در ۱۰۰ گرم هات چاکلت

هر ۱۰۰ گرم شکلات داغ دارای ارزش غذایی زیر است:

  • ۱۹۴ کالری
  • ۳/۶ گرم چربی اشباع شده
  • ۰/۲ گرم چربی های غیر اشباع
  • ۰/۲ گرم ترانس
  • ۲۰ میلی گرم کلسترول
  • ۱۱۰ میلی گرم سدیم
  • ۴۹۲/۵ گرم پتاسیم
  • ۲/۵ گرم فیبر
  • ۹ گرم پروتئین
  • ۵ میلی گرم کافئین
  • ۸ درصد ویتامین A
  • ۲۸ درصد کلسیم
  • ۲۸ درصد ویتامین D
  • ۲۰ درصد ویتامین B12
  • ۵ درصد ویتامین B6
  • ۶ درصد آهن
  • ۱۴ درصد مگنزیم

با توجه به ارزش غذایی که در بالا ذکر شد، مشخص شد که هات چاکلت دارای ارزش غذایی خوبی می باشد تا جایی که برخی از محققان گفته اند می توان این نوشیدنی را به دلیل مواد مغذی بالایی که دارد می توان جایگزین شیر نمود. اما مطمئنا زیاده روی در مصرف آن مشکلاتی را در پی خواهد داشت که باید به آن توجه داشته باشید.

هات چاکلت و انواع خاصیت های آن

  •  آرون گروپس

سلامت قلب

یکی از خواص هات چاکلت کمک به سلامت قلب می باشد. با توجه به تحقیقات انجام شده در کشور بریتانیا، شیری که در شکلات داغ وجود دارد می تواند باعث پیشگیری از سکته مغزی و قلبی شود. بعلاوه شکلات داغ دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان بوده و در مقایسه با چای سبز و چای سیاه آنتی اکسیدان بیشتری دارد از این رو سلامت قلب را به همراه خواهد داشت، بعلاوه آنتی اکسیدان باعث پیشگیری از بروز خونریزی های کلیوی خواهد شد.

بررسی خاصیت های هات چاکلت

خاصیت روشن کنندگی پوست

شاید برخی از افراد نسبت به شیر حساس باشند و مصرف لبنیات برایشان مضر باشد و باعث بروز جوش در پوستان شود، اما باید بدانید که شیر دارای مقدار زیادی ویتامین D و A می باشد که هر دو این ویتامین ها برای سلامت پست بسیار مفید هستند. همچنین ماده ای دیگر در شیر وجود دارد که نقش بالایی در سلامت پوست بر عهده دارد، این ماده فلاونوئید می باشد که باعث آبرسانی به پوست شده و اشعه ماوراء بنش را دفع می نماید و از بروز بیماری های پوستی پیشگیری می کند. علاوه بر این فلاونوئید های موجود در هات چاکلت در روند لخته شدن پلاکت های خونی در زمان خونریزی نقش بالایی دارند. از آنجا که هات چاکلت با شیر و کاکائو تهیه می شود، کلیه این خواص را دارا است.

خواص نوشیدنی هات چاکلت

رفع سرفه

مصرف نوشیدنی های داغ باعث برطرف شدن گلو درد و سرفه خواهند شد، مصرف لبنیات در دوران سرماخوردگی باعث به وجود آمدن خلط در گلو می شود اما مصرف شیر داغ در هات چاکلت گلو درد را برطرف کرده و سرفه را قطع می کند.

خواص مفید هات چاکلت

پیشگیری کننده از دیابت

با توجه به تحقیقات انجام شده در بریتانیا بر روی شکلات تلخ مشخص شد که مصرف این ماده باعث تحریک فعالیت انسولین در بدن خواهد شد و در جایی دیگر مشخص شد که افزایش کلسیم در بدن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش خواهد داد.

خاصیت هایی برای هات چاکلت

پیشگیری از بروز افسردگی

تحقیقات مشخص نموده اند که خوردن شکلات می تواند از بروز افسردگی پیشگیری نماید. شکلات دارای ماده ای به نام سروتین می باشد که این ماده با عنوان یک ماده ضد افسردگی شناخته می گرددو باعث تولید اندروفین در بدن می شود. هورمون اندروفین سبب به وجود آمدن حس لذت در فرد خواهد شد از این رو مصرف شکلات داغ باعث بهتر شدن بیماری افسردگی خواهد شد، آنتی اکسیدان موجود در این نوشیدنی همچنین باعث کاهش استرس در فرد می شود.

انواع خاصیت هات چاکلت

افزایش در مهارت ریاضی

دانشمندان بر این عقیده هستند که مصرف یک فنجان بزرگ هات چاکلت داغ می تواند باعث بیشتر شدن مهارت افراد در محاسبات ریاضی شود و در این مورد بسیار کمک کننده است.

برخی خواص هات چاکلت

کمک کننده به کاهش وزن

از دیگر خواص هات چاکلت کمک به کاهش وزن می باشد. استفاده از لبنیات به کم شدن چربی ها در بدن کمک می کند، همچنین شکلات تیره می تواند باعث شود تا روند هضم کندتر صورت گیرد و حس سیری در فرد ایجاد شود، از این رو نوشیدن یک لیوان شکلات داغ می تواند یک میان وعده مناسب برای افرادی باشد دارای اضافه وزن هستند.

پیشگیری از بروز سرطان

همانطور که گفته شد شکلات دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد، از این جهت با عنوان ماده ای برای پیشگیری از سرطان شناخته می گردد، همچنین وجود ویتامین D و کلسیم در آن می تواند به پیشگیری از بروز سرطان کمک زیادی نماید.

خاصیت های هات چاکلت

کاهش دهنده فشار خون

از دیگر خواص هلت چاکلت کاهش فشار خون می باشد. با توجه به تحقیقات انجام شده در آلمان، شکلات به ویژه شکلات تلخ و ویتامین D و کلسیم بسیاری که در شیر وجود دارد باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود.

بهبود دهنده سلامت و عملکرد مغزی

تحقیقات نشان داده اند که مصرف شکلات تلخ می تواند از بروز سکته مغزی و صدمات ناشی از آن از مغز محافظت نماید. فلانوئیدها جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز را تقویت می نمایند و با توجه به اینکه زوال عقل به خاطر کاهش جریان خون به مغز ایجاد می شود، مصرف شکلات داغ می تواند به بهبود عملکرد مغزی و همینطور درمان بیماری آلزایمر کمک نماید.

هات چاکلت و خاصیت های آن

پیشگیری از پوسیدگی دندان

تانن موجود در هات چاکلت دارای اگزالیک اسید بوده که به کاهش تولید اسید و جرم در دهان و دندان کمک می کند. همچنین شکلات داغ دارای مقدار زیادی تئوبرومین می باشد که این ماده به محکم شدن مینای دندان و پیشگیری از تغییر رنگ دندان ها کمک می نماید، از این رو با مصرف به اندازه هات چاکلت می توان از پوسیدگی دندن ها پیشگیری نمود، در این مورد کمک گرفتن از یک متخصص می تواند بهتر باشد.

علاوه بر موارد گفته شده در بالا باید بدانید که شکلات دارای مقادیر زیادی از مس، آهن، منیزیم و دیگر ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که تمامی این مواد از سلامت افراد حمایت می کنند و باعث پیشگیری از بیماری های مختلفی مانند کم خونی می شوند، بعلاوه شکلات باعث بیشتر شدن میل جنسی به ویژه در خانم ها خواهد شد.

معرفی خاصیت های هات چاکلت

برخی از عوارض زیاده روی در نوشیدن هات چاکلت

همانطور که گفته شد هات چاکلت دارای خواص بسیاری می باشد، اما باید بدانید که مصرف بالای آن و زیاده روی در مصرف این نوشیدنی می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

  • ایجاد کننده مشکلات گوارشی: اشخاصی که از مشکلات گوارشی مانند رفلاکس رنج می برند بهتر است، از نوشیدن شکلات داغ خودداری کنند زیرا باعث باز شدن دریچه یا اسفنکتر بین مری و معده می شود و مشکل را شدیدتر خواهد کرد.
  • یبوست: مصرف بیش از اندازه شکلات داغ می تواند باعث ابتلا به یبوست شود، از این رو اگر به این نوشیدنی علاقه زیادی دارید بهتر است در طول هفته فقط یک یا دو بار از آن بنوشید.
  • اعتیاد به مصرف شکلات داغ: مصرف شکلات شدیدا اعتیاد آور بوده و می تواند باعث شود تا دیگر نتوانید از آن دست بکشید.
  • اضافه وزن: مصرف بالای شکلات داغ با توجه به کالری موجود در آن باعث اضافه وزن خواهد شد. یک لیوان شکلات داغ دارای ۴۰ گرم شکر و ۱۶ گرم چربی است و کالری حدود ۳۷۰ دارد. شکلات داغ به تنهایی مثل یک وعده غذایی کامل عمل کرده و مصرف بالای آن می تواند باعث چاق شدنتان شود.
  • پوسیدگی دندان ها: همانطور که گفته شد شکلات داغ می تواند از پوسیدگی پیشگیری کند، اما مصرف بیش از حد آن نیز می تواند روند پوسیدگی را سریعتر کرده و دندان ها را خراب کند. کافئین موجود در این نوشیدنی باعث از بین رفتن مینای دندان می شود.
  • جذب نشدن برخی مواد مفید: خوردن شکلات داغ باعث می شود تا برخی مواد غذایی مفید جذب بدن نگردند.

خاصیت هایی برای هات چاکلت

  • تاثیر منفی در خواب: ۱۰۰ گرم شکلات داغ دارای ۲ میلی گرم کافئین می باشد، نوشیدن بیش از حد آن به دلیل کافئین موجود سیستم عصبی مغز را تحریک کرده و تاثیرات منفی در خوابیدن ایجاد خواد کرد.
  • افزایش ضربان قلب: استفاده بیش از حد از هات چاکلت به دلیل کافئین موجود در آن می تواند باعث افزایش ضربان قلب شده و بی خوابی را شدید نماید.
  • زایمان زود رس: مادران حامله نباید بیش از اندازه شکلات داغ بخورند چون مصرف بالای آن به خاطر کافئین موجود می تواند باعث بروز زایمان زود رس گردد.
  • شدید شدن سردردهای میگرنی: زیاده روی کردن در نوشیدن هات چاکلت می تواند برای افراد حساسیت و آلرژی ایجاد کند و به شدیدتر شدن سردرد نیز کمک نماید.
  • افزایش فشار خون: مقدار نمک موجود در هات چاکلت بسیار زیاد است از این رو مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعص افزایش فشار خون شود.

به خاطر داشته باشید که عوارض گفته شده در مورد هات چاکلت فقط زمانی ایجاد می شوند که در مصرف آن زیاده روی شود. پس تعادل را در مصرف آن رعایت نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *